Managed hosting door True

ING vraagt ICT-leveranciers om tariefsverlaging

 

ING heeft zijn ict-leveranciers gevraagd om lagere tarieven. De instelling doet zaken met 'alle grote dienstverleners van Nederland', aldus een woordvoerder. De maatregel maakt deel uit van de grootschalige kostenbesparing die het bedrijf eind januari 2009 aankondigde.

ING onderhandelt in de Benelux met zijn ict-leveranciers over lagere tarieven. De maatregel is onderdeel van de kortgeleden aangekondigde wereldwijde kostenbesparing van een miljard euro. Dat bevestigt een ING-woordvoerder.

"Wij doen zaken met alle grote dienstverleners van Nederland", zegt de voorlichter. De externe partijen worden ingezet voor projectmanagement en bepaalde specialistische taken. Belangrijke leveranciers voor de bank zijn onder meer Atos Origin, Getronics, KPN en Accenture. De vier verzorgen als consortium in de Benelux het werkplekbeheer van de financiële instelling. Ook loopt een groot contract met dienstverlener Logica, voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties en voor het testmanagement.

Verlaging

Overigens hebben veel ict-leveranciers op hun beurt hun externe medewerkers eind 2008 verzocht om de tarieven te verlagen. De bedrijven gaven toen aan dat hun klanten om lagere tarieven hadden gevraagd.

Met lagere tarieven voor externe ict-projecten hoopt ING zijn kosten flink te verminderen, hoewel de woordvoerder niet wil zeggen hoeveel. Van het streefbedrag van een miljard euro, moet 350 miljoen komen van een personeelsreductie. De rest moet komen uit overige besparingen, zoals de heronderhandeling over ict-tarieven. De woordvoerder wil niet zeggen welke verlaging het concern van zijn leveranciers vraagt. Onbevestigde berichten stellen dat het om tien tot vijftien procent gaat.

ING ontslaat ook ict'ers

Eind januari 2009 maakte ING bekend wereldwijd zevenduizend banen te schrappen als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten. Dat is zes procent van het personeelsbestand. De personeelsreductie treft waarschijnlijk ook Nederlandse ict'ers. Het concern heeft een van de grootste ict-afdelingen van Nederland. "Het betreft een reductie over de gehele linie en mogelijk ook ict-afdelingen."

De financiële instelling verwacht over 2008 een nettoverlies (inclusief afschrijvingen) van een miljard euro. Exacte cijfers brengt de organisatie pas half februari 2009, bij de officiële presentatie van de jaarcijfers.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2857563). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Het is een opstapeling van papierwerk; mensen die voor zichzelf werken, op papier (hun factuur doorsturen) voor een preferred supplier werken, en de opdrachtgever maar flink betalen. Zijn verhalen bij alle grote bedrijven van mensen die ontslag nemen en dagen/weken later voor zichzelf via een preferred supplier meer vangen. Daar komt nu hopelijk een eind aan. Net als de bekende externen die soms langer rondlopen dan de gemiddelde medewerker. Het standpunt lijkt me duidelijk; de leveranciers kunnen kiezen voor iets minder in kas of meer op de niet-financiele bank...

@tweaktubbie: uhmm... al eens naar de tarieven gekeken van de interne medewerker (100 euro), van 80 euro tot 150 euro. Externen (gemiddeld) genomen zijn denk ik vaak goedkoper. Opleiding, expertise, risico (ziekte, pensioen, enz), belastingen, reisgeld, mogelijkheid tot ontslag zijn hier niet bij inbegrepen. Dit risico loopt de externe partij/individu.

Ik proef hier enige emotie, frustratie en wellicht ontevredenheid over die o zo "dure" externe collega?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel tussenlagen nog bestaan. van de 100 euro inkoop komt er 60 bij de freelancer/zzp'er terecht. de tussenpersonen snoepen elk hun deel hier af (wat ze er voor doen is een raadsel soms), haal gerust al die tussenmannetjes en -vroutjes er uit. de preferred supplier vangt 10 euro p/u en de 60 blijft bij de FL/ZZP'er. voila al 30 euro besparening voor (bv) ING. Of zie ik het nu te eenvoudig?

@urbanunr3st
"Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel tussenlagen nog bestaan."
Het is ook te hopen dat - door deze credietkrisis - het aantal (niet prductieve) tussenlagen drastisch terugloopt.

Dat de weg van dienstverlener (werknemer, freelancer) naar diensten afnemer (werk-gever, klant) korter, directer en helderder gaat worden. Dat de macht-structuurtjes in cv-tjs verkoopland afbrokkelen en dat dienstenafnemers weer rechtstreeks zaken gaan doen met de leveranciers zelf.

En nee, je ziet het precies zols ik het ook zou willen zien. Weg met de (preferred supplier) overhead, en alles rechtstreeks. Dan weten dienstverleners waar ze an toe zijn, en dienstenafnemer zijn goedkoper uit omdat ze de tussenlagen niet hoeven te financieren, die geen actieve bijdrage leveren aan de oplossing van hun uitdagingen.

@urbanunr3st en @Ronald

Ook ik zou graag zien dat grote afnemers als ING direct zaken doen met mij als freelancer. Helaas kiezen zij zelf om de prijs kunstmatig hoog te houden door hun krankzinnige 'preferred supplier' beleid; waarschijnlijk een hersenspinsel van een malloot met een MBA in plaats van een goede opleiding.

Wat ook speelt is dat het zaken doen met freelancers vergt vaardigheden als onderhandelen en een wederzijds goede relatie onderhouden; over het algemeen beschikken de voor mij bekende midden managers bij grote concerns niet over deze vaardigheden, dus besteden zij dat liever uit. Immers, als het management van onder andere ING echt verstand van zaken hadden, waren wij misschien niet in deze crise beland.

Het lijkt me ondoenlijk voor een bank als ING om direct in zee te gaan met al die freelancers, met elk hun eigen wensjes en eisen, en contractjes. Dus kan ik me onder meer om die reden voorstellen dat preferred suppliers noodzakelijk blijven, zodat een en ander overzichtelijk blijft. Die opeenvolgende schakels van tussenpersonen en cv-doorgeefluiken vind ik wel overbodige ballast.

"Ondoenlijk"? In de praktijk komt het er op neer dat alleen contractbeheer hier profijt van heeft. De onderhandelingen moeten evengoed plaats vinden, maar dat gebeurt nu op de vakafdelingen zelf die op hun beurt weer met contractbeheer moeten communiceren.

Kleine moeite om 1 of 2 standaardcontracten klaar te hebben liggen. Dat doen die tussenburo's ook. Wat de zzp'er doorgaans veranderd wil zien zijn idiote zaken als concurrentiebeding. En daar heb je dan meteen geen last meer van.


Een goed alternatief m.i. zou zijn dat de huidige tusenburo's alleen nog een finders fee zouden krijgen, de initiele contractonderhandeling doen en er dan tussen uit gaan. Dan is het zichtbaar waar de kosten naar toe gaan: namelijk naar acquisitie.

De zzp'er levert dan zijn expertise.
Het tussenburo doet acquisitie.
En de opdrachtgever levert het werk.

Het is de overheid met zijn protectionisme in de vorm van ketenaansprakelijkheid die dit soort constructies dwarsboomt.

Het zou zo simpel kunnen zijn.

Interne tarieven van 100 Euro/uur? ga toch weg. Bij een 40-urige werkweek betekent dat dus minimaal 13.000 Euro/mnd(rekening houdend met vakantie en ziekte). Mooi dat dat niet verdient wordt door een interne ICT-er!
De hele ICT wereld is verziekt door al die freelancers en zelfstandigen! Freelance/zzp werkers is veels te duur om continu, jaar in, jaar uit honderden medewerkers van rond te hebben lopen. Die moeten ze alleen gebruiken voor de pieken, zodat ze in dit soort tijden thuis kunnen blijven - en dus automatisch een kostenbesparing opleveren. Maar dat kan waarschijnlijk weer niet omdat ze met zo'n leverancier een of ander contract hebben afgesloten.
Ik zeg: contract tot afnemen van een medewerker voor 1 jaar, dan ook een 'gewoon' jaarsalaris. Een uurtarief van 35 Euro is dan nog steeds buitengewoon betaald.

@Rob
Helemaal mee eens. Jan?s argument over ?ondoenlijk? om direct in zee te gaan met al die freelancers? slaat eigenlijk nergens op; immers, grote concerns hebben managers op elke afdeling waarvan verwacht mag worden dat zij enige vaardigheid hebben in het onderhandelen; zij moeten immers ook onderhandelen met eigen personeel. En inderdaad, een paar standaardcontracten, opgesteld in samenwerking met freelancers organisaties als bv FNV zelfstandigen of ICT Office en heb je een stuk minder rompslomp.

Er is wel een initiatief van ABN Amro om via een website www.associates.nl freelancers direct te huren; echter, gezien de eis van 500 euros en 5 ?referenties? (lees; leads) om in te schrijven, heb ik niet de indruk dat het een betrouwbaardere partner zal zijn dan de huidige CV-schuivers.

Ricky, je hebt kennelijk geen enkel benul van ondernemen of van rekenkunde en lijdt kennelijk ook aan een misplaatste jaloerzie. De tarief van een zelfstandige is een allesomvattende prijs voor diensten; daaruit betaalt de zzp'er zijn loon, pensioen, belastingen, premies, particuliere AO verzekering, WA verzekering, vakantie tijd, cursussen, leegloop, administratiekosten, vervoer en neemt de risicos van werkloosheid geheel op zichzelf.

Als je 35 euro per uur een goed tarief vindt dan adviseer ik jou om nooit, nooit, nooit te proberen een bedrijf te leiden, want je zult het met een treinvaart de faillissement in jagen.

@Ricky:

Ik sluit me aan bij Tester. 35 euro per uur komt overeen met een maandelijkse omzet van ongeveer 4700 euro, op basis van voltijd 40 uur per week en 77% declarabel. Reken maar even mee: 30 vakantiedagen, 6 feestdagen, 10 ziektedagen (4% ziekteverzuim lijkt veel maar is vrij gemiddeld), 5 dagen op cursus, en nog 10 dagen leegloop en acquisitie. Want al die dagen worden niet betaald.

Van die 4700 euro gaan de werkgeverspremies volksverzekeringen af (premies WW, WIA, WGA etc). Dan blijft er 4070 euro over. Dan de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (afgerond 200 euro per maand). En het werkgeversdeel van een pensioenbijdrage (lage schatting, ook 200 euro per maand). Blijft 3670 over voor de freelancer.

Reiskostenvergoeding 19 ct/km, 20 kilometer enkele reis: 125 euro. Zo'n vergoeding heb je namelijk ook als je in de loondienst werkt.

Vakantiegeld opzij, resteert een brutoloon van 3280 euro per maand.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen nog niet eens meegeteld. Ook geen leaseauto, 13e maand, winstdeling of andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Geen prepensioen en niet de 36-urige werkweek die bankpersoneel heeft. Studiekosten zelf betalen.

Ik denk niet dat er veel IT'ers zijn die voor dit geld zulke risico's willen lopen. Dan ben je echt beter af in loondienst;)

@ Ricky

Hoe veel denk je dat een consultant van een grote ICT diensverlener per uur vangt? Hoe lang werk je al als ICT'er? Elk grote onderneming zou liever freelancers inhuren dan consultants want die freelancers, managers ervaring hebben maar toch als 'programmer' inzetbaar zijn (voor maar ?100p/u).. en dat vergeleken met een consultant met 1-2 jaar ervaring voor ?160 p/u! "Je lijdt idd aan een misplaatste jaloerzie."

Als de ING nu eens het mes zou zetten in alle procedures en formulieren die alleen maar werk kosten en niets opleveren, dan zijn er nog maar 60% van de mensen nodig om het overblijvende nuttige werk te doen. Als dat werk vervolgens ook nog beter wordt georganiseerd, zijn de overblijvende lieden nog eens 30% productiever.
Dat levert heel wat meer op dat die schamele 10% reductie, waardoor ze alleen maar minder slimme mensen krijgen en de productiviteit mogelijk met meer dan 10% wordt verminderd.
Zijn er eigenlijk echte managers bij de ING? Of begrijpen wij ze niet?

Wat veel bedrijven zich eens af moeten vragen is waarom mensen niet bij hun in dienst willen komen.

Overheden en het bank- en verzekeringswezen kunnen zelf niet aan personeel komen, maar ze geven jaarlijks wel kapitalen uit aan allerlei ingehuurd personeel.

Als ik als ingehuurde (of dat nu via een groot softwarehuis of als zzp-er) netto per maand meer overhoudt dan als ik als werknemer bij de "huurder" in dienst ben, waarom zou ik dan vast in dienst gaan?

Voor opvang van pieken mag je als bedrijf best even wat extra neertellen, maar bij structurele inhuur moet je je als bedrijf toch eens achter je oren gaan krabben denk ik.

(iemand die al weer 4 jaar door hetzelfde bedrijf ingehuurd wordt)

Hoi,

Ik wil toch graag even reageren op al die commentaren die toch een beetje een onjuist beeld scheppen. Als ik alle reactie lees dan lijkt het heel erg simpel om voor een bank te werken en dat iedereen dit wel even kan. Dat is niet zo. Het is niet als of je een lullig websitje in elkaar knutseld. Dus experts zijn van groot belang voor de continueteit van de banken en ja je moet een geheimhouding verklaring tekenen omdat je met gevoelig materiaal omgaat. Ook dit is niet voor iedereen weggelegd. Dus je komt al heel snel in een specialisme terrecht waar nu eenmaal niet veel mensen van rondlopen. Zelfs nu niet want laten wel wezen de eerste die op straat staan zijn meestal niet de zo genaamde keien in het vak. En het is inderdaad niet te doen om direct met zzper?s te onderhandelen. Via een buro vindt er automatische een eerste ronde plaats. Dat scheelt enorm veel tijd en je weet dat die kandidaten die dan voor een gesprek komen ook daadwerkelijk wat kunnen en ook vaak hun sporen al hebben verdiend. En die jongens kosten nu eenmaal wat meer. Dit werkt in veel markten zo. Dus investeer in jezelf en zorg dat je een toppertje wordt dan zit je altijd goed waar je ook werkt in welke branch dan ook omdat je het simmpel weg verdiend.

De Preferred Supplier ?

@Preferred supplier,
Jij wilt duidelijk de mythe in stand houden dat agencies toegevoegde waarde hebben. Een bedrijf als ING met wereldwijd 125.000 man kan echt wel zelf 10 of 20 man aan het werk zetten om acquisitie op zzp'ers te doen. En daarbij kunnen zij zich specialiseren op zzp'ers met bank-specifieke kennis en hun eigen databank opbouwen.

Preferred suppliers voeren helemaal geen eerste schifting uit. Maar al te vaak wordt ik gebeld door dergelijke agencies voor jobs die totaal niet gerelateerd zijn aan mijn kennis en ervaring, en dat puur doordat ze een algortime tegen mijn cv en de vacature hebben gehouden die een match heeft opgeleverd.

De agencies hebben per definitie minder kennis in huis van het vakgebied waar de inzet van een zzp'er voor nodig is. Dus kan dit beter door de eindklant zelf worden gedaan.

De schifting die wel plaatsvindt door de agency is die van capabele zzp'er uit de selectie weghalen omdat de agencies die door hun eigen torenhoge marges niet meer bij klant geplaatst kunnen krijgen.

Nope. Je verhaal klinkt leuk maar de werkelijkheid is heel anders.

@preferred supplier

Jou verhaal gaat op voor korte klusjes waarvoor je een specialist nodig hebt.

Vergelijk het met thuis: als de badkamer betegeld moet worden, huur je een tegelzetter (de specialist) in om dit te doen.
Dat kost wat meer dan het kunstje zelf te leren, maar het gebeurt wel goed.

Echter, ben je een bouwbedrijf dat ieder jaar 50 badkamers moet betegelen, dan loont het de moeite om iemand binnen je bedrijf hiervoor op te leiden. Kost op termijn stukken minder.

Zeker als je wat mensen voor langere tijd in dienst hebt, krijgen ze extra toegevoegde waarde omdat ze het bedrijf en de geschiedenis van het product kennen.
Ook dat kun je natuurlijk met inhuurkrachten regelen (gewoon lang inhuren), maar daar hangt dan een aardig prijskaartje aan.


Collega-specialisten van me worden momenteel al bijna 10 jaar door hetzelfde bedrijf ingehuurd; dat geeft toch te denken.

"Collega-specialisten van me worden momenteel al bijna 10 jaar door hetzelfde bedrijf ingehuurd; dat geeft toch te denken."
daarom is deze crisis er wel goed voor om deze "specialisten" met hun tarieven de laan uit te sturen, en gewone mensen aan te nemen, zoals de RaboGroep nu wel doet;
dit noemen de economen "shake-Out"

Freek, Tester, Consultant,
OK, ik ben wat extreem geweest met mijn 35 Euro, maar 3000 Euro per maand is voor een starter een behoorlijk bedrag. En dat soort mensen zie ik hier om me heen toch ook ingehuurd zitten voor 80/uur. En zeker als ze niet weggestuurd mogen worden 'omdat er een contract van een jaar is', vind ik dat dus misplaatste risicopremie. Door een lange termijn contract wordt het risico op leegloop weggehaald. Ze werken bij IT detacheringsbedrijven, dus ze lopen ook geen risico, en het IT bedrijf heeft een collectieve AOV, etc.
35 Euro mag dan de ondergrens zijn. verdubbel het en het is overdreven luxe. 10 jaar zo iemand inhuren kost net zo veel als 2 mensen vast in dienst nemen. Dan kan je (bijna) 2x zo veel werk gedaan krijgen!

@Ricky,

Ten eerste: als je voor een starter 80 euro/uur betaald dan kun je donderop zeggen dat hiervan 20 a 30 euro naar de tussenagent gaat, of in het geval van iemand die in vaste dienst is bij een detacheringsburo: 60 euro/uur gaat naar overhead zoals HR, contractbeheer, management en natuurlijk niet te vergeten de ozo belangrijke aandeelhouders.

ZZP'ers krijgen bijna altijd een contract met een opzegtermijn van een maand. Dus daar zit je niet aan vast voor een jaar. In tegendeel. Zij weten dat ze moeten gaan in slechte tijden. Geen enkel probleem. Het vervelende echter van slechte tijden, is dat deze meestal wereldwijd zijn. En dan is het moeilijk een nieuwe klus te vinden en moet je dus reserve hebben opgebouwd. Zie daar de reden voor de hogere tarieven. Desalniettemin is een ZZP'er altijd goedkoper dan zijn collega-gedetacheerde met dezelfde kwaliteit.

Verder brengt een ZZP'er kennis in de organisatie die organisatie moeilijk zelf kan opbouwen en vaak niet lang nodig is. Het komt voor dat mensen lange tijd en inderdaad soms 10 jaar ergens zitten maar dat is geen regel. ICT freelance werk kun je ook niet vergelijk met freelance werk van bv een fotograaf of schrijver. ICT klussen zijn langdurige klussen omdat ze zelden op zichzelf staan en de ingebrachte kennis geborgd moet worden.

In plaats van te kijken wat een ZZP'er kost, kun je beter kijken naar wat ie oplevert. Dat is vele malen hoger dan de kosten!

@Ricky, waarom ga je niet zelf als zzp'er aan de slag? Je klaagt over andermans inkomen, terwijl de keuze ook voor jou openstaat. Mijn tandarts verdient bakken met geld, zeker veel meer dan ik, maar daar klaag ik niet over; ik had immers zelf kunnen kiezen om tandarts te worden, maar koos voor de ICT. Maar jij wil kennelijk liever dat een ander zijn tarief/loon/salaris wordt verlaagd. Daarom wordt er over jaloerzie gesproken.

Ik zou zeggen; bouw wat ervaring op, haal een aantal gewilde vakopleidingen en diploma's, doe een cursus verkoop en kijk of je niet zelf beter kunt verdienen.

Ik verdien genoeg, ben ik niet ontevreden over, helemaal niet. Ik zie ook inkomens van buiten de ICT, vandaar. Ik kijk alleen naar mijn bedrijf, en daar gaat het om. Die gooit bakken met geld weg, door jarenlang mensen in te huren in plaats van in dienst te nemen. De kwaliteit die ze soms daarvoor krijgen is bedroevend. D?t is mijn probleem. De verhouding prijs/kwaliteit klopt gewoon niet. En dit wordt geaccepteerd in de ICT hoek door vele bedrijven. Daarom zeg ik dat deze hoek verziekt is.
Hetzelfde is nu aan het gebeuren in de zorg: steeds meer zzp'ers die een ziekenhuis veel geld kosten, maar net zo veel opbrengen als een vaste kracht.


P.S. het heet jaloers of jaloezie. jaloerzie bestaat niet.

@Ricky,

Je hebt helemaal gelijk. ZZP'ers die jaren lang op dezelfde plek zitten hoort niet. Maar dat ligt niet aan de ZZP'er, dat ligt aan het management.

Als een ZPP'er slechte kwaliteit levert dan moet je hem of haar er gewoon uit knikkeren. Simpel.

Vaste krachten leveren net zo vaak, en waarschijnlijk vaker, slechte kwaliteit. En dat kost een organisatie veel meer. Niet zozeer door hun salaris, maar doordat ze gaan saboteren. Ze blokkeren de uitrol van nieuwe efficientere systemen omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken. Dat is waar het verlies zit.

Stop de ZZP'er de schuld te geven en kijk waar de bron van de ellende zit.

Rob,

Ben jij zzp'er? Je leest in ieder geval verschrikkelijk. Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ik juist mijn bedrijf de schuld gaf, mijn management. Niet de zzp'er.

@Ricky, als het management zo slecht is, ga dan voor jezelf werken; dan hoef je niet te worden uitgeknepen voor een anonieme aandeelhouder die zich niet interesseert voor jouw werk en een manager die alleen op zijn eigen bonus jaagt. Maar zorg er wel voor dat je een goed tarief vraagt.

Ze willen flexibiliteit, zodat ze de mensen er snel uit kunnen donderen? Daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Dat tarief draagt ook een risicopremie in zich. Als ze het te duur vinden, dan moeten ze meer vaste mensen aannemen en anders niet janken. Of mogen we ook zeuren over de te hoge hypotheekrente?

Heren,

Door de ICT schaarste in het verleden zijn de hoge tarieven in het verleden aanleiding geweest voor vele ICT specialisten om veel geld te kunnen verdienen. Als ZZP'er maar ook in dienst bij een ICT dienstverlener. Laten we het laatste ook niet vergeten, want en goede ICT kan bij een ICT bedrijf ook goed verdienen.

Bedrijven in nood kijken nu eenmaal naar 'low hanging fruit' en dat betekent snijden. Sommige grote bedrijven maken handig gebruik van hun machtspositie en dwingen leveranciers vriendelijk tot tariefsverlaging.

Ik pleit liever voor een gezonde klant/leveranciersrelatie waarin ruimte is voor overleg met als doel: flexibiliteit en kostenbesparing. Waarbij geldt dat bij betere tijden we ook weer als partners om tafel kunnen zitten. Een duurzame relatie dus.

Wel ben ik het eens met de vele tussenlagen tussen eindklant en ICT specialist. Vele euro's worden verspild door slecht knip en plak werk. Dit heeft de reputatie van ICT geen goed gedaan!! ICT is een serieus vak, maar het lijkt erop dat de aasgieren geen vlees meer kunnen vinden op het bot.

Als grote eindklanten nu eens normaal inkoopbeleid voeren ipv machtsmisbruik en ICT specialisten/ZZP'ers en tussenbureaus accepteren dat sky niet altijd meer de limit is.......en passie voor het werk uiteindelijk het belangrijkste is want dan voeg je echte waarde toe en doe je ICT recht aan.

Heren,

Contractors of ZZP'ers die werkzaam zijn in de toch wel wat zwaardere ICT omgevingen zijn schaars en dit zal voorlopig ook wel zo blijven. De aanvoer van jonge ICT talenten blijft te veel achter.

En waar de vraag groot is, zullen de tarieven ook navenant zijn. Dat de tarieven zo zijn opgeschroefd heeft meer te maken met de grote partijen die er tussen zitten. De yacht's en Ordina's. Marges van 20% of meer zijn niet ongewoon.

Door aankondiging van tarief verlagingen krijgen kleinere partijen weer meer de mogelijkheid dichter bij de eind klant te kunnen aanbieden.

Voordeel is ook dat die klant meer aandacht krijgt.

En bij die kleinere parijen zit nu eenmaal wel de kwaliteit waar een grote klant op zit te wachten.

Wat de ZZP'ers betreft. Dat zakken vullen valt best mee. Deze mannen zijn vaak zeer specialistisch en investeren in hun kennis gebieden. Iets waar het bij andere ICT'ers nog wel 's aan schort.
Een goede ZZP'ers heeft aandacht en toegevoegde waarde voor de klant waar hij zit.

Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.



Vacatures bij ING

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.