Managed hosting door True

Opta start opnieuw onderzoek naar KPN-kortingen

 

Telecomtoezichthouder Opta start opnieuw een onderzoek naar ongeoorloofde kortingen bij KPN. Volgens Opta schendt de telecomreus de regels door uitstel van betaling te verlenen aan grote bedrijven. Kleinere telecomaanbieders worden zo benadeeld.

Opta verdenkt KPN ervan tegen de regels in kortingen te geven aan grote bedrijven. Daarmee worden kleinere bedrijven ernstig benadeeld. Opta-voorzitter Chris Fonteijn maakte de plannen voor het nieuwe onderzoek maandag bekend in het Financieele Dagblad (FD).

Het onderzoek is vooral gericht op de ‘kortingen' die KPN aan bedrijven geeft via een uitstel van betaling. KPN startte een paar maanden geleden met het afrekenen van kortingen die het bedrijf al in 2006 aan haar klanten gaf. Fonteijn noemt dit concurrentievervalsing omdat andere telecomaanbieders niet beschikken over de financiële middelen om rekeningen zo lang open te laten staan.

Interpretatie

Het is nog niet bekend welke gevolgen het nieuwe onderzoek heeft voor KPN. Fonteijn zegt dat KPN wel de strategie heeft veranderd, maar is er nog steeds sprake van een meningsverschil over de interpretatie van de regels: "Voor KPN is het de kunst om naleving van de regels door te laten dringen tot in de haarvaten van het bedrijf", zegt de Opta-directeur. Het is nog niet bekend wanneer Opta het onderzoek heeft afgerond.

Opgelegde boetes aan KPN door Opta
2007: Boete van 1,6 miljoen euro, omdat KPN ten onrechte dubbele kortingen heeft verstrekt aan zakelijke klanten.
2007: Boete van 100.000 euro, omdat KPN onterecht het telefoonnummer 1888 gebruikt heeft voor een belspel.
2007: Boete van 2,88 miljoen euro, omdat KPN heeft twee grote overeenkomsten heeft vergeten te melden aan Opta 2005: Boete van 17 miljoen euro, omdat KPN ongeoorloofde kortingen heeft gegeven
2005: Boete van 450.00 euro, omdat KPN heeft nagelaten vooraf toestemming te vragen voor een extra kortingsactie voor zakelijke bellers
2003: Boete van 375.000 euro, omdat KPN zijn eigen ADSL-diensten bevoordeelt met betere informatie over wijkcentrales
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2317919). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Er zijn geen woorden voor te bedenken voor de KPN. De machtigen ontvangen miljoenen, de machtelozen blijven met lege handen staan.
Wat nog belangrijker is, si het in leven roepen van een rechtbank, waar de Machtelozen de machtigen kunnen aanklagen.
Laten ze de (abnormale) hoge telefoonkosten van 45 Euro cent per minuut
maar eindelijk eens naar normaal tarief, dat geldt voor KPN-internet.

Vandaag 7 Januari 2010 gebeld met KPN over mijn TV , dat kostte mij 45 euros per minuut. Schandalig en brutaal, zonder kennisgeving De Opta zou daar eens een boete moeten opleggen. De laatste keer deden ze dat niet, hoe zit dat nou OPTA?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×