Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Vrienden maken

Redactioneel commentaar

 

Het is eigenlijk geen open deur meer, maar een open kasteelpoort. Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk, juist ook voor de ict. Er zijn echter nog zo veel ict-managers die dit niet door hebben, of weigeren er belang aan te hechten. Ook ik heb succesvolle ict-implementaties gezien die in de praktijk nauwelijks gebruikt worden. Dus hoezo succesvol?

Veel van die projecten leveren de organisatie uiteindelijk niet het gewenste resultaat op. Betrokkenen, zowel techneuten als projectmanagers, staren zich blind op de checklists van de hardware en software. Het moet a, b en c kunnen, gebruikers kunnen er dan d, e, en f mee doen. Tsjek!

Het is nog de vraag of die functies logisch, pardon: voor de eindgebruiker logisch, zijn. Het standaardantwoord van de ict'er is dat de eindgebruiker zich maar moet aanpassen. Eventueel met de bijgevoegde opmerking dat het systeem, of de interface, of het werkproces helemaal niet zo moeilijk is hoor. Een praktijkvoorbeeld: in een bepaald contentmanagementsysteem is de gisteren ingevoerde content die vandaag live gaat, niet zichtbaar in de standaardinterface voor vandaag. Want het is gisteren ingevoerd. Logisch, voor de ict'er.

Niet logisch, voor de eindgebruiker die het vandaag live laat gaan.
Behoeften en wensen van eindgebruikers worden nog altijd nauwelijks vooraf in kaart gebracht, want dat levert maar gezeur op. Tuurlijk, dat is ook zo. Als je zo dom bent om simpelweg te vragen wat gebruikers nodig hebben en wat ze willen. De antwoorden zijn of een ellenlange verlanglijst of een 'weet ik niet' verpakt in een ellenlange wirwarlijst. En beide zijn niet compatibel met een ict-voortraject.

Dus moet je van tevoren nadenken. Bijvoorbeeld eerst praten met een ter zake kundige gebruiker, misschien het afdelingshoofd maar misschien ook juist die niet. Dan gerichte vragen opstellen, en de gebruikers misschien zelfs een meerkeuzelijst voorleggen. Maar leg hiervoor gerust eisen bij het management neer, zowel van de organisatie zelf als van de betrokken afdelingen. Sleep hun er bij en maak ze medeverantwoordelijk. Zo maak je vrienden, onder die zeurende eindgebruikers.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2251549). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Nog belangrijker of een individuele applicatie gebruiksvriendelijk is, vind ik de vraag of het GEHEEL aan applicaties een gebruiker in zijn werk ondersteunt. Volgens mij maak je nog meer vrienden als je niet zozeer de bediening van een applicatie optimaliseert, maar kijkt hoe een nieuwe applicatie past in het geheel van applicaties dat iemand gebruikt en dus geen redundante functies toevoegt, gebruik maakt van de informatie die al bekend is etc.

Vrienden maak je ook door gebruikers het gedoe van ICT-taken te besparen. Verlos ze van drive letters, map-structuren, documentnamen en andere beheersellende. Werken vanuit de context maakt dit mogelijk. En het mooie is, het verbetert ook de productiviteit van de gebruikers, zodat je niet alleen vrienden hebt onder gebruikers, maar ook in de directies.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×