Op dit moment ben ik getuige van een van de grootste ontwikkelingen op IT gebied: alles gaat naar India.
Ik werk zelf nauw samen met een 150 personen sterk software afdeling dat network management applicaties ontwikkelt. Een jaar geleden zaten er ongeveer 25 mensen van dit team in Bangalore, India. Traditioneel vroegen we van deze mensen relatief simpele en saaie projecten te doen, zoals het aanpassen van software zodat het niet alleen werkt op een Windows platform maar bijvoorbeeld ook op een Linux platform. Simpel te testen en er was weinig communicatie nodig om uit te leggen wat er gedaan moest worden.
Op dit moment zijn de 25 gegroeit naar 75 en dit zal alleen nog maar toenemen. Dit ten kosten van mensen die werken in Amerika, deze worden gevraagd een andere baan te zoeken. Ontslag recht in Amerika werkt net even anders! De redenen zijn simpel, ten eerste natuurlijk de kosten besparingen. Maar er is meer: India is super competatief, soms denken we wel eens dat die engineers 24 uur per dag werken en in praktijk zal dat niet veel schelen, meer medewerkers betekend meer managers en dat will iedereen wel worden, dus harder werken! Ook de kennis van de westerse wensen en eisen is nu aanwezig. Veel westerse senior medewerkers verhuizen voor een paar jaar naar India om de engineers uit te leggen wat de problemen hier zijn en welke oplossingen nodig zijn. Een riant huis, een chauffeur, een kok en een nanny maken natuurlijk veel goed. Dus ook innovatie verplaatst zich en de moeilijkste problemen worden nu opgelost in India en niet in Amerika.
Software ontwikkeling is natuurlijk maar een eerste stap, je ziet al langere tijd veel grotere bedrijven ook managed services verhuizen naar India. Over een tijdje is er helemaal geen IT beheer meer nodig in Amerika en Europa, alles wordt geregeld vanuit India!
U denkt misschien: ‚Ach je hebt toch altijd nog lokale mensen nodig om echt te snappen wat er aan de hand is?’ Nee hoor over een tijdje zullen technieken uit Startrek gewoon gebruikt worden om even ter plaatse de situatie te bekijken, kijk maar eens op de volgende generatie Cisco Telepresence, de toekomst is niet meer zo ver weg:
http://www.youtube.com/watch?v=rcfNC_x0VvE
Mijn kind zoekt dus maar een baan buiten de IT, maar goed ik heb nog geen kinderen dus waar maak ik me druk over!
Erik Lenten
Ja, er gaat meer en meer naar andere landen en de technologie maakt grensoverschrijdende communicatie makkelijker, zoals op het indrukwekkende clipje van Cisco te zien is. Toch zullen er beheerbanen in Nederland blijven. Sowieso moeten de fysieke handelingen locaal worden vericht maar ook aan de andere kant van het beheerspectrum. Ik doel vooral op zaken in het domain van informatiemanagement en functioneel beheer waar domeinkennis onontbeerlijk is. En dit is lastig te offshoren, hoewel Homer Simpson er anders over denkt, zie http://www.youtube.com/watch?v=k9_iQim8Mtw. Wat serieuzer, maar ook onderhoudend, is een presentatie van trendwatcher Rob Cremers over veranderingen; de laatste 10 minuten gaan over wat er voor Nederland overblijft, zie http://www.technotrends.nl/presentaties.htm.
Vooral Managed Services activiteiten zullen in nederland blijven, naast inderdaad de management functies. Bij beheer en dan vooral functioneel beheer, wil de klant toch graag dat er betrokkenheid wordt getoond en daarnaast is het zo dat een klant niet via high-tech manieren contact hebben met iemand die heel ver weg is. Zelf heb ik veel ervaring met een outsourcing traject naar India. Wat prima werkte was het outsourcing van de ontwikkeling van grote brokken nieuwe functionaliteit, maar kleine aanpassingen of stukken waar heel veel business kennis nodig is is het veel efficienter om dit zelf te blijven doen.