Eind September vorig jaar kwam Gartner met haar nieuwe Magic Quadrant – intelligente bpm-suites (ibpms). Veel bpms-leveranciers die gepositioneerd staan in het traditionele BPMS MQ 2010 verdwijnen ineens van de radar. Consternatie alom … Na verschillende visies van bpm-goeroes is het inmiddels weer rustiger geworden. Toch blijft de vraag hoe we verder gaan. Draait het nu om technologie of het echte business process management?
Het Gartner Magic Quadrant voor business process management suites (bpms) bestaat alweer zo´n acht jaar. Hoewel een Magic Quadrant (MQ) niet alles zegt, geeft het wel goed weer waar een bpms aan zou moeten voldoen. Gedegen onderzoek naar wat nodig is, wat vervolgens wordt afgezet tegen de praktijk, is leerzaam. Zo was in die begintijd heel goed te zien waar bpms-leveranciers in gespecialiseerd waren. Zo had je leveranciers die vanuit middleware en integratie of business rules groeiden richting een volwaardige suite met alle eigenschappen van een bpms. Ook waren er de zogenaamde pure-play bpm-spelers, die het bpms helemaal opnieuw vorm gaven volgens de pure principes van business process management. Inmiddels zijn er vele overnames geweest en zijn er zeer volwassen bpms’en op de markt.
Ondertussen blijft die wereld veranderen. Onder andere social media, smartphones en cloud zijn voorbeelden van innovaties die zorgen voor stevige aanvullende eisen en wensen van bedrijven en eindgebruikers. Dat heeft er voor gezorgd dat Gartner opnieuw nagedacht heeft waar het nu in essentie om draait. Zoek eens op ‘Gartner iBPMS MQ’ en lees het vrij beschikbare document door. In deze bijdrage laat ik het nieuwe MQ voor wat het is. Waarom doe ik dat? Ik vraag me namelijk af of de nadruk wel zo op een bpms moet liggen. Dat is en blijft technologie. Het is ondersteunende tooling, waardoor bpm in de praktijk mogelijk wordt. Daarom is de esssentiële vraag die ik in deze bijdrage vooral naar voren wil brengen deze: hoe is het gesteld met business process management als management benadering?
Bpm is toch geen bpms? Bpm is het visualiseren, het begrijpen en het controleren van bedrijfsprocessen. Het streeft naar effectiviteit en efficiency van de organisatie in combinatie met innovatie en flexibiliteit. Bpm brengt strategie en technologie samen binnen organisaties en biedt middelen en methodieken om gedeelde doelen te bereiken. Door het toepassen van technologie kan bpm-software (het bpms!) het proces activeren en vervolgens mensen, informatie en systemen samenbrengen die onderdeel zijn van het proces. Ook geeft het de managers inzicht in hoe het proces zich ontwikkelt, waar de knelpunten zitten en laat het zien welke mogelijkheden er zijn om het proces te optimaliseren. Daarnaast worden de kritische prestatie indicatoren (kpi’s) gemeten om het specifieke proces of de organisatorische context aan de gegevens toe te voegen.
Bpm geeft realtime en historisch inzicht op alle gebieden binnen de organisatie. Er ontstaat nauwkeurig inzicht hoe afdelingen en processen functioneren en veranderingen aanbrengen wordt eenvoudig met spectaculaire resultaten zonder significante it-aanpassingen. Met analyse, modellering, documentatie, automatisering en verandermanagement binnen bpm geef je het startsein tot het realiseren van uw bedrijfsdoelstellingen!
Waar gaan we het in 2013 over hebben? Over hoe je bpm werkelijk kan realiseren of welk bpms-tool het meest geschikt is? En zo kom ik weer terug bij de introductie. Draait het nu om technologie, het bpms, of het echte business process management? Ik zie uit naar een levendige discussie in 2013 !!
Ik stem voor: Hoe je BPM daadwerkelijk kan realiseren. Op zich ook wel gek, want elke organisatie doet al BPM, alleen sommige doen het heel slecht 😉
Maar, helemaal met je artikel eens. Processen zijn uiteindelijk gewoon werk, dus laten we eens aan het werk gaan. En als een stukje software daarbij kan helpen ok, maar ik ken fantastisch presterende processen die gewoon ondersteund worden met simpele middelen. En natuurlijk is het allemaal mooi spul die (I)BPMS’en, maar (hoewel verleidelijk) ik heb toch ook geen 300pk-titanium-getande kettingzaag nodig voor het snoeien van mijn heg?
Na 30 jaar lijkt het soms wel dat de wereld een beetje kwijt is waar het in BPM om gaat; processen gebruiken om te doen wat je belooft, want elke organisatie heeft processen, de betere gebruiken ze ook.
Processen zijn dus ook slechts een middel geen doel. Een fancy BPMS is daarmee dus al helemaal geen doel.
Happy processing!
Uiteraard is het beheersen van processen belangrijk, met een tool zul je een gebrek aan visie en leiding niet kunnen compenseren. Standaard processen, of processen standaardiseren is cruciaal om meer marge te kunnen maken of te kunnen concurreren op prijs.
Maar….
De werkelijke hefboom zit hem in digitalisering en zelfbediening. Hier is uiteraard BPM voor nodig, maar technologie is hierin wel de sleutel. Ofwel, zonder technologie is dit niet mogelijk.
Dus BPM is goed, automatiseren hiervan is beter.
Overigens is het cruciaal dat BPM niet als IT gezien wordt.