Het onderwijs staat voor de uitdaging om het rendement te verbeteren. Beter en aantrekkelijker onderwijs tegen lagere kosten. Ict vormt een belangrijk deel van de mogelijkheden om dit te realiseren. Deze stelling impliceert twee belangrijke actiepunten: de toepassing van ict in het onderwijs (educatieve technologie) moet beter en de kosten van ict-voorzieningen moeten omlaag.
De focus op een betrouwbare en veilige ict-infrastructuur is verschoven van doel naar randvoorwaarde. In lijn met deze ontwikkeling zien we dat scholen steeds vaker de zorg voor de ict-dienstverlening uitbesteden. Bij deze uitbesteding hoort een heldere specificatie van de gewenste kwaliteit en de prestatienormen waarop de leverancier wordt afgerekend. Dat alles tegen een marktconform tarief.
Educatieve technologie
Om onderwijs beter en aantrekkelijker te maken wordt er ingespeeld op gepersonaliseerd onderwijs. Een leertraject toegespitst op de ontwikkeling van de leerling. Het zogenaamde adaptieve leren brengt de prestaties van de leerling in kaart waarop het leerproces wordt afgestemd.
Dergelijke ontwikkelingen vragen flexibiliteit van de educatieve technologie. Concepten als ‘Flipping the Classroom’ stellen leerlingen in staat om in hun eigen tempo zich het lesmateriaal eigen te maken. Het klaslokaal wordt meer en meer gebruikt als ontmoetingsplaats om te reflecteren en samen te werken. Willekeurige digitale werkplekken met een internetvoorziening worden ingezet als verlengstuk van de school.
De vanzelfsprekendheid waarmee men betrouwbaarheid en veiligheid van ict-voorzieningen verwacht, wordt evenzo snel uitgedaagd met de verwachting dat deze op ieder willekeurig apparaat en altijd beschikbaar is. De technologische uitdaging wordt zelfs overstemd met de noodzaak voor ict-dienstverleners om zich te verdiepen in het onderwijsproces. De automatiseerder moet adviseur worden op het gebied van educatieve technologie. De eindgebruiker wordt bekwamer in het gebruik van ict-middelen die zich overal om ons heen bevinden. Er is niet langer een ultiem ict-concept, maar er zijn verschillende populaire varianten met elk hun favoriete toepassing binnen het onderwijs.
Lagere kosten
De geschetste ontwikkelingen op het gebied van educatieve technologie lijken af te stevenen op een onbeheersbare anarchie die zich tegen lagere kosten moet manifesteren ten opzichte van de huidige, bewezen ict-dienstverlening.
Het blijkt in de praktijk dat het onderwijs zich richt op een bedrijfskundige analyse, waarbij eigen maatwerk-voorzieningen afgewogen worden tegen, min of meer, gestandaardiseerde ‘cloud’-diensten. De wens bestaat voor een totale ontzorging op het gebied van exploitatie van educatieve technologie. Tegen marktconforme tarieven moeten dergelijke diensten een passende invulling kunnen geven aan de personalisering van het onderwijs en toekomstige innovatieve concepten.
Virtuele werkomgevingen in de cloud
Met de geschetste context als uitgangspunt biedt de markt oplossingen waarbij de ict-diensten worden losgeweekt van de computerhardware. Het besturingssysteem met de toepassingen en de netwerkvoorzieningen worden ingekapseld in een virtuele werkomgeving. Men behoudt de vertrouwde mogelijkheden; alleen staan deze niet fysiek op de computer van de school maar in een gespecialiseerd datacenter.
Het voordeel voor het onderwijs is dat men niet langer gebonden is aan specifieke werkplekken waarop een toepassing is geïnstalleerd. Het inroosteren van klassen of colleges wordt een stuk flexibeler omdat de ict-diensten met de leerling of medewerker meegaan naar iedere willekeurige computer op school. De diensten worden vaak gepersonaliseerd aangeboden met informatie uit het gekoppelde leerlingvolgsysteem.
Een ander voordeel van het loskoppelen van computerhardware is dat hiermee de mogelijkheid ontstaat om de ict-diensten op een breder scala van apparatuur aan te bieden. Zo kan een leerling de eigen tablet gebruiken om verbinding te maken met de virtuele werkomgeving van school. Dat kan zowel vanuit thuis als iedere willekeurige locatie met een internetverbinding. Scholen krijgen op deze manier de mogelijkheid om moderne didactische werkvormen in te zetten in hun streven naar kwaliteitsverbetering.
Scholen hoeven zich steeds minder bezig te houden met gecompliceerde ict-strategieën waarin investeringen en architectuur-keuzes voor meerdere jaren worden begroot. Zij kunnen zich richten op (beter) onderwijs. De marktwerking dwingt ict-aanbieders om met een goede propositie te komen die scholen de vrijheid biedt om snel in te spelen op ontwikkelingen. De afrekening vindt plaats op basis van het werkelijke gebruik waarbij er flexibel opgeschaald of ingekrompen kan worden. Het concept biedt de school de vrijheid om minder ‘standaard desktops’ in te zetten doordat leerlingen hun eigen favoriete apparatuur in kunnen zetten.
Marty van Vessem, account manager IT-Workz
Wij merken ook bij Optiom dat de educatieve sector steeds vaker naar IT-oplossingen zoekt met betrekking tot videocommunictatie. Omdat educatie steeds vaker ook buiten de klaslokalen gebeurd kunnen wij een oplossing bieden dat zowel past bij het proces als waarde toevoegt.
Marty,
Ik heb de indruk dat je anarchie verwart met de weerstand tegen alle ‘verbeteringen’ van meer dan 50 jaar nivellering in het basis- en voortgezet onderwijs. Googlen naar examens lijkt hierdoor tegenwoordig de nieuwe didactische werkvorm om de meetbare kwaliteit nog enigszins positief te beïnvloeden.