Managed hosting door True

Nederlands kantoor Kaspersky toch onzeker

Europees directeur respecteert oordeel rechter

Dit artikel delen:

Nadat de bom onlangs barstte tussen de Benelux- en internationale tak van Kaspersky Lab, wordt de soep door beide partijen minder heet gegeten. Het aankomende kort geding op 25 januari 2010 in Den Bosch is voor Kaspersky Internationaal reden om gas terug te nemen. Het belangrijkste gevolg: een nieuw kantoor voor de Nederlandse markt is niet meer honderd procent zeker.

Eerder wist een Kaspersky-woordvoerder nog te melden dat de internationale tak van het securitybedrijf bezig was om een Nederlands kantoor op te zetten, nu zwakt de Europees directeur Andreas Lamm die stelligheid af. 'Dat er een kantoor komt voor de Nederlandse markt is helemaal nog niet zeker. Alles hangt af van het oordeel van de rechter, een oordeel dat wij zullen respecteren.'

Verbreken overeenkomst

Andreas Lamm wil niet veel kwijt nu het geschil tussen de Kaspersky-organisaties onder de rechter is. Zolang er geen uitspraak is, kan de Benelux-franchisepartner geen licenties inkopen bij het hoofdkantoor. Lamm: 'Eigenlijk is het helemaal niet een franchise-organisatie, Kaspersky Benelux is een distributiepartner van ons. We waren al een half jaar in onderhandeling over aanpassingen in het contract en dat liep uiteindelijk in december fout. Wij zagen geen andere mogelijkheid meer dan de overeenkomst te verbreken.'

Waar het geschil precies over gaat wil ook Andreas Lamm niet zeggen, 'Het is niet netjes om je uit te laten over contractuele zaken als een rechter zich nog over de zaak gaat buigen. Daar hebben wij duidelijke afspraken over gemaakt.' Alles komt dus neer op het kort geding van 25 januari aanstaande. Wel blijkt dat de deur voor de Benelux-organisatie nog iets openstaat, al is de kier wel heel erg klein. 'De mensen in de Benelux hebben heel goed werk voor Kaspersky gedaan en aan het personeel heeft het zeker dan ook niet gelegen', aldus Lamm. 'Het betreft hier een geschil tussen contractanten. Wij staan nog steeds open voor de Benelux-partner, maar dan moeten we wel verandering bij hen zien.'

Imagoschade

Een geschil binnen de eigen gelederen is meestal niet goed voor het eigen imago. Lamm: 'Uiteraard hebben wij hier rekening mee gehouden en proberen wij imagoschade zoveel mogelijk te voorkomen. Als een nieuwe overeenkomst uitblijft, heeft dat gevolgen voor beide partijen. Het is nu aan ons om klanten en partners te overtuigen dat we onze best blijven doen. Ik hoor geruchten dat wij niet meer aan onze verplichtingen kunnen voldoen, maar dat is absoluut onjuist. Reeds verkochte licenties blijven gewoon geldig en Nederlandse klanten kunnen nieuwe licenties op Europees niveau gewoon blijven inkopen.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Nederlandse klanten kunnen nieuwe licenties op Europees niveau gewoon blijven inkopen. Wie wil en doet dit nog?

Op een dergelijke manier word je wel gedwongen.
Een reseller/wederverkoper kan terecht bij de lokale distributeurs.
De continuiteit staat dan niet meer in het geding en men kan Kaspersky blijven kopen/verkopen.

Wat hier gebeurt is en blijft niet netjes van kaspersky labs. Daarbij petje af voor de jongens van Benelux. Die blijven hun beste beentje voorzetten om de klant van dienst te zijn. Dat is tenminste onze persoonlijke ervaring. Mocht de stekker inderdaad uit deze organisatie getrokken worden, dan denken wij de stekker uit onze licenties op Kaspersky te moeten trekken. Want een betrouwbare partner is ook in deze toch wel heel erg belangrijk.

De manier waarop dit gebeurd, is inderdaad vervelend echter kunnen de meningen hierover verdeeld zijn.
Dit zal een grote klap zijn geweest voor het Benelux Team dat ze op een dergelijke manier 'bedankt' worden voor de geleverde inspanningen.
Ik meen dat het Team deze vorm van steun zeer zeker zal waarderen.
Het draait inderdaad tenslotte om het gunnen, betrouwbaarheid, bereikbaarheid en de goede contacten met een relatie.
Als het gaat om dienstverlening staat de klant centraal.
Geen Klant = Geen Dienstverlening.

Voor alle betrokken partijen wens ik sterkte in deze moeilijke tijden.

"Stelselmatige schendingen" noemt Kaspersky het. Ons bedrijf is inderdaad ook voor veel geld de boot in gegaan door toedoen van Geheniau, hij is hier heel handig in gebleken.

Jammer dat dit zo makkelijk kan hier in Nederland.
Hoeveel schuldeisers gaat hij deze keer achterlaten?

Puur een financiele beslissing. Zal wel uitdraaien op een betaling door Kaspersky aan de Benelux eigenaren. En een aantal medewerkers zal wel in dienst komen bij Kaspersky.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.