Managed hosting door True

Ideeën nodig voor handhaving caravansnelheid

 

Minister Eurlings (Verkeer) wil de snelheidslimiet voor caravans verhogen van 80 naar 90 km/u. Het aanpassen van de geautomatiseerde boetesystemen gaat waarschijnlijk een paar jaar duren. "Het is nog niet zo simpel", verzucht een woordvoerder van de KLPD.

Het voornemen van minister Eurlings om de maximum snelheid van caravans te verhogen van 80 km/u naar 90 km/u stelt de Koninklijke Landelijke Politiediensten (KLPD) voor de taak de geautomatiseerde boetesystemen aan te passen. Volgens voorlichter Frans Zuiderhoek duurt dat een paar jaar, omdat het nog niet bekend is hoe dit aan te pakken.

Dat het een paar jaar moet duren, is volgens Zuiderhoek niet zo gek. "Nu worden voertuigen door flitsapparatuur herkend op lengte. Een voertuigcombinatie langer dan zes meter mag niet sneller dan 80 km/u. Op kenteken controleren kan niet, want als een kleine vrachtwagen de caravan trekt, dan mag hij toch geen 90 km/u rijden, maar 80 km/u, omdat het een vrachtwagen betreft en niet een personenauto. Dan zou je een systeem moeten hebben met aan de voor- én achterkant kentekenherkenning. Het is nog niet zo simpel. Wie het weet, mag het zeggen."

Caravansnelheid

Op dit moment mogen vrachtwagens en personenauto's met een caravan of aanhanger niet sneller dan 80 km/u op de Nederlandse wegen. Een probleem is dat auto's vaak een niet geijkte snelheidsmeter hebben en denken 80 km/u te rijden terwijl ze in werkelijkheid 75 km/u rijden. Vrachtwagenchauffeurs moeten erachter blijven hangen en dringen al geruime tijd aan op aanpassing van de ‘caravansnelheid'. Minister Eurlings komt de transporteurs tegemoet en wil de snelheid voor auto's met een caravan of aanhangwagen nu dus omhoog brengen. Dit heeft hij deze week aan de Tweede Kamer meegedeeld.

Tegelijk heeft hij gezegd dat het wel een paar jaar duurt voordat de regelgeving van kracht is, omdat het systeem waarmee de politie bekeuringen automatisch afhandelt, eerst moet worden aangepast. De ANWB heeft er vervolgens op aangedrongen die termijn uiterlijk twee jaar te laten zijn.

Schamper

Op internet reageren mensen erg schamper. ‘Als de snelheid op een ringweg omlaag moet naar 80 km/u, dan kan dat binnen een week geregeld worden, want daar vallen weer boetes te schrijven, maar als de kans op boetes wordt verkleind, dan moet het een paar jaar duren', is de teneur.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2204873). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Gewoon het oude boetesysteem voorlopig aanhouden, bij het VERWERKEN van de GEGEVENS er REKENING mee HOUDEN dat een caravan 90 km/uur mag rijden. Het is namelijk onzin dat vrachtauto's niet harder dan 80 zouden rijden, zij rijden allemaal al 90 en meer. De reden dat kilometertellers van auto's niet accuraat afgesteld zijn gaat gewoon niet op!

Wat een schijnheiligheid. Waarom geven ze niet gewoon toe er moeite mee te hebben de kip met gouden eieren te slachten?

Caravans/aanhangers hebben tegenwoordig specifieke kentekens en zijn er dus altijd makkelijk uit te halen, mits je ze maar van achteren fotografeert ...

Gewoon wel op kenteken controleren want die enkele combinaties van klein vrachtwagentje dat een caravan trekt is te verwaarlozen. Plus hoe erg is het dan dat die dan 90 mag ipv de officieel toegestane 80.
Daarbij hoorde ik op de radiozender BNR dat vrachtwagens pas vanaf iets van 87 beboet worden! Oftewel is toch eigenlijk ook bijna 90 :) Dus gewone auto en motor op snelweg 120, al het andere 90 ...

NB: waarom wordt wel geluisterd naar vrachtwagens die klagen omdat ze achter een langzame sleurhutcombinatie moeten blijven, maar niet geluisterd naar auto's die achter langzame vrachtwagens moeten blijven omdat die elkaar zo nodig moeten inhalen met 1 km verschil. Laat dan in heel Nederland dan gelijk een inhaalverbod voor vrachtwagens en sleurhutten gelden op de snelweg ;)

Wat een kul ... afwijking van de teller. Er is een wettelijke verplichting dat tellers juist meer moeten aangeven dan de werkelijke snelheid. Weet niet zeker hoeveel, maar het zit ergens rond de 3 a 5 procent. Vergelijk de aanduiding van de smileys maar eens met de werkelijke(!?)snelheid die door menig navsysteem wordt aangegeven (wel letten op voldoende gps ontvangst).

Nu de caravansnelheid omhoog gaat naar 90 km/u... Wanneer wordt dan eindelijk de snelheid voor personenauto's vrijgegeven of op maximaal 180 km/u gesteld?
Dan hoeft er niet meer gecontroleerd te worden!

De hele aanpassing van de caravansnelheid is naar mijn mening een kul-maatregel. De chauffeurs van auto's met caravan wat meer verkeersinzicht bijbrengen zou al een stuk helpen.

@Gilbert,

alle snelheidscontroles houden al een marge van 7 km op het meetapparaat aan. Dit voorkomt nl de 'kul boetes voor 3 km te hard....'.

Wel vind ik het 'geneuzel' dat het moet twee jaar duren om iets te regelen dat je aan de 'achterkant' nl vlak voordat cjib de acceptgiro print kan regelen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×