Managed hosting door True

KPN verplaatst 450 Getronics-banen naar India

 

KPN verplaatst 450 voormalige Getronics-banen naar India. Het gaat om eerste- en tweedelijns ict-beheerfuncties en ondersteunende administratieve functies. Het werk wordt ondergebracht bij dienstverlener Mindtree. Inmiddels heeft KPN 1350 banen geschrapt bij voormalige Getronics-onderdelen. Dat blijkt uit een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal van 2011 die KPN presenteerde. De voormalige Getronics-tak, die officieel is omgedoopt tot KPN Corporate Market, kampt in Nederland met een teruggelopen vraag naar ict-diensten bij de overheid.

In het derde kwartaal van 2011 waren de financiële prestaties van KPN zoals verwacht zwak. Het bedrijf zette 3,4 procent minder om dan in dezelfde periode in 2010 en zag daarmee de omzet uitkomen op 3,26 miljard euro. De winst daalde met 9,4 procent naar 368 miljoen euro. Het bedrijf zag zowel in de telecomactiviteiten als bij de zakelijke ict-diensten de omzet dalen. Het bedrijf merkt dat vooral overheden de ict-investeringen terugschroeven.

KPN maakte halverwege 2011 bekend ongeveer tweeduizend tot 2500 banen bij de voormalige Getronics-onderdelen te schrappen. Die reorganisatie wordt versneld doorgevoerd maar het bedrijf noemt geen einddatum. Concernbreed moeten voor het jaar 2015 tussen de vier- en vijfduizend voltijdbanen verdwijnen.

Getronics

De ict-tak van KPN telde aan het einde van het derde kwartaal van 2011 11.664 medewerkers. Daarvan werkte er 7654 in Nederland en 4010 in andere landen. In juni 2010 waren er bij de Getronics-onderdelen nog 12.221 medewerkers in dienst.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4238464). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Weer een bedrijf dat lokale maatschappelijke verantwoordelijkheid aan zijn laars lapt en alleen maar naar de centen kijkt. Als je het mij vraagt het begin van het einde voor KPN.

De kwaliteit van de dienstverlening komt hierdoor steeds meer onder druk te staan waardoor klanten besluiten de dienstverlening elders te beleggen waardoor er op termijn weer gereoganiseerd zal moeten worden. Welkom in de bekende cirkel.
Jammer dat er niet een eind visie wordt gepresenteerd.

Aj wat een domme zet...tenzij ze contact met klanten kwijt willen raken, dan erg goed bedacht, gaat zeker lukken. Ik was al geen fan van KPN, kwam je daar al in een vergaarbak van 1e lijnsmedewerkers, nu ook nog een vergaarbak die je niet kunt verstaan. Onlangs weer indiaase medewerker aan de lijn gehad, ze doen echt erg hun best maar je kunt gewoon niet communiceren in dat gebrekkige Engels, werkelijk geen doen.
Idd het begin van het einde.

Tja, de verschraling van onze maatschappij is begonnen met de privatisering, is KPN de hoofdschuldige ?

ik snap wel dat bedrijven aan hen zelf denken het is nu eenmaal een individuele maatschappij aan het worden dus ieder voor zichzelf.....als jezelf maar goed voor je eigen hachje zorgt de rest tja die zoekt het zich maar uit! Voor zover je over de rest kunt spreken!

Tragisch altijd weer dit soort nieuws, zowel voor de werknemers als de klanten.

Deze stap zal ingegeven zijn door kostenbesparingseisen van de top. Of het ten koste gaat van kwaliteit kan ik zo niet inschatten, maar de corporate klant zal ongetwijfeld geen nederlands sprekende hulp aan de lijn meer krijgen. Dit alleen kan de klant als achteruitgang van kwaliteit beschouwen. Of de hulp inhoudelijk slechter zal zijn kan ik niet inschatten.

Was het maar waar dat het alleen eerste en tweedelijns beheeractiviteiten betreft. Het gaat helaas ook om de onwikkeling van een paar paradepaardjes.

De bazen a/d top hebben als opdracht om winst te maken voor de aandeelhouders. De winst moet alleen maar groeien. Anders kunnen ze hun plek inleveren. Bij een winstvermindering of een stagnatie wordt er direct een winstwaarschuwing aangekondigd. Maw er is geen andere optie dan goedkoper te werken. Kwaliteit van service is bijzaak geworden. Laat staan de zittende medewerkers. KPN, TNT of Post.NL ...what’s in the name.

Ik mag aannemen dat de klant wel gewoon contact heeft met nederlandse mensen. Alle beheer activiteiten op de achtergrond zullen naar india verschuiven. De rede waarom het meestal minder kwalitatief verloopt is omdat zeer gedemotiveerde medewerkers hun vak in een paar weken moeten overdragen.... Als KPN Medewerker zal ik wel moeten omgaan en positief blijven en denken.... ach ja over 5 jaar hebben we het over insourcing omdat India te duur geworden is.

Er wordt meestal alleen naar tarief per FTE gekeken, over het feit dat India een inleerfabriek is door het hoge verloop en dat je extra mensen nodig hebt voor (als je geluk hebt) dezelfde service daar hoor je niets over. Bedrijven hebben hun mond vol van duurzaam ondernemen, dit lijkt me niet duurzaam voor Nederland, als ik me niet vergis dan is de N van KPN toch echt Nederland. Over Koninklijk maar niet te spreken...

Natuurlijk, we zetten de banen hier in Nederland weer op de tocht.
Het bedrijf maakt 'maar' 368 miljoen euro winst. Tsja, als ik die winst had, zou ik het ook maar weinig vinden, daar gaat straks je bonus!
Nee, laten we onze medewerkers maar eruit gooien en goedkoper krachten misbruiken.
En laten we onze klanten ook maar een minder persoonlijke benadering geven; stel je voor dat ze blijven, moeten we nog meer medewerkers in dienst houden.
Mocht je nog een medewerker van KPN Getronics zijn en afgelopen jaren onder een steen gelegen hebben, wordt wakker! Er liggen kansen genoeg op de arbeidsmarkt! Alzo op plaatsen waar je als medewerker WEL gewaardeerd wordt!

Hebben we dat niet deels aan onszelf te danken?

- "codekloppers" hebben we nauwelijks meer in dit land, wat we willen allemaal architect, consultant of projectmanager worden. Dat bekt beter, staat leuker op je CV en het betaalt ook nog beter.
- En hebben we al mensen die code kunnen/willen kloppen, dan huren we deze in. Dus jagen we de kosten extra omhoog door allerlei strijkstokken die er geld aan willen verdienen in te zetten (ook wel softwarehuizen genoemd) en beloven we deze mensen leasebakken, laptops en smartphones om ze te paaien.
- Vervolgens hebben we nog wat overheden die ICT diensten afnemen. Dit moet allemaal middels aanbesteding. Die aanbesteding kun je alleen winnen door de goedkoopste te zijn. Omdat er een hele boel dure mensen nodig zijn de aanbestedings-stukken juridisch waterdicht te formuleren, zul je dus wel over moeten stappen op hele goedkope programmeurs om het uitvoerend werk te doen. Maar ja, die hebben we dus niet meer in Nederland, dus gaan we naar een goedkoper land, zoals India.

Zelfs al zijn ze daar maar 3% goedkoper, het gaat om zulke grote aantallen dat 3% al snel een boel geld oplevert

*-* tot zover mijn cynische kijk op bovenstaande reacties *-*

Onze klanten hebben voldoende vacatures voor servicedeskmedewerkers. Het is en blijft een ontzettend belangrijke functie binnen organisaties. Eerste contact met de klant, daar investeren onze klanten gewoon in.
Ze besteden het zeker niet uit naar India!

@PaVaKe, volgens mij betreft het hier outsourcing van beheertaken. Wat heeft dat met "codekloppen" te maken?? Verder heb je zeker een punt, al worden de besluiten niet door de medewerkers genomen, maar door de top, die maar al te graag zullen meegaan in jouw redenering. Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat er geen codekloppers meer te vinden zijn? Of bedoel je eigenlijk dat de nederlandse codekloppers op dezelfde levensstandaard als Indiërs moeten gaan leven?? Qua mentaliteit zal er vast wel wat schorten aan de nederlandse medewerker t.o.v. de indische medewerker, maar is dat niet een westers probleem? En zo'n 6 managementlagen, misschien wel meer bij KPN, zijn die eigenlijk ook niet te outsourcen?? ;-)

@Frank

Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen wellicht beginnen als programmeur, maar liefst zo snel mogelijk doorgroeien naar een zwaardere functie. Carriere-technisch begrijpelijk, maar door geringe aanwas vanuit de opleidingen zal het aantal programmeurs daarmee steeds minder worden

Dito geldt voor beheerstaken, ook daar wil men het liefst doorgroeien naar management.

En dat brengt me meteen bij jouw laatste opmerking: doordat iedereen "manager" wil worden krijg je dus kunstmatig geschapen functies, met als resultaat 6 of meer managementlagen

Die moet je niet outsourcen, maar gewoon schrappen.

Tot slot hoeven de "codekloppers" zich niet de levensstandaard van de Indiërs aan te meten, maar als ik zie wat sommigen durven te vragen bij sollicitatie (MBO met 3 jaar ervaring die zonder blikken of blozen €4500 per maand durft te vragen) dan kan enige realiteitszin geen kwaad denk ik. Dan wordt die Indiër al snel een goedkoper alternatief in ieder geval.

Dit gelazer krijg je wanneer je voor een bedrijf gaat werken waar aandelen worden uitgegeven en waar de aandeelhouders zoveel mogelijk winst willen zien op hun aandelen. Dit is KPN, Philips etc, als je voor deze bedrijven gaat werken kun je dit soort maatregelen verwachten. Geen wonder dat het personeel niet meer gemotiveerd is, want het maakt toch niet uit hoe goed ze het doen.

En zo gaat de Europese unie naar de knoppen.

Het heeft ook geen zin meer om Griekenland interresant te maken voor investeerders; immers het leidt tot kapitaal vlucht, de euro's eindigen in India.

Een overheid zou hier tegen moeten optreden; door regels te stellen voor bedrijven; heffingen op bedrijven die hier gebruik van maken.


Want nu verdwijnt het geld, en plus er komen werkelozen bij. De maatschapij wordt zo uitgehold 20%rijk 80% arm.

Voor kwaliteit zou ik niet naar Inda gaan. Kun je beter in je eigen land blijven.

Ben benieuwd hoe de communicatiekosten met India door KPN in de hand worden gehouden. Ik heb de communicatiekosten met India de afgelopen jaren steeds zijn stijgen.

@PaVaKe

Outsourcing heeft ook tot gevolg dat er minder mensen ICT gaan studeren omdat het vak geen toekomst meer blijkt te hebben alhier. En omdat er minder mensen toestromen in de ICT neemt de drang om out te sourcen uiteindelijk weer toe. Het is dus een sneeuwbaleffect.

Verder is er ook veel geoutsourced door managers die daarmee een gemakkelijk kostenbesparing (en een bonus) konden verwezenlijken.

Jammer dat er een aantal fouten/aannames staan in de reacties op dit artikel.
1) De klant krijgt nog steeds een nederlands-sprekende helpdeskmedewerker aan de lijn. Voor alle klantcontact wordt gewerkt met mensen uit de NL-organisatie.
2) Het verloop in India is inderdaad hoger dan in NL. Gelukkig maar. De medewerkers die binnenkomen zijn gemotiveerd en willen graag groeien. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde NL-medewerker die het liefst jaren achtereen hetzelfde trucje doet maar wel elk jaar een forse salarisverhoging etc. wil. In India wil men in zichzelf investeren (ook in opleiding) en wil men doorgroeien. Dat zie je hier een stuk minder.
3) Klanten lopen niet weg als je offshored. KPN is de laatste grote partij die nu gaat offshoren. Atos, HP, IBM etc. hebben dit al eerder gedaan en hebben soms wel 50% van hun vroegere werk ge-offshored. Dus waar ga je als klant naar toe als je niet wil dat je werkt met een partij die aan offshoring doet ?
4) De kwaliteit in India is echt niet minder dan hier. Veel opleiding, veel tecnische kennis en een drive om zich verder te bekwamen. Het is goedkoper, maar zeker niet slechter.

@KPN_Online

M.b.t.

2) en 4) Kijk voor de lol naar de namen van de mensen die om braindumps vragen. De enige drive is meer geld, binding met het bedrijf (en dus ook de klanten?) hebben ze veel minder in India.
3) Waarom zou je eigenlijk in zee gaan met een Nederlands bedrijf met heel veel mensen in India?
In Nederland zijn ondertussen genoeg bedrijven uit India die hetzelfde truukje kunnen.

@KPN-Online

2) NLers zijn veel zelfstandiger en loyaler dan Indiërs
4) Over ervaringen met broddelwerk dat geleverd wordt, zijn talloze online Computable-reacties te vinden.

Meerdere outsourcings naar verweggistan van dichtbij meegemaakt. Het ene nog een groter debacle dan het ander. Waar het wachten op is een outsourcing van de hele managementlaag in Nederland naar Mars of Pluto.

@KPN_Online
Nederlanderse ICT-ers zijn plotseling "te duur" geworden toen bleek dat hetzelfde werk voor 15% van de prijs gedaan kon worden door goedkope arbeiders in lage lonen landen. Ik zie dat prijsvoordeel overigens niet worden doorgegeven aan de klanten van de KPN.
Betreffende deze outsourcing : wat voor maatregelen neemt KPN online overigens om te voorkomen dat de gegevens van hun klanten worden gestolen en doorverkocht aan derden ?

Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×