Managed hosting door True

Delta stopt met uitbesteding ICT aan Atos

'Cegeka neemt beheerrol over in kleinere heraanbesteding'

 

Het Zeeuwse nutsconcern Delta heeft het in oktober 2006 gesloten zevenjarig ict-uitbestedingscontract met Atos voortijdig ontbonden. In een nieuwe opzet wordt Cegeka hoogstwaarschijnlijk de opvolger van Atos voor het werkplek- en infrastructuurbeheer. Delta gaat zelf weer het applicatiebeheer doen of besteedt daarvoor kleine delen uit aan gespecialiseerde partners.

Bronnen rond het uitbestedingstraject zeggen dat Cegeka de heraanbesteding heeft gewonnen. Een zegsvrouw van Delta kan de voorlopige gunning aan Cegeka niet bevestigen. Naar verwachting zal de definitieve gunning in de eerste week van juli plaatsvinden. Cegeka zou in de eindfase van de selectie vanwege de prijsstelling de voorkeur hebben gekregen boven Fujitsu. Een woordvoerster van Fujitsu bevestigt dat het bedrijf meedoet aan de aanbesteding maar wil verder niet inhoudelijk in gaan op verdere vragen omdat het bedrijf in het kader van de aanbesteding een geheimhoudingsplicht heeft getekend.

Deel inbesteding

In 2006 selecteerde Delta Atos als partner voor het beheer van de it-infrastructuur, kantoorautomatisering en een deel van de applicaties. Het zevenjarig uitbestedingscontract zou tot oktober 2013 doorlopen en had een waarde van zo'n tachtig miljoen euro. Zo'n twintig medewerkers stapten over naar de automatiseerder.

Volgens Atos heeft Delta de overeenkomst 'conform contractafspraken opgezegd om zo zijn ict-strategie te kunnen herijken aan de veranderende wensen van de organisatie en onderdelen op een andere manier in te richten.' De zegsvrouw van Delta legt uit dat in de heraanbesteding het applicatiegedeelte er uit is gehaald waardoor de scope met alleen nog ict-infrastructuur- en werkplekbeheer (voor zo'n 3.000 werkplekken) is verkleind.

Delta heeft de afgelopen jaren zelf allerlei ict-diensten, waaronder isp-, glasvezel- en mobiele telecomdiensten, in de markt gezet, via de onderdelen Delta Mobiel en Zeelandnet. 'Daardoor hebben we zelf kennis in huis gekregen om applicatietaken uit te voeren. We blijven wel gebruikmaken van de kennis van gespecialiseerder partijen, zoals bijvoorbeeld bij de bouw van een SAP-portal voor ons nieuwe intranet.'

Tegenvaller

Voor Atos is het wegvallen van het beheercontract een bittere pil. De ict-dienstverlener opende eind 2011 nog een kantoor in Vlissingen om de groeiende activiteiten in Zeeland beter te ondersteunen. Volgens de woordvoerster blijft Delta wel klant van Atos. Of het personeel dat in 2006 overstapte van Delta naar Atos bij de automatiseerder blijft, teruggaat naar Delta of meegaat naar Cegeka is nog onbekend.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4530118). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

De nieuwe architectuur van Delta is zeer logisch en efficiënter dan wat bij Atos neergezet was. Ik vraag me af of de aangeboden architectuur later in de loop van het contract aandacht van Atos gekregen heeft om er meer efficiëntie en resultaat uit te kunnen halen. Dat verwacht ik toch van mijn Outsource-partner om proactief met mijn omgeving om te gaan.
Ik denk dat het een uitdaging voor een bedrijf als Delta is om het applicatieoerwoud in de nieuwe omgeving een vorm te geven, maar het gaat ze zeker lukken.

@Reza, ik begrijp de strekking van je opmerking niet. Heeft Atos die zeer logische en efficiëntere architectuur neergezet ? Dat moet haast wel aangezien zij de enige zijn geweest die er de afgelopen jaren aan gewerkt heeft. Waarom vraag je je dat af dan ?

Bram,
Door splitsingswet uit 2006 waren een aantal onderdelen binnen Delta die opgesplitst en gescheiden verder wilden gaan. Dit betekent eigen ICT infra en faciliteiten. Ik ben indirect en als fail-back betrokken geweest bij de initiatiefase van een van deze Delta bedrijven. Er zijn genoeg applicaties tussen verschillende onderdelen (Delta-bedrijven) die een koppeling hebben met elkaar. Wat ik in deze fase gezien heb is dat de architectuur niet zo handig voor deze zaak ingericht was. Of deze al door Atos ingericht was of niet, was niet interessant te weten. Wat ik wel belangrijk vond was het efficiënt maken van de infrastructuur waardoor de koppelingen en applicatielandschap overzichtelijk kan worden. Ik weet ook niet of Atos al hiervoor initiatief ondernomen heeft of niet! Misschien wel, toch afgewezen door Delta, en ook misschien niet, dus geen proactieve houding!
Het was me duidelijk dat men met die verandering toen eea niet alleen in de infrastructuur maar ook in het applicatielandschap wilde veranderen (lees verbeteren).

Reza,

Je praat over zaken vanuit jouw optiek. Je kunt wel van alles hier beweren, maar zoals ik al heb aangegeven is dit een beperkte visie op de zaak.
Delta heeft haar prioriteiten en Atos heeft haar prioriteiten net als ieder ander bedrijf.

Als jij je zaak "outsourced" zoals Delta dat bijvoorbeeld doet, dan moet je ook de professionaliteit bezitten om het daar ook bij te laten en vertrouwen te leggen in de partner waarmee je samenwerkt.

Doe je dit niet(Wederom zoals Delta m.i.) en denk je dat je het beter weet(met de nadruk op denken) dan blijf je achter de feiten aanhollen, de ene escalatie na de andere veroorzaken en ontstaat er een hele grimmige en wantrouwende sfeer.

Dat zal ook wel de reden zijn waarom het contract voortijdig is opgezegd, wederom m.i.

Bam,
Mijn reactie is inderdaad gebaseerd op mijn optiek en mijn bevinding. Ik zeg niet dat dit de juiste bewering is, maar wel dat het “mijn” bewering is.
In mijn reactie heb ik geprobeerd geen uitspraak te doen over wie wat goed of verkeerd gedaan heeft, het was niet mijn taak om dit uit te zoeken. We hielden ons bezig met onze opdracht en niet wie wat verkeerd gedaan heeft.

Naar mijn mening, ik zou heel naief zijn als ik het outsourcen van mijn zaak gelijk doorkoppel aan het vertrouwen leggen in mijn outsourcepartner. Outsourcen is zoals huwelijk maar wel met een einddatum! Beide partijen moeten er (met respect) aan werken om er beste uit te kunnen halen. Dit is juist de professionaliteit!

Bovendien een outsourcingcontract kent verschillende vormen en modellen. Afhankelijk van de afspraken, de verwachtingen, SLA en nog meer andere zaken kan ik eea van mijn partner “verwachten” (krijgen is anders). Dus lekker de zaak weggeven en vertrouwen dat alles goed komt is een beetje kort door de bocht, vind ik.

Tot slot, het gaat me niet aan hoe de verhouding tussen Atos en Delta was en wie schuld had aan deze gebeurtenis. Ik denk dat ik daar in mijn reactie genoeg duidelijk over ben geweest.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×