Managed hosting door True

Pretium wint kort geding tegen KPN

 

Telecomaanbieder Pretium Telecom heeft maandag het kort geding gewonnen dat het bedrijf tegen KPN had aangespannen. De rechter in Den Haag oordeelde dat KPN en al zijn medewerkers moeten stoppen met negatieve uitspraken over de verkooptechniek of bedrijfsvoering van Pretium.

KPN-medewerkers zouden misleidende brieven sturen naar klanten die naar Pretium willen overstappen. Ook zou het telecombedrijf klanten lokken naar zijn helpdesk en hen aansporen klachten over Pretium in te dienen bij verschillende toezichts- en consumentenautoriteiten.

Pretium sleepte KPN voor de rechter omdat het bedrijf vindt dat de telecomgigant Pretium onterecht beschuldigt van het misleiden van consumenten. Pretium voelt zich door de acties van KPN zo in zijn eer aangetast dat het bedrijf een publieke rectificatie eiste in alle landelijke dagbladen en op de website van KPN. Die eis wees de rechter af, omdat Pretium geen bewijs kon overleggen dat bepaalde berichten in een landelijke krant en Kamervragen over de kwestie bewust door KPN zijn geïnitieerd.

De Consumentenautoriteit stelde eind mei juist een onderzoek in naar klachten over telecomaanbieder Pretium Telecom. Het gaat om klachten van KPN-klanten die zonder dat ze het zelf in de gaten hebben een Pretium-abonnement krijgen. Bij consuwijzer, een samenwerking tussen de consumentenautoriteit, NMA en Opta zijn ruim 3500 klachten binnengekomen over Pretium.

KPN-klanten klagen dat ze 's avonds een Pretium-medewerker aan te telefoon krijgen die de indruk wekt namens KPN te bellen. De medewerker vraagt of de KPN-klant prijs stelt op lagere tarieven. Als hierop wordt ingaat, zit de abonnee al snel aan een jaarabonnement bij Pretium en wordt bij KPN afgemeld. Het is onduidelijk hoe lang dit onderzoek nog duurt. Of dit onderzoek ook tot een rechtszaak leidt is nog niet bekend. De consumentenautoriteit kan in veel gevallen zelfs sancties opleggen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2008441). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik begrijp dat de rechter op basis van wetgeving Pretium in het gelijk stelt.
Maar laten we eerlijk zijn, Pretium gebruikt foute verkooptechnieken.
Zo bellen ze ook niets vermoedende bejaarde (>70) vrouwen in een bejaardentehuis, die niet eens weet waar het over gaat, zelf nauwelijks belt en die alles goed vindt.
Op het moment dat haar zoon het abonnement alsnog afzegt (wat binnen een bepaalde termijn altijd mogelijk is) dreigen ze met deurwaarders, want het telefonisch akkoord van de vrouw is bindend?!
Pretium hanteert een onmenselijke verkooptechniek die een halt moeten worden toegeroepen.

Wat de argumentatie tijdens de rechtszaak is geweest weet ik niet. Wat ik wel weet is dat mijn schoonvader 76 jaar zojuist mijn hulp inriep om van het op een dubieuze manier tot stand gekomen Pretium Telecom contract af te komen. De Pretium verkoper suggereerde tijdens het telefonische verkoopgesprek van KPN te zijn. Mijn schoonvader, gepensioneerd KPN'er met 40 dienstjaren, wil perse niet weg bij KPN. Doordrukken moet de verkoper gedacht hebben.
Telefonisch is Pretium niet betreikbaar, zowel niet op het helpdesknummer als op het algemene hoofnummer. Dit ondanks hun slogan: Wij zijn er voor u! Niet dus.
Hopelijk kan dit bericht bijdragen aan het doen van een verstandige keuze voor een telco.

Beste Rien,

Dit tel. nr. is van Pretium Telecom 023-7510246

En zo gaan we gewoon verder met Pretium Telecom. het is toch ongelooflijk waarom de rechters niet inzien dat het zo niet goed gaat. Sindsdien de regel is ingegaan op 1 januari 2007, is het 1 pot ellende met Pretium. Kijk het internet er maar eens op na. Dagelijks hou ik het probleem Pretium bij op www.watdoenwijmet.nl. Daar heb ik ook een complete handleiding geplaatst om van pretium af te komen.
Ik wens iedereen succes.

Onbegrijpelijke beslissing van de rechter. KPN heeft volkomen gelijk. Hopelijk gaan ze in hoger beroep! De praktijken van Pretium deugen niet. Maar de rechters in Nederland zijn niet zo onafhankelijk als we allemaal denken. Vaak komt het voor dat advocaten tijdelijk als rechter-plaatsvervanger optreden. Het kan dus zijn dat een "bekende" van Pretium als rechter heeft opgetreden. Dat gebeurt in minder belangrijke zaken. Wellicht ook hier.

Inderdaad hanteert Pretium dubieuze verkooptechnieken. Ook ik ben er in geluisd door een (onduidelijk, want Marokkaans-Nederlands) sprekende jongeman die mij de indruk wekte dat het om een KPN tariefsverlaging ging.
Ik heb gevraagd om schriftelijke informatie over het contract dat telefonisch was afgesloten, doch deze niet toegestuurd gekregen. Nu wil Pretium het contract niet meer ongedaan maken.
Erg slechte zaak.

Na het niet reageren op een vrijblijvend informatiepakket (in de prullubak gegooid)
worden we na meerdere telefoontjes naar KPN en Pretium
en een brief aan Pretium toch nog overgezet op Pretium.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

PAS OP voor Pretium. Direct selectief incasso's blokkeren.

Soortgelijk verhaal zelfde probleem. zonder enige toezegging telefonisch kregen wij wat papieren thuisgestuurd, natuurlijk niet goed doorgelezen en richting oud papier verzonden. De tweede brief beter gelezen, geinformeerd bij KPN en inderdaad ook een jaarcontractje bij onze vrienden. Pretium nog gebeld maar na enkele minuten iemand gesproken te hebben, nadat je een half uur aan de telefoon hebt gehangen, krijg je toch ideeen die echt bij de wet verboden zijn. Ik heb het nu naar mijn rechtsbijstand gestuurd. Pretium weet dat ze moeilijk tegengehouden kunnen worden, het bedrag is te laag om ze juridisch aan te pakken en ze kunnen in korte tijd zoveel geld genereren en wegsluizen dat tegen de tijd dat ze serieus aangepakt worden er weinig te halen is en heel erg veel mensen gedupeerd zijn. Ook ik zou natuurlijk graag horen hoe ik alles bij het oude terug kan krijgen maar als ik hier en daar een forum lees (google:probleem pretium) schijnt er geen goede, pasklare oplossing te zijn

Ook wij zijn misleid door iemand die zich voordeed als medewerker van KPN-Telecom en in de verwerpelijke praktijken van Pretium gestonken. Maar er is hoop. Meerdere instanties zijn er nu echt mee bezig om dit zogenaamde "Telecombedrijf" te ontmaskeren als een malafide organisatie.
Hieronder een overzicht van wat u allemaal zoal kunt doen zodat het Justitie en de OPTA (ConsuWijzer) duidelijk wordt dat er echt niet iets klopt en dat we massaal als goedgelovige mensen worden belazerd.

Neem de onderstaande stappen als Pretium je belaagd en je vervolgens aan een telefoonabonnement ?vastzit?.
1. Doe aangifte van oplichting en misleiding door Pretium Telecom bij de politie in uw woonplaats. Kost wel even tijd maar altijd doen. De politie mag dat niet zomaar naast zich neerleggen.
2. Dien een e-mail of schriftelijke klacht in bij ConsuWijzer te Leidschendam
3. Blokkeer de rekeningnummers van Pretium bij uw bank (selectieve blokkade) zodat Pretium niet van uw rekening kan incaseren: De rekeningnummers van Pretium zijn Postbank 86.70.341 en ING 661.433.099.
4. Stuur uw klachten over Pretium ook naar Tros Radar, Vara's Kassa, Opgelicht en Peter R. De Vries (Dat kan allemaal gemakkelijk via de mail)
5. Stuur klachten en mail over deze praktijken naar leden van de tweede kamer (bij voorkeur SP, Wilders en Verdonk) wat die zijn er toch vooral voor de zwakke en minder mondige Nederlanders?
6. Schakel uw rechtsbijstandverzekering in, als u die heeft, en laat ze u helpen.
7. Laat u vooral niet intimideren door de vuile brieven etc. van Pretium. Wees ongevoelig voor hun dreigementen.
8. Vooral moed houden, er wordt hard aan gewerkt door veel partijen en hoe meer klachten, aangiftes etc. naar al die genoemde instanties hoe beter. Het gaat hier nu echt om de aantallen. Zo helpen wij elkaar.
9. Door standaard 1655 voor al uw telefoonnummers te draaien blijven uw gesprekskosten gewoon via KPN lopen. Zelfs als u bent afgesloten volgens mij.
Succes, Luisje Pels

Misleid??? Alle mensen hier zijn misleid of gewoon dom?

Of zijn alle mensen hier domme misleide mensen?

Ton is zeker werkzaam bij Pretium!
Wat een verachtelijk stelletje oplichters zeg.
Mijn tante van 78 kan niet meer bellen of gebeld worden omdat Pretium haar nummer heeft geblokkeerd nadat ze haar lidmaatschap heeft opgezegd.
Ze is alleenstaand en zeer slecht ter been. Ze heeft een alarmknop om haar hals waarmee ze via de telefoon hulp kan roepen wanneer ze komt te vallen en niet meer op kan staan. Dat werkt nu ook niet meer.
Ze is indertijd na veel gezeur door Pretiummedewerkers overgegaan van KPN naar Pretium omdat ze er vanaf wilde zijn. Ze werd namelijk zenuwachtig van al die telefoontjes van Pretium en ze snapte niets van wat haar werd voorgespiegeld. Het is namelijk zo (Ton) dat als je wat ouder wordt je de zaken wat minder gaat snappen en gewoon "nee" zeggen is voor die oude generatie niet zo gemakkelijk want die hebben nog fatsoen geleerd en schepen mensen niet zomaar af met "geen belangstelling".
Ik hoop een manier te vinden om zo snel mogelijk haar nummer weer vrij te krijgen zodat ze weer wat nachtrust krijgt. Wat een gespuis, wat een lijkenpikkers, wat een achterbakse oplichters...
Bah !!!

In april 2008 is mijn 88 jarige vader, erg doof, hierin getuind, hij snapte er niks van! Nu, bij de verhuizing naar een verzorgingshuis, kwamen we er pas achter. Maar ja, de 3 maanden die ouderen krijgen zijn voorbij, maar hij moet wel doorbetalen, terwijl hij geen gebruik van de telefoon kan maken. Ik vind het heel erg, dat dit allemaal door kan gaan.

Mijn moeder van 88 is er ook ingeluisd. Wordt langzaam tijd dat we ons organiseren en die site plat leggen met z'n allen, is volkomen legaal mogelijk.

Tot mijn verbazing zag ik dat pretium 80 euro van mijn bankrekening had afgeschreven. Echter ik ben nooit met hen in zee gegaan. Hoe kan het dat ze geld van mij incaseren, terwijl ik daar geen toestemming voor heb gegeven?????? Heb gelijk mijn bank gebeld om deze afschrijvingen te blokeren. Het is pure diefstal, waar gaat het heen in Nederland. Dit bedrijf moet echt aangepakt worden. Wat kunnen we doen met z'n allen.

Ook ik ben er in getrapt ,heb meteen opgezegd maar krijg nu nog een afschrijving van 65 euro

Nog steeds dezelfde handelswijze, gesprek met 76 jarige, na beluisteren van de voice log bleek dat er duidelijk sprake van intimidatie was in het gesprek door de verkoopster. Aldus is het onder dwang verricht. tevens stond zij in het bel me niet register ingeschreven. Pretiums handelswijze riekt naar oplichting. Wat een walgelijk bedrijf, incasso's zijn vals, er worden geen facturen gestuurd en er is niet te verifieren welke nummers zijn gebeld.

DIT GEDONDER MET DEZE PRETIUMBENDE IS NOG STEEDS AAN DE GANG!!!!!!!!!!!!!
Nieuw kabinet....wordt eens wakker!!!!!
Pretium kaapt KPN klanten als is het maar voor een maand...krijg je te horen "Uw nummer is terug naar KPN, Uw contract zal worden geannuleerd"
Oh ja, waarom moet ik dan van de rechter toch nog een maand de telefoonkosten aan deze Pretium betalen, mogen zij dus legaal een telefoonnummer (al is het maar voor een maand) KAPEN?????
Leven wij nu ook al in een corrupt land??

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×