Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Webinar als middel voor kennisoverdracht

 

Computable Expert

Carlo van Schijndel
Senior Learning Consultant, Ctac. Expert van Computable voor het topic ERP.

Vrijwel dagelijks word ik via nieuwsbrieven en social media attent gemaakt op interessante webinars. Voor mij is een webinar een prettige manier om kennis op te doen van een bepaald onderwerp. Ik hoef er niet voor te reizen, het duurt niet te lang en is daarom goed in te plannen. En het biedt de mogelijkheid om vakgenoten (virtueel) te ontmoeten. Bovendien kan ik achteraf de opname nog eens terugkijken. Er zitten dus veel voordelen aan, maar dan moet het webinar wel voldoen aan een aantal factoren. En dat doet het lang niet altijd.

Laatst had ik ook weer een negatieve ervaring. Eerst meldt de host dat we nog vijf minuten wachten, totdat iedereen aanwezig is. Jammer, want ik heb er echt zin in. En ik was gewoon op tijd. Het wachten wordt een dikke tien minuten. Vol trots vertelt de spreker dat hij deze presentatie een week eerder ook verzorgd heeft. Daar beginnen mijn twijfels al, want volgens mij is een webinar toch echt een andere setting. Vorige week stond hij voor een zaal met vijftig mensen, die hij allemaal in de ogen kon kijken. Nu kijkt hij tegen een beeldscherm aan en ziet hij verder niemand.

En dan begint het hoorcollege, want dat blijkt het te zijn. Waar ruimschoots de tijd aan wordt besteed, is de introductie van de spreker en de organisatie waar hij werkt. Dat had ik al gelezen in de uitnodiging en bovendien kan ik daar met Google ook wel achter komen. Ook niet relevant: onderdelen die de week ervoor speelden. Die slaat hij dus snel over. De monotone stem van de spreker gaat maar door. Veel tekst op de slides en weinig plaatjes. Sommige slides bevatten zelfs voor de spreker te veel tekst. Die kan ik volgens hem dan ook beter nalezen als we de presentatie in pdf-vorm krijgen toegestuurd. Een webinar, presentatie en naslagwerk ineen? Gelukkig kunnen we vragen stellen via de chat, maar die worden pas na afloop beantwoord, aldus de spreker. Na een half uur proberen de rode draad te volgen, geef ik het maar op en verbreek ik de verbinding.

Dat kan beter

Waar is het misgegaan? Wat had de spreker kunnen doen om het webinar tot een succes te maken? Volgens mij draait het om vijf factoren.

1. Presentatie
Kennis overdragen zonder visueel contact met je publiek vraagt niet alleen om specifieke vaardigheden, maar ook om andere slides. Kies voor een paar sprekende afbeeldingen met een boeiend begeleidend verhaal. Als ik lange teksten had gewild, kocht ik wel een boek.

2. Interactie
Een stortvloed aan woorden zonder enige vorm van interactie draagt niet bij aan succes. Onderbreek de presentatie af en toe om in te gaan op vragen van deelnemers. Bij voorkeur door de telefoonlijn even open te stellen en iemand zijn vraag te laten toelichten. En als dat te lastig is, laat de host de vraag dan voorlezen. Even een ander stemgeluid om de spanningsboog te doorbreken. Of vraag deelnemers eens om een stelling met virtuele handopsteking te beantwoorden. Het houdt je luisteraars bij de les.

3. Timing
Waarom zou je laatkomers willen belonen? In een klassikale training zorgen deelnemers er ook voor dat ze op tijd aanwezig zijn. Compenseer het te laat beginnen niet door sneller te praten, omdat je anders je verhaal niet kunt doen. Bereid je voor, zorg dat je je verhaal kent en houd wat tijd over. Die kun je dan weer gebruiken om tussentijds vragen te beantwoorden.

4. Opvolging
Combineer het met iets anders. Ik kan via een webinar prima de kennis over een onderwerp in me opnemen, maar hoe zit het met de toepassing? Een hands-on-sessie als opvolging is niet alleen een uitstekende manier om invulling te geven aan het praktische deel, maar geeft me bovendien de mogelijkheid om vakgenoten te ontmoeten.

5. Het allerbelangrijkste: wees enthousiast
Je enige echte wapen in een webinar is je stem. Natuurlijk is het lastig om tegen een beeldscherm aan te praten en vol passie je verhaal te vertellen. Doe alsof je voor een volle zaal staat die je wilt overtuigen en mee wilt nemen in jouw gedachte. Je zult merken dat je stemgebruik anders is en de boodschap veel beter overkomt.

Met een webinar op basis van deze vijf succesfactoren haal je alle voordelen eruit die erin zitten. Grote kans dat ik dan wel van de (virtuele) partij ben.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5843742). © Jaarbeurs IT Media.

6,7


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×