Managed hosting door True

Reorganisatie kost Logica Nederland zijn winst

 

Ict-dienstverlener Logica heeft in het eerste halfjaar van 2009 een nettowinst van 45,6 miljoen euro behaald bij een omzet van bijna 2,2 miljard euro. Dat is ruim een derde meer dan de winst in dezelfde periode vorig jaar. Als enige regio boekte het bedrijf in de Benelux een nettoverlies van ongeveer 1,2 miljoen euro, bij een omzet van 560 miljoen. Het verlies is te wijten aan eenmalige reorganisatiekosten van bijna 20 miljoen euro. 'Op operationeel niveau draaien we winst', nuanceert de woordvoerder.

In de Benelux werd 13 procent minder omzet geboekt, terwijl de omzet van de Logica-groep als geheel met slechts 2 procent daalde. De achterblijvende omzet in Nederland wijt de dienstverlener onder meer aan dalende ict-uitgaven en andere besparingen bij Nederlandse klanten. Veel adviescontracten worden hier opnieuw onderhandeld. Dat leidt tot tariefsverlagingen.

Aangezien Logica in Nederland relatief weinig langlopende en dus omzetzekere uitbestedingsactiviteiten uitvoert, zou het bedrijf gevoeliger zijn voor inzakkende markten. Logica Nederland genereert slechts 21 procent van de omzet uit langlopende uitbestedingscontracten, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk 49 procent is. Bedrijfsbreed groeide de omzet uit uitbestedingactiviteiten met 10 procent.

Achterblijvende activiteiten

Bij Logica Nederland zijn het vooral de financiële, telecom-, industrie-, en transport en distributiesector waarin de opdrachten achterblijven. De werkzaamheden bij de overheid en in de energiesector namen wel iets toe.

Algemeen directeur Wilbert Kieboom licht de resultaten van zijn bedrijf in Nederland toe: 'Logica heeft een uitdagend eerste halfjaar achter de rug. We hebben snel en besluitvaardig gehandeld door te reorganiseren, onze overheadkosten te verlagen, bepaalde diensten beter te delen en declarabele medewerkers te centraliseren.' Hij vertelt dat Logica ook het aantal extern ingehuurde medewerkers heeft verminderd.

Op straat

In mei 2009 besloot Logica Nederland driehonderd werknemers op straat te zetten. Deze maatregel volgde op teleurstellende resultaten van het eerste kwartaal van 2009. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3017200). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Misschien moeten ze eens wat selectiever zijn met die ontslagrondes en managers eruit sodemieteren die niet functioneren. Neem bijvoorbeeld het contract met ING, dat is helemaal verkeerd gegaan en kost handenvol geld. Het is hoog tijd dat meneer Kieboom eens schoon schip gaat maken. Kijk eens naar mensen die goed werk verrichten. Kijk naar managers die de bedrijfscultuur begrijpen. En de rest kan opkrassen. Moet je eens opletten hoeveel je d??rmee kunt besparen...

Logica in Nederland heeft WEL winst geboekt. Redactie Computable, doe uw werk beter, omzetverlies betekent niet netto verlies, in tegendeel, Logica heeft ook in de Benelux winst gedraaid het afgelopen jaar.

De oplossing is simpel: indien de tarieven dalen (wat dus het geval is), moeten de salarissen mee-dalen. Dan houden we de winst op peil!

excuses: mijn laatste zin dient te zijn: het afgelopen half jaar.

Waarom hebben de managers het altijd gedaan? Misschien zouden de mensen bij bedrijven als Logica (maar er zijn er veel meer) ook eens de hand in eigen boezem moeten steken. Natuurlijk lopen er genoeg flop-managers rond, maar kijk ook eens naar jezelf.

Meer ondernemers mentaliteit tonen, minder zeuren en de schouders eronder, je niet bij de minste of geringste verkoudheid ziek melden, alleen kosten declareren of kilometers schrijven die je ook echt maakt, thuis je eigen kantoorartikelen aanschaffen, niet zeiken als er een cursus in de avonduren is (het gaat tenslotte ook om je eigen ontwikkeling), minder op forums je eigen (ex-)baas afzeiken, enz, enz.

Natuurlijk gaan er dingen, zoals die ING-deal, mis. Maar mogen managers ook fouten maken? Als we iedereen die fouten maken laten "opkrassen" dan is het snel erg rustig op de werkvloer.

@Makkelijk

Kan het heel gemakkelijk eens zijn met jouw mening!

@Makkelijk,

omdat als het goed gaat de managers een dikke bonus binnenpakken en dan de werkvloer met de brokken zit. Van mij fouten maken mag, maar mag ik de bonus dan ook even terug. Voor de managers dan maar eens de schouders eronder. O nee die zijn al weggelopen..........

@nike: Je hebt gedeeltelijk gelijk. Logica maakt onderscheid tussen bruto- en nettoresultaat (respectievelijk zonder en met inachtneming van uitzonderlijke kosten en afschrijvingen).

In de Benelux boekte Logica wel degelijk een nettoverlies van 1,2 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door het eenmalig afboeken van reorganisatiekosten.

Als je die eenmalige kosten niet meetelt en dus kijkt naar het brutobedrijfsresultaat, boekt het bedrijf in de Benelux winst. Ik koos er echter voor om te kijken naar het nettoresultaat.

Ik heb de tekst aangepast, want hij was inderdaad wat kort door de bocht. Excuses daarvoor.

Diederik,

dank je voor de aanpassing en zelfs bij cijfers geldt: interpretaties mogelijk... :-)

Ik doel idd op de 16 miljoen Britse Ponden operationele winst.

@easy: wacht even, als het goed gaat, pak jij ook de winst. Betere arbeidsvoorwaarden! En wat dat betreft ben ik het eens met De beursguru: je salaris daalt niet als je tarief omlaag gaat. Daarbij: een bedrijf dat goed draait, mag best bonussen uitdelen, dan zijn ze best terecht te noemen, toch?

Maar op zich heb je wel gelijk: die bonussen zijn soms echt waanzinnig, maar helaas is dat niet anders. Een topmanager zou idd zijn bonus moeten inleveren als het slecht gaat.

Wat je precies probeert te zeggen met dat weglopen, zie ik even niet. Medewerkers lopen ook regelmatig weg voor een paar centen meer, dus daarin verschillen de beide groepen niet zoveel.

@Makkelijk: Ik zeg niet dat iedereen bij de eerste de beste fout moet worden weggestuurd. Maar wel als dat een opeenvolging van fouten wordt.
Ik ben het eens met je beschrijving van een goede werknemer: De schouders eronder en minder zeiken. Prima! Maar er zijn helaas veel managers binnen het (logge?) Logica die verdomd weinig inspirerend zijn. Ik zal geen namen gaan noemen ;)
Ik ken legio voorbeelden van erg slechte managers die door hun managers de hand boven het hoofd gehouden worden. Er zit in die organisatie iets structureel fout. Ziek tot in de top. En met reorganisatie op reorganisatie, waarbij zaken ingrijpend worden gewijzigd, is het lastig om een stabiele organisatie te krijgen met een duidelijke cultuur, visie en daadkracht. Er wordt al veel te lang gerommeld in de organisatie, waardoor misstanden onzichtbaar raken. Jaren geleden een leuke werkgever, maar dat is het al lang niet meer.

Goochelen met getallen. Even gegoogeld bij FD, VEB, NUzakelijk en Logica plc.

"Logica PLC heeft in de eerste helft van 2009 de aangepaste operationele winst met 8% zien stijgen."
"De aangepaste operationele winst kwam uit op GBP127 mln, tegenover GBP118 mln in dezelfde verslagperiode een jaar geleden."
"De operationele winst kwam uit op 39 miljoen pond tegen 29 miljoen pond vorig jaar."
?Aangepaste operationele winst Benelux GBP 16 mln H1?09, tegenover GBP 20 mln H1?08 Actual.?

"De omzet steeg met 6,2 procent ... naar 1,88 miljard pond sterling (2,34 miljard euro)."
"De omzet in het Verenigd Koninkrijk steeg met 7% tot GBP379 mln. In de Benelux bleef de omzet onveranderd op GBP309 mln"
"De hogere omzet is vooral te danken aan gunstige valuta-effecten. Exclusief het effect van wisselkoersen is de omzet met 2 procent gedaald."
"Van Logica is bekend dat eind 2008 contracten werden opengebroken. In hoeverre de onderneming daar nu of in de toekomst pijn van voelt, is niet duidelijk. Wel heeft de automatiseerder dit jaar ... al flink wat nieuwe orders binnengesleept."

"Desondanks nam de beurswaarde sinds januari dit jaar met ruim 80 procent toe."

Wat minder omzet en minder winst hier, maar relatief goed. Of zie ik het verkeerd?

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.