Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Weg met e-learning: vijf voorwaarden voor microlearning

Heb je net een interessante opleiding gevonden die voldoet aan je wensen en tegen een redelijke prijs, blijkt dat die het komende halfjaar niet wordt aangeboden. Het overkwam mij toen ik voor een collega een geschikte opleiding zocht. Gelukkig is er dan e-learning. Ideaal voor een situatie als deze.

De grote vraag is echter of e-learning ook een effectief middel is. Want wat blijft er van een eenmalige injectie van kennis hangen in het hoofd van de deelnemer? Een betere oplossing is in mijn ogen om de grootschalige digitale opleidingstrajecten in te ruilen voor kleinere oplossingen. Ook wel bekend als microlearning. Aan de hand van vijf aspecten leg ik uit waaraan deze vorm van leren moet voldoen.

1. Learning bites
Bied de leerstof aan in hapklare brokken die niet langer duren dan vijf of tien minuten. Eenvoudig te verteren, te begrijpen en te herinneren. Door de content gefragmenteerd aan te bieden, wordt de cursist gedwongen te focussen op één onderwerp. Het past bovendien prima in een drukke agenda. Denk aan dat halfuurtje tussen twee afspraken in. Een prima moment voor een learning bite om wat kennis op te frissen.

2. Afwisseling
Door alleen twintig uur e-learning in honderdtwintig stukken van tien minuten te verdelen, red je het niet. Afwisseling is belangrijk. Het moet een mix zijn van artikelen, video’s, simulaties en infographics. En dat gecombineerd met korte, doelgerichte opdrachten. Leren is immers geen doel op zich. Je wilt dat de cursist het geleerde kan toepassen in een praktijksituatie, liefst direct. Rekening houden met verschillende leerstijlen en de leerstof op verschillende manieren aanbieden. Dan blijf je als deelnemer gemotiveerd en kijk je snel weer uit naar de volgende learning bite.

3. Mobiel
Een absolute voorwaarde is het mobiel ontsluiten van de content. Leesbaarheid op telefoon of tablet is belangrijk. Om overal en op ieder moment te kunnen leren, moeten cursisten de content ook te allen tijde kunnen benaderen. Omdat je niet 24 uur per dag online kunt zijn, moet je de content ook kunnen downloaden om deze offline te bestuderen. Handig om bijvoorbeeld in de trein of het vliegtuig te studeren. Learning bites voor onderweg.

4. Lagere prijs
Door de korte duur is de ontwikkeltijd beperkt en minder kostbaar dan bij een traditionele e-learning. Er zijn geen uitgebreide storyboards vooraf nodig, of de inhuur van ervaren e-learning-ontwikkelaars. In plaats daarvan maak je veelal gebruik van bestaand materiaal. Groot voordeel voor de cursist, want je kunt de prijs laag houden. Bovendien is het voor jou relatief eenvoudig om een module aan te passen of toe te voegen. Op die manier houd je de inhoud actueel en kun je snel inspelen op veranderingen.

5. Blended
Met alleen elektronische leermomenten ben je er nog niet. Een waardevolle toevoeging kan een coach zijn, die de cursist helpt om het geleerde in de praktijk te brengen. Of een bijeenkomst waar de studenten elkaar ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. Of wat dacht je van een case waar ze met elkaar aan samenwerken gedurende het leertraject?

Niet altijd geschikt
Is microlearning geschikt voor elk soort training of opleiding? Zeker niet. Door de gefragmenteerde content is het vooral geschikt voor het verwerven, herhalen en opfrissen van kennis. Voor het aanleren van vaardigheden of bij complexe leerstof die zich niet in tien minuten laat uitleggen, zijn andere methoden beter. Het leren bespelen van een muziekinstrument of het aanleren van een nieuwe programmeertaal lijken me lastig om op deze manier te leren. Maar de collega voor wie ik een opleiding zocht, zou hiermee zeker geholpen zijn.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5898776). © Jaarbeurs IT Media.
6

 

Reacties

Boven op de punten die hierboven staan wil ik ook nog adaptief leren toevoegen. Dus dat het systeem wat je gebruikt individueel kan bepalen wat het niveau van de gebruiker is en bijvoorbeeld de zwakke kanten extra belicht of de sterke kanten moeilijkere vragen en opdrachten geeft.

Ook hoor ik nog wel eens commentaar dat digitaal leren heel beperkt zou zijn. Natuurlijk kun je niet alles leren digitaal (brand blussen), maar wel veel meer dan verondersteld wordt zoals bijvoorbeeld goed gitaar leren spelen of een goede programmeur worden.

de voordelen van digitaal leren zijn wel heel erg sterk mits goed uitgevoerd.

Ik laat het graag een keer zien ;-)


Maar ook met een boek is niets mis. Daar kan niet veel tegenop.

Louis... boeken zijn vreselijk. Niemand leest ze, ze zijn saai, niet interactief, lastig mee te nemen.
Boeken zijn in mijn ogen alleen goed voor fictie, en liefst dan nog op de e-reader zodat ik ook in het donker kan lezen. Maar boeken om te leren zijn in mijn ogen een ramp.

Nou Henri, vanochtend heb ik nog weer eentje laten bezorgen, zo een boek. CSS Secrets heet het. Saai? Gaat toch om de inhoud. Een voordeel van een boek vind ik dat je zo van de ene kant naar de andere kant kan bladeren, erin prikken, met een fijne index erbij. Afgezien van de inhoudelijke reden, het leest rustig, je hoeft er geen stekker aan te hangen en ook, er is niet meer afleiding dan het boek. Voordat je het weet ben je weer volkomen afgeleid en hang je op een internetpagina of facebook rond. Of de computable site.

Henri, ik heb net iemand geholpen met de wiskunde. Met een opgave op de Ipad. Wat een ongelukkig gepruts met vegen en invoer. Je zou het ding in elkaar trappen. Dat vond ik geen goede ervaring met e-learning.

Vraag me af of de schrijver zelf geprobeerd heeft iets op te pikken met dat "e-learning". Op zich is er niets mis met de aloude structuur van college en opgaven, wellicht opgeleukt met al het moois dat de "e" in "e-learning" kan toevoegen.

Dit weet ik want ik heb een aantal van die "MOOC" dingen gedaan. Sommige met, en sommige zonder succes, en sommige pas in de herhaling. De "traditioneelheid" van het aangebodene (kortere of langere videos, meer of minder integratie van opgaven) had weinig invloed op welke wel en niet goed gingen. De zwaarte van de stof en de vaardigheden van de onderwijzers des te meer. Zelfs op video.

Het hier voorgestelde in stukjes hakken is een oplossing waar je weinig aan hebt: Je moet toch wel gewoon zeg minstens een uur per keer de tijd nemen wil je er lekker in zitten en de stof kunnen laten doordringen. Dat heeft vooral met de wetware te maken.

De problemen die ik zag zaten er veeleer in dat de makers van al dat moois iets te graag wilden en zich niet wisten te beperken tot wat werkte. De eerste drie cursussen gingen lekker, daarna werd het langzaamaan steeds moeizamer.

Ik moest mijn hardware en software blijven upgraden om gewoon zelfs maar deze ene cursus te kunnen blijven volgen. Vervolgens deed ik er teveel tegelijk en toen werd het me even helemaal teveel. Daarna had ik niet zoveel zin meer in het eindeloze gevecht met de nieuwerwetsigheid om alleen maar mee te komen, dus toen heb ik het maar laten schieten. (Die cyclus keer twee, overigens.)

De dingen die ik heb opgepikt zijn wel blijvend waardevol gebleken. Maar leren is gewoon een hoop moeite, dat doe je niet zomaar. Dat heeft motivatie nodig. Met de technologie moeten vechten is behoorlijk demotiverend.

Er zijn wel dingen die technologisch beter kunnen, maar puur concentreren op hoe de stof door technologie ingepakt moet worden, zoals in bovenstaand stukje, is niet echt hulpvaardig.

Die Louis. De wiskunde was het probleem niet zo, maar die iPad ..
Henri is fel tegen hybride, maar leest zijn boeken op de e-reader.
Hij voegt een zesde punt toe aan het artikel (gaap) + de melding dat boeken saai zijn. En lastig mee te nemen ook. Doet me denken aan die abdominal trainer reclames van voorheen. Steevast filmpjes met workouts tijdens tv en daarna kon je ze opvouwen en onder bed schuiven. Handig.

Maar de tijd vliegt. Het artikel rept al over traditionele e-learning.
Die ouwe e-learning voldeed niet meer. Het moet meer blended.
Blended is met een coach. "Een bijeenkomst waar de studenten elkaar kunnen ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. Met elkaar samenwerken in een leertraject".
Net als vroeger, een leraar voor de klas. Na schooltijd naar de bibliotheek, vlak voor openingstijd al lange rij voor de deur. Zodra die openging rende je als eerste naar de storyboards. Stripboeken noemden we ze toen. Suske en Wiske en blozende blender. Hoera, weekend !

Koos mooie reactie, bedankt voor het delen.
Goede content maken is duur en moeilijk en technologie zou niet in de weg moeten staan. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor taalniveau. Je wilt niet dat diegene die de cursus volgt moeite moet doen om het taalniveau te halen, of dat de letters te klein zijn en dus moeilijk te lezen.

@Henri,
Leren is in de eerste plaats een intrinsieke waarde, je moet iets willen om het te begrijpen. Zeggen dat boeken saai zijn is dus hetzelfde als stellen dat lezen saai is. Laten we daarom even terug gaan naar de Bloom taxonomie, het begrijpend lezen vervangen door de technische equivalent van een infographic is als het ouderwetse leesplankje welke om de lage cognitieve vaardigheden gaat. Kijkend naar de volatiliteit van de tweedehands boekenmarkt - uitgedrukt in een grafiek - is de poging om kennis te monopoliseren met DRM van e-learning de extrinsieke indoctrinatie van conformeren aan de markt. De e-reader voegt namelijk evenveel toe aan het leerproces als jouw commentaar omdat dit gewoon dezelfde muziek op een ander medium is.

Ewout, welkom terug :-)

Lezen van fictie in een boek of e-reader hoeft zeker niet saai te zijn. Maar sla willekeurig leerboek open en de kans dat die saai is, is wel groot.

Leren is niet anders dan patronen herkennen en toe kunnen passen en zeker niet alle lessen moet je willen om het te begrijpen.

Ik stel de e-reader ook niet voor als leerinstrument.

Maar goed, ieder leest wat hij wil lezen en als mijn commentaar jouw trigger is om weer te communiceren op Computable... welkom :-)

Bedankt voor jullie reacties.

De kwaliteit van de inhoud blijft wat mij betreft het allerbelangrijkste. Of het nu een MOOC, eLearning, boek of wat dan ook is. Als het inhoudelijk niet aantrekkelijk of niet up-to-date is gaat het sowieso niet werken. Daarnaast zul je als lerende ook een soort intrinsieke motivatie nodig hebben om iets te bereiken. Je moet ook willen leren. En ja, ik ben ook wel eens afgehaakt met MOOC’s, webinars en eLearning. Gewoon omdat het ze slecht waren. Maar ook dat is eigenlijk niets nieuws. Iedereen kan zich wel een klassikale training herinneren, die tegen is gevallen. Een slechte trainer, verouderde inhoud of veel te veel slides.

Techniek is slechts een middel, geen doel op zich. Dus het maken van didactisch goed materiaal blijft belangrijk. Ook in de toekomst. Maar de techniek gaat ons daarbij wel helpen!

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Computable Expert
Carlo van Schijndel

Carlo van Schijndel
Senior Learning Consultant, Ctac. Expert van Computable voor het topic ERP.
Hele profiel

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×