Business intelligence (BI-)oplossingen burgeren steeds verder in. BI is op weg steeds dieper te integreren in de reguliere processen van organisaties. Het wordt steeds vanzelfsprekender dat procesverbetering vergezeld wordt door BI-initiatieven. Zowel technologisch als procesmatig groeien bedrijfsprocessen en BI naar elkaar toe. Toch houdt deze inburgering van BI niet in dat het imago van BI-projecten verbetert. Hoe kan dat toch?
Net als erp-implementaties hebben BI-implementaties de reputatie op het gebied van scope en budget snel uit de bocht te vliegen. BI-oplossingen hebben echter een sprekend voordeel ten opzichte van erp-implementaties. Het is wel degelijk mogelijk de scope van een BI-project klein te houden. Vaak zijn erp-implementaties alles omvattend voor de processen die geraakt worden. Het is geen optie een deel van het proces wel op te pakken en een ander deel in de oude situatie te laten. Dat zou het succes van een totale procesverbetering ten slotte tegen werken. Dit geldt niet voor BI.
Uitzonderingen daargelaten, het gros van alle organisaties kan bestuurd worden met vijftien tot 25 rapporten die zich concentreren op de kern. Op basis van de bedrijfsprocessen vertaalt dit zich in logische groepen van drie tot zes relevante rapporten, die in specifieke projecten gerealiseerd kunnen worden. Start dit programma met een project waarin de spelregels (architectuur, tools, templates, etc.) worden bepaald voor de volgende projecten.
Goede spelregels maken het mogelijk projecten zowel sequentieel als (deels) parallel uit te voeren, omdat niet gezamenlijk en geïntegreerd opgeleverd hoeft te worden. Als deze werkwijze geadopteerd wordt, kan elk project in drie tot vier maanden maximaal doorlopen worden. Door de acceptabele doorlooptijd krijgen de gebruikersgroepen en het management resultaten voordat het vertrouwen kan wegvloeien of de scope en/of het budget ongewenst groeien. De aanpak en de omvang van de projecten dragen direct bij aan het ‘in control’ zijn en blijven als opdrachtgever.
De truc is organisaties en ict-partners te laten inzien dat de beperking van het aantal rapporten (en vaak daarmee ook de gepercipieerde vrijheid) een essentiële succesfactor is.
Een gefaseerde implementatie of iteratieve invulling zijn beiden ideale instrumenten om een nieuw BI initiatief binnen een organisatie, onbekend met de BI, te starten. Een logisch verhaal waarbij ik ook de inburgering en het nut van spelregels, bij verdere inbedding van BI in organisaties, onderken! Ik vraag me echter af of deze BI adaptors in staat, of zelfs maar geïnteresseerd, zijn om allereerst een architectuur of templates op te stellen, voordat een concreet resultaat zichtbaar is? Vandaar dat een prototype of quick-win fase voorafgaand aan hetgeen Ivo schetst, mijns inziens een noodzakelijk aanvulling is in veel praktijk situaties.
Met alle respect maar dit is afdeling Open deur de luxe. Zo lust ik er nog wel een paar.
Goede afspraken zijn ook belangrijk. en goede procedures. o ja en vergeet mensen niet in een vroeg stadium te betrekken.
@Dick, misschien is het een open deur, maar een deur waar we blijkbaar met zijn allen vaak zat niet doorheen lopen.
Wellicht heb je zelf betere ideeën om de inburgering van BI te bevorderen? De lezers, mij inclusief, horen het graag?
Dick, Ik sluit me aan bij je gedachte dat de genoemde punten niet schokkend zijn. Met regelmaat zie ik organisaties waar die zogenoemde open deuren met het allergrootste gemak worden genegeerd. Daarom zie ik de behoefte om een beetje aandacht te geven aan iets ogenschijnlijk heel vanzelfsprekends.