Afgelopen woensdag was ik op een interessant seminar in het noordelijke deel van West-Nederland voor het geven van een presentatie. De aanwezigen waren vrijwel allemaal medewerkers van scholen in de omgeving, met als doel het 'opsnuiven' van de ontwikkelingen in de it zoals een van de aanwezigen dat verwoordde.
Interessant was te horen dat een groot deel van basisscholen en voortgezet onderwijs open staat voor ‘The Cloud’. Hoewel er geen duidelijke scheiding was waar te nemen tussen basis- en voortgezet onderwijs, leek eerstgenoemde daar toch wat verder in te zijn.
De jeugd wordt ieder moment van de dag geconfronteerd met de Cloud. Is het niet op school, dan is het wel privé. De schoolgaande jeugd komt in toenemende mate met de cloud in aanraking. Niet alleen vanwege social media, maar steeds meer ook vanwege de educatieve voordelen. Hoezo, huiswerk op papier meekrijgen en de volgende dag weer inleveren? Alles kan toch online? Je krijgt op je (byo) tablet een url mee en je kunt dan, eenmaal thuis, je huiswerk maken. De volgende ochtend heb je dan al de reactie van de leraar (niet dat ik die leraren met werk in de avond wil opzadelen, maar het kan wel). Een mooi voorbeeld van een van de presentatoren was een filmpje, gemaakt door een leerling, die daarin de werkopdracht die ze had gekregen volledig had uitgewerkt.
Interessante ontwikkeling? Ja, maar de vraag is in hoeverre scholen daar al voor open staan. Op dat moment moest ik mijn presentatie over desktop virtualisatie nog geven, en vroeg me af in hoeverre dat, desktop virtualisatie dus, in de cloud wellicht nog gemakkelijker is en ook in de educatieve wereld een oplossing is.
Windows, OS X, Linux, wat is dat? Je hebt toch een tablet ‘en die doet het gewoon’. Fabrikanten van softwarepakketten spelen daar handig op in door hun oplossingen in de cloud tegen zeer lage tarieven aan educatieve instellingen op alle niveaus aan te bieden. De jeugd weet straks niet anders dan dat ze met Office 365 en Google Apps, om maar een paar te noemen, alles kunnen doen wat ze willen.
En wat doet dan het bedrijfsleven? (Overhaast) overstappen op de cloud of de nieuwe enthousiaste jeugdige medewerker nog frustreren met een werkomgeving uit het jaar 2000 (ja, ja, we zijn al wat verder). Beter is het om nu te zorgen voor een flexibele, dynamische werkomgeving uit de cloud gecombineerd met alle variaties van byo die er denkbaar zijn; bring your own device, bring your own cloud, bring your own lunch, et cetera.
Veilig en betrouwbaar
Ik moet er niet aan denken dat de Cloud voor mijn (klein)kinderen niet betrouwbaar en veilig is. Ik realiseer me dat de anarchie op het Internet hoogtij viert, en dat er best nog wel een en ander geregeld dient te worden op zowel ethisch als juridisch gebied. Maar, als we met z’n allen ervan overtuigd zijn dat de cloud de ‘nutsvoorziening’ voor ons en onze jeugd is, dienen we toe te werken naar een goed gereguleerde, betrouwbare en stabiele cloud-omgeving.
Het initiatief van Eurocommissaris Neelie Kroes, ‘Uniforme Europese regels voor Cloud computing’, juich ik dan ook van harte toe (zie 2013: De cloud gaat Europees).
Ook het initiatief van Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT) is essentieel voor het succes van de cloud (zie Cloudopslag vereist nieuwe wetgeving). Niet alleen voor morgen of overmorgen, maar bij voorkeur vandaag.
Ouwe rotten
Als ouwe rot in het vak realiseerde ik me deze week maar weer al te goed dat de cloud voor onze jeugd is en dat wij, ouwe rotten in de it, de plicht hebben om er voor te zorgen dat de cloud voor onze nieuwe generatie een stabiele, veilige en betrouwbare nutsvoorziening wordt . De kennis en ervaring die nodig is voor het opzetten van de cloud hebben we nu en moeten we nu gebruiken. Daarnaast zullen we allemaal moeten ‘bijleren’ en dienen we onze kennis en ervaring uit te dragen om die voor de volgende generatie(s) beschikbaar te maken. Ik ga er voor, jullie ook?
@Henri, @André: geen garanties voor voorkomen van verlies data….
Kennelijk wordt het een soort kansberekening: ’t komt bijna nooit meer voor, dus hoef ik het niet meer te regelen.
@Leen, in de overeenkomst staan altijd garanties, dat doen bedrijven in de VS altijd, maar altijd met een escape.
Klaas,
Ja, de anarchie viert inderdaad hoogtij op de nieuwe media en niet alleen criminelen maar ook gewiekste zakenlui maken goed gebruik van de slechte/uitgevoerde regelgeving. Dus inderdaad moeten oude rotten zorgen dat de cloud veiliger wordt door hun kinderen (en ouders) te leren dat alleen de zon voor niets opkomt en de rest gewoon geld kost of belast is. Alleen vertrouwen op de overheid is namelijk een beetje naïef omdat dit – zoals de premier eens zei – geen geluksmachine is.
Dat brengt me trouwens op een andere machine, de holding DEM (Deus ex machina) die een andere kwetsbare groep moedwillig lijkt te misleiden door via B.V. Pretium Telecom senioren te bellen en zich voor te doen als KPN. Ik weet niet welke rol de andere B.V’s hierbij spelen maar ergens vindt er in elk geval een koppeling van bestanden plaats om zodoende potentiële slachtoffers te kunnen selecteren.
En waar we eerst allerlei SMS-diensten hadden waar je plots aan vast zat met stilzwijgende verlenging zijn er nu dus de ‘gratis’ online spelletjes om persoonsgegevens te oogsten, dingen gewild en ongewild te verkopen maar je ook lid te maken van een netwerk waar je niet bij wilt horen. Bijvoorbeeld het bot-net Pobelka welke augustus vorig jaar al ontdekt werd nadat plots bestanden versleuteld bleken te zijn maar vooral tot doel had om gebruikersnamen en wachtwoord combinaties te verzamelen.
Dus vertel me eens hoe we de cloud veiliger kunnen maken als grootste gevaar nog steeds de mens is. Laatst was hier op Computable nog een discussie over authenticatie en werd al opgemerkt dat er uiteindelijk weinig te doen was tegen keyloggers. Natuurlijk zal er wetgeving moeten komen maar domheid is moeilijk te verbieden want dat maakt uiteindelijk iedereen strafbaar.
Opmerkelijk trouwens dat NCSC niet het duister verkregen materiaal van Pobelka aan wou nemen maar de belastingdienst, incassobureau ‘Binnen Zonder Kloppen’ daarentegen geen enkele scrupules heeft met het gebruiken van gegevens over zwartspaarders die verkregen zijn via gestolen CD’s. En zo komen we op de boetes die opgelegd worden voor privacy schendingen maar waar de slachtoffers niet schadeloos gesteld worden, net als bij prijsafspraken van telecom aanbieders blijft de burger dus telkens het kind van de rekening.
Dus de cloud is prachtig maar lang niet voor alles en dat moeten we niet alleen onze kinderen leren maar ook onze ouders.
Klaas geeft al volkomen duidelijk aan wat de wereld te wachten staat. Steeds meer ‘no-no’s’ die denken dat als je een byo device hebt dat het dan allemaal als vanzelf gaat. Daarachter steekt de basis waarvan er nu al twee generaties zijn die van IT, de basis en de materie al geen kaas heeft gegeten.
Natuurlijk worden systemen ‘slimmer’, maar die systemen zijn afhankelijk van programmeurs en technici die r weldra al niet meer zoveel zullen zijn. Voor waar het het bedrijfsleven betreft is ‘cloud’ nog steeds een abstracte hype, waar niet al te veel ondernemers in mee willen. Begrijpelijk zeg ik dan even als ter zake kundige.
Cl;oud heeft zeker een hele grote toegevoegde waarde maar voor een aantal gevallen, ik schat zomaar 35% van de gevallen, om verschillende redenen ongeschikt.
Ik krijg altijd even een ‘hikje’ als ik weer eens lees, cloud… er is geen weg terug. Maar dit wel ingegeven door inhoudelijke kennis en ervaringen met cloud.
Hoi Klaas,
Leuk verhaal maar ik deel je eindconclussie totaal niet, en wel om een aantal redenen
1) Hoewel vast niet zo bedoeld stel je dat de ‘ouwe rot’ verantwoordelijk is voor de onwetendheid (ik bedoelde onkunde maar dat klinkt zo bot) ven de jongere generatie.
Wel, ik denk dat het zaak is dat we als maatschappij eens gaan inzien dat de hele boel tamelijk snel zal gaan instorten als zij niet zorgen dat een beetje te begrijpen (ik bedoel willen begrijpen) waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, en wat het ongeveer is wat zij doen.
2) Refererend naar puntje 1, mag de jongere generatie ook wel wat meer moeite doen zich deze kennis eigen te maken. Immers als ouwe rotten zullen op een bepaald moment omkiepen. Daar hoeven zij echter niet op te wachten, want die ouwe zakken worden nu masaal ontslagen omdat zij ‘niet over de kennis van de moderne technieken beschikken en dus te duur zijn’
3) Refererend naar puntje 2) De nieuwe generatie krijgt de kans ook niet meer om technieken eigen te maken. Het niveau van het onderwijs is werkelijk zo diep gezonken dat er enkel nog opgeleid wordt tot het doen van wat kunstjes met een paar goed verkochte (bagger) produkten die al verouderd zijn voordat de studie is afgerond.
Hoe de shit werkelijk in elkaar steekt (stuf die 25 jaar geleden gewoon tot een stukje MBO kennis behoorde) wordt je enkel nog op een enkele universiteit geleerd.
Ik ben er altijd heel erg mee bezig geweest mijn kennis (die ik zelf echt niet heel bijzonder vind, je kunt tegenwoordig immers alles googlen) met anderen vooral jongeren te delen.
Meer dan eens krijg ik in de weekenden en avonduren studenten over de vloer om een issue uitgelegd te krijgen.
MAAR dat zijn dan mensen die zelf willen… geen lui die tijdens de lessen liever met facebook of UnrealTournament (heet dat zo ?) bezig zijn.
Tja en dan is er nog een puntje 4 welk ik ik zovaak heb gemeent te moeten melden.
4) ICT bestaat meer dan uit kantoorautomatisering en internetonzin.
De belangrijkste reden waarom ik altijd zo geagiteerd reageer op ‘de Cloud’ (wat inderdaad bepaald niet een specialisatie van mij is) is het hoge gebakkenlucht element ervan.
Zo om elke driekwart jaar jaar is er weer een nieuw buzzwoord waar iedereen voor moet gaan
(ik vergeet ze allemaal, de vorige was geloof ik dat alles gevirtualiseerd moest worden)
Allemaal mooie (maar meestal niet eens nieuwe) technieken dat wel maar leer eerst eens gewoon de basis
Gelukkig (voor mij zelf) kom ik zo af en toe nog jeugd tegen die mij hoop geeft dat Nederland meer te bieden heeft dan ‘Ik hou van Holland’ en Hyves (ik bedoel natuurlijk facebook maar dat is niet Nederlands)
Het is een minderheid maar ook onder de jongeren zitten een paar uitzondelijke talenten.
Dit zijn echter stuk voor stuk lieden die zich niet druk maken over cloud produkten daar zij iha liever hun zaakjes in eigen of ‘controleerbaar’ beheer houden.
Toen op 16 juli 1945 ’s werelds eerste nucleaire explosie de vlaktes van New Mexico schudde zei J. Robert Oppenheimer: “Nu ben ik de dood geworden, de vernietiger van werelden.” En inderdaad was de wereld daarna nooit meer hetzelfde. De filosoof Martin Heidegger zegt dan ook terecht dat technologie een proces van ontdekken is en als het er eenmaal is meestal ook blijvend.
En hoewel het gemakkelijk is om slechts de donkere kant van het verhaal te vertellen wegen in werkelijkheid de positieve effecten van technologie zwaarder dan de negatieve. Want ondanks alles zijn we veel veiliger en genieten van meer vrijheid dankzij de vooruitgang van wetenschappers en ingenieurs. Maar het is goed om niet alleen enthousiast te zijn over de mogelijkheden maar ook bewust van wat deze ontketenen, de duistere kanten van de technologie niet te vergeten.
Om terug te komen op mijn eerdere reactie over Deus ex Machina, we kennen allemaal de zin: “Dit gesprek wordt opgenomen….” Maar wat als het niet een persoon is die luistert maar een machine die onze persoonlijkheid kan analyseren en bepalen hoe we zullen reageren op verschillende benaderingen? Want ergens in de cloud kent een computer niet alleen je naam en adres maar ook een groot deel van je activiteiten op het Internet, inclusief je persoonlijkheid.
Want hoewel aanbieders en gebruikers van dienst meestal nog wel helder zijn ontbreekt de transparantie er tussen in, begraven in de wolk zijn er namelijk allerlei verzamelaars van informatie die je online gedrag bijhouden en ordenen in keurige profielen welke als handelswaar verkocht worden. En met de smartphones kunnen daar tegenwoordig ook nog je locatie gegevens aan gekoppeld worden of via gezichtsherkenning middels de vele camera’s die overal hangen.
De technologie is er en de geest is ondertussen al behoorlijk uit de fles. En onze overheid zorgt er alleen voor dat er geen koekje meer bij de thee is?
Voor kinderen, zowel als voor het gros van de volwassen gebruikers is het concept Cloud volledig wat het woord impliceert: ondoorzichtig. Het boeit ze ook niet. Wat ze boeit is dat ze kunnen internetten, en dat ze, als ze ‘die URL ‘ invoeren, kunnen werken in het programmaatje dat hen is beloofd.
Overigens ben ik van mening dat er grenzen moeten liggen bij het inzetten van geautomatiseerde hulpmiddelen voor de verschillende soorten onderwijsondersteuning en huiswerk. Voor je het weet gaat de RT taak van scholen naar de ouders, en als die er geen tijd voor hebben is het kind er niets mee opgeschoten. Kinderen moeten op school leren lezen, schrijven en rekenen voordat ze huiswerk via de Cloud gaan doen Voor je het weet wordt ICT een handvat om verder te bezuinigen op onderwijs. Maar goed onderwijs is en blijft mensenwerk, waarbij ICT als hulpmiddel goed kan werken, maar nooit persoonlijke aandacht uitleg kan vervangen.