Wanneer het op innovatie aankomt, wordt er vaak naar de it-manager gekeken om de kar te trekken. Maar die is daar naar mijn idee helemaal niet geschikt voor. Bij de gaafste projecten die ik in de praktijk tegenkom is juist de business in de lead. It-managers moeten zich bezinnen op hun rol anders wordt hun deel van de innovatieruif weggepikt.
Mooi voorbeeld in dit verband kon je zien tijdens het laatste jaarcongres van ICT media. We organiseerden er een sessie over robotics en artificial inteligence (AI) en hadden een goeroe meegebracht die hier alles van wist. Het schenen ons erg leuke thema’s toe, want de ontwikkelingen gaan snel in dit vakgebied. En wellicht belangrijker nog: het zijn technologievelden waarmee je het verschil kan maken met de concurrentie. Toch werd me al vrij snel na aanvang van de sessie duidelijk dat we wellicht niet het beste thema hadden gekozen. Het probleem: de it-professionals aan tafel bleken weinig met zaken als robotica en AI op te hebben.
It krijgt vaak een belangrijk deel van het innovatiebudget van een bedrijf toebedeeld. Maar als ik dan naar zo’n zaal kijk, zie ik toch vooral mensen die zich gedragen als onderdeel van een vrij traditionele it-afdeling, een uitzondering daar gelaten. Het bouwen van netwerken, het verzorgen van W-Fi, werkplekbeheer, business applicaties …. dat is de wereld van it. Artificial Intelligence en robotics gaan echter om innovatie. Hoe kan je met behulp van technologie business processen verbeteren of versnellen? Een heel andere manier van denken waar de doorsnee it’er nog weinig mee van doen heeft.
IT-manager staat buitenspel
Mooie voorbeelden van geavanceerde automatisering op basis van kunstmatige intelligentie of robotics zijn er ondertussen genoeg. Banken verwerken de grote batches van hun financiële gegevens bijvoorbeeld op die manier. De intelligente inzichten die ze uit die batchverwerking halen kunnen ze daarbij gebruiken om extra diensten aan te bieden. Bovendien gebruiken ze intelligence tijdens fraudedetectie en controles op internationale geldstromen. Het zijn ontzettend gave projecten. Maar opvallend is wel: het is niet de it-manager die zich ermee bezig houdt. Het zijn lijnmanagers en procesmanagers uit de business die hier in duiken en met specialisten over schakelen.
Dit soort innovatiemanagers, zo noem ik ze dan maar even, worden steeds belangrijker en nemen steeds meer de rol van de it’er over. En voor een deel komt dat doordat de rol van robotica en AI in bedrijfsprocessen steeds belangrijker worden. Over niet al te lange tijd hebben alle grote bedrijven ermee te maken. Fabrieken produceerden vroeger bijvoorbeeld zoveel mogelijk in lage lonen landen. Tegenwoordig zie je al dat werk terugkomen en wordt er geproduceerd in gerobotiseerde fabrieken. Apple en Tesla zijn wellicht nog de mooiste, meest sprekende voorbeelden.
Als de it-manager zijn deel van het innovatiebudget wil blijven claimen, moet hij zich mijn inziens opnieuw uitvinden. Stop met je de facilitaire it, dat kunnen alle service providers ondertussen beter, maar ga actief met de business in gesprek en ga nadenken over hoe je de businessprocessen van het bedrijf kan verbeteren. En verdiep je daarbij in de nieuwe technologieën die dit mogelijk maken. Want als je dat niet doet zie ik weinig heil in de toekomstbestendigheid van it als innovatieboegbeeld.
Rene, daar je het allemaal zo goed weet,
ben ik eigenlijk wel erg benieuwd welke inovatieve zaken jij zoal uitgewerkt hebt.
Wellicht kun je ook even toelichten wat je precies met innovativiteit bedoelt, want daarover zullen wij vast van mening verschillen.