Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Inhuur externe deskundigheid anders aanpakken

 

Expert

Jos Struik
Directeur, Dataccent. Expert van voor het topic .

Ict-dienstverleners hebben het moeilijk. Zzp'ers beginnen zich nu ook zorgen te maken. Werk is moeilijk te vinden en de tarieven zijn dramatisch laag. Grote opdrachtgevers 'gooien' in één keer tientallen externen eruit. Van de ene op de andere dag. En het gekke is, het leven gaat gewoon door. Natuurlijk gaat dit niet op voor alle externen en voor alle opdrachtgevers. Er zijn expertises waar nog steeds veel vraag naar is (zoals security of Sharepoint), maar voor het gros geldt het bovenstaande. Zegt dit alleen iets over de crisis en komt het vanzelf allemaal weer goed? Of is het een permanente correctie op inhuur van externen (wordt de markt gewoon kleiner)? Of zegt het vooral ook iets over de wijze waarop we met inhuur van externe expertise omgaan? Zowel als opdrachtgever als, als leverancier?

Zou deze crisis niet ook kunnen, of misschien zelfs moeten, leiden tot een andere kijk op inhuur van externe expertise? Traditioneel wordt met name in uren gedacht. We huren mensen in voor 'drie maanden plus'. Ook de dienstverleners richten zich vooral op het wegzetten van uren. En die leveranciers die zich profileren met het leveren van oplossingen of het doen van projecten, denken en rekenen toch ook vooral in uren. Natuurlijk kijken we ook naar cv's en aantoonbare kennis en ervaring, maar al te vaak staat het inhuren op de automatische piloot. Welke opdrachtgever toetst regelmatig de toegevoegde waarde van de ingehuurde externe? Welke opdrachtgever zet het inhuurtarief hier tegen af? Mede daardoor huren banken, verzekeraars en overheidsinstellingen te dure mensen in via de grote system integrators die een deel van hun capaciteit weer via tussenbureaus uit de markt van zzp'ers vissen. Te vaak is een externe medewerker gewoon een uitzendkracht die tegen het tarief van een specialist wordt ingehuurd. Het is dan ook niet zo gek dat in geval van een terugval van de economie zo gemakkelijk afscheid wordt genomen van externen.

Om de volgende crisis voor te zijn is het goed te kijken naar de wijze waarop we omgaan met de inzet van externe expertise. Daarbij moeten we, leveranciers én opdrachtgevers, vragen beantwoorden als:

- Welke competenties heb ik nu en in de toekomst nodig?
- Welke mix van interne en externe competenties is wenselijk?
- Hoe zetten we externe expertise in gericht op de toegevoegde waarde voor de organisatie?
- Hoe toetsen en waarderen we die toegevoegde waarde?
- Moeten opdrachtgevers zich wel willen beperken tot een beperkte lijst van prefered suppliers?
- Hoe creëren we meer flexibiliteit in de inzet en omvang van kennis? Moet ik fysiek op dagbasis inhuren of kan het ook meer op afstand en per uur?

Door het beantwoorden van deze vragen worden zowel opdrachtgevers als leveranciers gedwongen om meer planmatig met kennis, kunde en capaciteit om te gaan (human capital mangement), wordt de werkelijk waarde van externe expertise beter inzichtelijk en voorkomen we mogelijk grote schommelingen in de inhuur die voor beide partijen leidt tot een crisis in de crisis.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3101524). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ik mis een essentiele vraag in het lijstje: Hoe kan ik zorgen dat ik de benodigde kennis binnen mijn eigen gelederen kan krijgen.

Zelf wordt ik ook ingehuurd, als specialist/consultant. Formeel per 3 maanden, in praktijk met elke 3 maanden een stilzwijgende verlenging van mijn contract. Ondertussen zit ik al weer een kleine 5 jaar op dezelfde plek als inhuur.

Gevolg: naast de expertise die ik initieel heb ingebracht, ben ik nu ook binnen het domein expert.
Naast mij, zijn er binnen ons team nog 4 inhuurkrachten, die er ook allemaal al 2 jaar of langer zitten.

Als deze 5 inhuurders collectief zouden vertrekken heeft de afdeling een serieus probleem; bij de paar vaste mensen die er zitten ontbreekt de kennis en kunde om de zaak draaiende te houden ...

@PaVaKe: Precies!
Het inhuren van expertise is slechts een doekje voor het bloeden. Wanneer bedrijven niets ondernemen om die tijdelijk ingehuurde kennis ZELF in huis te halen, blijft het een afhankelijkheidsconstructie tegen veel hogere kosten dan je zou hebben als je investeert in je eigen personeel.

Aan de andere kant houdt het bij jou brood op de plank ;-)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×