Managed hosting door True

Discussie

Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

‘Belastingdienst doet aan ICT-omdenken’

 

De Belastingdienst weet in navolging van de NS eigen fouten ‘om te denken’. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

'Het is eindelijk zover, je mag weer aangifte doen', maakt de Belastingdienst opgewekt reclame. 'Dat kan dit jaar online op Mijn Belastingdienst en met de app.' Alleen eh, doe die aangifte dan niet voor de deadline die de Belastingdienst stelt en niet op een moment dat het u uitkomt. Zoals dus eind april (want het mag vanaf nu een maandje later) en het Paasweekend. Doe je aangifte voor Pasen, geeft staatssecretaris Wiebes als tip.

Net zoals eerder oud-politicus Roger van Boxtel als NS-topman het ‘advies’ gaf aan scholen om de lestijden te spreiden. Waarom? Omdat de vervoerder niet genoeg capaciteit heeft en dat prima heeft kunnen zien aankomen. Hetzelfde geldt nu voor de Belastingdienst. Die heeft de blauwe envelop afgeschaft, zelf een aangiftedeadline gesteld en weet toch al jaren wel dat mensen hun aangifte doen vlak voor zo’n deadline én dat ze daar even voor moeten zitten. De Belastingdienst doet aan omdenken door zijn gebrek aan ict-capaciteit af te wentelen op de klant. Wat vind jij?

Geeft de NS het voorbeeld aan de Belastingdienst voor de omgang met capaciteitsproblemen?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5722101). © Jaarbeurs IT Media.

7


Lees meer over


 

Reacties

Als ik denk aan het advies van Roger van Boxtel, denk ik meteen aan alle studenten, die in de spits zouden gaan protesteren tegen het "wanbeleid van de NS". Alleen protesteerde er vrijwel niemand. Hetzelfde kan waarschijnlijk gemeld worden over klagers van de Belastingdienst. Ze zijn er niet of een klein beetje meer begrip voor de Belastingdienst zou geen kwaad kunnen. Je kunt geen kerk bouwen voor alleen Kerstmis.

Tjsa, hoeveel mag het de Belastingdienst kosten om zoveel capaciteit te hebben dat we allemaal op één dag in 10 seconden aangifte kunnen doen? De rest van het jaar staan al die glimmende kastjes natuurlijk stil. En wordt de rekening hiervoor natuurlijk aan de belastingbetaler gepresenteerd.
De Belastingdienst ziet met de steller dat mensen tot het laatste moment wachten en adviseert om dat niet te doen. Lijkt me helemaal niets mis mee.
Enige vergelijking met de NS in de categorie "je hebt in het verleden niet goed opgelet" gaat dan ook mank.
Terecht dat wij niet worden opgezadeld met kosten voor extra capaciteit om de laksheid van sommigen onder ons te faciliteren.

Omdenken, ik denk dat er in Nederland wel een paar cloudproviders zijn te vinden die in de maanden maart en april capaciteit willen leveren.

"Vroeger" vulde je je gegevens in in een aangifteprogramma, en als je klaar was, dan was je een minuut online om de aangifte in te sturen en te ondertekenen.

Nu moet alles online, dus niet alleen het ondertekenen, maar ook het invullen. Als men gemiddeld een uur bezig is om de cijfers te controleren en daar waar nodig aan te vullen, dan is er een 60 keer zo hoge capaciteit nodig als voorheen. Over verspilling van computercapaciteit gesproken...

Ik zeg: terug naar de digitale aangifte met het aangifteprogramma, dan hoeft er niks te worden geïnvesteerd!

Niet alleen de belastingdienst maar ook andere overheidsinstellingen blinken uit in het over de schutting naar de gebruiker (de burger) gooien van hun megalomane ICT-bedenksels. Laatst nog weer het inzien en downloaden van de OZB-taxaties, dat jaren lang prima lukte via het decentrale OZB-portal van de gemeente, maar vanaf dit jaar alleen nog via "mijnoverheid.nl" mogelijk was. En je kon er natuurlijk (letterlijk!) op wachten: de eerste dag dat de inzage was opengesteld was er geen doorkomen aan! Natuurlijk "te weinig capaciteit" (hoe je daar qua kosten ook tegenaan kijkt), maar dat toegeven was een brug te ver voor de gladstrijkers en goedpraters van de "service desk". Het probleem werd geweten aan "een storing" die tot 16:00 uur die dag geduurd zou hebben, maar dat het na 22:00 uur die dag nog steeds niet lukte, tja ....
Als "de overheid" mij dwingt uitsluitend van bepaalde (ICT-)voorzieningen gebruik te maken om aan mijn verplichtingen te voldoen of om aan voor mij essentiële informatie te komen, moet ze er ook voor zorgen dat ik die voorzieningen kan gebruiken op de tijdstippen dat het mij schikt. Zolang ze dat niet lukt, moet ze de middelen die dat wèl mogelijk maakten in stand houden. Ik denk daarbij bijv. aan het offline aangifteprogramma van de belastingdienst en de decentrale WOZ-portals van de gemeenten.

In de eerste plaats begrijp ik de negatieve reacties niet helemaal zo. Het lijkt mij een gezonde zaak van de belastingsdienst te proberen pieken te vermijden in IT connectiviteit. Dat het wat minder doordacht is doordat ze aangifte heel eenvoudig per provincie, of landsdeel, kunnen spreiden, zoals ze doen met de schoolvakanties, is dan weer een ander verhaal.

En mocht zulks dan nog problemen opleveren met connectiviteit en IT capaciteit van de belastingen dan kan (k)wiebes vast wel overwegen gewoon iedereen een eenvoudig voorbewerkte digitaal aangifte formulier te emailen. Makkelijker kunnen zij het voor ons tenslotte niet blijken te maken, feestelijker wel?

@René Civile
Je hebt vanaf 1 maart tot en met 31 maart de tijd om je aangifte te doen. Spreiding houdt in dat je bv elke week een groep mensen de gelegenheid geeft om aangifte te doen.

Maar spreiding is heel gemakkelijk anders te bereiken, door terug te gaan naar de oude situatie, aangifte controleren en aanvullen in een offline programma, waardoor er een veel korter contactmoment nodig is. In één keer heeft de belastingdienst een 60 keer zo grote capaciteit, zonder extra in de infrastructuur te hoeven investeren!

Een andere oplossing is bv dat er een overheidscloud komt. Alle overheden hebben hun diensten in dezelfde cloud, en in maart is de Belastingdienst toevallig de grootste gebruiker, maar dat raakt de andere dienstverlening niet of nauwelijks.

Genoeg opties dus, maar de Belastingdienst heeft er niet voor gekozen. Jammer...

Ik vind dat wij als belastingbetalende ICT consultants hier op dit forum best een factuur mogen sturen naar de Belastingdienst voor de adviezen die wij hierover geven. Leuker kunnen we het niet maken :)

Ik lever nog steeds op papier . . . .
Nix online of digitaal, lezen zullen ze.

Of je voert gewoon flattax in. Dan zijn 100.000 den ambtenaren overbodig en heb je waarschijnlijk een veel kleiner serverpark nodig om de vloed aan aangiftes te verwerken.

Het leveren van meer capaciteit is vooral kostbaar door de licenties. Die resources heb je wel nodig bij deze Java gebaseerde systemen. Dat zal de afweging wel zijn.

Vond dat aangifteprogramma ook fijn maar vond deze web aangifte er aan de voorkant mooi uit zien ondanks de moeizame achterkant

@ Frank Heikens

Zoals ik dus al zei, er is niet één weg het te bereiken maar er zijn verschillende scenarios denkbaar. Maar wil je bandbreedte verbruik in eigen hand houden dan zul je zelf de regie moeten nemen en/of houden. Zo eenvoudig is dat.

Was even op CeBIT afgelopen week en "miste" daardoor dit item. Misschien "ouderwets" maar niet alles hoeft realtime. Ook de belastingaangifte niet. Een eenvoudige oplossing is het "store and forward" principe. De belastingdienst "stores" een "uitnodiging tot het doen van aangifte", waarin een gepersonifieerde toepassing ("app" in afkoUS) bestaande uit programma en data: de reeds ingevulde aangifte. De aangifteplichtige accepteert deze of past de aangifte aan en stuurt het totaal terug. Door gespreid de uitnodigingen te versturen kan de belastingdienst haar eigen werkzaamheden beter plannen (load balancing). Iedereen blij...en dat is toch wat we willen, zelfs bij zaken als belastingaangifte...

Vacatures bij Belastingdienst
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×