Managed hosting door True

Mahindra Satyam start servicepunt Eindhoven

 

De Indiase offshorespecialist Mahindra Satyam heeft een servicecentrum op de High Tech Campus in Eindhoven geopend. De ict-dienstverlener wil dicht in de buurt zijn van grote klant Philips. Daarnaast verwacht Mahindra Satyam door de lokale uitbreiding meer Benelux-klanten binnen te halen. Het bedrijf wil meer ict-diensten kunnen aanbieden dan alleen het kloppen van code.

In Nederland werkt het Indiase bedrijf, dat nog een verkoopkantoor in Rijswijk heeft, voor onder andere Philips en KPN. Bij het servicecentrum, officieel Delivery Center geheten, werken nu een man of twintig. Dat aantal wil Mahindra Satyam (omzet: 1,1 miljard dollar, 31.000 werknemers) de komende tijd uitbreiden naar zeventig of tachtig medewerkers. De servicemanager van de Eindhovense locatie zegt dat de pijplijn met orders vol zit, maar kan nog geen namen noemen.

Toegevoegde waarde

De keuze voor Eindhoven heeft voor een deel met Philips te maken, vertelt Vineet Nayyar, voorzitter van de raad van bestuur van Mahindra Satyam. Hij is speciaal naar Nederland gekomen om het servicecentrum samen met de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel te openen. Volgens Nayyar is Philips al zo'n jaar of tien klant van Satyam. Omdat aan de te leveren dienstverlening hogere eisen worden gesteld, is een lokale aanwezigheid voor offshorebedrijven belangrijk geworden, stelt hij.

Een groot deel van het werk kan in India worden uitgevoerd, maar offshorebedrijven moeten ook over kennis van de lokale marktomstandigheden beschikken en ter plekke een aanspreekpunt hebben. 'Wil je meer doen dan alleen ontwikkelwerk en ook diensten met een hogere toegevoegde waarde leveren, dan zul je moeten investeren in een netwerk van lokale dienstencentra', aldus Nayyar.

Faciliteiten

De keuze voor Eindhoven heeft ook te maken met het goede technologie-imago dat de stad en de regio hebben. Mahindra Satyam verwacht hier makkelijker medewerkers te kunnen werven dan elders in Nederland. Het bedrijf heeft twee verdiepingen gehuurd in Gebouw 9 (het Bèta-gebouw) op de High Tech Campus, ontwikkeld op het terrein van het voormalige 'NatLab', het Philips Natuurkundig Laboratorium. Voor dit terrein is gekozen vanwege de beschikbare faciliteiten, zowel op ict-gebied (goede verbindingen) als voor het personeel (crèche, sportschool, café, parkeerplekken).

Slimste regio

Behalve een bredere ondersteuning aan Philips wil Mahindra Satyam het nieuwe servicecentrum inzetten om Benelux-klanten te bedienen. De ict-dienstverlener heeft al soortgelijke kantoren in Groot-Brittannië en Duitsland. Tijdens de opening op 18 augustus 2011 zei burgemeester Van Gijzel van Eindhoven blij te zijn met de komst van Satyam. Niet alleen van uit het oogpunt van werkgelegenheid, maar ook omdat het een bewijs is dat de regio als vertrekpunt kan dienen voor Europese groei, zoals Mahindra Satyam voor ogen staat.

Dat een ict-concern als Satyam zich in de Lichtstad vestigt, past in Van Gijzels ogen goed bij de ontwikkeling van Brainport 2020: de strategie om Eindhoven in 2020 tot de top drie van technologieregio's in Europa te laten behoren. Hij wees ook op de constatering begin dit jaar van het Intelligent Community Forum (ICF), een denktank van internationale wetenschappers die zich bezighoudt met economische en sociale vraagstukken, dat de regio Eindhoven, Veldhoven en Helmond tot de slimste gebieden ter wereld behoort. In 2009 mocht de burgervader ook al een servicecentrum van Satyams concurrent TCS in het centrum van Eindhoven openen. Hij sprak toen een soortgelijk dankwoord uit.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4102922). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dus als ik het goed begrijp offshoren we ons werk van Eindhoven naar India omdat ze daar goedkoper schijnen te werken. (Nee, afstand/cultuur is helemaal geen issue...) En India komt vervolgens naar Eindhoven om dichter bij de klant te zitten (want die afstand en cultuur is toch wel lastig..) En ze zullen dan natuurlijk wel weer 'dure' werknemers moeten gaan aantrekken. Waarschijnlijk degenen die net eruit gevlogen zijn ivm offshoring.

Volgens mij begrijp jij het helemaal Berry !
In de meest recente opinie-bijdragel van Hugo Messner wordt dit concept 'Global Staffing' genoemd.

Ik kan me nog heel goed herinneren dat Satyam in een heel groot Fraudeschandaal was verwikkeld, of is dit nu voltooid verleden tijd?
Welke Nederlanders en met welke Functie profielen gaan nu bij deze club werken?
Zijn dit dezelfde Functie profielen die eerst in Eindhoven en bij KPN zijn verdwenen?
Ik geloof dat Berry er een hele goede kijk op heeft!
Volgens mij hoeft Satyam daar niet voor naar Eindhoven te komen en dure ruimte te gaan huren.
Met Innovatie heeft dit volgens mij dan ook helemaal niets te maken.

Dan is het maar vanuit welke kant je global staffing ziet. Global staffing is inderdaad een bedrijf met werknemers in meerdere landen. Maar hier gaat het om een offshore bedrijf dat naar de klant toe gaat. Inderdaad, van die kant uit bekeken global staffing.

Aan de andere kant, alle bezwaren die er bij de offshoring werden genoemd (en van tafel werden geveegd) zijn nu de reden om 'weer' dicht bij de klant te willen zitten. Straks wordt de offshore partij te duur (want NL medewerkers op de loonlijst) en besluit men het weer zelf te gaan doen.

Dicht in de buurt van de klant. Een roemeense koppelbaas die Roemenen in Nederland aardbeien laat plukken of asperges laat steken mag niet van Henk Kamp. Een Satyam die goedkope Indiers naar Nederland haalt mag wel. Het is maar hoe je het brengt.

Ik denk dat het een positieve ontwikkeling is die laat zien dat offshoring een win win situatie is. Op korte termijn kan het zijn dat er banen verloren raken, maar op lange termijn komen er zowel offshore als lokaal banen bij. Naast de (waarschijnlijk Nederlandse) mensen die Satyam nu aanneemt, zal Philips ook mensen aannemen die zich bezig houden met de aansturing. Uiteindelijk zullen er in Nederland banen overblijven die de hoogste toegevoegde waarde hebben en die altijd dicht bij de klant uitgeoefend moeten worden. Het draait om het aantrekken van talent op de plekken waar ze het beste te vinden zijn en/of nodig zijn.

Er zijn maar weinig mensen die er op vooruitgaan met dit soort zaken, wellicht is Hugo M er een van. Massale offshoring is een van de oorzaken dat de US geen economisch herstel vertoont, alleen wat zelfgecreeerde inflatie dat zorgt voor GDP groei. De middenklasse wordt gesloopt en de rijken worden nog rijker door het verhuizen van werk naar de 3e wereld.

Enigzins triest is dat mijn eerdere reactie op berry ironisch was bedoeld (in de zin dat ik hem volkomen gelijk geef) en kennelijk door Hugo M. serieus wordt.

Siggy heeft hier natuurlijk groot gelijk. Het importeren van goedkope arbeidskrachten is al decades lang het middel om loonmatiging te forceren. Natuurlijk moet er wel eerst een reden voor worden verzonnen door een lobbyclub als ICT Office.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×