Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Stel dat Google ook de desktop verovert...

 

Expert

Willem Massier
Founder & CEO, Covide CRM. Expert van voor het topic .

Blijkbaar is er niets meer zeker in deze tijd nu Google frontaal de aanval inzet op Microsoft. De belangrijkste vraag is misschien wel: Stel dat het Google lukt...? Dat zou ongelooflijke consequenties hebben voor zowel open source als SaaS, maar natuurlijk nog veel meer voor al die ict-specialisten waarover ik in een eerder artikel nogal prikkelend schreef.

Tijdens de net afgelopen en volgens mij zelf wel verdiende vakantie heb ik opnieuw, meer dan een jaar geleden, kunnen profiteren van de webbased mogelijkheden van dit moment. Wij (mijn lief en ik) hadden thuis maar voor één nacht een hotel geboekt in Freiburg op weg naar onze bestemming Italië. Behalve onze heerlijke cabrio en wat kleding hadden we voor het eerst ook een kleine laptop meegenomen. Thuis hadden we namelijk ontdekt, hoe ongelooflijk veel voordeliger werkelijk fantastische hotelkamers zijn als je ze een of slechts enkele dagen van te voren reserveert. Het bleek de opmaat van enkele weken onbezorgd cruisen onder de zonnehemel afgewisseld met slapen in de prachtigste hotelkamers voor feitelijk een habbekrats.

Uiteraard kozen we alleen hotels met draadloos internet. Eventueel mocht het best een paar euro kosten, want de voordelen per nacht per kamer waren werkelijk enorm. En daarnaast kon ik zo elke dag even inloggen in mijn virtuele desktop om indien gewenst wat informatie uit te wisselen met de helaas (nog) niet met vakantie zijnde collega's, vrienden en familieleden. Ondertussen konden we de die dag geschoten foto's en filmpjes met behulp van Google's Picasa meteen publiceren voor wie we dat aardig vonden.

Natuurlijk waren we met dat kleine laptopje ook elke dag op de hoogte van het laatste nieuws. Of het nu ging over Michael Jackson, het noodweer in Oostenrijk of het artikel in de Consumentengids waarin we (ongeveer) lazen dat Microsoft erin blijkt te zijn geslaagd om computerleveranciers te verplichten zijn besturingssysteem mee te leveren. Hoe anders zou je immers moeten concluderen, dat een pc met het bekende MS-besturingssysteem even duur is als één zonder, terwijl die software zonder hardware toch echt niet gratis is?

Het grootste nieuws lazen we echter later, toen we na een paar dagen al weer bijna waren vergeten dat we met vakantie waren geweest: 'Google frontaal in aanval op Windows' of zoals sommige kranten zelfs schrijven: 'Atoombom op Microsoft'. Las ik tijdens mijn vakantie al ergens dat Google nog maar net op slechts enkele smartphones operationele Android nu al meer dataverkeer genereert voor T-Mobile en Vodafoon (zit ons KPN te slapen?) dan Windows Mobile, dit bericht over Chrome OS deed me echt even opkijken. Wat Google nu doet is Microsoft inderdaad frontaal aanvallen op een moment dat de nu nog monopolist in zwaar weer zit.

Ga maar na: eind dit jaar moet Windows 7 de mislukking die Vista heet, snel doen vergeten. Volgens mijn bronnen gaat het nieuwe speeltje echter nogal wat geld kosten aan de gebruiker en dan hebben we het alleen over het besturingssysteem voor de desktop zelf. De integratie met de virtuele desktop en haar kantoorapplicaties, tsja, die is ook niet zomaar en voor niks beschikbaar. Wat Google nu echter lanceert aan berichtgeving betreffende zijn Chrome OS is gewoon van een andere, een volgende generatie. En passant ervoor zorgdragend dat HTML-5 maar liefst twaalf jaar eerder een standaard kan worden dan door velen werd gevreesd. De lokale desktop volledig geïntegreerd met het web door de inzet van 'gears' en ook nog eens open source.

Wie mijn eerdere bijdragen als expert op zowel de SaaS- als open source-pagina's heeft gelezen, begrijpt dat het antwoord op de in de kop gestelde vraag 'Stel dat het Google lukt ...' voor mij iets anders inhoudt, dan voor wie SaaS en open source tot dusver hebben ontkend. Voor hen wordt het nu echt tijd om wakker te worden. Voor ons de hoogste tijd om ervoor te zorgen, dat we met onze eigen webbased oplossingen meteen aanhaken. We denken er nu sterk over om een (voor hen gratis) pilot te doen met enkele startende ondernemers. Die hoeven immers niet eerst de bestaande investeringen af te maken, voordat ze zelfs een veel schaalbaarder en voordeliger oplossing kunnen implementeren.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2990227). © Jaarbeurs IT Media.

?


Sponsored


Lees ook


 

Reacties

In het bovenstaande verhaal zijn vanwege logische en begrijpelijke standpunten van de redactie van Computable om experts de eigen bedrijfsnaam niet te laten noemen enkele zaken weggelaten, die eigenlijk toch wel essentieel zijn.
Daar waar ik de term 'virtueel kantoor' bezig, bedoel ik een 'Covide virtueel kantoor'.
Wellicht is het voor de lezer ook interessant om volgende te weten, dat de beta-oplevering afgelopen weekend aan enkele bij ons bekende testers van de nieuwe Covide-integratie met Google Apps niet op een beter moment kunnen plaatshebben.

Toch jammer dat je nu wat "sluikreclame" aan het maken bent terwijl je artikelen, tot nu toe, zeer interessant te noemen zijn.

Alhoewel ik ook erg open sta voor vernieuwingen hoop ik dat de Chrome OS voorlopig nog even weg blijft tenzij het beter loopt dat Chrome zelf. Alhoewel het een heerlijke browser is zijn er nog veel pagina's die hem niet lekker accepteren en soms gewoon traag.
Wellicht is een andere naam keuze in deze wat slimmer.

"Daar waar ik de term 'virtueel kantoor' bezig, bedoel ik een 'Covide virtueel kantoor'."

Ben je nu een objectief stuk aan het produceren of reclame aan het maken? Volgens mij heeft Computable daar andere kanalen voor...
Je stuk is ok, maar je toevoeging doet m.i. aardig afbreuk aan je geloofwaardigheid...

http://www.zdnet.nl/news/104960/een-atoombom-op-microsoft/

Nu echt een objectief verhaal.

Die mening steek ik niet onder banken. Veel ICT-ers en consultants roepen objectief te zijn, terwijl ze intussen altijd dezelfde leverancier naar binnen dragen bij hun klant en daar zelfs gewoon commissie voor vangen. Een klein beetje schijnheilig?

Ik ben net als elk ander niet objectief en pretendeer dat ook niet. Ik ben expert op het gebied van Open Source en SaaS/Cloud Computing en heb een duidelijke eigen mening.

De toevoeging Covide Virtueel Kantoor en eveneens de toevoeging betreffende de BETA oplevering van een integratie met Google Apps zijn net zoveel 'reclame' als het noemen van de andere merknamen in het artikel.

De basis onder mijn bijdragen als expert is: De combinatie SaaS via Cloud Computing en Open Source dragen samen zorg voor
1. onafhankelijkheid van welke leverancier dan ook
2. onafhankelijkheid van de plek waar je je bevindt
3. onafhankelijkheid van de server waarvan je gebruik maakt

Als Nederlands bedrijf hebben we sinds 1999 ingezet op ASP, SaaS en recentelijker de Cloud. Sinds 2004 hebben we daartoe geinspireerd door een Syntens adviseur Open Source omarmd. Uit keiharde zakelijke overwegingen en vanwege de transparantie, de basis voor alle vrijheid of onafhankelijkheid.

Ik ben benieuwd naar inhoudelijke reacties op mijn bijdrage en stel die zeer op prijs. Ook als ze een totaal andere mening inhouden.

Via welke website heb je die (goedkope) hotelkamers ontdekt en geboekt?

Jammer die reactie Willem.
Ik stop je verder te volgen, je bent mij te agressief in je reactie. Andere merken noemen is geen reclame, je eigen bedrijf noemen wel!!
Misschien ook een beetje schijnheilig...

@Henkie

Waarom zouden mensen artikelen schrijven? Iets waarvoor je geen geld ontvangt. Het is een vorm van Reclame, reclame voor jou als persoon. Personal Branding noemen ze dat. Dat kun je ook een vorm van sluikreclame noemen.

Ik vind dat Willem goed onderbouwd waarom hij zijn eerste reactie geschreven heeft en daar ook achter blijft staan, zonder zijn integriteit te verliezen.

Het gaat erom of zijn artikel zelf relevant is en ik vind zijn gedachtengang leuk om te volgen en niet geschreven is om per se reclame te maken.

Ik hou niet van reclame in mijn bus, mailbox of langs de kanten van internetpagina's. Maar besef wel dat reclame een belangrijke motor achter de economie is. Zonder reclame was er geen gratis e-mail en hadden we alleen nog nederland 1, 2 en 3 gehad.

Willem moet je beoordelen op zijn inhoud, niet dat hij zijn eigen product noemt. Wij van WC-Eend adviseren... WC-Eend, en dat is maar goed ook, anders sta je niet achter je product.

Chrome als Browser is misschien niet perfect en best jong als je vergelijkt met concurrenten. Maar Chrome heeft wel voor een zeer sterke verbetering geleid bij andere browsers. Iedereen is weer op scherp gezet en zelf ben ik groot fan van Chrome. Dat niet alles perfect is in het begin neem ik voor lief.

Chrome OS zal zeker in het begin niet voor iedereen zijn, maar ben blij dat er in ieder geval wat gebeurt.

Vacatures bij KPN

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.