Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over sociale verantwoordelijkheid, die verder moet gaan.
Genoeg bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn en dat ook constructief uiten. Alleen moet dat verder gaan dan een donatie hier of een milieuvriendelijke norm daar. Apple-ceo Tim Cook roept bedrijven op om hun sociale verantwoordelijkheid te nemen naar de hele samenleving toe. Ondernemingen moeten die taak op zich nemen, zeker op gebieden waar overheden tekort schieten.
Deze belangrijke verantwoordelijkheid is volgens hem de afgelopen tientallen jaren enorm gegroeid. Deze groei komt mede voort uit de moeite die overheden hebben om vooruitgang te boeken en om zaken voor elkaar te krijgen, voor het belang van burgers. Cook prijst Apple’s overschakeling op duurzame energie en zijn werk om de hele toeleveringsketen mee te krijgen. De topman heeft een goed punt: bedrijven moeten meer doen voor hun sociale verantwoordelijkheid. Wat vind jij?
Apple mag eerst nog eens heel erg goed naar zichzelf kijken. Want zij zijn het die hun toeleveranciers genadeloos uitknijpen door zeer scherpe prijzen te vragen. De toeleveranciers voeren in de praktijk dan ook diverse zaken door die Apple meent die iedereen zou moeten te vermijden.
Dat ze voor tientallen miljarden aan belasting ontduiken dankzij wetgeving waar ze mede voor gelobbyed hebben is alles behalve sociaal te noemen. Immers net als elke andere multinational koopt zij politieke invloed in overal waar dit leidt tot meer gunstige voorwaarden voor het bedrijf.
Wat Tim Cook waarschijnlijk bedoelt is dat bedrijven de schone schijn op moeten houden dat zij sociaal bezig zouden zijn terwijl ze door gaan met gewetenloos winst maken ongeacht de kosten voor anderen.
“Bedrijven hebben behoefte aan een sociaal imago” zou volgens mij een correctere voorstelling van zaken zijn geweest.
Het enige wat in de (voor)stelling klopt is dat overheden steeds meer moeite hebben om vooruitgang te boeken en om zaken voor elkaar te krijgen, in het belang van hun burgers.
Zoals Johan en JRL hierboven aangeven, zijn bedrijven zoals Apple vooral bezig met hun sociale imago. Apple bejegent z’n toeleveringsketen niet sociaal. Laat Apple c.s. maar eens aantonen dat het percentage ziekte uitval en zelfmoord bij hun toeleveranciers omlaag gaat.
De toeleveranciers moeten wellicht meer milieubewust gaan opereren, maar ook dat heeft vooral te maken met het imago; de klanten willen “schonere” producten.
Is er wel behoefte aan multinationals als pseudo-overheden of zouden overheden hun eigen taken meer serieus moeten gaan nemen, met of zonder allerlei propagandistische convenanten?
Misschien moet de overheid in landen zoals China onder andere eisen dat het minimumloon een leefbaar loon is, dat er geen structureel achterstallig loon is dat nooit uitbetaald wordt als je weggaat of ontslagen wordt, dat de controle effectief is en de boetes hoog genoeg zijn om ontduiking af te schrikken.
Dan krijg je ook normale concurrentieverhoudingen.
Johan en JRL hebben geen ongelijk…
Dit is wat er mis is met het huidige kapitalisme; bij bedrijven gaat het -alleen- om het geld. Waar blijft de accountants controle op het -verplichte- sociaal-maatschappelijk jaarverslag? (nog even in de wet opnemen) De kern van het probleem is dat rechtspersonen wel rechten, maar maar verdomd weinig (sociaal maatschappelijke) plichten hebben.
Al zou het helpen als de consument niet alleen voor het goedkoopste gaat, maar er ook rekening mee houdt waar zijn geld naar toe gaat.
Bankieren bij de ASN lijkt me een goed begin. En dat het ABP ‘het roer omgooid’ met een ‘nieuw beleid voor verantwoord beleggen’. Gisteren…
@Johan: “Apple mag eerst nog eens heel erg goed naar zichzelf kijken. Want zij zijn het die hun toeleveranciers genadeloos uitknijpen door zeer scherpe prijzen te vragen.”
Dat klopt helemaal! Maar ik heb een verrassing voor jou: dat doet iedereen! Apple, Samsung, Philips, Ford, Unilever, …
Jij doet het als je een auto koopt. Je gaat dan het liefst naar een dealer die voorraadauto’s heeft, die hem elke dag dat hij ze niet verkocht heeft geld kosten. Daar valt veel op af te dingen. En gaan ze er niet op in, dan probeer je het een dorp verderop.
De inkoper van een leasemaatschappij kan nog meer afdingen, 10% is zo ongeveer het minimum, en dan gaat het niet om voorraadauto’s.
En de inkoper van een multinational kan niet alleen de laagste prijs bedingen, maar de verkoper ook nog een dansje laten doen als-ie daar zin in heeft. Want die inkoper heeft pas echt macht!
Waar Cook op doelt, zijn de sociaal maatschappelijke dingen.
Behandel mensen als mensen, beoordeel ze op hun daden en niet op hun geaardheid, religie of afkomst.
Preek niet alleen dat het milieu belangrijk is, maar handel er ook naar door groene stroom te gebruiken. En niet alleen door een groene stroom contract met je leverancier (die gewoon groen-grijs of zelfs helemaal grijs het net ingooit als groen even niet beschikbaar is), maar door het zelf op te wekken.
Als je niet wilt dat leveranciers worden uitgeknepen, stop dan meteen met het kopen van de kiloknallers in de supermarkt en koop alleen biologisch vlees. Koop dan niks meer bij de Action, en koop alleen bij de betere zaken. Dan pas kun je eisen dat Apple (en Samsung en Philips en Ford en …) hun toeleveranciers niet uitknijpen en voldoende geld betalen, zodat de misstanden bij FoxConn ophouden. Maar je moet dan ook accepteren dat een Samsung Galaxy S6 dan 1000 euro of meer kost.
En dat laatste, dat willen consumenten niet…
@EdeHaan: je schrijft: “Dit is wat er mis is met het huidige kapitalisme; bij bedrijven gaat het -alleen- om het geld.” Bedrijven die geld proberen te verdienen met iets dat mensen niet willen, worden gemeden en gaan simpelweg failliet of verdwijnen geruisloos. Daar zijn ontelbare voorbeelden van. De consument wint altijd, want bedrijven proberen geld te verdienen door het de consument naar de zin te maken. Daarom de ongelofelijk hoge welvaart in Europa en vooral Nederland. Wil je een systeem beschrijven, dan moet je dat niet doen aan de hand van de incidenten en excessen. Om het kapitalisme te begrijpen, zou je Adam Smith’s “The wealth of nations” (1776) kunnen lezen. Helpt je misschien te begrijpen hoe het komt dat Nederland historisch gezien en wereldwijd gezien op nagenoeg alle vlakken die er toen doen inmens scoort. We leggen terecht de lat steeds hoger, dus er blijft altijd iets te wensen over. Maar zonder kapitalisme blijft er wel wat meer te wensen over dan met het kapitalisme. Vergelijk met delen van de wereld of delen van de historie waar het kapitalisme is vervangen door iets anders.
@Frank Heikens
Idd andere bedrijven vragen ook scherpe prijzen van hun toeleverancier maar Apple spant wat dat betreft te kroon. En dat terwijl ze aan hun klanten wel de volle mep vragen als zijnde exclusief product. Mensen die dit soort spullen kopen geven waarschijnlijk dan ook niets om het feit dat hun spullen door kinderen in elkaar wordt gezet.
Van een vrije markt is geen sprake meer want de wetgeving is zodanig verminkt dat de grote spelers altijd aan het langste eind trekken. Kapitalisme is dan ook iets wat in de praktijk al lang niet meer op gaat.
Ook is het evident dat de consumentalisten zelf hun gedrag aan kunnen passen aan wat zij menen wat goed is. En dan niet de vermeende goede zaken zoals ‘groen’ of ‘duurzaam’ wat niet arbitraire en uiterst commerciële doelen in de praktijk blijken te zijn. Dat Nederland CO2 emissie van andere landen opkoopt zegt wat dat betreft al genoeg dat er geen wil is om te verbeteren.
@Johan Duinkerken
Ik heb geen idee of Apple de kroon spant of niet. Apple maakt prachtige spullen, maar laat je daar ook goed voor betalen. En Apple slaat daarin inderdaad geregeld door, kijk maar naar de nieuwe iMacs: geprijsd alsof er supersnelle SSD’s in zitten, maar er zitten gewone trage harde schijven in.
Wat ik aan wilde geven is dat iedereen Apple probeert te zijn als ze daartoe de kans krijgen. En heel soms doet Apple eens iets goed. Zoals het openlijk ondersteunen en goedkeuren van homoseksualiteit (dat stelt in Nederland niks voor, maar dat is in de VS echt heel wat) en het echt opwekken en gebruiken van groene elektriciteit (dus niet door het kopen van groen-certificaten).