Managed hosting door True

'Pratende auto' moet files terugdringen

 

file

Auto's op Europese wegen wisselen vanaf 2015 onderling realtime verkeersinformatie uit, voorzien verkeerscentrales van actuele data en ontvangen van deze verkeerscentrales draadloos rij-adviezen. Deze 'mobiliteitssamenwerking' zal het aantal ongelukken, files en het brandstofverbruik terugdringen. Dat voorspelt een consortium van Europese onderzoeksorganisaties en bedrijven op basis van een vierjarig onderzoek, dat de Europese Unie met een totaalbedrag van 52 miljoen euro subsidieerde.

Op de Cooperative Mobility Showcase 2010 in de RAI in Amsterdam, gaven onderzoekers woensdag een demonstratie van de mogelijkheden van 'coöperatieve mobiliteitssystemen.' Dat zijn systemen waarmee auto's onderling en met verkeerscentrales actuele verkeersinformatie uitwisselen. Onderzoek hiernaar gebeurde de afgelopen vier jaar binnen drie onderzoeksprojecten: Coopers (Co-Operative Systems for Intelligent Road Safety), CVIS (Cooperative Vehicle Infrastructure Systems) en Safespot.

Vervolgonderzoek moet in 2013 een stabiele verzameling standaarden opleveren. Volgens de onderzoekers wordt het daarmee vanaf 2015 voor autofabrikanten mogelijk om auto's te verkopen die zijn voorzien van coöperatieve mobiliteitssystemen.

Bestuurder houdt controle

'Wij zagen ons voor de technische uitdaging gesteld om systemen te ontwikkelen voor verschillende automerken, over Europese grenzen heen', zegt onderzoekscoördinator Paul Kompfner van CVIS. 'Die systemen moesten bovendien continu informatie kunnen uitwisselen, en precieze locatie-informatie kunnen doorgeven. Dat maakt het voor verkeersinformatiesystemen bijvoorbeeld mogelijk om verschillende boodschappen te versturen per baan. De bestuurder blijft daarbij de controle houden.' CVIS leverde routertechnologie op, die in auto's en langs de kant van de weg kan worden geïnstalleerd. 

Onderzoekscoördinator Alexander Frötscher van Coopers: 'Ons doel was om verkeersinformatie te geven aan automobilisten voor de komende twee, drie kilometer.' Binnen Coopers werd een grensoverschrijdend standaardprotocol gebruikt voor het de- en encoderen van verkeersinformatiesystemen: TPEG RTM (Transport Protocol Experts Group - Road Traffic Message).

Assistentie bij inhaalmanoeuvres

Het doel van Safespot is om de verkeersveiligheid te verhogen. Daarbij gaat het onder meer om het geven van veiligheidswaarschuwingen over bijvoorbeeld gladde wegen, het voorkomen van botsingen, en het geven van assistentie bij baanwisselingen, inhaalmanoeuvres en het oversteken van kruisingen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3298508). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Wordt je auto dan ook boos op je als je niet doet wat hij wil?!? :P

Maar wel goede ontwikkeling, ik vermoed dat dit soort systemen veel beter zijn tegen files i.p.v. kilometer-oplichting/heffing.
Nou alleen nog die nieuwe auto's gaan verkopen zonder BPM, zodat ze betaalbaarder worden en iedereen zijn gare oude auto de deur uit doet.

"Weet u zeker dat u nu wilt inhalen?"
Ja Nee

Enfin... Weer een stel systemen erbij in de auto. TomTom, km.heffing in een verre toekomst, boordcomputer, etc.
Het wordt tijd om _nu_ voor 't traject 'Open Source en Open Standaarden' te kiezen (op elk niveau). Closed Source, waarbij niemand kan controleren of er voor het verkeer gevaarlijke fouten in de code zitten, moet je helemaal niet willen in het verkeer. Je moet er niet aan denken dat Microsoft ook hier de toon gaat uitmaken - een bedrijf die veiligheid altijd al als derde-rangs prioriteit heeft gezien.

Problemen los je op door bij de /ROOT te beginnen.

1.Verdeel bedrijven/werkplekken meer over geheel nederland, zodat voor iedereen de woon-werkafstand korter word.

2. Ga telewerken voor zover dat kan.

Tot slot:
Het getuigt mijn inziens van "complete bestuurlijke incompetentie en waanzin" om te zien hoe steeds meer kantoor werkplekken stelselmatig bijeengedreven worden in de Randstad.

Lekker allemaal te werk gesteld worden in grote NWO Megalopolissen zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en in de rest van Nederland is er geen werk meer te bekennen.

Dit NWO denken (veel mensen concenteren op elkaar in kluitjes) zorgt er bewust voor dat "de file problematiek" blijft bestaan en er dus vet veel geld aan verdiend kan blijven worden, terwijl men eigenlijk geen oplossing wil.

Zo ook dit lapmiddel "pratende auto".. Leuk speeltje, fijn technogadget, maar een structurele oplossing is het niet.

"Auto's op Europese wegen wisselen vanaf 2015 onderling realtime verkeersinformatie uit"
Precies en dus ook ANDERE INFORMATIE (gps-positie, afstand, begintijd, eindtijd) het rekeningrijden in een klap op EUROPESCHE SCHAAL in gevoerd kan gaan worden ;-)

Remember. de Chips en software liggen allang klaar. Het is alleen nog een politiek steekspel om deze handel door je strot gedrukt te krijgen en JOU voor de kosten laten opdraaien :-)

Blijf wakker, Big Broter slaapt nooit

@ filerijdert

problemen oplossen /root : Yes
telewerken : Yes, als het van je baas ook mag
op kluitje werken : Nope, maar er zitten ook voordelen aan, zie silicon valey, automotive hitech campus helmond om maar eens 2 vergelijkbare hotspots te noemen :)

maar verder vind ik je reactie wel beetje azijnzeikerig; big brother bestaat allang en zeker niet alleen bij bedrijven; hackers futselen net zolang tot ze je computer aan een paar mio anderen gekoppeld hebben om je codes te kraken of om andere manier je gegevens te stelen.

Als auto's met elkaar communiceren, voor file info of andere diensten, wil dat nog niet zeggen dat je ID gekraakt is en gekoppeld kan worden aan NAW, of dat de overheid er mee aan de haal gaat om te KMheffen. En ja, het meest ligt al klaar maar het wordt nog niet op grote schaal gekocht. Overigens ben je wel heel dom als je denkt dat gratis bestaat. Goeie info kost geld en de gebruiker hoort daarvoor ook voor te betalen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de weg. Nu betaalt iedereen er hetzelfde voor maar ik vind het wel zo eerlijk als heavy users er meer voor betalen dan de incidentele gebruiker. Bij dat systeem zou de belasting op het bezit ook naar beneden gaan. De meeste mensen rijden minder dan het gemiddelde en zouden dus goedkoper uit zijn als het tenminste waar is dat de politiek vindt dat er geen extra geld opgehaald moet worden.

Beetje dommig van het CDA om daar nu ineens tegen te zijn. Van de VVD (ook heel onbetrouwbaar gebleken in het verleden op dit onderwerp) kan je het een beetje verwachten, maar die zijn verdeeld.

grtz

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×