Managed hosting door True

Kadaster vraagt markt om gratis ICT-advies

 

Het Kadaster vraagt ict-leveranciers om advies over de inrichting van de automatisering binnen de organisatie. Bij de gegevensverzamelaar van onroerend goed in Nederland loopt de komende jaren een aantal contracten voor ict-dienstverlening af. Het Kadaster grijpt dat aan om zich te buigen over de ict-strategie. Daarbij houdt het alle opties open, van een interne ict-afdeling tot gedeeltelijke uitbesteding en zelfs volledige uitbesteding van de ict-dienstverlening.

Leveranciers wordt gevraagd om het Kadaster te adviseren bij de ontwikkeling van een complete visie. Daarvoor kunnen ze een vragenlijst invullen. Mede op basis van de geleverde antwoorden, ideeën en suggesties zal het Kadaster een visie ontwikkelen. Dat moet leiden tot een verkaveling en een sourcingstrategie die tegemoetkomt aan de eisen en wensen van het Kadaster en in een realistische verhouding staat tot wat leveranciers kunnen leveren.

Het Kadaster benadrukt dat de marktconsultatie niet is bedoeld om concrete partners te selecteren voor een opdracht. Het is niet de bedoeling dat partijen zich aanmelden voor een opdracht of daarvoor een offerte indienen. Het Kadaster stelt dat deelname aan de marktconsultatie op geen enkele wijze positieve of negatieve invloed zal hebben op deelname aan de voorgenomen aanbestedingen voor ict-diensten. De orgaisatie benadrukt dat de antwoorden van leveranciers uitsluitend gebruikt worden om de optimale verkaveling te bepalen en geen rol spelen in het aanbesteding- en selectietraject.

Geen vergoeding

Opvallend is dat de bedrijven geen vergoeding krijgen voor de adviezen die ze uitbrengen. In het marktconsultatiedocument schrijft het Kadaster: 'Marktpartijen hebben geen recht op vergoeding van enigerlei kosten in het kader van deze marktconsultatie, noch voor het vervaardigen en overleggen van de gevraagde documenten.'

Het Kadaster heeft ongeveer 340 ict'ers in dienst. Die houden zich bijvoorbeeld bezig met het beheer van 3500 werkplekken. Daarnaast huurt de organisatie externen in, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van specifieke applicaties zoals Klic-online, een onine database met informatie over kabels en leidingen in de grond die schade bij graafwerkzaamheden moet voorkomen.

Uit de toelichting over dienstverleningdomeinen in het marktconsultatiedocument valt onder andere op te maken dat de mainframe-dienstverlening van het Kadaster is uitbesteed aan T-systems en dat Getronics alle internetdiensten zoals firewall, virusscanning, webhosting en mailservices, levert.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3299009). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

340 it'ers en externen om 3500 werkplekken te beheren ?
Is dat niet een beetje belachelijk veel ?

Tijd voor een nieuwe ICT manager daar.....

Mijn gratis advies: eerst paar van die 340 IT-ers ontslaan i.v.m. overbodig. Belachelijk aantal, 1 IT-er op iedere 10 werkplekken....

Lezen is blijkbaar een vak: 340 it-ers in dienst en ze houden zich _bijvoorbeeld_ bezig met het beheren van 3500 werkplekken. Naast dit voorbeeld zijn er vast nog wel meer voorbeelden te vinden, bv. het ontwikkelen van GIS-systemen, beheren van deze systemen, webservices beschikbaar stellen, etc. etc.

Iedereen die GRATIS advies gaat geven terwijl:

de marktconsultatie op geen enkele wijze positieve of negatieve invloed zal hebben op deelname aan de voorgenomen aanbestedingen voor ict-diensten.

moet heel snel naar de dokter om zich na te laten kijken.

@Frank
Dan blijven het nog veel it'ers. Zoveel doen ze daar nou ook weer niet. Ze hebben een aantal databases met registerobjecten die ze beschikbaar maken. That's it.

@Frank:
Dan nog is 340 ICT'ers op 3500 werkplekken erg veel. Moet je eens bij 't voortgezet onderwijs kijken, hoeveel werkplekken daar 1 systeembeheerder gemiddeld heeft. Tussen de 100 en 300, afhankelijk of je de stagiairs mee rekent of niet.
En ook daar heb je 't dan over _alle_ voorkomende systemen.
Die 340 zullen misschien deels parttime zijn. Maar ook als je de helft rekent, 170, is 't nog steeds absurd veel. Waarschijnlijk zijn er 160 bezig met Windows-malware verwijderen. (Ik chargeer natuurlijk ;).)

Mijn advies: stippel een project uit naar volledig Open Source en doe alle Closed Source software de deur uit. En geen nieuw personeel meer aannemen, maar natuurlijk af laten vloeien en verder het huidige personeelsbestand opleiden/omscholen naar Open Source.

Klopt, alles overzetten van Closed Source naar Open Source is niet 1-2-3 geregeld. Dat komt (groten)deels vanwege de lock-in bij Closed Source. Maar eens moet je toch over.

340 ITér voor 3500 werkplekken wow !!!

Dat is een verhouding 1 op 10 geen wonder dat kadaster zaken altijd zo duur zijn. Iedere werknemer heeft er bijna een Prive' ITér.


Hier volgt een kosten besparend advies Ga u gehele IT uitbesteden !



tss ik beheer 60 werkplekken.. in me uppie

Gratis advies?
Goed idee. Ik wil ook graag gratis kadasterinformatie.

@MM

opsensource is kull, ik heb het wel eens nagerekent, maar wil jij echt office en backoffice integratie, en zoals gewoonlijk de laatste snufjes op handheld / backup etc dan red je het er niet mee, je loopt dan altijd achter, en bedrijven willen niet achterlopen, want achterlopen dat is pas duur. IT moet er voor mij zijn om mijn mensen voorop te latn lopen en daarmee voordeel te maken.

Ons bedrijf is om dit soort redenen en omdat er geen goed support was, afgestapt van alle opensource trajecten. Het vrije karakter van opensource, is leuk voor hobby en voor thuis.
Maar je kunt er bedrijven niet van afhankelijk maken, totdat iemand eens komt met een update zodat je bedrijfs applicaties weer werken.. wij hebber 3 maanden uitgelegen !!! dat was bijna funest
Opensource.. dus dat nooooit meer.

Da's misschien eens een ander geluid.
Ik weet dat we moet betalen voor de andere software, maargoed ik betaal ook salarissen van mijn werknemers, en ik betaal hun auto's etc, tel ik daarbij software dan is dat niet echt veel. Ik heb liever dat wij optimaal draaien en goed draaien, beter dan de concurenten. Kortom daar heb ik dus geld wel voorover, dat zie ik als investering.

IT moet je niet als kostenpost zien, maar als investering in je bedrijf, een telefoon is ook geen kostenpost, daar doe ik zaken mee.
Als je maar blijft bezuinigen dan rem je je eigen daadkracht, geld moet je ook durven te besteden aan ontwikkeling en aan groei, of je zult altijd een kleine speler blijven in de markt.

Mijn bedrijf groet nu gem 17% per jaar.

@Marco .... Heb je bij het Kadaster gewerkt? Zo ja zeker in de stenentijdperk .... Zeg niet dat 340 niet veel is maar we doen hier niet alleen maar een aantal databases beschikbaar maken/onderhouden.

Kom eerst eens kijken voordat je hier je ongezoute mening gaat geven. En dan boel ik Kadaster_breed!!!

Altijd fijn, die genuanceerde reacties als je de situatie niet kent. Wie de moeite neemt om de aanvraag even te bekijken ziet dat er 18 van de 340 mensen bezig zijn met het beheer van de 2300 werkplekken, de KA en de VOIP. (Beste Peter, dat zijn meer dan 120 werkplekken per beheerder...)
Het Kadaster is een sterk geautomatiseerd bedrijf, het aandeel IT'ers is dus relatief hoog. Onder de 'paar' gegevens die het Kadaster registreert vallen de landelijke registraties van vastgoed en eigenaren, de landelijke registratie van percelen, de topografische basiskaart van Nederland, de landelijke hypothekenregistratie, internetdiensten om deze registraties te ontsluiten voor 50.000 professionele gebruikers en voor particulieren(www.kadaster.nl), de landelijke registratie voor Kabels en leidingen, en de ondersteuning van de gebiedsinrichting in Nederland, en inderdaad ook het beheer van de eigen werkplekken.

Voor de mensen die het wiki working wel een warm hart toedragen kan ik het boek Wikinomics van Tapscott & Williams aanraden. Zie meer op http://www.wikinomics.com/blog/
Persoonlijk kan ik goede ervaringen mededelen als het aankomt op resultaten op basis van openheid, globale samenwerkingsverbanden en peering.

Goh, 340 ICT'ers voor het beheer van 3500 werkplekken. (De rest is inhuur en NIET meegeteld!) Da's 330 man teveel. We hebben hier 2000 werkplekken in het beheer [gehad] door 3 IT'ers. Weliswaar zonder ontwikkelaars/serverbeheer, echt puur werkplekbeheer.

"Het vrije karakter van opensource, is leuk voor hobby en voor thuis."

@Nico: Leuk zo'n flater, maar doe dat ook maar thuis.

Internet en alle andere vormen van communicatie waarbij computers zijn betrokken (telefonie, radio, televisie), werken met open source. Ook bedrijven als Oracle en Microsoft maken dankbaar gebruik van open source. Grappig dat je dit schaart onder de noemer "hobby en thuis", professionals denken daar toch iets anders over, iets breder.

Hier mijn kijk op de uitdaging:
("The Forth Reich" / "EU Superstaat" is comming anyway)

1. Lekker de hele Kadaster outsourcen naar een nieuwe gecentraliseerde EU_Kadaster_afdeling in de cloud.
2. NSA, CIA en NASA vragen om een "direct satelite feed" voor de meest up to date gis-beelden
3. Google Maps om de landkaartjes eraan te knopen
4. Gemeentelijke Basis Administratie toevoegen voor adresgegevens.
5. Het geheel "europa breed uitrollen" met behulp van ICT secretars Kroes.

Extra optie:
6. Koppel INDECT er meteen aan vast en je hebt een real-time monitoring systeem :-)

7. Telecom laten verzorgen door Vodafone:
Deze firma neemt onderhand allerhande belangrijke grote nederlande bedrijven over, volgens hun reclame spotjes

Kan het gratis? Yes it Can!
Dit hoeft aanbesteders ook niets te kosten, want de belastingbetalert hoest dit - via eu belastingen - wel weer op. Waarom moeilijk blijven doen als het makkelijk kan? De technology ligt er al klaar voor ??? :-)

Wel jammer voor de 340 ict-er die er nu (nog) werken... Of een mooie carriere-upgrade-gelegenheid om elders in Europa verder te gaan ict-en bij het "EU-Kadaster."

lijntjes trekkertje geeft goede adviezen, complimenten. Laten we meteen even naar het meten kijken, want voor een stukje grond inmeten van 20x55 mtr komen ze met zijn tweeen, houtje en touwtje en daar rekenen ze vervolgens 750,-- euro voor!

Het kadaster op de schop!

Gratis advies is iedere cent waard!

Dit levert een "grappig" dilemma op:

. Waar verdient een adviseur zijn brood die gratis advies geeft aan organisaties als Kadaster? Kan eigenlijk alleen maar zijn waar dat advies opgevolgd wordt.

. Een echt ongebonden adviseur heeft geen binding met waar hij advies over geeft. Dat hoort ook zo, want wie wil nu direct al bepaalde technologie opgelegd krijgen. Die adviseur verhongert dus als hij gratis zijn of haar advies afgeeft, want hij kan zijn/haar geld nergens anders verdienen.

Met de constatering dat architecten die voor IT-aannemers/IT-leveranciers werken feitelijk geen architect zijn, maar mensen die voorwerk voor hun baas doen. En dan natuurlijk in de richting die die IT-leverancier het liefst ziet, want daar wordt hun geld verdiend.

Kadaster: gratis advies krijgen betekent dus dat je die adviezen zeer kritisch moet bekijken omdat ze waarschijnlijk niet echt goed zijn. Zelfs niet goed kunnen zijn. Dus waarom vragen jullie er dan om als je weet dat het niets op kan leveren?

Voor een marktconsultatie zal het Kadaster wel een oplossingsrichting moeten hebben en dit vervolgens 'toetsen' in de markt, dmv marktconsultatie. 'Zomaar' een advies vragen van marktpartijen gaat niet werken. Kennis van marktpartijen kan wel gebruikt worden voor verdere uitwerking van de inrichting van de automatisering en vervolgens een concrete vraag neerleggen in de markt (niet gratis).

Steven heeft gelijk. Een adviseur is onafhankelijk. Wil het kadaster echt duur gratis advies. Dat zou niet slim zijn.

Verder valt me op hoeveel ICT-ers functioneel analfabeet zijn ("340 ICT'ers voor het beheer van 3500 werkplekken" willen lezen). Dan vraag ik me af hoe zij met klanten omgaan.

Document gelezen? Dat zullen inderdaad een hoop gratis commercieel getinte adviezen worden die je kritisch moet bekijken. De diverse invalshoeken en adviezen opgeteld konden het wel eens zeer interessant maken.

Leuk te zien dat het Kadaster haar werkwijze van jaren gratis advies (via projectofferteaanvragen die niet werden aanbesteed) nu in open format bekend maakt. Overigens deed ze vorig jaar ook al een markt-orientatie waarop door meerdere grote leveranciers met zeer veel en goede informatie op werd gereageerd. Dit heeft nooit geleid tot vervolgstappen Dan nu weer dit. Ik wil graag de leveranciers waarschuwen om het Kadaster niet al te serieus te nemen. Professioneel advies kost centjes.

Me dunkt dat tussen die 340 ICTers er toch wel een paar slimmerikken zullen zitten die een frisse kijk op ICT hebben? Gratis (extern) advies met een dergelijke impact zal het kadaster van niemand krijgen als er niet minstens een lead aanhangt voor de toekomst.

De 'discussie' over het aantal mensen, gaat -zoals terecht opgemerkt- nergens over. Ik ken bedrijven waar de verhouding werkplekken/IT-ers vrijwel 1:1 is.

Kan iemand eens een mening geven op het punt dat voor de marktconsultatie niet betaald wordt ? Mijn beeld is namelijk dat in andere branches hier minder opgewonden op gereageerd wordt.

Waarom plaatst Computable dit?
Gratis advies vragen voor een organisatie als het kadaster vindt ik armzalig. Als de ICT daar opnieuw gestructureerd moet worden kunnen ze ofwel personeel inzetten/inhuren ofwel dit uitbesteden. Wie hier op ingaat bedriegt zichzelf.

In een commercieel dienstenbedrijf (zoals banken, verzekeraars, telecom, etc) zijn de ICT kosten ca 5% van de omzet. Bij een bruto marge van 30% is dat dus ca 7% van de totale kosten.

340 interne ICT medewerkers plus dan nog diensten van T-systems en Getronics op 3500 werkplekken, lijkt me om die reden hoog. Zeker als je de trend van cloud computing in rekening neemt.

Gratis heeft altijd een prijs.

Bij Google werken ongeveer 20.000 medewerkers wereldwijd. Zouden die allemaal met het beheer van werkplekken bezig zijn?? Waarschijnlijk niet!!

Het merendeel van de medewerkers houdt zich bezig met innovatie en het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten.

Dezelfde vergelijking gaat op voor het Kadaster waar de meeste (ICT) medewerkers zich bezighouden met het ontwikkelen en beheren van nieuwe diensten voor burgers en bedrijven (www.kadaster.nl). Hier kunnen 16,5 mln inwoners van Nederland gebruik van maken, omgerekend 0,002% ICT medewerker per inwoner. Als dat niet efficiënt is !!!

Voor een toekomstige ICT visie van het Kadaster, die gaat over beheer van landelijke registraties van vastgoed en eigenaren, de landelijke registratie van percelen, de topografische basiskaart van Nederland, de landelijke hypothekenregistratie ligt er dus een hele mooie kans voor bedrijven om hierover mee te denken.




@Rob

"ligt er dus een hele mooie kans voor bedrijven om hierover mee te denken"

Welke kans? Op omzet? Mijn beste leer eens lezen.

Ik ben zelf werkzaam geweest in de ICT bij het Kadaster en spreek dus uit ervaring.
Op dit moment werken er ongeveer 340 interne + 60 externe = 400 man ICT-ers
Da's inderdaad behoorlijk en in het verleden was dit aantal nog zelfs hoger. Als ze de juiste mensen weten te behouden (wat vaak onmogelijk blijft te zijn), kunnen ze sowieso al de helft dumpen. Echter, het blijft een (semi)overheidsorganisatie en ik zie dit niet gebeuren.

Een kanttekening:
400 ICT-ers t.o.v. 3500 medewerkers zegt overigens niet zoveel. De ICT van het Kadaster verder gaat dan alleen de interne automatisering. Er worden ook producten ontwikkelt voor externe klanten (bv Kadaster Online).

Misschien dat de uitbesteding het rasistische karakter van het Kadaster vermindert. Ik ben een turkse man en werkzaam bij het Kadaster. De rasistische pesterijen die daar plaatsvinden kunnen naar mijn inzicht absoluut niet door de beugel. En hoofd personeels zaken Henri van Boxtel die plaats de schuld bij mij, en dekt de pesterijen toe met de mantel der liefde.

Ben je een allochtoon, dan zou ik zeker bij het Kadaster solliciteren. Denk oa aan het trainee programma. Mocht je het idee hebben dat je oneerlijk wordt behandelt, dien dan een klacht in bij de commissie gelijke behandeling. Het Kadaster bestaat bij de gratie van de maatschappij, en dient ook een afspiegeling te zijn van de maatschappij waarin we leven. Henri van Boxtel heeft altijd hele mooie sheets over diversiteit, laat hem dan de daad bij het woord voegen.

Solliciteer!!!!

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.