Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Met je iPad naar het werk

 

Expert

Jorn Bijnsdorp
Directeur e-office e-vailable, e-office. Expert van voor het topic .

Ze zijn inmiddels met velen. De iPad-enthousiastelingen die niet alleen thuis op de bank, maar ook tijdens vergaderingen op het werk trots hun iPad tevoorschijn trekken.

Althans, zo begint het. Inmiddels ook al een gehoorde kreet: maar dat gebruik ik niet meer, want dat werkt niet op de iPad. Het neemt al snel life-style vormen aan, waar je als it-baas het nakijken aan hebt. Sommigen proberen het te negeren, te ontkennen, af te doen als speelgoed. Zo herken je de it-baas die verkrampt in grip, controle en standaardisatie. Star, traag, saai en helemaal niet in lijn met de life-style garde met AirBooks en iPads.

Natuurlijk is Terminal Server of Citrix een prima hulpmiddel om fat clients te publiceren naar een thin client, maar ik ben van mening dat dit voor 10 procent van de medewerkers de geschikte oplossing is en typisch niet voor de mensen die graag op een iPad werken. Beter dus om de browser te promoten of bijpassende apps te promoten. En dit kan wel degelijk veilig. Niet zo uit de doos, maar met een degelijke mobile device management oplossing: blacklisten van verdachte applicaties, toegang tot het netwerk blokkeren in geval van jailbreaken, verplichten van een pass-code en de mogelijkheid om op afstand de bedrijfsdata te wissen in geval van verlies of diefstal. Hulpmiddelen die het veilig werken met smartphones en tablets in een bedrijfsomgeving mogelijk maken.

Zo word Terminal Server of Citrix het laatste redmiddel en alsjeblieft niet de eerste keus. De kracht van Bring-Your-Own is dat medewerkers veel gemotiveerder zijn en ook thuis het werk nog even ter hand nemen. Maar niet met een terminal, wel met apps!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4205064). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

De scope van meneer lijkt niet verder te reiken dan Office. Echter in de echte wereld hebben we nog wat meer software pakketten nodig. En die pakketten functioneren alleen in een Windows omgeving. Hoe denkt meneer dit werkend te krijgen? Een pc/thin-client/tablet dient de bedrijfsprocessen te ondersteunen en niet andersom.

Het aanpassen van je ICT architectuur om dit (als apps) op het speelgoed van je medewerkers aan te bieden om hen vervolgens (op de bank)gemotiveerd te krijgen heeft veel consequenties waar ik niks in dit artikel over terug zie!
Standaardisatie van je ICT omgeving is iets waar je heel goed op moet letten! Doe je dat niet dan bevind je je straks in een ICT woud waar je geen grip meer op kan krijgen.
Ik vind de Terminal Server of VDI oplossing in combinatie met mobile devices prima oplossing die altijd (goed)werkt met goede resultaten!
Wil je je apps in je browser aanbieden? Geen punt, je moet alleen een beetje geduld hebben! Want VMware komt binnenkort met een oplossing die opgenomen is in haar project Horizon die je bedrijfsapplicaties beschikbaar stelt binnen je browser (met minimum wijziging in je architectuur)
Voel je hier niks voor dan kun je ook uitkijken naar een oplossing van InstallFree die ook binnenkort uitkomt. Ook met minimum wijziging in je infrastructuur.
Misschien is het ook handig om te onthouden dat de wil van de eindgebruiker niet bepalend kan zijn voor het veranderen van je ICT landschap!

Ik proef hier een zeker dédain naar de in het gepubliceerde stukje genoemde IT baas "verkrampt in grip, controle en standaardisatie. Star, traag, saai en helemaal niet in lijn met de life-style garde met AirBooks en iPads" Kortom, schrijver van dit stukje geeft hier blijk van een grote mate van zelf- en vooringenomenheid. Sinds wanneer dient een baas/chef zich te verantwoorden voor de "lyfestyle" die hij of zij wilt volgen? Zeker als dit gekoppeld is aan een (weliswaar goed bruikbare) gadget die zoals @Schaap al opmerkte in vele bedrijfsomgevingen niet geheel toepasbaar is? Nog los van security issues die met het meenemen van allerlei bestanden op privé apparaten ook een grotere rol gaan spelen (denk hierbij bijvoorbeeld aan de duizenden documenten die op wiki-leaks zijn verschenen). Blijkbaar verwacht de schrijver van deze column dat de werkgever alles op alles zet om het gebruik van de Ipod mogelijk te maken. Kortom, onzin, veel te kort door de bocht en niet goed doordacht.

Misschien enigszins off-topic, maar als men in een vergadering ipads (of wel ander mobile device dan ook) te voorschijn trekt dan is het devies: weg met dat ding!

Ik erger me alle kleuren van de regenboog als iedereen in de vergadering met alles bezig is behalve de inhoud van de vergadering

Je merkt in de reacties het verschil tussen ICT professionals, managers en medewerkers. Waarbij de ICT professionals, maar nog meer de managers niet beseffen dat onze maatschappij zo complex is geworden dat het standaard besturingssysteem van bedrijven niet meer werkt en dat we onze toevlucht moeten nemen tot social media om kennis op een aanvaardbare manier te delen. Deze managers lijken nog teveel te zijn ingesteld op de controlecultuur uit de vorige eeuw. Dat werkt niet meer in 2011 en later. Managers beseffen nog veel te weinig dat zij geen manager meer zijn maar coach en dat de medewerker hun klant is. Ook beseffen zij kennelijk nog niet dat de medewerker meer, veel meer, presteert als hij of zij tevreden is en overal op elke moment kan werken op een prettige manier. Dus ook, misschien wel vooral, met een iPad. Jammer. Bestuursobesitas is er mede de oorzaak van dat veel bedrijven blijven hangen in hun oude gewoonten en devices als iPads of iPhones niet toelaten.

Misschien is het off-topic, maar een iPad oogt beter dan een laptop op een vergadertafel. Ik ben het met PaVaKe eens dat ik apparaten tijdens een vergadering irritant vind. Maar ik erger me er ook aan dat er soms wel twintig pagina's papier geprint worden (per persoon!) die na de vergadering vaak de prullenbak in verdwijnen.

Daarnaast vind ik het ook wel eens vervelend om mijn aantekeningen op papier later nogmaals over te moeten tikken (maar het blijft wel beter hangen).

Maar goed, nu mijn vraag: Hoe zet je een iPad effectief in tijdens een vergadering? En hoe los ik mijn dubbel opschrijven probleem op en het printen wat er anders bij komt kijken?

Ik heb de iPad geprobeerd en dan een plaintext die aantekeningen direct opslaat in mijn dropbox, maar dit werkte niet lekker en ik moest alsnog weer lopen pielen om de aantekeningen zinvol te kunnen gebruiken. Daarnaast vind ik aantekeningen op papier weer makkelijker werken omdat je met een paar steek woorden op papier naast de geprinte tekst weer goed werkt. Met de iPad lukt me dit (nog) niet goed.

Hier beschrijf ik meteen een probleem van het bedrijf dat zich verzet tegen BYOD. Met mijn iPad en dropbox omzeil ik technische belemmeringen.

Uiteraard sla ik geen gevoelige bedrijfsdata op in mijn dropbox, maar handig is het wel (en via de browser krijg ik het dan ook wel weer op mijn werk pc).

IT afdelingen moeten bewust zijn van dat als er teveel obstakels worden opgeworpen, mensen wel weer manieren vinden om er omheen te werken. Faciliteren en samenwerken lijkt me in dat verband een beter idee.

@Cor 04-10-2011 21:03
"Deze managers lijken nog teveel te zijn ingesteld op de controlecultuur uit de vorige eeuw. Dat werkt niet meer in 2011 en later." Dat is onjuist. Ook ik heb in de vorige eeuw de fout gemaakt te denken volgens het nieuwe werken. De problemen in ons bedrijf eerlijk te delen met mijn team. Gevolg: de besten gingen sollicteren en de slechten bleven zitten in de hoop dat alles zou overwaaien. Dat met ICT alles open en bloot kan, wil niet zeggen dat dit goede bedrijfspolitiek met als doel continuiteit van de onderneming is. Doel en middel door elkaar halen is een veel gemaakte fout door goeroes en lifestyle-eigenbelangers.

Beste Henrie,
Ik vind dat je in je reactie veel bezig bent met de "iPad" zelf! Het artikel gaat meer over de nut van het beschikbaar stellen van de bedrijfsapplicaties als apps voor iPad om bijvoorbeeld de werknemers gemotiveerd te krijgen en hierdoor de proactiviteit om hoog te brengen (zo lees ik het). En niet de voordelen van iPad i.c.m. een cloud diensten zoals Dropbox tijdens een vergadering! Er komt nog bij dat de nut van TS i.c.m. iPad verlaagd wordt omdat het aanbieden van de bedrijfsapplicaties als apps heel cool is en verder geen sterke argumentatie voor deze afwijzing (van TS)! Is dit niet een verkooppraatje denk je?
Bij het aanbieden van de bedrijfsapplicaties als apps moet je denken aan veel zaken zoals beveiliging, updates, beheerlasten en nog meer .....iets wat allemaal in een TS architectuur opgelost is.
Als het om proactiviteit gaat (i.c.m iPad) wat maakt het toch uit of je je applicaties op je iPad via TS krijgt of iets anders? Maar wat WEL uit maakt is dat het veranderen van je ICT architectuur en de investering hierin (om je coole apps aan te bieden)zullen niet opwegen tegen te behalen proactiviteit en motivatie van de medewerkers die met iPad gaan werken. Let wel op, het gaat hier niet om het gebruiken van iPad maar wel het omzetten van bedrijfsapplicaties in een apps voor iPad(want met TS kun je ook van je iPad genieten)!En hoe denk je dat deze investering zich gaat terug verdienen en wanner(de ROI)? En..... wees voorbereid, die medewerker komt over een paar maanden bij je met zijn nieuwe iPhone 5 of nieuwe Android of ... om die apps ook hiervoor geschikt te maken!! Daar ga je weer...
En tot slot, ik zou nooit aan de samenwerking en faciliteren van mijn ICT afdeling twijfelen als ik maar weet dat ze nog andere belangrijke zaken te doen hebben dan de realisatie van bedrijfsapplicaties als (coole)apps,

Dag Reza,

Iedereen leest erin wat hij wil lezen :-)

TS / Citrix is een vreselijke app voor op je iPad.

Een organisatie die Apps voor zijn medewerkers gaat maken... lijkt mij niet zinvol.

Maar BYOD is er en gaat niet meer weg, beter leer je er mee "dealen" en hopelijk ga je het ondersteunen. Het is wel tegen de vroegere trend en wens in om met standaard apparatuur en computers te werken.

ICT afdeling is toch standaard een afdeling om aan te twijfelen? Het is immers een hygiene product. Als alles goed gaat hoor je niemand, is er iets aan de hand dan is het altijd de ICT afdeling die de schuld krijgt.

Beste Henri,
Mijn laatste reactie hierop. De discussie vind ik zeer interessant maar dit artikel vind ik een slappe marketing die door ons meer body krijgt. Zelfs zie ik geen reactie van de auteur om voor zijn mening op te komen. Ik doe hierna niet meer mee aan zijn marketing.

1- Dat Citrix een vreselijke oplossing (dus geen app) is voor je iPad, vind ik te kort door de bocht. Ik weet niet wat je meegemaakt hebt maar mijn ervaring is anders.

2- Ik ben niet tegen BYOD! Het gaat voor me om hoe je dit gaat realiseren. Dit gebaseerd op een onderzoek naar de haalbaarheid binnen je (ICT)organisatie en de verwachtte voordelen. Wat mij belangrijk lijkt is te behalen resultaten. Of dit met BYOD is of met standaard apparatuur, maakt me niet uit.

3- Ik kom heel sterk voor de ICT afdeling op(daar waar het nodig of terecht is). Ik weet heel goed wat die jongens meemaken en ik ken ook de muur van de verwachtingen vanuit de gebruikersorganisatie die steeds hoger wordt. Deze verwachtingen zijn soms niet reëel!

Ik zat met mijn dochter (5 jaar oud) naar een kinderprogramma op TV te kijken. Tijdens de reclame heb ik 4 keer van haar gehoord: papa wil je die voor me kopen? Mag ik dat hebben? Ik vind dit Cool!
Het kind wordt onbewust geprikkeld om iets te hebben
waar ze misschien snel op uitgekeken is. En als ik als haar vader doe wat ze vraagt dan is de hek van de dam! Ik moet zeggen, ik koop hetgene dat ik denk haar te helpen met haar ontwikkelingen en niet alles wat ze graag wil!
Dus denk niet dat ik altijd NEE zeg en alles met dicht oog tegenhoud (ook BYOD).

Ik heb weer genoten van je reacties en je kijk op deze zaken. Ik zie je graag op een andere pagina en bij een artikel met wat betere inhoud.

Arme beheerafdeling die een vergaand Bring Your Own Device moet accepteren. Als zij altijd iedereen met van allesmoeten ondersteunen, dan kunnen van ze mij alleen al gek worden.
Ik heb zelf tientallen divices, met een groot scala aan beeldschermgroottes, allerlei operating systems (in meerdere versies), te verbinden met verschillende verbindingsprotocollen en verschillende input devices. Niet dat ik de beeheerders wil pesten, maar vooral de kleinere devices uit China gaan zo snel stuk en die worden dan nog sneller vervangen door weer andere types met weer andere specs. Of ze die ook even willen aansluiten?

@Reza: Mijn laatste reactie hierop :-)

Ik vind Citrix een top product, maar een tablet werkt gewoon niet lekker voor het bedienen van Windows. Misschien als je er een toetsenbord (die anders het halve scherm inneemt) en muis bij doet, maar dan kun je beter geen tablet meer gebruiken...

De gedachte achter BYOD is juist dat gebruikers zichzelf beter kunnen bedruipen en dit een ICT afdeling ontlast. Een device moet gewoon een apparaat zijn waarop je functionaliteit kunt consumeren. Met de komst van Windows 8 en bijvoorbeeld Chromebooks zal het beheer in mijn beleving steeds makkelijker te realiseren zijn en zal vervanging makkelijker worden.

Er zit nog wel een gat tussen visie en huidige realiteit en dat zou het werk voor ICT ook weer leuker moeten maken.

Volgens mij begrijpt de schrijver niet dat er in bedrijfsomgevingen geinvesteerd moet worden om de gadgets van de "Life style garde" te integreren. Het uiten van kreten als BYOD is hot, vaak ook bij het management.

Concrete projecten blijven vaak achterwege met als gevolg dat kwijlende eigenaren van niet binnen het bedrijfsnetwerk passende devices zelf gedurende bedrijfstijd gaan knutselen, verborgen uren van it-medewerkers en andere enthousiastelingen claimen en mogelijk door een gebrek aan kennis de veiligheid van het bedrijfsnetwerk in gevaar brengen.

Op terminalserver gebaseerde oplossingen zoals Citrix helpen om de kloof tussen de verschillende platforms te overbruggen maar dit lijkt voor de schrijver niet helder, hij neemt met deze producten geen genoegen.
Hij is van mening dat dit voor 10 procent van de medewerkers een geschikte oplossing is maar niet voor degenen die op een Ipad werken. Ik mis een onderbouwing.

Ook mis ik een onderbouwing waarom medewerkers met een "eigen device" veel gemotiveerder zijn en ook thuis het werk nog even ter hand nemen.

Zolang een bedrijf er voor kiest om niet te investeren in de integratie van niet standaard devices moeten de Ipad-enthousiastelingen zich maar beperken tot bedrijfsfeestjes om hun speeltjes trots tevoorschijn te trekken en hun management bij deze gelegenheden ervan overtuigen dat ze hierdoor veel productiever worden.

Wellicht is de zaggfolio een interessante toevoeging voor iedereen die zijn iPad ook op het werk gebruikt. Te bestellen via www.zagg.nl

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×