Managed hosting door True

Werknemer kiest massaal voor BYOD

Ondersteuning voor privé-devices is onvoldoende

 

BYOD

70 procent van de Nederlandse werknemers zet hun privé-apparaat, zoals laptop of smartphone, zakelijk in. Dit terwijl 28 procent van de werkgevers geen ondersteuning biedt wanneer functionaliteiten op privé-telefoons niet werken. Dit blijkt uit het tevredenheidsonderzoek van Fujitsu IT, waarbij 1172 medewerkers van bedrijven in verschillende sectoren werden ondervraagd over het it-beleid van hun werkgever.

Hoewel de meerderheid van de medewerkers (ruim 70 procent) hun privé mobiel en laptop zakelijk inzet, schieten werkgevers te kort als werknemers problemen ondervinden met de inzet van hun eigen devices. Zij voeren dus geen actief byod (bring your own device)-beleid. Ruim een kwart krijgt alleen ondersteuning voor de bedrijfseigen zakelijke apparaten.

Mark Schippers, manager service desk & technical support van Fujitsu: ‘Het is zonde dat werknemers op zichzelf zijn aangewezen als zij problemen ondervinden met bepaalde functionaliteiten. Zij zouden een stuk effectiever kunnen werken als ze hiervoor de interne servicedesk kunnen benaderen.’

Nieuwe apparatuur

Verder toont het onderzoek dat de Nederlandse werknemer veel waarde hecht aan nieuwe apparatuur. Dit zou namelijk volgens bijna een kwart de tevredenheid in het werk het meest vergroten. Met name mannen en jongeren worden gelukkiger van nieuwe apparaten. ‘Privé zie je ook dat jongeren de nieuwste gadgets als een van de eerste omarmen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze de beste en nieuwste devices willen hebben op hun werk’, aldus Schippers.

Nederlandse organisaties investeren in technieken die het werk makkelijker moeten maken, zoals apps voor intern gebruik. Slechts de helft van de medewerkers is hiervan op de hoogte. Schippers: ‘Dit kan met gebrekkige interne communicatie te maken hebben, maar ook met gebrek aan interesse in it van medewerkers zelf.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5427226). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

De werknemer reageert (steeds) sneller dan de afdeling die BYOD eigenlijk zou moeten faciliteren. Heb gelijksoortige onderzoeksresultaten gezien. Het laatste over 'gebrekkige interne communicatie' zou je ook kunnen opvatten met het feit dat er vanuit IT veel meer nadruk zou moeten liggen om werknemers te betrekken bij digitale veranderingen.

ja, ik ik adviseer mijn klanten ook elke dag om hun playstation mee te nemen om het werk gedaan te krijgen, maar je wilt niet weten hoe vaak ze weer uit gewoonte op hun desktop een suf excel bestand gaan openen.
Helaas ben ik nog best veel tijd kwijt met het repareren van de prive auto's die de werknemers meebrengen om naar hun werk te komen, anders zou ik daar meer aandacht aan kunnen besteden.

Vaak is het zo dat een werknemer zijn eigen smartphone gebruikt omdat de zakelijke telefoon niet toereikend is of ze liever 1 apparaat gebruiken.

Dus wat is nou werkelijk BYOD..... dat de werkgever het toelaat dat je je eigen device meeneemt of dat de werkgever in overleg met de werknemer een budget / opties geeft waarna je een apparaat koopt dat van jou is.

In het eerste geval zie ik het niet als BYOD en is het voor de werkgever ook niet te doen om dit te supporten, aangezien er zoveel verschillende devices zijn. De werknemer beseft dit vaak ook omdat hij / zij het device ook echt gebruikt als een speeltuin (lees alles installeren wat mogelijk is, spelletjes, surfen, etc.)

De 2e optie waarbij er overleg is en een beperkte keuze, is het wel mogelijk voor de werkgever om dit te gaan supporten. Maar deze optie wordt bijna nooit gebruikt en geeft de gebruiker wat minder vrijheid in zijn keuze. Tevens geeft het vaak een gevoel van controle, een zakelijke telefoon waarop je NSFW content ontvangt (whatsapp, snapchat, etc).

Nieuwe apparatuur en BYOD klinkt als vanzelfsprekend, elke 2 jaar een nieuwe telefoon en op het werk zit je met 5 jaar afschrijving, ofg langer. Dus met BYOD kan de medewerker zelf bepalen wanneer hij iets vervangt. Ik ben ook voor dit principe, begrijp niet waarom dat niet door bedrijven wordt omarmt of heeft dat iets met de houding van de ICT afdelingen te maken?

@Willem
Het antwoord op je vraag moet je waarschijnlijk zoeken in Enterprise Lifecycle uitdagingen want ik denk dat je BYOD niet (geheel) los kunt zien van Consumerization of IT problemen.

Voordat je - zoals gebruikelijk - weer eens tegen de ICT afdelingen aan gaat schoppen is het misschien handig om je eerst eens te verdiepen in de paradoxale tegenstrijdigheid van de governance. Neem eens elke 2 jaar een nieuw telefoonnummer of een ander e-mail adres en kijk eens hoe handig dat is.

[...] Hoewel de meerderheid van de medewerkers (ruim 70 procent) hun privé mobiel en laptop zakelijk inzet, schieten werkgevers te kort als werknemers problemen ondervinden met de inzet van hun eigen devices. Zij voeren dus geen actief byod (bring your own device)-beleid. Ruim een kwart krijgt alleen ondersteuning voor de bedrijfseigen zakelijke apparaten. [...]

Wel bizar - een werknemer die zich de vrijheid neemt om andere spullen te gebruiken dan waar zijn werkgever op ingericht is. Om vervolgens de zwarte piet bij die werkgever neer te leggen als er iets niet werkt.

Voor IT dienstverleners als Fujitsu natuurlijk koren op hun molen. Hun calculatiemodellen zijn gebaseerd op het aantal problemen wat gemeld wordt. Waarbij het tarief per gemeld probleem toeneemt naarmate de variëteit aan devices en apps groter wordt (i.e. de mate van standaardisatie afneemt).

To BYOD or not to BYOD is not the question. Als je met BYOD bezig bent concentreer je je op het verkeerde probleem, of de op verkeerde oplossing.

Het device is slechts een afgeleide. Als organisatie heb je processen. Om deze zinvol uit te voeren is vaak software nodig. Software als venster naar een data bron. Hoe je de processen uitvoert zou los moeten staan van het device. Door de software en data centraal te stellen en te beveiligen maak je het mogelijk om ieder device te gebruiken voor het uitvoeren van je processen.

Stel je mensen nu centraal en zorg dat zij hun werk uit kunnen voeren. Ik zou niet blij worden om twee of meer apparaten met mij mee te zeulen. Of prive tools zou aanschaffen omdat de zakelijke niet toereikend zijn.

Deze strijd is gewoon gevaarlijk voor je business. Talent loopt weg, is minder productief en kost je geld, net als verkeerd gebruik van deze shadow it. Maar tegen zijn maakt nog niet dat het weg gaat. Neem het serieus, onderzoek het, dimensioneer het, maak een risico analyse.

Ga er maar in ieder geval vanuit dat je zonder tools uit de cloud waarschijnlijk niet compleet bent en als je die tools dus gaat omarmen zul je toegang moeten regelen en heb je een IAM nodig. Hybride is wellicht nodig, dus kijk ook hoe je de connectie legt tussen wat je hebt en wat je krijgt.

Maar dat voor of tegen roepen is zo 2012...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×