Start-ups krijgen veel te veel aandacht en dat is niet alleen oneerlijk voor gevestigde partijen. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Start-ups zijn in, start-ups zijn hot. Maar de aandacht voor innovatieve, jonge bedrijven die de dingen net anders doen, kent ook een keerzijde. Er is niet alleen de haast collectieve blindheid voor het feit dat het merendeel van de start-ups falen, floppen of verdwijnen. Er is ook het negeren van wat er allemaal komt kijken bij het zijn van een gevestigde partij.
Eens een start-up, later niet meer een start-up. De David van nu loopt risico dat hij (of zij) straks de Goliath is. En wat dan? Hoe reageer je als gevestigde partij op een disruptieve dreiging, die je misschien best wel hebt zien aankomen? Daar is veel te weinig besef van en veel te weinig aandacht voor. De verheerlijking van start-ups moet maar eens ophouden. Wat vind jij?
Roel Pieper heeft eens gezegd dat een ondernemer alleen maar succesvol kan worden na een aantal keren gefaald te hebben. Daarmee beargumenteerde hij dat juist het aanmoedigen van startups noodzakelijk is om gezonde ondernemingen te bouwen en daarmee de economie te stimuleren. Daarnaast ben ik van mening dat de “gevestigde orde” alleen geïnteresseerd is in groei en daarmee financieel gewin waardoor de verschillen tussen rijk en arm alleen maar groter worden. Uiteindelijk zal dit leiden tot economische krimp omdat het aantal mensen met voldoende koopkracht te klein wordt om de grote bedrijven in stand te houden.
De hele vooronderstelling van een disruptive start up ligt in het feit dat een gevestigde partij ze van ver af ziet aankomen en nog steeds niet (tijdig) kan inspelen, door tal van redenen, die vaak te herleiden zijn tot het beschermen van huidige revenue streams. Beide modellen hebben voor- en nadelen; afhankelijk van de requirement bij de klant zal voor de startup of de gevestigde partij gekozen worden. Gevestigde partijen die blijven investeren, niet alleen in nieuwe diensten maar ook in nieuwe business modellen, houden -op afstand- pas met startups, en voorkomen het label ‘dinosaurus’.