Nederland-ICT en het ministerie van Justitie hebben een procedure opgesteld voor een snelle afhandeling van klachten bij aanbestedingen. De brancheorganisatie hoopt dat andere ministeries dit voorbeeld volgen.
Justitie en Nederland-ICT zeggen al een paar jaar in overleg te zijn over de aanbestedingspraktijk bij het ministerie. Dit heeft nu geleid tot een afspraak over een eenvoudige, goedkope en informele aanpak voor klachtenbehandeling. Volgens de brancheorganisatie is de praktijk van ict-aanbestedingen voor zowel leveranciers als het departement een complexe materie, waar zich makkelijk knelpunten kunnen voordoen. Door het afspreken van een laagdrempelige klachtenprocedure kunnen naar verwachting problemen vroegtijdig worden aangekaart en kan de aanbesteding indien nodig worden bijgesteld.
Volgens de brancheorganisatie is voor veel ict-bedrijven de gang naar de rechter een brug te ver als bij hen de indruk bestaat dat een aanbesteding niet volgens de regels verloopt. Een eenvoudige procedure kost al snel 25.000 euro en slaat bovendien een deuk in de relatie met de opdrachtgever. Het 'klachtenloket' van Justitie vormt een prima alternatief. Het departement is hiermee het eerste ministerie dat voor zo'n vorm van zelfregulering kiest. Nederland-ICT spreekt de hoop uit dat andere ministeries zullen volgen.