Managed hosting door True

'Marketeer moet uitgroeien tot IT’er'

 

Vrouw tablet computer

De marketeer zal steeds meer moeten uitgroeien naar it’er om bij te kunnen blijven met de ontwikkelingen, of de it-afdeling en marketing-afdeling moeten beter met elkaar gaan communiceren. Dat meent Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur bij marketing-platform MarketingTribune. Op 24 november organiseert de uitgever van MarketingTribune, BBP Media, het evenement Marketing&Technology, dat dit jaar in het teken staat van hoe organisaties hun marketingstrategie kunnen verrijken met moderne technologie. Computable-lezers krijgen vijftig euro korting op een ticket voor Marketing&Technology.

De gemiddelde marketingafdeling kan niet meer zonder technologie, meent Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur bij marketing-platform MarketingTribune. ‘Er kunnen veel gegevens worden verzameld over klanten met technologie. De uitdaging hierbij is wel hoe je deze data heel gericht kunt gebruiken om klanten persoonlijk te benaderen en natuurlijk zonder privacy te schenden.’

Door deze toenemende rol van technologie, is het volgens Hoogkamer dan ook onvermijdelijk dat de marketeer steeds meer moet uitgroeien tot een soort it’er. ‘Of ze moeten heel goede vrienden worden met de it-afdeling’, voegt hij eraan toe. ‘Helaas gebeurt dat in de praktijk nog niet veel. Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar die twee afdelingen praten gewoon niet met elkaar. In 2016 hebben ze elkaar echter echt nodig om de brug te slaan tussen cijfers en emotie.’

Bespreek elkaars behoeften

De belangrijkste tip die Hoogkamer hiervoor kan geven is volgens hemzelf een enorme open deur. ‘Ga met elkaar praten en begin daarmee zo vroeg mogelijk in het proces. Ik heb wel verhalen gehoord van it-afdelingen die software inkochten die totaal niet paste bij wat de marketeers nodig hebben. Bespreek daarom met elkaar wat de behoeften zijn van beide partijen en hoe hierin vanuit beide kanten in gefaciliteerd kan worden.’

It’ers kunnen hier volgens hem een stap in zetten door naar het Marketing&Technology evenement te komen dat door uitgever BBP Media op 24 november in Nemo Science Center in Amsterdam wordt georganiseerd. ‘Ik denk dat een bezoek aan het evenement de it’er een goed beeld kan geven van datgene waar marketeers mee worstelen. Ze zullen ook merken dat zij een antwoord hebben op die uitdagingen.’

Aanraders

Echte aanraders voor it’ers zijn volgens Hoogkamer de drie keynotes die worden gegeven tijdens het evenement. ‘Waaronder een van Sanoma over mobile targeting. Hierin wordt ook uitgelegd welke software en toepassingen daarbij van belang zijn.’ Daarnaast spreekt ook Martine Barbier-Westhuis van Randstad. Dit is volgens Hoogkamer een interessant seminar, omdat zij ingaat op de transformatie van hr naar een online tool: een stuk efficiënter, maar wel zonder dat het onpersoonlijk wordt.

Het volledige programma is te vinden op de website van Marketing&Technology.

Korting voor Computable-lezers

Bezoekers aan het evenement betalen normaal gesproken 249 euro voor een toegangskaart. Bezoekers die het evenement vorig jaar ook hebben bezocht en abonnees van MarketingTribune of Twinkle krijgen al een korting van vijftig euro. Ook Computable-lezers krijgen een korting van vijftig euro op een ticket voor Marketing&Technology. Hiervoor vult u de kortingscode MAT15Computable in tijdens uw aanmelding voor het evenement op de website.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5641991). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ja, en de HR medewerker moet ook uitgroeien tot IT-er. En de Facilitair manager en de financiële mensen en niet te vergeten de receptioniste.
De kop van dit artikel slaat helemaal nergens op.

De boodschap van Sjaak Hoogkamer is: Praat met elkaar, en niet: wordt elkaar. Praat, neem elkaar serieus en zorg dat je elkaar begrijpt en dat je snapt hoe je elkaar kunt versterken.

laat je nie gek makuuuhhhh.
Bigbrothers knuffelgoeroe tip.
Ken jennum nog ?
Baanbrekende TV, camera op groep gewone mensen die hun ding deden. Niks.
En een succes dat ze hadden.
Soms kregen ze een opdracht van de programmamakers. Dan keken we naar een doorsnee bedrijf.
Diegene die het minst irritant en het meeste vriendjes maakte mocht blijven. Of je moest wel heel erg saai zijn.

Er hebben daarna een hoop ontwikkelingen voorgedaan in het bedrijfsleven.
De dotcom bel die doorgeprikt werd. Gebakken lucht kon niet meer behalve bij leningen en huizen. Daarna moesten we terug naar de kerncompetenties. De rest moest uitbesteed, want anderen konden dat beter. Meestal IT, dat moest je aan Ordina en andere frauduleuze bedrijven overlaten. Waren managers eerst niet aan te slepen, nu waren platte organisaties in de mode.
Zelfsturende teams multidicplinaire professionals die microservices implementeren. Eerst prototypes, dan in elke daily build iteratie beter. Het spreekt vanzelf dat ouwe knarren dit niet kunnen en eerder geen idee hebben waar die hele zin over ging, maar dat boeit niet. Die generatie is waisted.
Huur je zo iemand in tegen oude prijzen dan is die te duur.
Doetie het goedkoper, dan spoort die vast niet.
En met met die dikke vingers kiest die toch steeds de verkeerde app.

Terug naar het artikel.
Iedereen beetje IT-er. De oplossing. T-shaped met beetje IT kennis.
Op zich wonderlijk aangezien eerst de hele Z generatie die X-factor zou hebben.
Snapt u het nog ?
Cloud is succesvol door de schaalvoordelen. Die heeft elk groot bedrijf vanzelf.
Is iemand stressziek thuis, dan nemen de collega's het uiteindelijk wel over.
Ramen wassen, geen probleem per m2 als je er duizenden van hebt.
Onderzoek laten doen hoe iets efficienter kan, het rapport nooit lezen en paar jaar later nog eens door een ander laten doen. Ook prima.
Zouden de directeuren zich laten gekmaken ? Ik verwacht het niet.
Een startup wordt groot en heeft weer een directeur nodig. Een bruggenslaand people manager met als belangrijkste tip "ga eens met elkaar praten".
Tools voor mobile targeting, keywords, software en toepassingen..
Waarom ook niet ? Seminairtjes om de nieuwe ontwikkelingen te volgen. Belangrijk.
Gewoon erheen gaan, ipv je laten leiden door je angst voor disruptive terror Jaap.
De leugen als verdienmodel, net als Ordina.
En succes dat ze hadden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×