Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Met het hoofd in de wolken of toch nog maar niet

 

Computable Expert

Ruud Mulder
Advisory Systems Engineer, Dell EMC. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Infrastructuur en Loopbaan.

Dit is een dilemma waar steeds meer organisaties mee worstelen. Cloud is 'de' hype van dit moment. Een simpele Google zoekopdracht bevestigt dit met ruim 1.220.000.000 resultaten. Cloud is echter wel een kapstokbegrip aan het worden, waar van alles en nog wat aan opgehangen wordt.

De enorme marketing- en mediahype maakt het er ook niet overzichtelijker op. Cloud is inmiddels een vast onderwerp op de agenda van de Europese Commissie en ook al enige tijd een vast onderwerp bij RTL-Z. Het wachten is nog op de eerste spelshow van John de Mol waarin cloud centraal zal staan. Maar even alle gekheid op een stokje, cloud is natuurlijk een zeer interessant onderwerp waar de meningen en definities nogal over verschillen. Vooral het laatste is een serieus probleem waardoor de overstap naar de cloud nog iets minder snel gemaakt zal worden dan vooraf werd gedacht.

Sommige organisaties zijn helemaal lyrisch over de cloud en lopen er mee weg. Dit zijn veelal de ietwat kleinere en snellere organisaties. De zogenaamde 'early adopters'. Voor een kleinere organisatie is cloud natuurlijk snel toe te passen en zit er direct veel voordeel aan. In dit soort organisaties wordt er minder interne politiek bedreven en beschikt men veelal over korte lijnen om dit soort beslissingen sneller en gemakkelijker te kunnen nemen. Ook zal het risico en de moeilijkheidsgraad bij dit type organisaties vaak een stuk lager zijn aangezien de ict-omgeving veelal minder complex zal zijn. Voor de grotere organisaties ligt dit heel anders. Hier is vaak een langere voorbereiding (lees businesscase/in kaart brengen wensen en eisen/interne politiek et cetera) nodig, alvorens dit wordt voorgelegd aan het management. Dit is meestal een tijdrovend proces. Ook wordt hier vaak sceptischer tegen de cloud aangekeken. Hier zijn wij in mijn ogen allemaal een beetje debet aan.

Cloud is op dit moment namelijk een te grote hype. En mij is altijd geleerd dat alles waar te voor staat niet goed is. Ook verschillen de definities van cloud per leverancier. We worden overstelpt met allerlei nieuwe terminologie hetgeen door de verschillende partijen als zand in onze ogen wordt gestrooid. De overvloed van veelal op marketing materiaal gebaseerde informatie in de vorm van artikelen en whitepapers zorgen er voor de het er allemaal niet veel transparanter op wordt. Cloud wordt hierdoor langzaam aan gezien als de nieuwe “spiegeltjes en kraaltjes” waar we bij onze klanten mee komen aanzetten. Via de media worden we ook nog eens dagelijks bang gemaakt over de zogenaamde valkuilen van cloudcomputing. Ook ik heb mijzelf hier al eens debet aan gemaakt. De gevaren en onduidelijkheden inzake beveiliging en regelgeving zijn hot news en worden vaak (te) breed uitgemeten in de pers. We hebben het met zijn allen een beetje “vercloud”.

Dit is erg jammer want cloud is een mooie ontwikkeling mits we deze inzetten voor de juiste doeleinden en bij organisaties waarbij dit past en waar men er ook echt klaar voor is. Als men ook nog eens de juiste verwachtingen heeft en snapt dat (nog) niet alles in de cloud past, dan pas is de kans op succes groot. Is dit allemaal niet het geval dan zal de transitie naar cloud hopeloos mislukken. Hier ligt een uitdagende taak voor de “cloud evangelisten” van de verschillende leveranciers en adviespartijen. Het afspreken van een onderlinge standaard, al is het maar op basis van standaardterminologie en naamgeving zal al enorm helpen. Het delen van praktische informatie en niet alleen marketing materiaal kan hier ook een grote bijdrage aan leveren. Ook zal duidelijke Europese regelgeving hier een positieve bijdrage aan hebben.

Cloud is zoals ik al vaker heb geroepen niets meer of minder dan een ander leveringsmodel. En het veranderen van een leveringsmodel kost nu eenmaal tijd en gaat gepaard met vallen en opstaan. Als je vooraf voldoende tijd reserveert om de wensen en eisen gedegen in kaart te brengen helpt dit al enorm. Op basis van deze wensen en eisen kun je tevens een duidelijker vergelijk tussen de overvloed van leveranciers maken. Een simpel consumentenbondoverzicht maakt het geheel bijvoorbeeld al een stuk transparanter.

En is er toch nog twijfel of gebrek aan kennis? Schaam je niet en praat een keer vrijblijvend met een adviespartij op het gebied van cloud. Dit soort partijen hebben al de kennis en ervaring en zijn veelal onafhankelijk. Zij kunnen je begeleiden bij de voorbereidingen en het maken van de juiste keuzes. En als hier uit blijkt dat je nog niet klaar bent voor cloud dan kan je ook best nog even wachten en stiekem afkijken bij de early adaptors. Het niet direct overstappen naar cloud is namelijk niet het einde van de wereld. Al doen de leveranciers van cloud je soms anders geloven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4433481). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Dag Ruud, lekker vlot geschreven en realistisch. Maar...

Cloud computing is in mijn ogen *geen* leveringsmodel. Net zoals stroom geen leveringsmodel is. Er zijn een aantal leveringsmodellen mogelijk die gebruik maken van cloud computing.

Cloud computing is interessant omdat het enorme potentie heeft en grote verandering betekent voor de wereld en zoals we nu IT bedrijven. Maar je kunt cloud computing niet aanraken, vastpakken en heeft in zichzelf geen functie... net als stroom.

Consultants en gelijken zouden af moeten stappen van "we adviseren u cloud computing". Ze moeten zich meer richten op uitbesteden, flexibiliteit en wendbaarheid, schaalbaarheid en kostenbesparing. En als middel kan er een leveringsmodel komen die gedreven wordt door cloud computing, maar dat is zeker geen noodzaak.

Als een bedrijf een keuze moet maken omdat het op de vooravond staat om zijn IT te vernieuwen (hardware en/of software), dan moet je goed kijken hoe de komende jaren eruit komen te zien zodat je geen dure of doodlopende wegen in slaat.

We zien allen dat de adoptie van cloud computing best langzaam gaat als geheel, maar je ziet wel dat steeds meer bedrijven dingen doen met tools of software afnemen op abonnementsbasis (saas). Cloud computing is geen alles of niets iets. Er zijn veel kleine stapjes die we al maken.

Waar ik nog buikpijn van krijg is de dominantie van de VS. Hun Patriot Act is echt evil omdat dit het fundament van onze welvaart ondermijnt, namelijk het omzeilen van de Trias Politica. Daarnaast vind ik het schrijnend dat praktisch alle cloud computing technologie en diensten uit de VS komen. Dit is echt een bedreiging, uiteindelijk ook voor onze (kennis) economie.

Henri,

Allereerst bedankt voor je (snelle) reactie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat Cloud ansig niet een leveringsmodel is. Ik doelde ook meer op de leveringsmodellen die gebruik van Cloud kunnen maken ( IAAS, PAAS, SAAS etc. )

Consultants die direct roepen wij adviseren cloud computing zou ik als klant-zijnde direct weer naar buiten sturen. Die zien Cloud weer als de nieuwe spiegeltjes en kraaltjes en kijken niet verder dan als hun neus lang is.

Cloud is een keuze maar (nog) zeker geen must. En de Patriot Act is iets wat natuurlijk levensgevaarlijk is. Ik hoop ook dat hier snel duidelijkheid over komt.

Ruud,
Mooi artikel! Ondanks dat ik me voorgenomen heb niet meer op de cloud- artikelen te reageren, doe ik het weer!
Ik ben het met je eens als je zegt dat Cloud een leveringsmodel is. Dit model kent verschillende opties. Om te kijken of mijn organisatie hiervoor klaar is doe ik het volgende (samengevat):

Stap 1: inventariseren hoe mijn ICT in elkaar zit( pijnpunten, kosten, techniek etc), Check
Stap 2: bepalen wat mijn visie voor komende tijd is en wat ik daarvoor nodig heb(eisen en wensen), Check
Stap 3: kijken welke mogelijkheden door Cloud aangeboden wordt………… Stop!

Hier ga je het bos in! Aan het eind van je artikel geef je aan “praat een keer vrijblijvend met een adviespartij op het gebied van cloud”
Mijn vraag is, wat kan mij een adviespartij vertellen terwijl Cloud nog geen standaardisatie kent!?
Hoe degelijk en betrouwbaar zou dit advies zijn als verschillende aspecten van Cloud nog niet (voldoende) uitgetest en door verschillende bedrijven geaccepteerd en in gebruik genomen zijn? Er zijn hier en daar een aantal bedrijven dat van een soort dienst bij de provider gebruik maken maar dat zou geen referentie voor mijn bedrijf kunnen zijn.
Durf jij aan een testvlucht van Airbus A380 van Amsterdam naar Sydney mee te doen terwijl het toestel nog in ontwikkelingsfase is?

Samengevat, naar mijn mening vanwege veel aspecten van Cloud die nog niet gestandaardiseerd zijn en gebrek aan referenties hebben, zal het advies van een cloud adviseur ook niet degelijk zijn. Een adviseur zal mij meer kunnen vertellen pas als het product de finale versie bereikt heeft en meer bekend is over testresultaten. Flexibiliteit, wendbaarheid, schaalbaarheid en kostenbesparing (aspecten die Henri aangeeft) kunnen de resultaten van Cloud zijn! Maar hoe kan ik weten of ik deze resultaten kan bereiken terwijl het product nog in de ontwikkelingsfase is! Zijn er referenties om te toetsen of de door mij gekozen cloud-opties of model deze resultaten heeft opgebracht? Ik praat niet over het verplaatsen van je data naar Box, of het afnemen van een aantal applicaties bij een provider!Deze zijn geen referenties voor mijn business.
Hopelijk mijn laatste reactie op een Cloud artikel totdat dit verder ontwikkeld is!

@Ruud, bedankt voor je vlotlezend artikel. Cloud is volgens mij fact of life geworden, waarmee je moet omgaan op de manier die bij jou of je organisatie past. Vanuit marketing mooi dat het gehypet is, anders zou niemand van het bestaan afweten.

@Henri, als er goede Cloudoplossingen vanuit Europa zouden komen die door klanten wordt omarmt, dan kan er een tegenwicht ontstaan.

Het vooroplopen in Cloudtechnolgie is nu eenmaal een gevolg van miljarden investeringen die de grote bedrijven in de VS gedaan hebben. Dat wij er veel over schrijven is natuurlijk ook omdat het ons aanspreekt en het nut van Cloud e.d.ervan zien.

@Resa, dat zullen we nog wel zien of dat je laatste reactie is :)

@ Reza,

Ik ben een hardloper dus ik ga graag het bos in :-)
Maar even alle gekheid op een stokje. Ik weet dat je iets sceptischer tegen Cloud aan kijkt. En dat is natuurlijk je goed recht.

Ik ben ook van mening dat standaardisatie ook echt nodig is. Maar meer met name op het gebied van public/hybride clouds. Hier ligt zeker een schone taak voor iedereen.

Op het gebied van private clouds ligt dit in mijn optiek toch anders omdat hier toch wat meer ruimte is voor maatwerk en specifieke wensen en eisen. Standaardisatie zal hier alleen maar beperkend werken.

Cloud heeft meerdere vormen en vele hoedanigheden. Waar van de 1 wat beter en duidelijker ingeregeld is als de ander. Maar al met al is het wel iets waar we steeds vaker mee bezig zullen zijn.

Dat maakt Cloud ook zo'n hot topic en hype waar ook hier nog steeds niet het laatste woord over gezegd is. Van dit soort discussies leren we alleen maar.

@Reza,

Ik vind je zicht op cloud computing zeer beperkt en doet het af als "niet gestandaardiseerd". Daar kan ik hele korte metten mee maken.

E-mail is een volwassen product. Google biedt e-mail (Gmail) aan op basis van cloud computing. Deze dienst is in mijn ogen volwassen. Als jij er anders over denkt, hoor ik dit graag met argumenten. Google heeft zijn zaakjes op dit gebied ook qua beveiliging beter op orde dan menigeen ISP.

Dropbox een Saas oplossing gebaseerd op Amazon S3 (onderdeel van Amazon AWS), 50 miljoen gebruikers. Werkt uitstekend, is behoorlijk gestandaardiseerd. Moet je nu als bedrijf al je storage naar Dropbox overplaatsen? Absoluut niet, maar het kan wel een tool zijn die een grote organisatie voor bepaalde doeleinden gebruikt. Het gemak en de veiligheid zijn groot. Noem mij een situatie waarbij Dropbox/Amazon gehackt is? (anders dan dat iemand per ongeluk zijn wachtwoord heeft weggegeven of laten kapen). Dropbox heeft een keer een uitglijder gehad, net als alle andere bedrijven maken ook zij wel eens fouten, maar de schade is 0 gebleven.

Dus dat je cloud computing voorlopig links moet laten liggen is pertinent onzin. De gehele IT branche kent nauwelijks standaarden, moeten we dan maar geen IT bedrijven?

Heel veel cases rond cloud computing zijn gewoon erg sterk en er zijn ook nog aspecten rond cloud computing die dat niet zijn. Met name SaaS providers die hun dienst niet op cloud computing baseren hebben vaker hun veiligheid niet op orde of doen er nauwelijks uitspraken over, iets wat Andre Salomons regelmatig bloot legt.

Ik kan me wel voorstellen dat je regelmatig teleurgesteld wordt in de discussies rond cloud computing en dat je af en toe dan reactie moe wordt. Dat gevoel deel ik met je :-)

Dus nogmaals de adoptie van cloud computing voor een organisatie is niet totaal. Het gaat om kleine delen van het IT spectrum die best aantrekkelijk zijn om uit te besteden.

@Andre: Misschien moet ik je gelijk geven :-)

@Ruud: Dit is juist mijn punt. Als we het over private cloud hebben dan is de zaak heel anders. Ik heb het inderdaad over standaardisatie in hybrid/public cloud. Zoals je heb opgemerkt, ik kijk wat sceptischer tegen cloud aan. Dat komt door het gedrag van sommige mensen die als autohandelaar een doel hebben: hun ding verkopen en verder niet vertellen wat er aan mankeert.

@Henri: Ik probeer mijn reactie kort te houden. Deze site is niet de juiste plek voor dit soort discussies. Hou je vast :-p

Ik blijf erbij dat de standaardisatie nog niet binnen verschillende lagen en vormen van cloud geregeld is. Een simpel bewijs is miscommunicatie tussen jou en Ruud.

Case: ik heb een bedrijf met circa 250 gebruikers. We zijn dienstverlener op het financiële en juridische gebied. Je hebt ons geadviseerd om Gmail als cloud dienst af te nemen. We hebben een aantal applicaties die gegevens uit een database ophalen, samenvoegen en bulk-mail maken en naar het "interne" IP adres van onze mailserver sturen. Kunnen we dit ook met Gmail? Zo ja, hoe weten we dat deze bulk-gegevens halverwege op het internet niet afgetapt wordt?

Trouwens, we krijgen veel faxen binnen. Om papier te besparen hebben we onze faxlijnen aangesloten op onze mailserver. Hierdoor kunnen we niet alleen op papier besparen maar ook de binnenkomende faxen (volgens juridische regels) 3 jaar bewaren en daarmee hebben we ook digitalisering geregeld. Kunnen we onze faxlijnen op Gmail aansluiten?
Bovendien, we zitten te denken om een belangrijke applicatie waar we gevoelige financiële gegeven van onze klanten in verwerken als cloud dienst af te nemen. De policy van bedrijf geeft aan dat deze applicatie alleen binnen het bedrijf gebruik(opgestart mag worden. Hierdoor kunnen we beter toezicht houden op sommige zaken. Alleen 5 mensen op directie niveau mogen deze applicatie ook vanuit huis benaderen. Is dit in een public cloud mogelijk?
Ik verwacht dat we twee antwoorden krijgen: Ja, maar daar hangt een prijskaartje aan vast! Kijk of je voordeliger uitkomt.
Of Nee, je moet naar private cloud voor deze zaken! Dan wordt het verhaal anders. Zodra ik aangeef dat een aantal van mijn huidige applicaties interactie moeten hebben met de dienst in de cloud dan krijg ik vaak NEE te horen. M.a.w. public cloud biedt op dit moment geen/weinig maatwerk en flexibiliteit.
Over beveiliging van Amazon heb ik al een keertje een link als reactie op een artikel gezet. Daarin staat hoe rommelig de beveiliging binnen Amazon is. Kijk in mijn reacties dan kom je hem zeker tegen.

Terug naar wat ik al zei, cloud is in de ontwikkelingsfase. Met het ontwikkelen van sommige producten zoals DeltaCloud (RedHat), OpenStack, Horizon(Vmware), Citrix Openstack en nog meer zullen de hybrid en public cloud een antwoord op mijn vragen kunnen geven. De flexibiliteit die ik verwacht (zoals hierboven beschreven) kunnen ze nu niet geven. Daarom wordt nu vaak geadviseerd om naar private cloud te gaan.

Mijn reactie is helaas te lang geworden terwijl ik nog niet uitgepraat ben. Misschien kunnen we ooit een keer dit onderwerp face-to-face verder bespreken.

In bovenstaande reacties vallen mij een aantal zaken op.

Iedereen zal zeggen dat je kritisch moet kijken naar cloud computing, want het is niet zonder meer voor iedere organisatie of applicatie een fantatische oplossing die direct ingezet moet worden. Maar met een goed strijdplan kun je ver komen. Zoals ik het zie, denkt Reza, in tegenstelling tot de anderen, dat je geen goed strijdplan kunt maken.

Maar de case van Reza vind ik niet zo sterk. Wat Reza wil (en eigenlijk iedereen) is een dienst die goedkoop is, veilig is en alles kan. Maar zo werkt het niet, cliché, maar voor niets komt de zon op. Door standaardisatie kunnen zaken als publieke clouds 'goedkoop' aangeboden worden. Nadeel is dat publieke cloud niet snel geschikt zijn voor zakelijke toepassingen. En dat zal bij publieke clouds niet snel veranderen.

Hoewel er misschien nog weinig sprake lijkt te zijn van standaardisatie in de markt door verschillende technieken, aanbieders, platformen en modenaampjes zijn aanbieders wat moeilijker met elkaar te vergelijken. Maar een strijdplan maken kan wel.

Als je weet wat de performance eisen van je huidige omgevingen zijn kun je bepalen welke mogelijkheden geschikt zijn (colocatie, private cloud, virtual private cloud, public cloud) en gaan onderzoeken of er inderdaad winst te behalen is door (deels) over te stappen naar de cloud. Waar wel veel winst te behalen is, is meer gebruikersgemak in het koppelen van oplossingen en leveranciers.

@Rick:
Ik weet niet hoe je mijn reactie gelezen heb maar ik heb nooit gezegd dat je geen goed strijdplan kan maken! Sterker nog mijn voorbeeld is al een stuk wat je in je strijdplan kan opnemen.
En wie zegt dat we op zoek zijn naar een goedkope oplossing? Een van de argumenten van Cloud is “kostenbesparing”. Dus ik zal zeggen maak het maar waar!
Merkwaardig dat je beweert dat de public cloud niet geschikt is voor zakelijke toepassingen! Ik denk dat je beter de reacties hierboven door moet nemen. De kans is groot dat je met deze uitspraak iemand boos gaat maken.
Wanneer een aantal basiselementen van Cloud gestandaardiseerd zijn, dan kunnen we als consument altijd en makkelijk, verschillende leveranciers vergelijken. De standaardisatie geeft me verder meer zekerheid en vrijheid om aan het einde van het contract als ik wil, van leverancier te kunnen veranderen. Als ik nu met leverancier A een contract van 3 jaar afsluit en na 3 jaar over wil stappen en van leverancier B te horen krijg dat ze de dienst van leverancier A niet kunnen omzetten in hun oplossing dan ben ik het slachtoffer van dit gebrek in standaardisatie.
En tenslotte, een strijdplan bevat meer zaken dan alleen “performance” zoals je aangeeft. In een strijdplan moet je meer functionele eisen opnemen. Performance is iets wat iedereen wil maar functionele eisen kunnen per klant verschillend zijn.

Ik heb het nog even opgezocht op Google Trends maar een zoekwoord als sex levert nog veel meer resultaten op. Waar het hart vol van is loopt de mond van over, waar ik alleen maar mee wil zeggen dat iedereen heel erg met dit onderwerp bezig is. Logisch omdat het concept onmiskenbaar voordelen heeft maar zoals elke verandering ook nog niet zonder nadelen is en dus een dankbaar onderwerp om over te schrijven. Je stelt dan ook terecht in je artikel dat het zeker niet voor iedereen en alles de oplossing is omdat er nog 5 belangrijke nadelen zijn welke ook in de reacties terug komen:

1. Beveiliging en privacy.
2. Afhankelijkheid en verlies aan controle.
3. Weinig standarisatie en flexibiliteit.
4. Kennis en integratie.
5. Kosten.

Bovenstaande punten zullen weer genoeg stof geven om het aantal hits op de zoekterm Cloud Computing te laten toenemen maar dit hoeven echter geen 'showstoppers' te zijn zoals we kunnen leren uit de adoptie van allerlei cloud diensten door consumenten. Want ondanks ophef over privacy schendingen van Google of Facebook blijven we deze diensten toch gewoon gebruiken omdat ze ook heel veel voordelen bieden. En veel van de genoemde nadelen zaten ook in het distributed computing model wat we desondanks nog steeds tot wisselende tevredenheid en in verschillende vormen gebruiken. Je stelt dan ook terecht dat het de verwachting is die bepalend is voor het succes en juist hier lijkt het scheef te gaan. Want net als in de liefde moet je soms een blauwtje lopen om geen groentje te blijven maar trouw je ook niet met de eerste de beste die je tegen komt.

Zoals je zelf ook stelt is Cloud Computing vooral een keus in de vele delivery modellen die we hebben waarbij de hier genoemde stokken gebruikt kunnen worden om te slaan, zoals Reza doet maar ook als hefboom. Organisaties zijn namelijk niet zo zeer gebonden aan de techniek maar wel vaak getrouwd met hun applicaties, processen en informatie die uiteindelijk helemaal niet zo standaard zijn. Het idee van een consumentenbond overzicht van leverancier is dan ook leuk maar ik denk dat het eerder een weersverwachting zal moeten worden. Een verwachting die ook beter opgesteld kan worden vanuit de inventarisatie, de vragende of aanbestedende kant, dan door de techniek leveranciers. Want dat heeft weer zo'n 'wij van WC-eend, adviseren WC-eend' gehalte. Kijkend naar de defintie van Ramnath K. Chellappa voor cloud computing: "Een computerparadigma waarbij de grenzen van de computer worden vastgesteld door het economische aspect eerder dan de technische limieten" zijn veel cloud oplossingen vaak niets anders dan een 'vendor lock', hosting 2.0.

Terecht stel je dan ook dat de geöliede marketingmachines alles hebben 'vercloud' en worden er verwachtingen gewekt die niet waargemaakt kunnen worden en projecten soms 'verkloot' omdat niet goed gekeken is naar de uitgangssituatie. Want weten wat er te koop is maar de helft van het verhaal, je moet ook weten hoe je het kunt gebruiken om er maximale voordeel uit te kunnen halen. En voor dit laatste is het handig als je inzicht hebt in je IT infrastructuur en business processen zodat je de respectievelijke (on)mogelijkheden en wonderen kunt onderscheiden.

Hoi Reza,

Bedankt voor je terugkoppeling. In mijn eerste reactie schrijf ik dat ik het idee krijg, dat jij denkt dat je geen goed strijdplan kunt maken. Schijnbaar lees ik dat verkeerd, excuus, maar dan blijf ik zitten met de vraag waarom je twijfels hebt aan de degelijkheid en betrouwbaarheid van advies van een adviesbureau...
Hoe kun je een goed strijdplan maken als je geen goed advies kunt krijgen? Natuurlijk maak je een plan gebaseerd op de informatie die je hebt, want 100% transparantie en informatie heb je nooit.

In een ideale situatie is een dienst goedkoop (gratis) en kan het alles. Ongeacht over welk product of dienst je het hebt. Maar dit is helaas niet mogelijk, daarom moet je ergens inleveren ( bijv. prijs, functies, performance). Natuurlijk ben je niet alleen op zoek naar 'goedkoop' en blijft strategiebepaling niet alleen bij performance eisen. Maar als je het hebt over functionaliteiten (wat inderdaad belangrijk is), dan is standaardisatie al moeilijker. Je kunt wel alle functionaliteiten beschikbaar willen stellen als leverancier, maar dat gaat ten koste van andere zaken (zie boven).

Mijn uitspraken over publieke clouds liggen iets genuanceerder. Bij publieke clouds en zakelijke toepassingen moet je goed kijken of het een match kan zijn. Dit heeft te maken met veiligheid en gevoeligheid van je data, wetgeving (waar staat mijn data) en zekerheden op het gebied van performance. Ik heb nimmer gezegd dat publieke clouds niet geschikt zijn.

Ik ben het met je eens dat standaardisatie voordelig is voor 'de klant'. Als iets standaard is, kun je makkelijker vergelijken, wisselen van leverancier. Maar die standaardisatie is moeilijk door vele verschillende klantspecifieke eisen.

@Reza: Ik lees wat je schrijft en je geeft ook mooie voorbeelden die absoluut uit de praktijk komen. We moeten inderdaad snel een afspraak maken, ware het niet dat ik het sinds mijn 15 jaar als zelfstandige nog nooit zo druk heb gehad (met Cloud & BPM & Platformen en dergelijke). Nogmaals, het gaat hier om mijn mening en dat deze niet overeenkomt met die van jou. Ik respecteer je scherpe inzicht en goede argumenten en ik reageer alleen op de inhoud!

Om even wat munitie terug te schieten uit je voorbeelden. Als je een onderscheid gaat maken tussen intern en extern mailverkeer voor de veiligheid van "gevoelige" zaken en mailmerges dan mis je een belangrijk aspect: De gebruiker kan dit onderscheid niet maken en neemt voor het gemak een CC naar de (externe) accountant. Wat dat betreft is mailen old-school. Maar goed, als ik advies uitbreng kan ik rekening houden met compliance en wetgeving, ik zou misschien niet ieder bedrijf GMail adviseren, maar dat is niet het punt.

En Faxen kun je ook gewoon naar een fileserver laten wegschrijven, mailen is in dat opzicht geen noodzaak en goed een mouw aan te passen.

Als je het over aftappen hebt: Als je gevirtualiseerde servers afneemt van Terremark, dan is dit ook een bedrijf uit de VS en valt dus in feite ook onder de Patriot Act. Hierin is er dus niet veel onderscheid tussen cloud computing en hosten van servers uitbesteden aan ene derde partij.

Jouw benoemde artikel over het rommeltje bij Amazon was erg gekleurd. Daarnaast is het ook niet meer relevant en ging het om een mogelijk misbruik die in de praktijk NIET gebruikt is. Ook hier is dus geen onderscheid tussen cloud computing en traditionele manier van werken.

Als je kijkt naar het lekken van gegevens en het hacken omdat patches achterlopen op servers bij bedrijven, dan zie je dat dit probleem veel groter is dan het aantal cloud providers wat gehackt is.

Ook het niet hebben van controle is onzin. Als je bij bedrijf X servers host in een datacenter en deze partij gaat failliet heb je eenzelfde probleem.

Het enige grote verschil tussen cloud computing en niet cloud computing lijkt dus te liggen op gebied van compliance (je mag onze klantdata niet buiten Europa opslaan) en de wet die achter het gehele concept aanloopt.

Daarnaast biedt de wet veel ruimte. Het gaat er vooral om dat je ervoor zorgt dat onverlaten niet bij jouw data over persoonsgegevens kunnen komen. Als je aantoont dat je dit goed voor elkaar hebt, of gecontroleerd hebt dat je leverancier dit goed gedaan heeft is er weinig aan de hand.

Noem mij de rechtszaken op dit gebied dat bedrijven zijn aangeklaagd voor het data (persoonsgegevens) stallen bij cloud providers. Ik ken ze niet. Het probleem wordt dus nodeloos opgeblazen.

Als laatste dus nogmaals mijn herhaling: Concentreer je op uitbesteden niet op cloud computing an sich, al is het cloud computing die de grootste hefboom potentie heeft.

Cloud waar het meeste naar wordt gerefereerd (IaaS) is outsourcing voor MKB's, waar vroeger geen business case voor bestond vanwege de hoge data connectiviteitskosten. Voor enterprises lijkt het me een stuk minder intressant. Cloud is voor MKB's een perfecte strategie kosten te besparen omdat ze zelf niet de meest maximale leverage uit hun IT organisatie kunnen halen, enterprises die grote aantallen servers hebben kunnen dat wel....

Wat ik altijd jammer vind omtrent de cloud hype is dat het, het beeld ontneemt van veel belangwekkender ontwikkelingen in de IT. Het kan in zijn meest traditionele vorm iets van de IT kosten afhalen en agility aan een organisatie toevoegen, maar echte business impact heeft het niet (een verlaging van de infrastructuur beheer kosten zullen organisaties bottom line echt niet voelen). Er zijn dingen die veel meer impact zouden kunnen hebben, maar die ondergesneeuwd raken onder de cloud marketing budgetten, jammer, jammer..

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×