Managed hosting door True

UWV stopt met HP Openview-tool

 

UWV gaat zijn servicemanagementtool HP Openview Service Desk 4.5 vervangen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen heeft hiertoe besloten omdat HP stopt met de ondersteuning van deze versie. Omdat bij een overstap naar de meeste recente versie van de HP-servicetool de migratiekosten boven de wettelijke aanbestedingsgrens uitkomen, heeft het UWV een tender uitgeschreven voor zowel de nieuwe programmatuur als de implementatie ervan.

Volgens UWV kwam de aankondiging van HP om HP Openview Service Desk 4.5 uit te faseren, niet als een verrassing, omdat de ondersteuning van oude softwareversies niet oneindig duurt. Daarnaast is een overstap naar een hogere versie nodig omdat de uitvoeringsinstantie steeds meer beperkingen constateerde in het gebruik ervan.

Het aantal gebruikers van ITSD4.5 -zoals de tool binnen de organisatie wordt genoemd- is met 1200 behoorlijk groot. Uit onderzoek naar de kosten van een overstap naar de meest recente versie, HP Service Manager 7, bleek dat de migratiekosten boven de aanbestedingsgrens zouden komen. Daarom heeft UWV een aanbesteding uitgeschreven voor zowel de nieuwe software als de invoering ervan. Andere marktpartijen dan HP kunnen zich dan ook inschrijven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3241596). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Nu weet ik niet hoe groot het UWV tegenwoordig is, maar 1200 gebruikers van de openview servicedesk lijkt me nogal veel.

In totaal werken er ca. 20.000 man bij het UWV, waarvan zo'n 2.000 in de IV-functie. Dus dan kom je al snel bij >1.000 gebruikers van een service managementtool. FB-ers e.d. gebruiken hem tenslotte ook.

Misschien is Microsoft System Center Operations Manager wel wat voor ze, kun je meer mee monitoren dan HP hardware alleen, als je dan toch moet investeren waarom dan niet "alle" systemen monitoren

@ICT-er bij UWV

Sorry, maar IV en FB zegt me zo niets (IV is bij mij Integratie\Verifcatie bijvoorbeeld)

Maar, 1200 servicedesk-stations op 20000 gebruikers, ruwweg 1 op 17 .... vind ik best veel

@ PaVaKe

IV is bij ons InformatieVoorziening. En FB Functioneel Beheer.

Wat ik bedoelde is dat ITSD voor meer wordt gebruikt dan servicedesk (daar werken een paar honderd mensen). Ook offertes, changes en dergelijke staan erin. Het wordt dus iets breder gebruikt.

@ICT-er bij UWV

dat verklaart e.e.a., bedankt

Wel jammer dat het weer via een aanbesteding moet. Betekent in het ergste geval dat je, naast de implementatie en testen van nieuwe software, ook nog eens 1200 mensen moet trainen in een nieuw tool.

Dan moet het nieuwe pakket toch wel heel veel goedkoper zijn dan een upgrade naar de nieuwe HP versie

Wij hebben een positieve ervaring met een NL monitoring tool uit Drachten. Weet niet of de naam genoemd mag worden, maar het is TSMS.

@ Loewie en Wim

HP Service Desk is geen IT monitoring tool, maar een tool voor de administratieve ondersteuning en automatisering van de ITIL / Service management processen. Een meer voor de hand liggende vervanging zou zijn BMC Service Desk Express, BMC ITSM, Topdesk, etc...

Waarom niet gewoon verder met Prolin? Zij hebben inmiddels de update/upgrade op HP OpenView Service Desk 4.5 ontwikkeld. Op deze manier hoeft UWV helemaal geen tender uit te schrijven, alleen maar over te stappen van HP naar Prolin. SMART?

@haha
Lijkt me een onverantwoorde keuze om voor een groot bedrijf te gaan over stappen naar een klein bedrijfje, dat wat software in elkaar knutselt. Is misschien leuk voor het klein bedrijf. Een beetje serieus bedrijf zal nooit zo'n oplossing nemen.

@Frank H

Een beetjes serieus bedrijf zal zich inderdaad wel 2 keer achter de oren krabben alvorens zo'n oplossing te kiezen

Echter... het UWV is als (semi-)overheidsinstelling verplicht een aanbesteding uit te schrijven omdat een bepaald bedrag overschreden wordt.

En dan kun je dus ook zo'n klein "knutselbedrijfje" als leverancier krijgen.......

Prolin was voor en na de overname door HP de drijvende kracht achter de ontwikkeling van HPSD, dus ik zou het geen knutselbedrijfje willen noemen.

@Sander

De term knutselbedrijfje kwam in me op door de reactie van Frank H.

Maar dat laat verder de strekking van mijn opmerking onveranderd. Naast van Prolin zijn er genoeg andere "knutselbedrijfjes" die in kunnen schrijven op zo'n aanbesteding

"knutselbedrijfjes" alsof bij grote bedrijven geen prutsers rond lopen.

Vacatures bij UWV
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×