KPN neemt drie rekencentra die het aan Atos Origin had verkocht weer terug. Ook zal het na een overgangsperiode de werkplekdiensten die het aan deze automatiseerder had uitbesteed, weer insourcen. Het telecombedrijf wil hiermee zijn positie als it-dienstverlener versterken.
KPN heeft zijn lopende uitbestedingscontracten met Atos Origin verlengd met minimaal drie jaar. Maar het telecombedrijf heeft wel een aantal belangrijke wijzigingen aangebracht. Zo neemt het zijn drie datacentra in Groningen (2) en Bussum (1) terug (inclusief apparatuur). Het telecombedrijf wil deze locaties gebruiken om de infrastructurele dienstverlening aan klanten (behuizing en beheer van it-omgevingen) op te tuigen. Daarnaast zal KPN na een overgangsperiode in 2008 de werkplekdiensten, die Atos Origin uitvoert, weer inbesteden. Het telecombedrijf wil ook van deze activiteit serieus werk maken.
Beide partijen zeggen dat deze beslissingen geen gevolgen hebben voor het personeel. Atos Origin zegt dat een groot deel van de huidige diensten die het aan KPN levert, wordt gecontinueerd. De automatiseerder levert datacenter- en (nog tijdelijk) werkplekdiensten, systeemintegratie, advies en applicatiebeheer aan KPN in Nederland, Duitsland en België. De Atos-medewerkers die nu werken voor KPN blijven dat doen vanuit de huidige locaties. Alleen gaat KPN de rekencentra tevens gebruiken voor diensten die het aan klanten wil leveren.
Over de contractwaarde willen beide partijen geen mededelingen doen. Volgens Atos Origin past de teruggave van de drie rekencentra aan KPN in het beleid om het aantal datacentra in Nederland terug te brengen.
KPN sloot in de periode 2001-2002 een aantal uitbestedinsgcontracten met Atos Origin, waarbij het een groot deel van zijn it-divisies van de hand deed. Inmiddels is de strategie van het bedrijf veranderd en wil het zijn it-diensen nieuw leven wil inblazen. In vergelijking met grote telco's als Deutsche Telekom (T-Systems), France Telecom (Orange Business Services) en BT (BT Global Services) mist KPN een echte it-divisie. Klanten vragen KPN echter of het bedrijf naast het beheer van mailomgevingen, telefoniesystemen, intranet- en applicatie-infrastructuren ook het beheer van de it-systemen kan uitvoeren.
Nou misschien dat de apparatuur waar de gemiddelde KPN-medewerker de oorlog mee moet winnen, ook eens wordt verbetert. Als je echt een traag bedrijfsnetwerk wilt meemaken, moet je eens bij KPN op bezoek gaan. Beheerd door Atos.