Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloudapplicaties presteren ook in het buitenland

 

Stel: je moet van Beijing naar Amsterdam. Neem je dan een rechtstreekse vlucht vanaf de dichtstbijzijnde luchthaven, zodat je er zo snel mogelijk bent? Of trek je er een paar weken voor uit en ga je met de trein: een avontuurlijke maar oncomfortabele reis met veel tussenstops, overstappen en vertraging? Uitgezonderd echte treinfanaten zal iedereen kiezen voor de eerste optie. Als het gaat om cloudapplicaties kiezen veel organisaties - zij het vaak onbewust - toch voor die omweg, met haperende applicaties tot gevolg. Hoe zorg je ervoor dat cloudapplicaties wereldwijd op al je kantoorlocaties wél goed presteren?

Een van de grote voordelen van de cloud is, dat het mensen in staat stelt om wereldwijd zo efficiënt mogelijk met elkaar samen te werken. Vooral voor internationaal opererende bedrijven reden om de overstap te maken. Maar eenmaal geïmplementeerd, blijkt vaak dat de prestaties van cloudapplicaties tegenvallen.

Fysieke locatie van clouddatacenters

Bij veel leveranciers van cloudapplicaties worden diensten vanuit centrale datacenters geleverd, ongeacht waar gebruikers zich bevinden. Of het datacenter van waaruit gebruikers bediend worden, is afhankelijk van de locatie waar het contract is afgesloten. Bij een bedrijf met een hoofdkantoor in Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld dat ook kantoren in Azië en Latijns-Amerika voor de werking van cloudapplicaties afhankelijk zijn van datacenters in Europa. Data moeten daardoor een enorme afstand overbruggen, waarbij het verkeer onderweg over de netwerken en switches van meerdere isp’s gaat. Allemaal punten waar pakketverlies en vertraging kan optreden, met een haperende applicatie tot gevolg. En dan hebben we het nog niet eens over de omstandigheid dat internettoegang in veel landen, zoals China en Brazilië, sowieso al een ingewikkelde zaak is.

Voor de business brengt deze manier van werken verschillende risico’s met zich mee. In eerste instantie zorgen haperende applicaties voor verloren productiviteit en investeringen, waardoor een bedrijf dus geld misloopt of zelfs verliest. Een nog groter risico is echter dat er schaduw-it ontstaat doordat medewerkers zelf op zoek gaan naar oplossingen die wél goed werken. Zo kan het dus gebeuren dat mensen vertrouwelijke documenten met elkaar delen via bijvoorbeeld een gratis Wetransfer-overdracht, met het risico dat bedrijfsgevoelige informatie uiteindelijk op straat belandt.

Rechtstreekse verbinding

Gelukkig zijn er oplossingen voor bedrijven die hun medewerkers wereldwijd goed presterende cloudapplicaties willen bieden. Veel organisaties kiezen ervoor om private mpls-netwerken in te zetten in combinatie met wan-optimalisatieoplossingen om te compenseren voor de nog steeds trage verbinding met de andere kant van de wereld. Cloudapplicaties worden in dat geval ontsloten via een centrale internetontsluiting op bijvoorbeeld het hoofdkantoor van het bedrijf, of via een directe koppeling met het mpls-netwerk. De nadelen van deze geijkte oplossing zijn de complexiteit, hoge kosten, lange levertijden en langetermijnverplichtingen die hiermee gepaard gaan. Juist de zaken die je met het gebruik van cloudapplicaties wilt voorkomen.

Software-defined-wan-oplossingen bieden uitkomst. Anders dan mls-netwerken zijn sd-wan-oplossingen ontwikkeld in het cloudtijdperk en kunnen ze optimaal omgaan met de complexiteit die hierbij komt kijken. sd-wan's zorgen voor optimale routering, zodat pakketten veilig en op tijd bij de cloudleverancier afgeleverd worden. Voor langere afstanden of wanneer veel verschillende isp’s doorkruist moeten worden, bijvoorbeeld voor China of Brazilië, kan onderweg worden meegelift op een besloten en geoptimaliseerd wereldwijd netwerk. Het internet wordt dan alleen gebruikt voor de lokale ontsluiting van kantoren, waardoor ook de gebruikers hier optimale prestaties ervaren. Deze op software gebaseerde wan-oplossingen zijn volledig geautomatiseerd en on-demand, en dus snel, simpel en kosteneffectief in te zetten en uiterst schaalbaar en flexibel.

Morgen al operationeel

Als je kiest voor ad-wan as a service, krijg je optimaal presterende cloudapplicaties - ongeacht waar de datacenters van de leveranciers of jouw kantoren zich bevinden. Hiervoor heb je geen dure telcolijnen en koppelingen met cloudleveranciers nodig. Bovendien is het niet nodig om te investeren in hardware en kun je gelijk wereldwijd aan de slag om van de voordelen van de cloud te profiteren.

Organisaties die worstelen met productiviteitsverlies en schaduw-it als gevolg van onder de maat presterende cloudapplicaties, kunnen dit soort problemen morgen verholpen hebben. Wat doe jij met jouw organisatie? Stap je aan boord van het vliegtuig en ga je mee met de innovatie, of neem je liever de trein?

Ferran van den Berg, business development directeur Videns IT Services

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5825079). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Heb je eindelijk alles in de cloud, blijkt dat je nog allerlei proxies, caches, wan-optimizers nodig hebt om wereldwijd fatsoenlijk te kunnen werken.

Dit zie ik in de meeste hosanna-verhalen over de cloud helaas zelden vernoemd.

Lijkt me voor een tco-plaatje toch van wezenlijk belang.

'Software gebaseerde wan-oplossingen zijn volledig geautomatiseerd en on-demand, en dus snel, simpel en kosteneffectief in te zetten en uiterst schaalbaar en flexibel.'

Ja, het ICT-leven is mooi, lekker software defined 'meeliften op geoptimaliseerde netwerken'.
Hardware is moeilijk, virtualizatie makkelijk. Daarom alles virtueel. Net zo mooi als de nieuwe ICT van de keizer. Straks wordt realiteit als lean verkocht als we weer moeten bezuinigen op augmented. Maar eerst allemaal mee met innovatie, vliegtuig nemen i.p.v. de trein ;-)

Weer een prachtige 'pro' cloud publicatie. Ook voor cloud geld overigens dat de chain ook hier net zo sterk is als de zwakste schakel. Dit kan zijn een router, een hub, een niet zo denderende card ergens, of gewoonweg een operator die ergens al of niet iets aan of heeft uitgevinkt. Recentelijk hebben we weer een major interrupt mogen aanschouwen bij KPN waarbij je dan meteen van vrijwel alle mogelijkheden kan zijn verstoken. Stress alom.

Neem ik een stapje terug, lees, laptop en een drive in mijn binnenzak, kan ik me aardig vermaken tegenwoordig op een lange ontspannende treinreis die allerminst oncomfortabel hoeft te zijn want ook in de treinwereld gaan de ontwikkelingen qua comfort gewoon door en rukt wifi allengs op zodat ik wereldwijd mijn content en data te allen tijde gewoon kan bereiken en uitwisselen.

Technisch gezien is er niets meer aan om eenvoudig van 'anywhere' de benodigede IT bron te kunnen bereiken en dat hoeft natuurlijk niet altijd een cloudleverancier te zijn. Kort en goed. Het is niet mijn bedoeling een publicatie af te wijzen of neer te sabelen. Wel ben ik altijd heel erg nieuwsgierig naar de rede en redelijkheid maar vooral, zoals PaVaKe het al stelt, TCO, om maar één aspect te benoemen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×