Managed hosting door True

Atos verschuift personeel binnen divisies

Bankzittende medewerkers van de divisie Systems Integration worden door ict-dienstverlener Atos Origin ingezet bij andere divisies van het bedrijf, zoals Managed Operations. "We volgen de marktontwikkelingen op de voet om tijdig te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden."

Ict-dienstverlener Atos Origin probeert bankzittende medewerkers van zijn divisie Systems Integration (SI) onder te brengen bij Managed Operations (MO). Door personeel dat niet aan een project werkt beter in te zetten, hoopt het bedrijf zijn kosten te beperken. Dat bevestigt een woordvoerster.

"Momenteel zoeken we in de gehele organisatie naar mogelijkheden om kosten te minimaliseren, de manier van werken te optimaliseren en de organisatie te stroomlijnen. Daarbij proberen wij onze medewerkers zo optimaal mogelijk in te zetten", aldus de voorlichtster. "Het behoort inderdaad tot de mogelijkheid dat medewerkers tussen divisies wisselen. Nu gebeurt dat bijvoorbeeld met medewerkers die vanuit SI naar MO gaan." Het is onbekend om hoeveel personen het gaat.

Inspelen op veranderingen

De dienstverlener neemt de vraag vanuit de klanten als referentiepunt. "We volgen de marktontwikkelingen op de voet om tijdig te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden", duidt de woordvoerster. "De duur van de overplaatsing is hiervan afhankelijk en is per individuele medewerker verschillend."

Hoewel de medewerkers van elke divisie hun eigen competenties hebben, zouden de overplaatsingen geen gevolgen hebben voor de kwaliteit van de aangeboden dienstverlening. Deze kwaliteit staat altijd voorop, meldt de voorlichtster. "Om deze te waarborgen krijgen onze medewerkers, indien nodig, aanvullende opleidingen aangeboden."

Bankzitters en proeftijdontslagen

Veel ict-dienstverleners kampen de laatste maanden met personeel dat niet op projecten kan worden ingezet. Deze bankzitters worden vaak op cursus gestuurd. Soms proberen de automatiseerders dit overtollig personeel van de hand te doen. Nieuwe medewerkers zouden bijvoorbeeld binnen hun proeftijd al worden ontslagen, met alle gevolgen van dien. Atos Origin ontkent dit echter te doen, maar branchegenoot Logica heeft het inmiddels wel toegegeven.

Nederland is na Frankrijk de grootste markt van Atos Origin. In Nederland werd in 2008 meer dan dertig procent minder winst geboekt dan in 2007. Ons land is bovendien de enige regio in Europa waar de omzet in 2008 voor de dienstverlener daalde. Het jaar werd er afgesloten met een omzet van 1,063 miljard euro, een daling van 1,6 procent.

MO, SI en Consulting

Managed Operations (MO) is het grootste bedrijfsonderdeel van Atos Origin. In 2008 groeide de omzet van deze divisie binnen het wereldwijde concern het meest (met 6,4 procent). In Nederland kon MO echter net niet dezelfde omzet als in 2007 boeken.

Systems Integration (SI) is ook een belangrijke divisie binnen Atos Origin. Wereldwijd groeide de omzet in 2008 weliswaar flink (met 5,4 procent), de Nederlandse afdeling merkte echter veel van het wegvallen van een groot ict-project bij KPN. 2008 werd afgesloten met een omzetdaling van 2,7 procent.

De derde divisie van de Frans-Nederlandse dienstverlener, Atos Consulting, is het kleinst. Wereldwijd groeide de omzet met een procent, maar de omzet van Consulting nam in Nederland af met 2,1 procent ten opzichte van 2007.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Mooie herwaardering van Human Capital! Bravo Atos! Petje af dat jullie de eerste grote speler zijn die dit goede voorbeeld aan de rest van de markt laten zien.

Wees zuinig op je huidige - en toekomstige mensen, dan zijn zij ook zuinig op het bedrijf Atos, nu en in de toekomst. Vergeet nooit dat je mensen je groot hebben gemaakt tot wat je nu bent.

Mooie win-win situatie waarbij interne kennis transfer je mensen veelzijdiger en breeeeder inzetbaar maakt. Hier kan jullie bedrijf en jullie klantenkring weer de vruchten van kunnen plukken.
Ook goed voor de teamspirit om eens een andere bedrijfstakken en disciplines te leren kennen.
In sommige bedrijven is dit al jaren gemeengoed (job rotation). Dit houd je mensen gemotiveerd, geinspireerd EN de mensen zelf kunnen zich binnen jullie cultuur ook weer verder ontplooien.

Om Inshared te citeren: "We ALL benefit".

Welke andere (grote) dienstverlener volgt dit goede voorbeeld?? Met slecht nieuws en tariefverlagingen volgden jullie elkaar op de voet. Dan kunnen jullie ook niet achterblijven, want anders concurreren "de nieuwe en veelzijdige Atos-medewerkster/ers julie de markt uit. :-)

Tao says: "Change is good for business, mind and body"
It keeps the human energy flowing and profits too" yes!

Ronald,

leuk verhaal maar dat gaat natuurlijk niet werken. Medewerkers van SI zijn consultants, projectmensen. Deze mensen zitten helemaal niet te wachten op een beheerfunctie. Vervolgens komen ze binnen als projectleider, maar hebben geen idee hoe MO werkt....
MO moet je willen, het is een roeping, je kunt niet zomaar iedereen bij MO naar binnen duwen...

Als AO nou eerst eens MO zou gaan waarderen! (de staking van vorig jaar...) en de mensen eens fatsoenlijk gaat belonen...

Nu komen er allerlei medewerkers naar MO die hoge salarissen hebben, lease auto's, betere arbeidsvoorwaarden... Hoezo lekker onrust zaaien...

hmmm dat moet ik met je oneens zijn MO medewerker. Ik ben dan geen consultant maar analist, maar zit nu op MO beheer klus, en ik moet zeggen, het bevalt me uitstekend. Juist de mogelijkheid d?t ik een uitstapje kan maken vind ik een pluspunt van Atos. Naast mijn normale functie heb ik een berg aan technische know how en ik vind het prettig dat ik me nu juist bij collegas van MO ook nuttig kan maken.

Goh, ik heb meer dan tien jaar bij AO - MO gewerkt en alleen maar projecten gedaan...Zolang je de SI mensen maar niet binnen brengt als projectLEIDER is er geen enkel probleem. Er zijn voldoende klusjes in MO die je kunt uitbesteden aan een SI persoon. Dat bespaart weer op het inhuren van contractors.

Ik ben het met Ronald eens!
Als je werkgever je 2009 kan laten overleven door tijdelijk werk buiten je eigen speelveld te laten doen of zelfs onder je niveau. Dan kan je wanneer de zon weer gaat schijnen je eigen ding weer doen. Mijn complimenten aan Atos, zodra de lucht weer geklaard is kom ik eens langs!

PS natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zich benadeeld voelen, maar behoudt van medewerkers is in deze tijden enorm belangrijk
PPS inmiddels al weer een leuk klein bedrijfje gevonden om zelf te overwinteren.

MVG

Ex-Logica

@SI, AO, MO..
Leer eens oprecht SAMEN werken en niet elkaar af te vallen.

"Think SI + AO + MO = ATOS = Heel veel kundige Ict-ers".

Volgens mij zijn jullie - of je wilt of niet - allemaal afhankelijk van elkaar voor het voorbestaan van jullie bedrijf. Begraaf die ego-strijdbijlen eens en leer oprecht met elkaar samenwerken.

Kietel daarbij vanaf de werkvloer je management eens die nog niet zover is, want goed voorbeeld doet goed volgen.

Het intern uitwisselen is er alleen voor om de kosten van externe in te huren partijen te reduceren.

Maar het plaatje wat gebracht wordt is anders en gevaarlijker dan gedacht. In opzet misschien goed Ronald maar de praktijk ( aan den lijve ondervonden) is anders.

Case: He "Jan"je zit op de bank, alle cursusjes gedaan en afgerond ?? hoe zijn de resultaten... Kunnen wij daar hier iets mee ....?? Nee.... jammer maar we moeten inkrimpen terugloop klanten enzo je weet wel crisis.... Probeer maar binnen Atos binnen 2 maanden een ander plekje te vinden ..... en ja anders er zijn nog zoveel betere werkplekken buiten Atos dat je daar moet rondkijken...... en daaaag....

Ga er nou maar niet van uit dat Atos dit uit liefdadigheid doet.....

Ronald,

Wat een ware woorden. Zelfs binnen MO is het helaas een wereld van eilandjes, ego's, bureaucratie en moet geescaleerd worden om collega's aan het werk te krijgen voor dezelfde klant. Als men binnen MO toch eens gaat begrijpen dat je het werk voor je klant doet en dat je er niet zit om 8 uur per dag van de straat te zijn, zou het een stuk beter gaan. Beloning is fatsoenlijk. Ga maar eens bij andere partijen shoppen, dan kom je daar wel achter. Een leaseauto zit er misschien niet bij, maar als je dat pers? wilt, kun je altijd naar een ander onderdeel gaan en door het hele land reizen. Voordeel van MO is juist de vaste standplaats.

@MO Medewerker Atos:
- "Escaleren om mensen aan het werk te krijgen"
Klinkt niet echt positief.
- "Als men binnen MO toch eens gaat begrijpen dat je het werk voor je klant doet"
Mooie uitdaging voor de afdeling verticale interne communicatie :-)
- "Vaste standplaats" ja zalig doe mij maar een MO werkplek
Geen files?, lekker op tijd naar huis, regelmaat in je bestaan, bekend kunnen worden met een klant.
Volgens mij heb je het wel naar je zin daar..
Sterkte!

"Nu komen er allerlei medewerkers naar MO die hoge salarissen hebben, lease auto's, betere arbeidsvoorwaarden... Hoezo lekker onrust zaaien..."

Grappig, zo denken wij SI medewerkers over de Consulting collega's :)

Atos is in principe een bedrijf dat groter gegroeid is door overnames/fusies ed. Van al deze bedrijven hebben de mensen een andere achtergrond. De een komt vanuit de telecomhoek, de ander vanuit de energiehoek weer een volgende draagt nog steeds zijn Philips pet.

De stammenstrijd is nog steeds niet uitgewoed en zal ook nooit uitgeraasd raken. Een collega aan de telefoon te krijgen is een crime, ze zijn allemaal belangrijk en zitten achter antwoordapparaten, reageren niet op emails want ze zijn zelf belangrijk ( uitzonderingen daar gelaten) dit geld echt van laag tot management en hoger. De vergadercultuur is hemelschrijend en presentatie binnen de groep is alleen maar van haantjesgedrag hoe goed het management ( over jouw rug) heeft gedaan. Daarnaast lopen er constrant verbeterprogramma en reorganisaties van afdelingen.

Hou het maar uit elkaar en dan nu uitwisseling van personeel van de diverse afdelingen. Voor het oplossen van de diverse stammen misschien goed, maar brengt aleen maar onrust. ( dit ivm met afspraken / salaris/auto's/randvoorwaardelijk e.d.)

Met andere woorden het verloop is niet voor niets heel groot.De HRM afdeling werkt zich 3 slagen in de rondte om personeel binnen te krijgen en dit Ronald gebeurd bijna volledig door inhuur via werving en selectie ( die hier voor op iedere aangeleverde kracht 10 a 15 % van het jaarsalaris van krijgen)

"De stammenstrijd is nog steeds niet uitgewoed en zal ook nooit uitgeraasd raken. Een collega aan de telefoon te krijgen is een crime, ze zijn allemaal belangrijk en zitten achter antwoordapparaten, reageren niet op emails want ze zijn zelf belangrijk ( uitzonderingen daar gelaten) dit geld echt van laag tot management en hoger."

Daar is bij mijn stukje van Atos echt NIETS van te merken. Wel bij sommige MO clubs waar we mee werken, maar zeer zeker niet allemaal. In een bedrijf van deze omvang zijn er uiteraard verschillen als dag en nacht tussen de diverse takken en units.

Ik begrijp niet dat jullie op een extern forum dit gesprek voeren. Dit is toch niet goed voor de reputatie van je bedrijf? Je klanten komen hier ook en dat geeft geen goede indruk.

Beste klant van Atos...... dit lijkt misschien vreemd maar intern is daar geen ruimte voor..... en als ex Atos weet je wat al die spelletjes betekenen want daarvoor ben je ex Atos-er....

En ook als klant, weet je dit...

Beste klant van Atos,
Ik ben het ontzettend met je eens en zeer onprofessioneel van mijn collega's. Je nest bevuilen doe je niet en zeker niet waar de hele wereld het kan lezen. Geloof dat niet iedereen beseft dat ze maandelijks betaald worden.

Collega's,
Bevalt het niet, ga je toch lekker naar een ander? Kijkend naar wat de laatste tijd allemaal bij KPN/Getronics gebeurt, mag je echt niet klagen dat AO alles probeert om mensen binnen te houden en niet direct honderden op straat zet. Ook de woorden van Ronald kunnen sommigen van ons nog veel van leren!

@MO
Bevalt het niet, ga je toch lekker naar een ander?

Ja, en daar zou heel Atos eens mee op moeten houden!
Goed personeel, met goede kritiek stuur je niet naar de buren!

Collega's,
Bevalt het niet, ga je toch lekker naar een ander? Kijkend naar wat de laatste tijd allemaal bij KPN/Getronics gebeurt, mag je echt niet klagen dat AO alles probeert om mensen binnen te houden en niet direct honderden op straat zet.

AO probeert helemaal geen mensen binnen te houden, ze zijn zelfs een rap tempo al 644 "kwijt" geraakt, en de manier waarop, verdient al helemaal geen schoonheidsprijs......

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.