Managed hosting door True

Politie-ict schiet tekort bij opsporing en handhaving

52 miljoen euro extra nodig voor snelle verbetering systemen

 

politie

Heeft de politie de modernisering van ict-systemen voor de eigen bedrijfsvoering redelijk op orde, dat geldt niet voor ict-systemen voor handhaving en opsporing. De modernisering van die systemen waarmee agenten dagelijks hun werk doen, blijft achter. Er zijn miljoenen euro's extra nodig om het tij te keren.

Dat komt naar voren in het rapport ‘Boedelopmaak Aanvalsprogramma’ van Gartner. Het onderzoeksbureau onderzocht de resultaten van de ict-vernieuwingen binnen de politie. De Centrale Ondernemingsraad (COR) van het korps gaf opdracht gaf voor dat onderzoek.

Volgens Gartner heeft de politie met behulp van het zogeheten Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie (AVP) sinds 2011 behoorlijke vooruitgang geboekt. De bestaande achterstand is ingelopen en de systemen zijn verder gestabiliseerd. Op het vlak van bedrijfsvoering is negentig procent afgerond. Zorgen zijn er echter over de ict-systemen voor de handhaving en opsporing, de zogenoemde operationele systemen. Die modernisering is ernstig achtergebleven, zo blijkt.

COR-voorzitter Rob den Besten: 'Ruim twee derde van het Operationeel Politie Platform (OPP) moet nog gerealiseerd worden. Het is mooi dat het mobiele werken, met onder andere MEOS (mobiele app voor identificatie van personen en voertuigen) en de uitrol van de smartphones een stuk is verbeterd, maar het gaat te traag.'

Verwacht wordt dat het Operationeel Politieplatform er over drie tot vier  jaar moet staan. Den Besten: 'Zelfs als we dat al halen, dan vind ik dat een lange tijd. Ict is voor een organisatie als de politie van levensbelang. Dat mag niet zo lang duren.'

52 miljoen euro extra

Het versnellen van de oplevering van de operationele ict moet voorrang krijgen, vindt de COR. Het gaat daar met de korpschef over in gesprek. Gartner heeft vastgesteld dat voor de verdere uitvoering van het Aanvalsprogramma nog 52,5 miljoen euro nodig is. Dat zijn niet voorziene kosten, aldus de onderzoekers.

De ondernemingsraad hoopt dat de nieuwe minister van Justitie en Veiligheid en de Tweede Kamer een luisterend oor zullen hebben voor de ict-noden van het korps. Den Besten: 'Al jaren worstelt de politie met ict-problemen. Een onafhankelijk bureau heeft nu vastgesteld dat we met het Aanvalsprogramma grote vooruitgang is geboekt, maar dat we er nog niet zijn. Het lijkt me dat het tijd wordt om het ict-vraagstuk van de politie in één keer op te lossen en niet weer pleisters te plakken.'

De COR is ook van mening dat er structureel geld beschikbaar moet zijn voor vernieuwing van de ict, 'niet alleen de harde kant zoals de pc’s en servers. Ook voor die mooie ideeën die er in de basis leven.'

Geen YouTube, slechte navigatie

Agenten klagen al langer dat de inzet van ict binnen het korps tekortschiet. Er zijn klachten over het feit dat agenten geen filmpjes kunnen kijken op het netwerk, terwijl steeds mee burgers video's maken van strafbare feiten. Ook worden in de browser links naar Youtube geblokkeerd.

Agenten klagen ook over systemen voor positiebepaling en navigatie. Vaak gebruiken ze hun Google Maps op hun eigen smartphone om zeker te zijn dat ze snel op de plek van een melding kunnen komen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6239419). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

"Heeft de politie de modernisering van ict-systemen voor de eigen bedrijfsvoering redelijk op orde, dat geldt niet voor ict-systemen voor handhaving en opsporing. De modernisering van die systemen waarmee agenten dagelijks hun werk doen, blijft achter. Er zijn miljoenen euro's extra nodig om het tij te keren."
De applicatie BHV stamt uit begin jaren 80 en werd destijds decentraal opgezet. het enige dat is gebeurt in de afgelopen 6 jaar is dat deze systemen zijn gecentraliseerd in een datacenter, maar ze werken nog steeds per regio uit de jaren 80. Inmiddels is het 37 jaar en vele tientallen miljoenen later...en wordt nog steeds gewerkt met een applicatie die 12 jaar geleden al uitgefaseerd had moeten zijn...Ja, daarom wil men niet graag een aangifte opnemen. Je krijgt een dos scherm gepresenteerd, je kunt alleen printen en verder kan je eigenlijk niet zo heel veeldan iets noteren op digitale wijze. Dit is antiek. Naar buiten toe wordt nog steeds geprint en getransporteerd, waar het op de plek van bestemming handmatig wordt ingescand.
Het AVP had ondermeer tot doelstelling om dit soort systemen uit te bannen, maar dat gaat nu nog 4 jaar duren, ik schat in met weinig garantie, maar wel met een pittige prijs. Het nieuwe platform is overigens ook al achterhaald. Waar je nu applicaties agile bouwt op basis van "mongoDB" achtige functionele databases, werkt OPP nog op basis van relationele databases van de jaren negentig. Als OPP wordt geïntroduceerd is het in zijn geheel achterhaald. Miljoenen zijn besteed aan bedrijfsvoering, helpdeskpakketten en MDM software. Wat opvalt dat er heel veel uren benodigd zijn voor het invoeren van een out of the box MDM systeem, zoiets als mobile Iron of nog erger Citrix Mobile....
Ik zeg een kansloze missie en een slechte aanbeveling van Gartner, wat is nu redelijk op orde en behoorlijke vooruitgang. Heeft Gartner geen benchmarks voor invoering van standaard producten of wilden ze de toekomstige dienstverlening tegen zeer hoge tarieven niet gevaar brengen door in directe bewoordingen aan te geven dat in 6 jaar weinig vooruitgang is geboekt en dat het agenten ontbeert aan digitale ondersteuning?
Als je het rapport leest valt al snel op dat het niet botert tussen de projecten organisatie en de beheer organisatie, maar dat wel alle resultaten aan het einde van een project meten worden overgedragen. Als dat al 6 jaar niet of nauwelijks lukt en er verandert niets, dan gaat dat de komende jaren ook niet lukken.
Ook de COR die het probleem in een wil oplossen is niet helemaal van deze tijd....maak nou eerst een goed plan, ga samenwerken en stop met geld te verspillen in zaken die niet tot de taken van de politie behoren en anderen veel beter, maar vooral veel goedkoper kunnen. Ga niet zelf ontwikkelen, maar koop ICT in als services 80% en maatwerk 20% waar nodig. De laatste jaren is alleen geld gestoken in standaarddiensten die je beter kan inkopen ipv het vernieuwen van een primair proces.

Helaas maar jammer. De onlangs aangetreden minister is van huis uit advocaat en het ziet er niet naar uit dat die enige affiniteit heeft met de omschreven problemen in dit artikel. Die zal waarschijnlijk eerder ervoor kiezen om zaken bij justitie op orde te maken want daar is ook al sprake van achterstallig beheer. Of net als zijn voorgangers het blikje verder in de gang schoppen.

Zoals Willem ook al aangeeft is dit geen technisch probleem maar een beleidsprobleem. Men zal over haar eigen schaduw heen moeten stappen en met een schone lei moeten beginnen. Daarbij wil ik ook opmerken dat dat het uitgangspunt van minimaal maatwerk lovenswaardig is maar in de praktijk vrij lastig zal worden omdat de politie nou eenmaal redelijk unieke wensen heeft.

@willem

het probleem is inderdaad niet technisch want het hangt zeker niet af of er nu wel of niet een relationele DB achter de zaak zit. het probleem is structureel een management probleem en nu ook daardoor een cultuur probleem en daarom duurt het zo lang allemaal. de politie is daarbij niet de enige waar dit speelt on onze maatschappij. ICT is ook niet de bron, maar het is een symptoom vermenigvuldiger: het legt vrij snel pijnlijk dingen bloot omdat het temp van ICT en techniek order van grote anders is dan beleid besturen en managen als dan niet via een of andere hippe methode-du-jour. nederland is in de afgelopen 20j kapot gemanaged en daar zullen we nog een tijd de problemen van ondervinden in onderwijs, in zorg, bij defensie en zo ook bij bedrijven in de ICT tokkos (alleen treden die niet zo vlug naar buiten in zaken). je moet je af vragen, je hebt een goed lopende universiteit met een ICT dienst en prompt komt er een ventje in de top erbij en ineens moet alles in de cloud. op basis van hypes en power woorden besturen, daar zit een groot deel van het probleem!

"52 miljoen euro extra nodig voor snelle verbetering systemen" (BHV/OPS), als onvoorziene kosten.
Ik heb voor de grap de discussies uit 2011 in de diverse fora (hier en elders) nog eens gescand.
€ 52 mln. onvoorzien, haast té mooi om waar te zijn.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×