Managed hosting door True

Logica Nederland schrapt driehonderd banen

 

Automatiseerder Logica heeft vooral in Nederland last van de slechte economische situatie in de financiële sector en zet daarom driehonderd medewerkers op straat. Het bedrijf boekte in de Benelux het eerste kwartaal van 2009 elf procent minder omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de divisies Consulting en Professional Services kwakkelen. Op concernniveau werd juist elf procent meer omzet gedraaid.

Ict-dienstverlener Logica zet in Nederland voor de zomer driehonderd medewerkers op straat. De ontslagen zijn het gevolg van teleurstellende omzetcijfers van het eerste kwartaal. Dat meldt het bedrijf in zijn kwartaalverslag. De Nederlandse tak van het Brits-Nederlandse bedrijf is volgens de directie extra vatbaar voor de malaise in de financiële sector en mist daardoor veel omzet. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.

In de Benelux boekte de automatiseerder de eerste drie maanden van 2009 een omzetdaling van elf procent. De omzet kwam er uit op 163 miljoen pond, ongeveer 181 miljoen euro. Dat is twintig miljoen pond minder dan het eerste kwartaal van 2008. De stabiele groei in de publieke sector en energie- en nutsbedrijven was onvoldoende om de significante daling in de financiële sector en in de industriële, distributie- en transportbranche op te vangen, meldt de directie in het verslag.

Meer omzet

Het gehele concern verging het in het eerste kwartaal van 2009 wel beter dan in de Benelux. In vergelijking met een jaar eerder, werd er zelfs elf procent meer omzet gedraaid. De omzet bedroeg 954 miljoen pond, bijna 1,1 miljard euro. Dit cijfer is wel vertekend door positieve wisselkoersverschillen tussen euro en Britse pond.

Op concernniveau kampen vooral de divisies Consulting en Professional Services met klanten die hun hand op de knip houden, om de economisch slechte situatie het hoofd te bieden. De tarieven staan onder druk en het duurt langer voordat nieuwe opdrachten zijn binnengehaald. Dat zal de teneur zijn voor het eerste halfjaar, verwacht de directie. Ook in de tweede helft van het jaar zou er weinig veranderen.

Uitbesteding

De uitbestedingsdivisie heeft daar volgens het bedrijf geen last van en sluit het kwartaal met een omzetgroei van negen procent en een groter opdrachtportfolio dan vorig jaar. De tak profiteert van het in 2008 ingezette herstructureringsplan, waarbij het concern wereldwijd meer aandacht besteedt aan zijn verkoopactiviteiten en langetermijnopdrachten voor uitbestedingsactiviteiten.

Logica telde eind maart 2009 wereldwijd bijna veertigduizend medewerkers, waarvan een kleine zesduizend in Nederland.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2939487). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

In het vorige Logica-artikel op deze site met de titel "Kieboom komt niet om Logica te saneren" zegt hij nog: "Ik ga geen mensen ontslaan." Even voor het perspectief :)

Hoezo "De ontslagen zijn het gevolg van teleurstellende omzetcijfers van het eerste kwartaal" ?????!!!!!!
Deze ontslagen worden al maanden voorbereid. Vanaf december 2008 al.

Kiekeboom:"In januari heb ik ook weer zestig contracten getekend."
om ze er vervolgens nu weer uit te kieperen.....

Logica is weer hard op weg om het imago te creeren wat ze zelf altijd zo vurig proberen te verbergen.
Maar altijd nog genoeg ICTers voor handen die weer voor ze willen werken als het weer wat beter gaat...

Volgens mij vallen deze ontslagen in de reeds vorig jaar aangekondige saneringen (ruim voordat dhr. Kieboom is aangesteld). Waarom er dan nu opeens totaal verbaasd gereageerd wordt is mij een raadsel.

JA, dit is maar het begin, de dure jongens zijn niet meer nodig, wie betaalt nu voor een "consultant" tussen de 75-110 Euro per uur...........

Ook worden de lonen voor dit jaar bevroren.

Jongens, goed lezen! In 2008 zijn er al 100 banen geschrapt (deze ontslagronde is in de afgelopen maanden dus verder uitgewerkt / voorbereid), nu komen daar nog eens 300 bij.

Gaat lekker met Logica. Het valt me op dat deze toko echt continu negatief in het nieuws is; Ordina moest eind 2008 ook 300 banen schrappen maar daar wordt het schijnbaar een stuk menselijker aangepakt (er wordt samengewerkt met Achmea voor overname van de FTE's).

Tss, lees net de headlines van de vorige nieuwsberichten nog eens door:

- "1300 banen weg bij Logica"
- "Honderd banen weg bij Logica Nederland"
- "Logica boekt fors meer omzet in Nederland"
- "Logica is tevreden ondanks veel minder winst"
- "'Logica ontslaat personeel in proeftijd'"

Goed nieuws wordt bij Logica wel erg snel afgewisseld door slecht nieuws. Misschien tijd om de PR-machine eens wat beter in de richten??!

De geloofwaardigheid van Logica is gedaald tot 0,0.

Het leuke voor de MKB-er is nu dat ook zij in de gelegenheid zijn ICT in te huren van de wat meer gerenomeerde ICT bedrijven ipv de hobby bobs om de hoek. Idd consultants die tussen de 75 en 125 euro per uur kosten zijn voor ons niet op te hoesten. Waar we nu naar kijken zijn bedrijven die net met hun personeel omgaan en dan vooral in deze tijd. ICT bedrijven die haastig en impulsief reageren door bij de minst geringste tegenwind er gelijk mensen uit te kiepen staan bij ons op de "not done" nominatie. Jaren oogsten en dan 0,0 reserve! Nee wat dat betreft kunnen ze een aardige consultantancy les krijgen van ons for free.

Maar het moraal is denk ik toch wel dat bedrijven niet kunnen blijven pretenderen dat ze kwaliteit en continuteit kunnen garanderen met 0,0 reserve en met de geringste tegenwind er direct mensen uit te kiepen.

Ik denk dat ik voor Atos ga. Die trekken veel business naar zich toe en laten de mensen vooralsnog in dienst.

Concern-wide is er niks aan de hand. Waarom dan in NL mensen ontslaan? Heeft Logica dan geen vet gecreeerd in de goede jaren? Of is dat verdwenen in de bonussen voor de topmanagers en de gouden handdrukken van de topmannen die de toko hebben verlaten?

De hamvraag: waar gaat Logica straks mensen vandaan halen zodra de markt weer aantrekt? Geen hond die daar nog intrapt....

@MKB-er
Ook bij Atos vinden ontslagen plaats...
...aleen zijn ze daar wat creatiever met de verwoording ervan!

@Atos ontslaat niemand

Toch knap . Vind er nergens iets over terug in de media.

Waar dan ?

De consultant, mits hij/zij niet in de proeftijd zit, heeft geloof ik niets te vrezen. Ze gaan non-billable functies schrappen. Dit om de riante salarissen van Kieboom/kornuiten en de gouden handdrukken te kunnen betalen. Er was eerst sprake van 230 man eruit, zijn er 300 geworden.
Imago Logica volgens Management Team; 2007 plaats 38, 2008 plaats 48, 2009 plaats 128.
En inderdaad, salarissen worden bevroren, geen feesten en partijen meer, geen nieuwe lease auto's (behalve voor Kieboom/kornuiten), enz. enz.

Je blijft lachen met Logica. (Als je er niet werkt tenminste.)

Het ontslaan van mensen en besparen op kosten is op zich geen slechte zaak als het maar duidelijk is waarom dit gebeurt.

Een goede verklaring (die niet wordt gegeven) is dat Logica in het verleden een grote zak met geld heeft moeten lenen om aankopen te bekostigen. De schuldeisers kunnen hun voorwaarden verscherpen als er geen maatregelen worden genomen.

Tot nu toe is er geen verklaring, behalve dat het slecht gaat. Daartegenover staat dan weer de verklaring van Andy Green, dat Logica het eerste kwartaal net zo goed heeft gepresteerd als vorig jaar. Dan komen inderdaad (en terecht) de meningen zoals hierboven van Gast 2 en mkb-er naar voren.

Maar uit gesprekken met concullega's hoor ik dat meer grote bedrijven problemen hebben en dezelfde maatregelen nemen. Alleen Logica verkoopt het zo rot. Zoals ook Tss al aangeeft, de PR machine loopt niet goed.

@MKB-er: waarom vertrouw ik jouw woorden niet? Je wilt met gerenommeerde bedrijven (wat volgens jou dus alleen grote bedrijven zijn met dure consultants) zaken doen en dan kies je expliciet voor ATOS?
Ten eerste bewijzen de zogenaamd gerenommeerde bedrijven steeds opnieuw dat ze nauwelijks tegen een stootje kunnen. Ten tweede loopt het bij die bedrijven regelmatig uit de hand bij projecten (goedkoop inschrijven en achteraf het dubbele in rekening brengen) en ten derde zijn ze niet echt sociaal bezig (maar welk echt commercieel bedrijf is dat wel?).
Je doet er beter aan een wat kleinere flexiibele speler te nemen, die jouw als klant serieus neemt, luistert naar je wensen, zegt wat hij doet, doet wat hij zegt en dit voortdurend met je afstemt. Succes met je plannen.

Ondertussen gaan de recruitmentacties in India door. Voor veel Indiers is Logica niet interessant wegens een laag salarisaanbod en bescheiden reputatie. Ik hoop dat de NL overheid eens gaat inzien dat er minder kwistig met werkvergunningen moet worden gestrooid.

Het zijn zware tijden, dus zullen er harde maatregelen genomen moeten worden. Anders zullen de aandeelhouders niet tevreden zijn. Personeel is maar personeel. Die kunnen vervangen worden. Ook al hebben ze jaren ervaring en loyaliteit voor het bedrijf. Dat is toch geen cent waard.

Inderdaad ook bij Atos vallen er ontslagen, gaat geen dag voorbij zonder mailtjes van mensen die afscheid nemen omdat ze verzocht is het bedrijf te verlaten. Vooral indirecten, consulting en SI. Het is niet voor niets dat er nog maar 7700 mensen bij Atos in NL werken en niet meer de 9000 van een tijdje geleden :) en blijft inderdaad redelijk uit de media omdat het in kleine groepjes gedaan wordt.

Ontslagronde raakt enkel en alleen de non-billables van de organisatie. Door de huidige overheadkosten zijn de commerciele uurtarieven van billables niet competitief met die van cap, sogeti, ordina en atos en is het moeilijk om de broodnodige nieuwe projecten binnen te halen.

Begrijp de reacties van sommige, klaarblijkelijk, Logicanen in het veld niet. De afgelopen maanden lees ik reactie na reactie dat er te veel management en secretariaat etc. zou zijn. Wordt dit keihard aangepakt is het nog niet goed.

Hou toch eens op met klagen, zuchten en steunen. Tafelvoetbal een uurtje minder op kantoor en draag positief bij in het vinden en creeren van nieuwe business!

@Atoser:

Nog maar 7700 medewerkers bij Atos NL nu tegenover 9000 een tijdje geleden? Dat scheelt 1300 arbeidsplaatsen, zoveel banen worden er nergens anders geschrapt. Ik wil daar wel wat meer over weten. Hoe lang geleden was dat bijvoorbeeld, die 9000?

Op Tweakers wordt inmiddels gemeld dat er 200-400 banen worden geschrapt bij Atos:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31843594#31843594

En hier ook:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31807600#31807600

Ik snap niet waarom dit zo negatief gebracht wordt. Het wordt open en eerlijk gebracht. Dat is soms hard...

Er gaat enkel overhead uit. Mocht ook wel eens.

Wat me wel erg tegenvalt bij de grote ICT-bedrijven is de flexibiliteit. Er wordt alles gedaan om de hebberige aandeelhouders blij te houden.Daar zit het probleem.

Uiteindelijk komt het overal (bijna) op hetzelfde neer. De verpakking is misschien anders/beter. Maar als het slecht gaat dan worden er gewoon keihard mensen uitgezet, totaal onafhankelijk van de prestaties uit het verleden van een persoon.

Dat is in mijn ogen dan ook het 'nadeel' van werken voor een internationale (beursgenoteerde) dienstverlener. Eerst worden de aandeelhouders op de hoogte gebracht, de geruchtenmachine gaat lekker draaien en dan komt de boel pas naar buiten...

Moet eerlijk zeggen dat iedereen volgens mij (diep van binnen) wel weet wat er kan gebeuren als je voor een Logica, Atos, Cap of whatever werkt als het slecht gaat. Alleen staan we er (liever) niet bij stil. Zelfs als alles goed gaat hebben we als Nederlanders ook altijd wat te mekkeren :-)

Sneu voor de mensen die nu op straat komen staan! Maar mensen met een goed trackrecord en netwerk moeten volgens mij nog prima aan de bak kunnen komen! Als je de kantjes er altijd vanaf hebt gelopen... dan kan het nog wel eens wat lastiger worden.

Ik heb zelf 10 jaar voor deze club gewerkt en ben in januari overgestapt naar een andere ICT club. De afgelopen jaren werden gekenmerkjt door reorganisaties, mis management en gigangtische overhead. Als consultant doe je een klus bij de klant echter bij dit soort jongens heb je te maken met een competence ,manager, delivery manager, account manager, sales manager. Allemaal komen ze bij diezelfde opdrachtgever over de vloer en moeten ze eten van hetzelfde uurtarief. Ik lees hier iets over de tarieven maar dit zijn mensen zonder inside informatiojn denk ik. Vergeet niet dat voor een senior consultant het tarief lag op een 140/150 euro per uur. Die grote kantoorpanden en dikke managementlaag moet ergens van betaald worden. Nu de makrt onder druk staat gaat men vol op de rem. Veel te laat want dit soort organisaties is veel te log geworden, Het gaat er niet meer om hoe we de klant naar binnen halen maar veel meer om de welke afdeling hij valt zodat de bewuste manager met de eer kan gaan strijken. Het WIJ gevoel en de ondernemersgeest zoals die er eens was in de tijd van CMG is al heel lang weg.

Gewoon zorgen dat het grootste deel van je management ook billable inzetbaar is, cq bij de tijd blijft en dus een vak heeft geleerd, helpt ook, dan kun je op en af schakelen naar believen. Het urenbedrijf kent 2 stabiele toestanden: 1) te weinig mensen, 2) te weinig werk en die kunnen binnen enkele weken omklappen. Als je daarop niet ingericht bent blijf je als een kip z kop achter de conjunctuur aanrennen.

Tja, volgens mij rommelt het ook binnen Atos en dan vooral binnen SI
Je mag op dit moment geen nieuwe leaseauto's meer aanschaffen omdat er nog te veel in de pool zouden staan
En impliciet hoor je vervolgens dat er binnenkort nog meer in zullen zitten, dus trek zelf je conclusie maar

Grrrr, nu is mijn eerste reactie er ineens wel...

Dienstverleners in de IT branche zijn zonder uitzondering gewoon uitzendburo's met alle conjunctuurgevoeligheid die daarbij hoort. Alle verpakking van projecten doen en verantwoordelijkheid nemen is loos gepraat zowel van de kant van de dienstverlener zelf als van de klant. Zit de conjunctuur tegen gaat gewoon iedereeen eruit. En hoe vervelend het ook is een uitzendburo kan maar op een manier reageren en dat is mensen ontslaan. Erger is dat al deze bedrijven zich altijd gedragen hebben als "echte" bedrijven zowel in het bouwen van allerlei dure en voor een uitzendburo overbodige managementlagen en andere indirecte functies als ook in de communicatie naar de arbeidsmarkt en de medewerkers. "Kom bij ons want dan speel je in de Champions League van de IT" en nu is het bal masque over en gaan de maskers af.... Jammer van al die mensen die de dupe zijn maar misschien wel goed dat de ogen open gaan.

Het is een tactiek van Atos om juist even te wachten met het bekendmaken van reorganisaties (lees ontslagen). Wat ik in de wandelgangen hoor heeft Atos nog maar een beperkt aantal mensen op de bank zitten. De eerste twee maanden zal daar ook nog niets mee gebeuren. Maar op het moment dat daar na twee maanden nog geen uitzicht is op "fee earning" ipv "fee eating", zullen ook deze mensen hun baan verliezen. Je zult zien dat dit veelal consultants zijn en bijv geen architecten. Daar waar veel aanbod van is, zullen de eerste klappen vallen. Ook senior consultants zullen deze keer de dans niet ontspringen, verwacht ik.

Voordeel en tevens nadeel van deze crisis is, dat de mensen die voor de grote softwarehuizen werken, nu duidelijk zien wat de taktiek is van deze softwarehuizen. Er zullen des te meer mensen zijn die na deze crisis er voor gaan kiezen om als zzp'er aan de gang te gaan, want daar krijg je ongeveer net zoveel zekerheden. Dit is een voordeel voor de mensen zelf en tegelijkertijd een nadeel voor de softwarehuizen.

Grote softwarehuizen zullen dus hun tactiek aan moeten passen naar de toekomst toe, want de grote concurrentie komt uit de hoek van de Jenricks en de ICT staffings van deze wereld. En voor de mensen zelf geldt: als je ontslag krijgt aangezegd, ga je dan hierna weer voor zo'n softwarehuis werken, waarvan je weet, dat die je straks weer gaat ontslaan? Of ga je anders kijken naar je eigen toekomst? En als je er voor kiest om bij zo'n softwarehuis wederom te gaan werken, mag je straks ook niet meer klagen.

@ Goed Lezen: Zeg aub niet dat Ordina het 'menselijker' aanpakt. Die 300 ontslagen waren er eerst 350. Doordat divisie BPO werd verkocht aan Centric werden het er 50 minder op conto van Ordina. Centric heeft er echter direct 63 ontslag aangezegd. Deze mensen maken geen aanspraak op het sociaal plan van Ordina. Ronald Kasteel lacht zich rot.
Mooie toko, Ordina. Hypocriete club met een twijfelachtige CEO als je het mij vraagt.

Deze ontslagen zijn al maanden (5-6) in voorbereiding. Door allerlei blunders van HR moest 1 en ander uitgesteld worden. Eerst werd er gesproken over 200 ontslagen, nu al over 300. Nu nog de non-billable functies maar straks waarschijnlijk ook de billable functies. Niets voor niets wordt er al gesproken over de nieuwe divisie C&PS divisie. Formeel bestaat deze nog niet eens. Pas na de reorganisatie. Jammer dat men er zo'n zooitje van heeft gemaakt. Als men wat eerder in bepaalde divisies had ingegrepen was dit niet nodig geweest. Slecht management dus en helaas zie je een aantal van die managers weer terugkomen in de nieuwe organisatie.

Wat betreft de salarisverhoging die dit jaar niet aan de orde is, is het extra zuur dat het huidige management wel gewoon hun bonus van het afgelopen jaar hebben opgestreken. Er zit dit jaar waarschijnlijk geen bonus voor de consultants in.

Als ik zo alles eens doorlees klinkt het toch niet zo gek wat Logica doet. De ontslagen vallen bij de overhead, Das toch prima? Waar zeiken al die consultants over? Die mensen gaan eruit zodat jullie kunnen blijven..en Logica kan het lijden, wat daar aan overhead zit...

Grappig al die reacties. Ziet niemand dat het slecht gaat met de economie? Dat er steeds meer gedetacheerden naar huis gestuurd worden bij de klant? En dat maatregelen dan onafwendbaar zijn?

Ik geef toe: de schoonheidsprijs wint het (weer) niet, maar er moet toch iets gebeuren! Wees eindelijk eens blij dat er nu in de non billables gesneden wordt. Iedere onderneming draaide vorig jaar heel goed (dus krijgen de managers een bonus zoals afgesproken) en de eerste maanden redelijk tot goed, dus het is geen verassing dat er nu "ineens" ontslagen vallen. Echt heel vervelend voor de mensen die het betreft, begrijp me niet verkeerd, maar wat willen we dan? Doorsukkelen en straks nog veel meer mensen ontslaan?

Dat gezeur over teveel management en dure panden... twee jaar geleden hoorde je er niemand over. Sterker nog, toen waren we bezig om te klagen over de slechte koffie en de abominabele werkplek. Arme wij! Iedereen wilde doorgroeien en maar al te graag zelf manager worden. Lonen moesten minimaal met 10 of 20% stijgen. Dat de manager een dikke bonus kreeg was heel normaal. Nu heeft het management het ineens gedaan.

En een beursgenoteerd bedrijf doet inderdaad alles om haar aandeelhouders tevreden te houden. Logisch! Zij hebben hun geld geinvesteerd en willen daar ook iets voor terug. Een koers die keldert is heel erg slecht voor een bedrijf! Overnames worden makkelijker, vertrouwen (ook van klanten) wordt minder, etc. etc. Maar nee, de werknemers (die willens en wetens ooit zelf voor dat bedrijf kozen en dat toen ook al wisten) klagen nu steen en been... jammer!

Non billables is een breed begrip. Als je namelijk op de bank zit, ben je ook "niet billable".....

Dus het klinkt nu net alsof er alleen maar ontslagen vallen in de management laag, maar 'mark my words'.....

Is er nu niemand, die door de goedkope stemmingmakerij heen prikt?

Een hoop stuurlij aan de wal, die alles beter denken te weten, zonder dat ze de realiteit in ogen houden.

Dat er gesneden moet worden om een bedrijf te redden is niet aan de orde op dit moment. Het ontslaan van de non billables is een structurele bezuinigingsmaatregel. Het is zeer sneu voor de betrokken medewerkers dat juist in crisistijd deze maatregel wordt genomen, dat had ook in een hoogconjunctuur kunnen gebeuren.

@Kritisch: Waarom zou ik blij moeten zijn als collegas worden ontslagen?

Het gros van de aandeelhouders heeft alleen geinvesteerd in zijn beleggingsportefeuille en niet in het bedrijf.

Nog een heel andere overweging:

Internationale bedrijven betalen nauwelijks belasting; da's algemeen bekend, maar dumpen hun problemen onverkort op de overheid; van de Ponzi banken die piramide fondsen zijn tot en met de ICT verleners, welke in slechte tijden royaal gebruik maken van de WW. Er bestaat in deze tijd een opmerkelijke scheefheid tussen het internationale bedrijfsleven en onze nationale vadertje staat. Dat gaat nog rommelen.

Logica heeft geen last van slechte economie, maar van een gewetenloos management, die deze operaties al lang hebben gepland, ver voor er nog sprake was van een krediet of andere crisis. Het Hire-Fire of Dump Scenario:

Gaat Logica toch het nederlandse gedeelte amputeren zodat het globale internationale deel ergens anders goedkoper verder kan leven... totdat ook daar de crisis toeslaat?

iedere keer weer verbaast je domheid, Ronald.

@Nike: Verbazing is goed, Verwondering is beter :-)
Dan krijg je vanzelf een ander gezichtspunt en kijk op dingen.

Ik hoor hier iedereen van alles roepen over grote bonussen voor managers maar laat ik heel duidelijk aangeven dat in de afgelopen 2 jaren niet of nauwelijks bonussen zijn uitgekeerd juist vanwege tegenvallende resultaten.

En inderdaad: uit mijn contacten bij de grote ICT dienstverleners blijkt heel duidelijk dat overal ontslagen vallen. Logica kiest voor openheid (als beursgenoteerd bedrijf),anderen doen het in kleine groepjes of zelfs op individuele basis.

Verschil is dat bij Logica het non-billables betreft en bij de concurrentie ook billables die op de bank zitten.

@R. Logica een groot aantal medewerkers in proeftijd ontslagen; dit waren grotendeels billables die op de bank zaten; dus Logica heeft wel degelijk billables die op de bank zaten ontslagen!

@J.

Ik zeg ook niet dat het niet gebeurd is. Het gaat in dit artikel om de 300 mensen die binnenkort te horen krijgen dat ze moeten vertrekken en de meest recente berichten van de andere partijen.

Waar jij het over hebt is al tot in den treure besproken in de afgelopen maanden. Klopt dat dit inderdaad billables betrof die op de bank zaten (of eigenlijk merendeels starters die nog in hun proeftijd zaten en nog niet ingezet waren vanwege uitblijvende vraag of het volgen van training).

Atos hanteert momenteel een scenario dat mensen die op de bank zitten en niet binnen 1 of 2 maanden een betaalde opdracht vinden verzocht wordt om te vertrekken (correct me if i am wrong).

Un-billables = overhead = 100 ontslagen in november al aangekondigd.
Het bericht gaat over de non-billables in de divisie 'Consulting en Professional Services'.
Met de reorganisatie zijn vrijwel alle detacheerbare medewerkers in die divisie terecht gekomen.
100+300 = 400 ontslagen....

A.J.

kolder. Je slaat de plank volledig mis.

De 100 in jouw telling maken deel uit van de nu aangekondigde 300.

@AJ.

Graag goed lezen: in het bericht staat te lezen dat met name Consulting en Professional Services de afdelingen zijn waar het momenteel moeizamer gaat vanwege de huidige economische situatie en het feit dat hierdoor klanten de hand op de knip houden. Het gaat dus niet over de non-billables in die afdelingen. De ontslagen gaan Nederland breed plaatsvinden en de overgebleven managers, secretariaat, etc. zullen herplaatst worden.

Geen bonussen uitgekeerd?

http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/technology/5084458/Logica-triples-executives-pay-as-1300-jobs-cut.html

Bonussen lopen in de miljoenen. Misschien niet voor Nederland, maar internationaal wordt er op los gebonussed!

@Bill: Leuk die internationale nieuwsbronnen.
Zo kom je via het buitenland te weten, wat hier niet verteld word.

@Ronald: dit nieuws was al weken bekend. Nederlandse management wordt ook afgerekend dat er te weinig " werk" naar India is overgeheveld.

De aandeelhouders vinden het allemaal geweldig. In een paar maanden tijd is de koers haast verdubbeld. En zeg nou eerlijk: de aandeelhouders, daar draait het toch allemaal om? Die hebben zich zo coulant opgesteld om hun zuurverdiende centjes in Logica te investeren. Dan mag er best worden ingegrepen als hun belangen in het geding komen. Dus stop eens met zanniken en welkom in de grote mensen wereld van de beursgenoteerde bedrijven.

@BeursGuru:
Ik zou haast gaan denken dat het niet meer gaat om het leveren van kwaliteit van ict-oplossingen aan klanten, maar om - op welke manier dan ook - een zo hoog mogelijke aandelen koers te behalen om je aandeelhouders maar te vrede te stellen.

Ik ben benieuwd wat de Logica mederwerkers er zelf van denken dat er over hun rug, dit soort corporate spelletjes gespeeld worden?

@Ronald
Het streven is om de klanten zo lang mogelijk kaal te plukken tegen zo hoog mogelijke tarieven en daarbij de salarissen van de medewerkers zo laag mogelijk te houden. Dit is het generieke, kapitalistische bedrijfsmodel. Werkt overal prima. Je hebt alleen een goede marketing / PR-afdeling nodig om eventueel gerommel over slechte projectjes onder het vloerkleed te vegen. De Logica medewerkers kan je beschouwen als slaafjes / prostituees die zich laten uitbuiten om hun kunstjes te vertonen.

Beste BeurGuru

Ben jij niet een klein beetje gefrusteerd of zelfs jaloers

Volgens mij is het in de meeste bedrijfstakken zo dat de werkenemrs de uitvoerende zijn van wat het management hen opdraagt

Of jij weet een plek waar dit anders is dan hou ik me aanbevolen

Het is tekenend dat de OR geen positief advies heeft gegeven en dat het sociaal plan GEHEIM wordt gehouden.

Ik heb van horen zeggen dat het sociaal plan een concurrentiebeding bevat?!

@Beursguru: Heldere uitleg ;-)

Een sociaal plan kost geld. Dus dat moet zo minimalistisch mogelijk zijn. Ik mag hopen dat de vertrekkers ook gewoon hun boete moeten betalen ivm het voortijdig afbreken van hun lease-contract. Kijk, zo houden we de Logica organisatie lean and mean. Vooral mean. Want we moeten geen watjes worden. By the way: ik mag verder hopen dat er ook een relatiebeding in is opgenomen, anders kunnen we de resterende bankzittende Logicanen alsnog niet doorschuiven naar de vrijkomende plekken bij de klant.

@Jan Willem Wouters
Niet jaloers en niet gefrusteerd. Ben zelf ook uitvoerend. Wel bij een niet-beursgenoteerd bedrijf. Dat is een wereld van verschil.

Fijne vent ben jij dat je mag hopen dat medewerkers die eruit gegooid worden ook nog even geconfronteerd worden met de boete voor het (ongewenst) voortijdig beeindingen van hun leasecontract.
Het lijkt me dat jij je weinig zorgen hoeft te maken...

@Beursguru.
Blijkbaar ben je je niet bewust van je frustraties.
Wat een dom gezwets.
Ter lering: de klant bepaalt de waarde van de dienstverlening, het is aan marketing dit boven tafel te krijgen en de portfolio af te stemmen op de klant zijn wensen en behoeften.
Ik moet de eerste marketeer nog tegenkomen, die "alles onder het vloerkleed veegt".
Mocht je werkelijk een consultant zijn, ik vrees dat je weinig inhoudelijks toevoegt, als dit je gedachtengang weergeeft.
Zelden zo'n kinderlijk gezwets gelezen, terwijl er toch behoorlijk wordt gezeurd hier op computable.

De OR heeft HR op haar blunders gewezen. De OR heeft er voor gezorgd dat Logica wettelijke regels in acht neemt en er een minimaal sociaal plan uit gesleept.

Is het toeval dat nu ook de voorzitter van de Logica OR gedwongen moet vertrekken?!


OR = overhead = exit

Goed plan!

Met de OR houdt Logica de vakbonden buiten de deur. En met een verzwakte OR hebben de werknemers nog minder in de melk te brokkelen.

Totdat de enconomie weer aantrekt, dan rekent men als werknemer van Logica af door te vertrekken. En dan heeft Logica weer een probleem richting de aandeelhouders om haar groeidoelstellingen waar te maken.

Inmiddels staat bij Logica de HR directeur Theo Borgert op non-actief. Zou er een verband bestaan tussen zijn blunders waardoor de reorganisatie een aantal maanden was vertraagd?

Leuke club dat Logica;
samengesmoltenmet CMG, die dure jongens bleven van beide kanten zitten i.p.v. stevig reorganiseren en al die overbodige mngmt functies te schrappen.
Nu heb je resultaat, de geldverslindende managers worden niet ontslagen maar de arme consultants.....

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×