Managed hosting door True

Ministerie mag Getronics en Siemens uitsluiten

 

file

Getronics en Siemens hebben een kort geding verloren dat zij hadden aangespannen tegen het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De bedrijven wilden aanschuiven bij een zogeheten prekwalificatie voor een systeemonderdeel voor de kilometerheffing. Volgens het ministerie voldoen de bedrijven niet aan de gestelde voorwaarden om mee te mogen praten. De bedrijven spanden een kort geding aan. De rechter stelde de bedrijven in het ongelijk.

Tijdens een prekwalificatie, door het ministerie een concurrentie gerichte dialoog genoemd, spreekt de overheid met leveranciers over een nieuw te bouwen systeem. Daarna vindt de aanbesteding voor de ontwikkeling van dat systeem plaats. Getronics en Siemens wilden meedoen aan de levering van deze  zogeheten blanco Trusted Elements (TE). Dit apparaat voorziet verstuurde gegevens van een elektronische handtekening. Het gaat daarbij om gegevens als de gereden kilometers.

Een woordvoerder van Getronics en Siemens kan niet zeggen of de bedrijven in hoger beroep gaan. 'Het vonnis wordt nog bestudeerd.' Hij benadrukt dat het bedrijf wel betrokken is bij het verdere traject, bijvoorbeeld bij de bouw van het zogeheten garantiespoor of het zogeheten hoofdspoor.

Garantiespoor en hoofdspoor

De aanbesteding voor de systemen voor de kilometerheffing vindt plaats volgens het zogeheten garantiespoor. Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat heeft voor het systeem van de kilometerprijs twee sporen uitgezet. Het hoofdspoor moet ertoe leiden dat marktpartijen aan de hand van opgestelde eisen een systeem voor kilometerbeprijzing aanbieden. In de tussentijd volgt het ministerie ook het garantiespoor, waarbij het samen met marktpartijen een systeem ontwerpt. In deze terugvaloptie staan ook grootschalige testen centraal. Zowel het hoofdspoor als het garantiespoor zullen in de eerste periode na de inwerkingtreding van de wet naast elkaar blijven bestaan. Naar verwachting zal het garantiespoor daarna in omvang afnemen.

Voor vrachtwagens moet het systeem tussen medio 2011 en januari 2012 geïmplementeerd worden, voor personenauto's en bestelwagens zal dat tussen januari 2012 en december 2016 zijn.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3019186). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Traject, hoofdspoor, garantiespoor.. Dit lijkt wel een artikel over spoorstaven alias rails of de NS
Gelukkig valt dit ook onder Verkeer en Waterstaat :-)

"Hij benadrukt dat het bedrijf wel betrokken is bij het verdere traject,"
Vraag: over welk bedrijf gaat het hier? Getronics? of toch Siemens?

Spiedende satelliet van Siemens gelukkig van de baan!

Ik ben zeer gelukkig met de uitsluiting van Siemens als leverancier van de kilometerbeprijzing of rekeningrijden! Het idee dat ik vanuit de ruimte in de gaten wordt gehouden en de overheid precies weet waar ik zit of het gereden bevalt me helemaal niet! Rechter hartelijk bedankt!

Ben blij dat de Duitsers zijn uitgesloten door Eurlings. We zouden toch niet willen dat we nu door het Duitse Siemens met satellieten worden gevolgd! Ben het eens met de 'Rijdende burger'.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×