Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over een oud probleem voor ict: de kosten, versus de mogelijke baten.
Automatisering maakt veel mogelijk: optimalisatie, besparing, expansie, innovatie, enzovoorts. Toch duikt er om de zoveel tijd de notie op dat i(c)t er niet toe doet, zoals auteur Nicholas Carr ons begin deze eeuw voorhield. Het gaat om de balans tussen ict-uitgaven en wat het de business oplevert. Een gezond evenwicht is van belang. Dus niet voortvarend veel spenderen aan alsmaar meer ict en ook niet passief voortmodderen met een verouderd systeem. Ict wordt maar al te vaak nog gezien als vooral een kostenpost. Wat vind jij?
Als bedrijf moet je een strategie hebben om je doelstellingen te bereiken. Gebaseerd hierop ga je je organisatie en (werk)processen inrichten en/of optimaliseren. ICT is een middel voor het realiseren van je doelstellingen volgens je strategie en binnen je waardenketen, daar hangt zeker ook een prijskaartje aan vast.
Wanneer je strategie, waardenketen, proces- en organisatieinrichting en nog andere zaken niet optimaal opgesteld zijn dan zou je niet de hoge kosten, inefficiëntie en gebrek aan effectiviteit koppelen aan het prijskaartje van ict.
Dit artikel bespreekt een aantal zaken hieromtrent:
Koers je onderneming af op een ramp?
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/2379250/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
Is dit niet iets wat de sector deels zelf in stand houdt?
Wat bereikt de media: miljoenen kostende IT projecten bij de overheid die een niet of half werkend systeem opleveren, daar waar de voorganger wel werkte.
Migratietrajecten naar nieuwe versies van softwarepakketten omdat dit nieuwe functionaliteit biedt waar slechts een enkeling gebruik van maakt.
Nieuwe soft- of hardware aan moeten schaffen omdat de oude niet meer onderhouden wordt is ook zoiets. Je moet als organisatie dus geld uitgeven voor iets nieuws, wat het zelfde kan, terwijl het oude eigenlijk nog steeds voldoet.
Als je het langs deze kant bekijkt (en ja, ik weet dat er ook heel veel tegenargumenten op te voeren zijn) is het niet zo vreemd dat IT als kostenpost gezien wordt.
Een beetje flauw maar is niet alles wat een organisatie nodig heeft om een dienst te leveren cq. product te maken een kostenpost? De werkelijke vraag is natuurlijk wat de toegevoegde waarde is van ICT aan de bedrijfsresultaten. Zolang uit de business case naar voren komt dat deze berekening positief is, heeft ICT waarde. Daarnaast kan je optimaliseren, aangezien je geld maar 1 keer kunt uitgeven, door voor die business case kiezen waar de business opbrengst het hoogst is.
ICT vervult een steeds belangrijkere rol binnen organisaties. Zonder ICT zou de dienstverlening / bedrijfsvoering er heel anders hebben uitgezien. Veel zou niet eens mogelijk zijn geweest. Kritische reacties bij stijging van ICT-kosten bevestigen dat ICT nog vaak wordt gezien als een kostenpost. Als de ICT-kosten stijgen is dat slecht. Dalen de kosten dan is dat goed. Dalende ICT-kosten zijn in ieder geval vaak geen onderwerp van discussie. Toch onderschrijven we dat de dienstverlening en de interne bedrijfsvoering niet kan worden ondersteund zonder ICT. ICT is hierbij geen doel op zich, maar het middel voor het streven naar betere dienstverlening/bedrijfsvoering.
In dit artikel bespreek ik dit onderwerp vanuit een gemeentelijke context: http://ictkosten.nl/ict-kosten-gemeenten-hoog-is-slecht-en-laag-is-goed/
ICT is geen doel maar een middel, tenzij je een ICT-leverancier bent natuurlijk.
ICT levert ook geen baten op. Slechts gebruik van ICT levert baten op. Tenzij je een ICT-er bent, natuurlijk.
Daarom is en blijft ICT een kostenpost en daarom hebben alleen ICT-ers daar een probleem mee.
In reacties worden migratietrajecten aangehaald, benieuwd of primus inter pares van Griekse boekhouding middels het in de jaren 80 door Gartner bedachte idee van TCO daar rekening mee houdt. Dat veroudering een fact-of-life is lijkt me geen nieuws en Enterprise Lifecycle uitdagingen zijn verwijtbaar aan uitbesteding door software te kopen in plaats van deze te maken.
Het klinkt ondertussen ouderwets maar automatiseren gaat in de eerste plaats om het proces, inzet van ICT gaat primair om de efficiëntie hiervan te vergroten. Het gaat dus om de doelmatigheid van het proces niet de doeltreffendheid van een uitkomst. Kortom, het is nog steeds dezelfde wolf in schaapskleren zolang de IT economisch-juridisch aangestuurd blijft worden.
In het land der blinden is éénoog Koning want opportunistische business cases houden meestal geen rekening met non-functionele vereisten die in grote de mate Governance, Quality of Service and Management loop bepalen. Nadat je er zelf een puinhoop van hebt gemaakt klagen dat India wereldkampioen certificaten is lijkt me bewijs van een economisch-juridisch aansturing.
Nico lijkt zoals draaideur politicus Teeven het bonnetje kwijt was ook gevoel voor realiteit te missen. De tegenspraak lijkt te liggen in het feit dat sommigen ICT als middel voor organisatorische verandering zien, de kosten van het voortschrijdend inzicht bij SVB Tien veranderprogramma kunnen we ondertussen met een vork schrijven.
Ja, arbeid kost geld en het is deze kostenpost waarop men poogt te besparen met automatiseren. De afgelopen 20 jaar niet succesvol als ik kijk naar steeds wisselend GQM loop, het aantal non-ICT functies is ondertussen dan ook meer dan verdriedubbeld terwijl door de wet van Moore de kosten van techniek met dezelfde cijfers zijn verminderd.
Hadden we deze discussie recent niet al eens gehad ?
Ik meen dat ik toen heb opgemerkt dat men in de betreffende organisatie ICT dan maar moet afschaffen.
Doe dat dan gelijk ook maar met de leasebakken, mobieltjes en het koffie apparaat.
Hè, wat vervelend toch dat je voor elk bedrijf mensen en/of middelen nodig hebt die geld kosten.
IT is een bedrijfsmiddel als alle anderen, dus dezelfde maatstaven voor kosten, opbrengst en bedrijfszekerheid moeten gelden.
Ik ken een brouwerij en de mensen daar weten tot op 3 getallen achter de komma wat de kosten en ook de baten van de productielijnen voor bier of andere drank zijn. Machinekosten per hectoliter.
Ik ken een bandenfabrikant en die weet tot op de cent hoe de kosten en de betrouwbaarheid van zijn rubberpersen liggen en hoe die zich verhouden tot een fietsband of eentje voor een vrachtwagen.
Het is vrijwel alle bedrijven die IT inzetten voor hun bedrijfsvoering aan te rekenen dat ze deze vragen niet stellen over hun IT.
Het is vrijwel alle IT-bedrijven heel zwaar aan te rekenen dat ze deze antwoorden niet kunnen en doorgaand ook niet willen geven over de IT die ze leveren. Een zeer onvolwassen industrietak eigenlijk.