Apple begint wat weg te hebben van Samsung met mobiele producten in vele maten. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Apple heeft zoals al verwacht (lees: uitgelekt) een kleinere iPhone onthuld en een iPad Pro in het formaat van de reguliere iPad. Hiermee staat het hedendaagse Apple (van Tim Cook) nogal ver van het ‘oude’ Apple (van Steve Jobs). Grondlegger Steve Jobs heeft na zijn terugkeer onder andere het vet op productgebied weggesneden. De Mac-maker ging toen terug naar vier kernproducten: één laptop en één desktop voor de zakelijke gebruiker naast één laptop en één desktop voor de consument.
Deze scherpe focus op minimalisme heeft Apple geen windeieren gelegd en is lange tijd volgehouden. Zo is de eerste iPhone in 2007 uitgekomen in slechts twee varianten, die alleen verschilden in opslagcapaciteit (4 en 8 GB). De toevoeging van meer variatie (in opslagruimte, kleur, formaat, snelheid, enzovoorts) heeft Apple een veelvoud aan producten opgeleverd. Dit geldt voor iPhones, iPads, iPods, MacBooks, iMacs, Apple Watch, enzovoorts. Apple lijkt hiermee de productwildgroei van smartphonerivaal Samsung te imiteren. Een product voor elke smaak, elk budget, elke voorkeur. Wat vind jij?
Wildgroei doet voorkomen alsof ze er een rommeltje van maken. Ze doen het juist netjes. Erkennen een behoefte (kleiner scherm) en leveren een al eerder gebruikt formaat in een bekend jasje. Ook de andere keuzes zijn best goed te verdedigen en ze brengen geen ontwikkelaars in de problemen. Dus vind het dus onterecht negatief gesteld.
Ik vindt het allemaal nog wel meevallen. Binnen de 3 productlijnen (foon, tablet & notebook) zijn er niet zo veel variaties. De variaties die er zijn kennen een duidelijke positionering en draaien wel allemaal dezelfde OS versie waardoor ontwikkelaars het veel gemakkelijker hebben in vergelijking met Android; laat staan Samsung en Android.
Samsung heeft niet alleen meer variaties in modellen maar daarbinnen ook nog eens de nodige Android varianten. Dat gecombineerd met de verschillende versies van een eigen UI-schil maakt het voor ontwikkelaars wel heel erg lastig om native apps te maken voor om het even welk model.
Daarnaast vindt ik het al knap van Appeltjes dat ze het zo lang zonder deze varianten gedaan hebben. Bij beursgenoteerde bedrijven zie je dat de aandeelhouders op enig moment beginnen te piepen over het gebrek aan nieuwe, innovatieve producten. De achterliggende boodschap is eigenlijk dat ze te weinig rendement halen met hun aandelen.
Dergelijke, beursgenoteerde bedrijven krijgen dan 1-2 kwartalen de ruimte om daar wat aan te doen. Die korte termijn visie resulteert doorgaans in het uitmelken van bestaande marktsegmenten in een poging de omzetcijfers een snelle boost te geven. Precies dat zei je nu ook gebeuren bij Apple.
Immers, ook Apple is uiteindelijk gezwicht voor de rat race van jaarlijks een nieuw, high-end model gevolgd door een S-variant van datzelfde model een paar maanden later. Dan blijft er weinig tijd/ruimte over voor iets anders. Althans niet zonder wezenlijk afbreuk te doen aan het rendement; met als gevolg een nieuwe klaag-ronde bij de aandeelhouders.
Dat komt doordat de procesketens rondom marketing, sales (pre- en post), productie en levering allemaal zo hun limieten hebben als het gaat om capaciteit, omsteltijden en daarmee samenhangende efficiency. Zelfs al zou je in staat zijn om meerdere van deze ketens parallel te laten draaien voor de verschillende productvarianten, dan gaat dat bijna altijd ten koste van het rendement door de overlap aan activiteiten binnen de verschillende ketens. Uiteindelijk blijft het allemaal mensenwerk hoe goed geautomatiseerd ook…
My 5-cents…
Lijkt hier wel webwereld met makkelijke Apple clickbait.
If you can’t beat them, join them?
Apple zal wel moeten. De markt voor smartphones raakt verzadigd, de verkopen van zowel ipad als iphone storten in (-20% iphone q4 2015) en dat zal alleen maar erger worden. Apple heeft geen alternatieve moneymaker en is voor het overgrote deel van haar omzet en winst afhankelijke van de iphone. Ze worden in de VS niet voor niets schertsend ‘The iphone’ company genoemd.
Apple watch, Apple Pay en Apple Music zijn ook geen doorslaand succes geworden.
Voor de nabije toekomst zijn er voor de tech indrustrie drie nieuwe moneymakers: VR, big data en IOT. OP geen van deze drie terreinen speelt Apple een rol van betekenis en het ziet er ook niet naar uit dat ze dat zal worden.
Apple probeert op allerlei manieren nu om toch meer omzet binnen te halen en de enige manier die ze daar toe heeft is een veel breder productaanbod. In dat opzicht hebben ze wederom goed naar Samsung gekeken. Het begon met de phablet waar Apple niets van wilde weten maar het concept van Samsung kopieerde toen bleek dat het een daverend succes was.
Martin, mooie analyse!
De groei voor Apple zal op dit moment inderdaad een uitdaging blijken. Wel is hun propositie erg krachtig, ik zie niet gebeuren dat de komende vijf jaar Apple in verval raakt, hooguit iets krimpt. Na vijf jaar? Geen idee.
Apple heeft een zeer beperkt productaanbod, en alleen in de hogere prijsregionen. Dat is makkelijk voor de productie en de (OS & software) ondersteuning. Extra kleurtjes voegen geen complexiteit toe aan het hardware of software ontwerp.
Verder heeft Johan gelijk: dit is clickbait.
Apple is weer dat wat het was, een bedrijf voor een niche-consumenten-sektor dat in de zakelijke markt nauwelijks een rol van betekenis heeft.
De techniek was nooit nieuw, de “designs” meest gekopieerd, alleen de patenten waren echt en hebben nog steeds een verlammende werking op de markt.
De arbeidsomstandigheden die dit soort bedrijven in China/etc veroorzaken (veroorzaakt hebben) bevallen mij ook niet.
1 positief punt, Jobs was een voortreffelijke verkoper.
Nou Jan, in jouw reactie kan ik me totaal niet vinden. Zo’n beetje het grootste bedrijf ter wereld afschilderen als een niche-consumenten sector dat in de zakelijke markt nauwelijks een rol van betekenis heeft, volgens mij kun je niet verder van de waarheid zitten. Het aantal macs wat ik in het wild zie bij bedrijven is significant, het aantal managers met een iPhone is echt heel hoog. En wellicht waren ze niet de uitvinders van bepaalde techniek, maar als je kijkt naar de impact van de iphone en de ipad kun je wel stellen dat ze bepaalde techniek groot gemaakt hebben. Als je het hebt over wat Apple was, welke periode bedoel je dan? En ik denk niet dat Apple nu ooit is wat het was.
Natuurlijk de komende tijd word uitdagend voor Apple, maar dat geld voor veel bedrijven.
Tja, arbeidsomstandigheden. Ik denk niet dat dit een Apple probleem is, of dat Apple een veroorzaker is. Dat het een probleem is erken ik, maarja, wij vinden onze welvaart belangrijker dan hun geluk. Zolang wij producten uit China blijven kopen, steunen we deze praktijken, maar dit is niet iets waar we de schuld bij Apple neer moeten leggen, het is veel groter en breder dan dat.
Wij drinken ook melk van koeien dat zeer veel leed veroorzaakt. Da’s veel dichter bij huis, maar vooralsnog geldt vooral: Als je het niet ziet, hoef je er ook niet over na te denken.
Dan in het staartje, een positief punt dat Jobs een goede verkoper was? Hoe is dat positief? Daarnaast, impliceer je daarmee dat de verspreiding van Apple producten komt door de verkoopkracht van Jobs? Ik zet me af tegen de uitstraling van Apple. In Apple store voel ik zeer veel weerstand tegen de cultuur die zij uitademen, ik koop geen Apple producten om Apple. Ik koop Apple producten omdat deze mij meer aanspreken dan die van de concurrent, niet omdat Jobs zo goed was in verkopen van het merk, ondanks dat hij daar erg goed in was.
Uiteindelijk is Apple gewoon een groot bedrijf. Ik voel geen liefde voor bedrijven, zij voelen ook geen liefde voor jou. Het zal me dus weinig uitmaken wat er verder met Apple gebeurd, als ik iets beters vind, of betaalbaarder, dan neem ik dat. Dat Apple versus Samsung gedoe vind ik dus ook niet interessant.
Maar nogmaals, jouw reactie kan ik me echt niet in vinden.
@Jan: Slechte reactie, ik ben het er geheel niet mee eens.
@Henri: Daar ben ik het redelijk mee eens.
Apple is een gewoon bedrijf, net als Samsung en Sony. Sterker nog, Apple laat veel onderdelen maken en assembleren door Samsung Electronics, hetzelfde bedrijf dat ook de Samsung telefoons in elkaar schroeft en plakt. Als je het niet eens bent de arbeidsomstandigheden in China, dan gaat geen enkele fabrikant vrijuit.