Bij de werving van ict-werknemers zijn criteria zoals flexibiliteit, loyaliteit en passie belangrijker geworden dan certificeringen. De ict'er is steeds minder alleen techneut, maar is uitgegroeid tot gesprekspartner. Werkgevers zijn zich er van bewust dat zoeken naar het schaap met de zes poten weinig zin heeft en zoeken naar ontwikkelingspotentieel. Dit blijkt uit een rondetafelgesprek dat Computable hield met ict-werkgevers over de War for Talent in de ict-markt.
Na twee jaar relatieve rust op het wervingsfront, is de War for Talent weer volop aan de gang. ‘Nu iedereen weer volop aan het werven is, is moeilijker om de toptalenten binnen te krijgen. Daarom is het belangrijk om het in het talent zelf te zoeken. Wat wil een kandidaat zelf en hoe speel je het beste in op de drive en motivatie van de medewerker?', zegt Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax.
Soft skills
Het gaat er volgens de deelnemers van de rondetafel om wat een medewerker doet met zijn talenten. Het belangrijkste criterium bij de werving van nieuwe werknemers is daarom dat een kandidaat het potentieel heeft zich te ontwikkelen tot een toptalent.
'Dit is een groot verschil met vroeger', zegt Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum. 'Een aantal jaar geleden werden ict'ers binnengehaald op basis van de certificeringen die zij hadden. Nu zijn soft skills veel belangrijker, zoals interactie met de klant en een servicegerichte instelling.'
Servicegerichtheid, technische kwalificaties en loyaliteit
Paul-Peter Feld, hr-directeur bij ict-dienstverlener Xerox, legt uit waarom: 'Het gedrag van je medewerkers bepaalt het succes van de diensten die je levert. Servicegerichtheid is daardoor veel belangrijker geworden. Daarom is het bij het aannemen van nieuwe werknemers minstens zo belangrijk te kijken naar de passie die zij hebben als naar hun technische kwalificaties.'
Bert Broers, vice-president Frankrijk & Benelux bij BI-leverancier SAS Institute, ziet daarom het meest in gerichte ontwikkelingstrajecten voor nieuwe medewerkers: 'Wij geloven in het intern opleiden van medewerkers. De loyaliteit aan een bedrijf is het grootst bij werknemers als zij zich binnen de organisatie verder kunnen ontwikkelen.'
Deelnemers Ronde Tafel
Met een steeds maar teruglopend aantal ict-studenten en een stijgende vraag, is de War for Talent meer dan eens actueel. Peter Paul Feld, HR-directeur van ict-dienstverlener Xerox, Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax, Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum, Wilbert van Beek, commercieel directeur bij ict-dienstverlener Ictivity en Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software bespraken tijdens een rondetafelsessie hoe zij omgaan met hun werving & selectietraject, wat zij in medewerkers zoeken en hoe medewerkers kunnen profiteren van de War for Talent.
De eerste selectie op je CV vindt plaats op basis van de “harde” zaken zoals opleiding en cursussen. Het verhaal van andere criteria is mooi en ook waar, maar laat je niet van de wijs brengen. Om over de drempel te komen heb je diploma’s en certificaten nodig.
Peter, mijn ervaring is dat voornamelijk detacheerders naar je c.v. kijken.
Als er wat anders in staat dan hetgeen nog tienduizend lui er in hebben staan, dan haken ze af.
Bij bedrijven kijkt met nauwelijks naar je c.v. tenzij de HRM iemand is die zelf behoorlijk technisch onderlegd is (komt voor).
Ik heb nog nooit een baan of een klant gekregen op basis van mijn c.v.