Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Goede dingen doen of dingen goed doen?

 

Computable Expert

drs. Jorgen Heizenberg
Chief Technology Officer I&D NL, Capgemini. Expert van Computable voor het topic Business Analytics.

In deze moeilijke economische omstandigheden wordt het steeds lastiger om een project te starten. Meer dan ooit wordt gekeken naar de business case of financiële haalbaarheid. Dat lijkt een goed begin maar stopt het daarmee?

Er zijn veel definities van business intelligence. Ook de experts op dit blog hebben zich daar uitgebreid mee bezig gehouden. Een definitie van BI kan zijn het verzamelen en structureren van bedrijfsgegevens om deze om te zetten in informatie. Het doel van BI is dan om een proces, doel of strategie meetbaar en daarmee beheersbaar te maken. De 'return on intelligence' (ROI) bestaat dan uit het beter zaken kunnen doen, bijvoorbeeld door meer te weten of sneller te kunnen beslissen. BI is daarmee een belangrijke kerncompetentie voor veel bedrijven. Het gevolg is dan ook dat veel projecten vaak een BI-component bevatten of misschien zelf wel een BI-project zijn. 

Bedrijven beginnen een project veelal met het maken van een business case. Alle mogelijke kosten en opbrengsten worden meegenomen. Alleen die projecten met een goede of positieve business case krijgen groen licht. Maar de donkere economische wolken hebben veel veranderd. Er worden niet alleen minder projecten gestart maar lopende projecten worden stopgezet, vertraagd of krijgen een scope-aanpassing. Dat zijn dus de projecten waarvoor men in eerste instantie een positieve business case had opgesteld. Om een juist oordeel te kunnen vellen over deze projecten moeten er antwoorden komen op vragen als: hoe draagt dit project bij aan onze strategische doelstellingen, doen we wel de juiste projecten of zijn er betere manieren om onze schaarse middelen in te zetten? Met andere woorden: is de business case nog steeds positief?

Portfoliomanagement stelt organisaties in staat om inzicht te krijgen in de waarde van een bestaand of potentieel initiatief. Op deze manier wordt alleen geïnvesteerd in een project dat waarde toevoegt. De organisatie doet de goede dingen.

Maar minstens zo belangrijk als portfoliomanagement is portfoliomanagementinformatie. Door de bestaande projectenportfolio continue te monitoren, is een organisatie bijvoorbeeld in staat om al vroeg gewaarschuwd te worden of een project in de gevarenzone komt. Zij is dan ook in staat om actie te ondernemen voordat een project in waarde afneemt of zelfs een negatieve business case ontstaat. De organisatie doet de dingen goed.

    In de praktijk zie ik dat veel organisaties alleen bij de start van een project een business case opstellen. Op deze wijze krijgen zij geen maximale waarde op hun investeringen.

    Deze organisaties doen misschien wel de goede dingen, maar ze doen de dingen niet goed.

    Beste business case 2009

    De redactie van Computable zoekt naar de beste business case van het jaar 2009. Een vakkundige jury buigt zich over voorgedragen cases en kiest de uiteindelijke winnaar.

    Via een invulformulier kunnen bedrijven hun business case bij Computable aandragen. Uiteraard zijn business cases van afgeronde projecten welkom, maar ook de business cases van nog lopende of nog te starten projecten zijn welkom. Zolang de business case of het project maar linkt aan het jaar 2009.

    Het aanmelden van business cases kan tot en met 20 januari 2010. In april 2010 worden de beste business cases van 2009 bekendgemaakt, mede in de jaargids Computable Business Cases 2010.

    Meld nu jouw business case aan!

    Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2945357). © Jaarbeurs IT Media.

    ?

     

    Reacties

    Misschien goed luisteren naar de klant en de dingen doen zoals de klant het wil hebben (goed of niet)??

    Tsja en hoe stel je een businesscase voor business intelligence op... :)

    Sommige dingen moet je gewoon doen....en dan is dat de businesscase.

    De businesscase van BI blijft de gemoederen bezig houden. Er zijn inderdaad soms directe opbrengsten zoals hogere omzetten of direct besparingen zoals minder arbeidskosten. En soms is de businesscase inderdaad alleen gebaseerd op indirecte of verwachte opbrengsten zoals slimmer beslissen. Beiden zijn prima hoewel ik verwacht dat de eerste makkelijker geaccepteerd wordt. Ik ben het overigens helemaal met Jorgen eens dat we businesscases niet eenmalig moeten doen maar ook tijdens het project en nog eens na afloop. Alleen dan blijft een organisatie zich constant bewust van de waarde van de investering en hopelijk ook de positieve opbrengsten van BI. Dat kunnen we best gebruiken.

    Stuur door

    Stuur dit artikel door

    Je naam ontbreekt
    Je e-mailadres ontbreekt
    De naam van de ontvanger ontbreekt
    Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

    ×
    ×
    Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
    Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.