Durf alleen is niet genoeg voor innovatieve ICT. Kleine ondernemingen worden met tal van moeilijkheden geconfronteerd. Maar met een goed projectplan, een goede financiering en een team met professionals, kom je een heel eind, meent Ben de Langen.
‘Nederlandse ICT verspeelt toekomst door gebrek aan durf’, zo luidde het discussiestuk van Wilko Visser in Computable (23 februari). Of ICT-innovatie in Nederland in zijn algemeenheid achterblijft bij het buitenland, vind ik moeilijk te beoordelen. Ons eigen bedrijf bevindt zich in de hoek van de industriële automatisering. Van gebrek aan innovatie in de industrie als geheel is mijns inziens geen sprake. Zelf heb ik het voorrecht om regelmatig de grijze hallen van industriële ondernemingen op anonieme bedrijfsterreinen van binnen te bekijken. Het is vaak onvoorstelbaar wat zich daar aan hightech-ontwikkelingen voordoet. Als ik kijk naar de ICT-hoek waarin mijn eigen bedrijf zich bevindt, gemakshalve even de ‘cad-cam-sector’ genoemd, dan moet ik constateren dat er nauwelijks echte innovatie van Nederlandse bodem te bekennen is. In deze context moet ik de heer Visser gelijk geven. In de cad-cam-sector is het voornamelijk verkoop en aanvullende dienstverlening (van voornamelijk Amerikaanse software) wat de klok slaat.
Als tweemansbedrijf – opgericht in 1992 – zijn wij vrij snel begonnen met het ontwikkelen van eigen software. Deze activiteiten werden door ons gefinancierd door drie dagen per week te werken aan betaalde opdrachten. De rest van de week (vier dagen; een beginnende ondernemer werkt gemiddeld zes á zeven dagen per week) blijft dan over voor het uitwerken van eigen ideeën.
Onze sofware stak al snel uit boven het maaiveld, en werd opgemerkt door een Europese vestiging van een Amerikaans bedrijf. Dat kocht de verkooprechten; wij konden ons verder concentreren op – met name – activiteiten die noodzakelijk zijn om van een goed stuk software ook nog een verkoopbaar product te maken. Zaken als een goede installatieprocedure, handleiding, verpakking, beveiliging, support, en dergelijke waren we gemakshalve nog even vergeten.
Met het leergeld van het eerste product konden we ons tweede product veel professioneler in de mark zetten. Dit product wordt inmiddels ook op de Amerikaanse markt verkocht. De verkoop van Nederlandse software op de Amerikaanse markt is mijns inziens erg uitzonderlijk.
Eind 1998 zijn we gestart met een vrij omvangrijk innovatief project. Daarbij wordt getracht om een bestaande stuk dienstverlening vergaand te verbeteren door het integreren van internettechnologie.
De juiste relaties
Bij omvangrijke innovatieve projecten is allereerst een goede financiering van belang. Banken bieden hier geen soulaas. Zij investeren niet in de ICT-sector, anders dan bij (dubieuze) beursintroducties. In 1998 was ook de markt van de private investeerders nog erg onoverzichtelijk en voor ons dus geen optie. Een passende financiering werd gevonden bij EZ (Kredo-regeling). Veel projecten kennen hun ups en downs. Ik heb het idee dat de dalen bij echt innovatieve projecten wat dieper zijn en de pieken wat hoger. Volhouden lukt natuurlijk alleen als het aantal ups het aantal downs ruimschoots overtreft. Inmiddels laat het projectverloop zich beschrijven als een spannend jongensboek en waarschuw ik iedereen die aan echte innovatie wil gaan doen voor het gevaar van een overdosis avontuur. Dit is de oogst van de afgelopen maand: onverwachte presentatie bij een bedrijf vlakbij Toronto, een Israëlisch en een Duits bedrijf op bezoek, en benaderd door een Amerikaanse multinational voor samenwerking.
Op dit moment bevinden we ons in de fase van marktintroductie Hierbij wordt ook duidelijk waarom innovatie voor een mkb-bedrijf erg complex is. Marketing en verkoop vereisen aparte expertise die meestal niet in een mkb-bedrijf aanwezig is. (Welk vakblad zullen we benaderen voor een stukje over ons product: Computable, of toch een meer branche-gericht vakblad?). Marktintroductie, vooral bij grote bedrijven, vraagt speciale vaardigheden. Zoals het kennen van de juiste mensen, en ook veel geduld. Het zou veel eenvoudiger zijn om je product direct op directieniveau te presenteren, maar blijkbaar werkt dit niet zo. Zou Cor Boonstra niet één uurtje per week willen uittrekken voor een presentatie over een echte ITC-innovatie die zijn bedrijf behoorlijke besparingen kan opleveren?
Na vele jaren ervaring in ICT-innovatie, valt voor mij de balans nog steeds positief uit. Durf en doorzettingsvermogen zijn uiteraard belangrijk, maar begin niet onbezonnen aan een avontuur. Een goed projectplan, een goede financiering en een team met professionals zijn even belangrijk.
Ben De Langen Directeur Cad Extend
‘ICT in nl’ ter discussie
Dit is het zesde artikel uit een reeks waarin de Nederlandse ICT centraal staat. Wilko Visser opende de discussie met zijn stuk: ‘Nederlandse ICT verspeelt toekomst door gebrek aan durf’, week 8 (23 februari). Reacties hierop volgden op 2, 16, 23 en 30 maart.