Nederlanders tonen lef en durf als zij vertrouwen hebben. Vertrouwen in eigen kunnen, vertrouwen in de toekomst, vertrouwen in eigen visie en – specifiek voor deze discussie ‘ICT in NL’ – vertrouwen in de toekomstige ontwikkelingen van de technologie. En, niet onbelangrijk: vertrouwen in de markt. Rob Labordus legt nieuwe argumenten op tafel en gaat zelf de toekomst met durf tegemoet.
Met Wilko Vissers opening van deze polemiek ‘Nederlandse ICT verspeelt toekomst en imago door gebrek aan durf’ ben ik het in grote lijnen wel eens. De Nederlandse ict-wereld – als geheel – toont geen durf en dat is logisch. De vraag echter is of het verwonderlijk is en of deze sector ooit wél durf zal tonen.
Mijn stelling is: er zijn bedrijven die dankzij een heldere visie, een passende strategie en een consequente implementatie daarvan op de langere termijn succes zullen hebben. Weliswaar beïnvloed door de conjunctuur van de dag zullen deze bedrijven in de loop van de jaren een goed resultaat tonen. Er zullen in deze snel veranderende wereld slechts weinig spelers zijn die bij machte zijn om hier daadwerkelijk met durf te acteren.
Op zoek naar zekerheid
Het zogenaamde gemak waarmee ’toonaangevende dienstverleners hun – riante – omzetten realiseren’ (citaat) moet nog wel worden afgezet tegen de winstgevendheid. Omzetten zijn misschien groot, maar de meeste van deze bedrijven hebben nog een lange weg te gaan om de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van veranderende (en dus veel duurder wordende) arbeidsvoorwaarden, het hoofd te bieden. De kosten hiervan zijn de afgelopen jaren dermate omhooggeschoten dat elke weldenkende ondernemer op zoek is naar meer zekerheden dan ooit. Zeker in het kielzog van de bijgestelde verwachtingen van de Nieuwe Economie is elke vernieuwende gedachte bijna automatisch verdacht. Dit is wel jammer, want ik zie in deze sector veel buitengewoon creatieve initiatieven tot ontwikkeling komen, die gebruik maken van innovatieve technologieën – maar vooral van innovatieve mensen!
Bedrijven als World Online en Baan zijn er bovendien debet aan dat het investeringsklimaat er niet rooskleuriger op is geworden. Dat het huidige klimaat niet te wijten is aan een paar minder succesvolle bedrijven is evident – het is echter wel een symptoom dat aangeeft dat er wordt gezocht naar vaste waarden en bekende zekerheden.
Ook andere redenen zijn er aan te geven waarom veel bedrijven tegenwoordig niet graag investeren, maar deze worden vaak als alibi gebruikt in ‘niet ter zake doende’ discussies. Denk aan de snelheid van handelen van grote organisaties. Deze zou traag zijn. En dat is ook zo, maar hierin onderscheiden de betere bedrijven zich juist van de slechtere en dat heet marktmechanisme. De snelle technologische verandering is ook zo’n mooi stokpaardje: de technologie verandert inderdaad snel, maar de goede verstaander doorziet de algemene beweging en kan er adequaat op anticiperen.
Nieuwe generatie pc’s
In de luwte van de innovatie en (het ogenschijnlijke gebrek aan durf) zijn er wel degelijk bedrijven die in staat en bij machte zijn om op verschillende gebieden voorbereidingen te treffen voor de volgende golf technologische vernieuwingen. De mogelijkheden van internet en meer recentelijk die van het mobiele of draadloze marktsegment zijn nog niet in volle omvang in beeld gebracht. Dat ze echter een oplossing zullen bieden voor maatschappelijke vraagstukken zoals mobiliteit, bereikbaarheid en veiligheid staat als een paal bovenwater. Ook hier zijn ‘niet ter zake doende’ discussies gaande over bandbreedte en protocollen als Umts, Gprs en WAP. Toch is duidelijk dat er een nieuwe generatie van écht persoonlijke computers op ons afkomt.
De verdergaande verkleining van de computer, de integratie van communicatie, vermaak en administratie, de ontwikkelingen van de ergonomie, het beschikbaar komen van heel veel meer draadloze bandbreedte – dit allemaal is onafwendbaar en biedt een mêlee aan mogelijkheden waar we nu nog maar het begin van begrijpen. Ik ken ook bedrijven in Nederland die zich hierop terdege aan het voorbereiden zijn door middel van andere organisatievormen, andere kennisgebieden en andere businessmodellen. Er gebeurt heel veel vandaag – niet allemaal even zichtbaar, maar ik zie heel veel activiteiten achter de schermen. Dit schept verwachtingen en ik zie met vertrouwen en durf de toekomst tegemoet.
Rob Labordus Managing Director, Business Development Cmg Nederland