Managed hosting door True

Sogeti versnelt uitbesteding na winstdaling

 

Sogeti Nederland gaat de komende jaren meer werk uitbesteden naar India. Over zeven tot negen jaar zal één op de drie medewerkers vanuit India zijn diensten verlenen aan Nederlandse klanten. Dat werd duidelijk uit een toelichting van directeur Jeroen Versteeg op de cijfers over 2010. Nu werken ongeveer tweehonderd van de 3200 medewerkers die op de loonlijst staan van de Nederlandse tak vanuit India. Dat is nog geen 6 procent.

Sogeti Nederland kijkt kritisch naar de bedrijfskosten. Vertseeg ziet uitbesteding van werkzaamheden naar India als een belangrijke manier om de bedrijfskosten te verlagen. 'Ict-dienstverleners die niet een deel van hun diensten via een offshore-model kunnen leveren, gaan dood', zegt hij stellig.

Op laag pitje

Sogeti Nederland zag in 2010 voor het tweede jaar op rij zijn winst met bijna 30 procent dalen. De omzet daalde tussen 2009 en 2010 minder hard (3 procent) dan tussen 2008 en 2009 toen de omzet met 10 procent afnam. Hij verwacht dat pas in 2012 de omzet weer zal toenemen.

Volgens Versteeg blijven de investeringen in ict voorlopig op een laag pitje. Die stagnatie betekent volgens hem een doorbraak in de offshore-markt. 'Die beweging is onontkoombaar, het is een natuurlijke drang van mensen om dat te ontkennen omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Maar ze hoeven hun baan niet te verliezen, het gaat om de verschuiving van werk. Zo zal op termijn de helft van onze medewerkers die bezig is met applicaties en infrastructuur vanuit India werken. Maar er blijft ook voldoende werk in Nederland, zo verzekert hij. Het bedrijf werft zelfs nieuwe medewerkers.

Druk op tarieven

De salariskosten van een medewerker in India liggen volgens Versteeg op nog geen 15 procent van een Nederlandse medewerker. Dat moet een kostenbesparing opleveren van 40 tot 50  procent.

Het dienstenbedrijf kampt met druk op de tarieven en zag met name de ict-investeringen bij overheden en financiële instellingen teruglopen. Het dienstenbedrijf zet voor de toekomst vooral in op bedrijfsapplicaties voor mobiele apparaten en beveiliging van infrastructuren.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4160193). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dat slechts 6% van de Sogeti medewerkers vanuit India werkt betekent dat het bedrijf nog een flinke inhaalslag te maken heeft. Dat Versteeg door verder offshoren de bedrijfskosten wil drukken is begrijpelijk maar geen simpel middel om de winstgevendheid van het bedrijf structureel te verhogen en het inschatten van de personeelskosten in India op 15% van de Nederlandse personeelskosten wat al te simpel naast allerhande extra kosten die offshoren met zich meebrengt. Of Sogeti de kostenbesparing van 40 tot 50 procent ook zal halen is met name afhankelijk van een efficiente samenwerking van Nederlanders en Indiers. Daarvoor is kennis van elkaars achtergrond/cultuur en wijze van communiceren (die enorm van elkaar verschillen) essentieel en cruciaal. De ervaring bij (grote) Nederlandse en Indiase bedrijven leert dat die kennis ondermaats is en daar valt dus nog veel efficiencyvoordeel te behalen. Sterker nog het is de basis voor toekomstige verdere winstgevendheid in een globaliserende wereld.

Ben benieuwd hoe ze dit willen bereiken. Lukt al een paar jaar niet in tijden dat klanten aanleiding zouden moeten hebben gehad in zee te gaan met een non pureplay india partij. Waarom zou het nu wel lukken? http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3384190/1276946/sogeti-richt-zijn-pijlen-op-india.html

Dus een Frans bedrijf die in Nederland huist die gaat veel goedkopere medewerkers inzetten in India, dus lees zet nederlandse eigen medewerkers buiten spel (gebeurt al, gratis), om vervolgens diensten te gaan verlenen aan Nederlandse bedrijven en als dit winst op gaat leveren (het gaat om winst en niet om mensen) dat gaat dan naar het moeder-bedrijf Frankrijk.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×