Bij veel ict-bedrijven is het een bekend fenomeen: goed functionerende professionals wordt een management development programma aangeboden. Niet zelden worden deze werknemers gezien als ´rising stars´ binnen de organisatie en doordat ze positief zijn opgevallen wordt hen een goede opleiding aangeboden aan een gerennommeerd instituut, soms zelfs een ´Executive MBA´ programma. Deze programma´s zijn in de praktijk vaak erg kostbaar. Niet alleen zal de medewerker veel tijd moeten besteden aan de voltooiing van het programma, ook de organisatie moet in staat zijn de regelmatige afwezigheid van de werknemer op te vangen.
Het simpele feit dat werkgevers investeren in hun professionals is natuurlijk een erg goede zaak. Helaas kom ik in mijn praktijk ook situaties tegen die een tegengesteld effect hebben: werknemers die voortijdig het programma verlaten – bijvoorbeeld door de werkdruk, werknemers die na afronding van het programma de organisatie verlaten en organisaties die te weinig continuïteit bieden aan de werknemers na afloop van het programma.
Het ligt voor de hand dat de organisatie de investering in zijn professionals wil terugverdienen. Dat kan door kosten uit te sparen voor recruitment bij vervanging van senior management posities, door een verhoogde efficiency van de werknemer door hetgeen geleerd is of door behoud van deze professional voor de organisatie. Helaas is dit alles niet in alle gevallen te realiseren.
Voor de werknemers die voor een dergelijk programma worden uitgenodigd hier een paar nuttige tips:
- Wat is de echte reden dat je werkgever je dit programma aanbiedt?
- Hoe past het programma in je persoonlijke ambitie als professional?
- Is het programma verankerd binnen de organisatie, met andere woorden: vindt er opvolging plaats na afronding van het programma?
- Wie hebben eerder dit programma doorlopen en wat is het resultaat daaruit?
- Kan en wil je de tijd vrijmaken die dit programma van je eist?
Voor de werkgevers:
- Welk commitment krijg je van je werknemer, betaalt men bijvoorbeeld mee aan het programma?
- Borg het programma binnen de organisatie, zorg dat het senior management team op de hoogte is van het programma en de toegevoegde waarde voor het bedrijf duidelijk is
- Wees duidelijk en helder naar de werknemers toe wat betreft het doel van het programma: is het gericht op behoud van de werknemer? Biedt je de werknemer de kans om te groeien binnen het bedrijf? Zijn die mogelijkheden er daadwerkelijk?
- Wat gebeurt er na afronding van het programma? Is er een Alumni programma?
Management development ten tijde van de crisis
Juist ten tijde van een economische crisis is het van belang te blijven investeren in het talent binnen de organisatie. Zij zijn degenen die, zodra de opwaardse trend weer is ingezet, de organisatie nieuw elan moeten geven en echt verschil kunnen maken!