Managed hosting door True

Waterschapshuis schikt met Logica over Tax-i

Logica mag overheidsdatabase overnemen

Schadepost vastgesteld op 11 miljoen euro

 

Rood stoplicht

Het Waterschapshuis en hoofdaannemer Logica hebben definitief een punt gezet achter het mislukte belastingssysteem Tax-i voor de waterschappen. Daarbij zijn de partijen overeengekomen dat Logica voor 550.000 euro de overheidsdatabase in licentie mag nemen. Logica betaalt dit bedrag deels in contanten en deels in vouchers voor nog te leveren it-diensten. De schadepost voor het Waterschapshuis bedraagt 11 miljoen euro, waarvan 6,6 miljoen euro aan Logica is betaald en 4,4 miljoen euro is uitgegeven aan interne kosten.

Het hing al maanden in de lucht, maar het besluit is nu definitief: het Waterschapshuis, de ict- en regieorganisatie voor de waterschappen, heeft de stekker definitief uit het belastingsysteem Tax-i getrokken. Met hoofdaannemer Logica is een schikkingsovereenkomst gesloten. Een dreigende gang naar de rechter is hiermee voorkomen

Tax-i was bedoeld voor het ontsluiten van basisregistraties en het heffen en innen van belastingen. Het ambitieuze project werd complexer dan gedacht, onder andere door nieuwe eisen van de rijksoverheid, stelt een zegsman van het Waterschapshuis. Een ingestelde commissie constateerde uiteindelijk dat als gevolg van de langere doorlooptijd het project door de tijd is ingehaald. Het Waterschapshuis en Logica hebben daarop na maandenlang overleg besloten niet verder te investeren. De totale investering was begroot op 25 miljoen euro. Daarvan heeft het Waterschapshuis in de afgelopen 5 jaar namens de waterschappen 11 miljoen euro uitgegeven voor het ontsluiten van basisregistraties en het heffen en innen van belastingen. Een deel hiervan (6,6 miljoen euro) betreft het contract met Logica, het andere deel zijn interne kosten (4,4 miljoen euro).

Niet van de grond

Zo'n vijf jaar geleden besloot het Waterschapshuis met Tax-i te starten. Logica werd als hoofdaannemer aangetrokken met Ordina en Oracle als partners. Het systeem, bestaande uit een centrale inning- en heffingtoepassing en een overheidsdatabase, kwam echter niet van de grond. Nadat vorig jaar het mislukte systeem volop in het nieuws kwam, stelde het Waterschapshuis een bestuurlijke commissie in die onderzocht wat er nu daadwerkelijk was uitgegeven, wat er al aan functionaliteit was ontwikkeld en wat er nog moest worden gebouwd, vertelt de woordvoerder.

In het kader van de afbouw van Tax-i zijn drie besluiten genomen, stelt de woordvoerder: de schikking met Logica zodat een gang naar de rechter voorkomen kon worden, een verrekening van de intern gemaakte kosten en het opstellen van een evaluatie. Die laatste twee punten staan voor de komende maanden op het programma. De verrekening van de 4,4 miljoen euro over de deelnemende waterschappen aan Tax-i is niet eenvoudig, omdat niet elke waterschap overal aan mee wilde doen, aldus de woordvoerder.

Kansen

Met Logica is de afspraak gemaakt dat de automatiseerder tegen betaling van 5,5 ton het recht heeft op de doorontwikkeling en de verkoop van een deel van de overheiddatabase (een deel van Tax-i). Logica verwacht deze database nog te kunnen vermarkten. Het bedrijf betaalt een deel contant en een deel in vouchers, waarbij Logica op afroep een aantal diensten zal verlenen aan het Waterschaphuis, de waterschappen en samenwerkingsverbanden waarin de waterschappen actief zijn. Daarnaast is er nog een afspraak gemaakt over een opbrengstensleutel rond de exploitatie van die database.

Nadat de ontwikkeling van Tax-i begin 2011 al dreigde stil te vallen, heeft een aantal van de waterschappen gekozen voor alternatieve oplossingen. Ze schreven aanbesteding voor nieuwe belastingsoftware uit. Partijen als Centric en GouwIT hebben hiervan geprofiteerd.

De zegsman erkent dat Tax-i is mislukt, maar wil er ook op wijzen dat het Waterschapshuis als regie-, beheer-, en uitvoeringsorganisatie op het gebied van digitale informatievoorziening van de waterschappen zo'n veertig ict-projecten heeft gecoördineerd die wel goed lopen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4460847). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Apart... Volgens de marketingcampagne is Logica toch bij uitstek DE ICT-dienstverlener die hoogwaardige en complexe projecten tot een goed eind weet te brengen?

Vijf jaar? Voor een systeem dat belastingen moet innen? Kom op, elke ict'er weet dat dat soort projecten bij de overheid gaan floppen. Het waarom is duidelijk: te lang tijdspad, waardoor andere en nieuwere technieken de origineel geplande inhalen, mismanagement, onjuiste schatting van de kosten, overkill op het ontwerp, te veel aanpassingen op het ontwerp etc etc. Het wordt een never ending story...

@De LogicaVolger: ze bedoelen natuurlijk het WIA systeem, ook Logica.

Bij een klein project hebben foutjes een klein gevolg. Hoe groter het project hoe groter de gevolgen van een fout. Dit heeft een exponentieel karakter. Op deze manier kunnen de kleinste, maar oh zo menselijke fouten exponentieel grote negatieve consequenties hebben. Vertrouw me, zowel klant als leverancier zitten hier niet op te wachten. Het is tevens de reden waarom een dergelijke situatie niet enkel voorbehouden is aan deze klant en deze leverancier.

Het voorkomen hiervan vereist de juiste personen (en dat zijn er jammergenoeg veel te weinig), een gezonde hoeveelheid eerlijkheid, maar niet te vergeten een gestructureerde aanpak. Een aanpak die zorgt voor werkelijk eenduidige en overeengekomen duidelijkheid over wat bereikt moet worden in die ene release of iteratie. Denk er maar eens over na, de aannemer lacht je ook uit als jij hem om een fixed price offerte vraagt, ... enkel op basis van een krijtbord tekening van het te bouwen huis.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×