Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Relevante irrationaliteiten en irrelevante rationaliteiten

 

Computable Expert

Mark Smalley
The IT Paradigmologist, ASL BiSL Foundation. Expert van Computable voor de topics Beheer en ICT-branche.

In mijn vorige twee blogs (‘ICT'ers komen van Flatland, business-mensen van Spaceland’ en ‘Toiletpapier en quotiënten voor business en ICT’) verkende ik verschillen tussen businessmensen en ict-mensen en poneerde wat boute stellingen die vrij veel reacties losmaakten (fijn dat het onderwerp leeft!). Voortbordurend daarop benadruk ik in dit stukje dat beslissingen zelden voor 100 procent op rationele overwegingen zijn gebaseerd.

Bij beslissingen weegt meestal een stuk persoonlijke voorkeur of politiek mee. Neem nou de situatie waarin een bedrijf een andere bedrijf heeft overgenomen. Ze hebben dan een hoop dubbel: dubbele personeelsafdelingen, dubbele wagenparkbeheerders, dubbele informatiesystemen. Nu gebruikt het overnemende bedrijf Microsoft Dynamics voor crm (customer relationship management) en het andere Exact Synergy Enterprise. Van welk systeem gaan ze afscheid nemen? Hangt ervan af. Natuurlijk ga je naar de functionaliteit kijken en de kosten maar er zijn ook andere factoren. Als het overnemende bedrijf een punt wil maken dat zij de baas zijn, wordt het Microsoft. Maar als zij een gebaar naar het overgenomen bedrijf willen maken wordt dat Exact. En misschien gaan ze over op Salesforce.com om te forceren dat beide partijen hun processen weer onder de loep nemen. Rationeel of irrationeel? Uiteindelijk handelt de business zoals zij handelen om bepaalde doelen te bereiken, dus in die zin is het rationeel ,maar menige ict'er zal dat anders ervaren.

Vanuit ict kun je hoog en laag springen dat het ene systeem beter is dan het andere, maar (a) daar gaat het niet om en (b) dat ga je toch niet winnen. De business heeft het immers voor het zeggen. Het enige dat je kunt doen (en moet ook doen!) is de business in voor hen begrijpelijke taal vertellen wat de voordelen en nadelen van de verschillende opties zijn. Stuurbekrachtiging noem ik dat. De business stuurt makkelijker als ict goede adviezen geeft. Gun hen de ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, ook al wordt dat in het begin als lastig ervaren. En bovendien voorkom je dat je als pispaal gebruikt wordt als iets misgaat, met de beste bedoelingen neem je het stuur over maar het is dan wel jouw schuld als je de verkeerde afslag neemt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3306124). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Prachtige beeldspraak, die stuurbekrachtiging. Een kijkje in de achteruitkijkspiegel (problemen die in het verleden zijn opgetreden bij het gebruik van bepaalde systemen / oplossignen) helpt soms ook.

Vanuit het besef dat de business vanuit een heel ander perspectief keuzes maakt en beslissingen neemt en dat daar vaak een grote persoonlijke / politieke factor inzit, heb je als ICT-er veel meer ruimte om vanuit een ontspannen, niet kramapachtige of verontwaardigde houding de voor- en nadelen aan te geven. Mijn ervaring leert dat als je een gesprek aangaat zonder een negatieve emotionele lading en vanuit een poging zoveel mogelijk in de taal van de business te praten, er vaak een verrassend goede inhoudelijke dialoog ontstaat.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.