Managed hosting door True

CGI werft weer personeel op grote schaal

 

CGI Nederland zegt honderden mensen te zoeken die bij de automatiseerder direct aan de slag kunnen. Daarnaast wil het bedrijf jonge medewerkers werven die het bedrijf zelf wil gaan opleiden. Daarbij gaat het om enkele tientallen. Volgens de automatiseerder is er een einde gekomen aan het selectieve wervingsbeleid van de afgelopen jaren en gaat CGI nu 'voor de grote getallen'.

Het personeelsbestand van CGI heeft zich sinds eind 2013 gestabiliseerd rond de drieduizend man maar is met name in de laatste paar jaar van de Logica-tijd behoorlijk geslonken. Eind 2012 werkten er bijvoorbeeld nog zo'n 3800 man bij het bedrijf (Logica werd in augustus 2012 overgenomen); daarna is er flink gesneden in met name een aantal managementlagen en de overheidstak en is het overige personeelsbestand  ook onder de loep genomen.

Het tij lijkt gekeerd want CGI is dit jaar in Nederland weer begonnen met werving op grote schaal. Hoewel senior vice president en algemeen directeur Sake Algra ontkent dat er sprake is geweest van een wervingsstop - 'we hanteerden een selectief wervingbeleid, waarbij we via ons netwerk vooral een aantal ervaren mensen hebben aangenomen'- zegt hij nu te gaan voor de 'grotere getallen'. Daarbij wil het bedrijf ook mensen werven om ze daarna zelf op te leiden. 'Je kunt wel steeds mensen gaan weghalen bij andere it-bedrijven, maar die vijver is klein en snel leeggevist. En aangezien de it-markt niet heel erg sterk is gegroeid, zijn er aan de onderkant relatief weinig mensen bijgekomen. Daarom kiezen we ervoor om ook jonge, minder ervaren mensen aan te nemen en die zelf te gaan opleiden.'

Groei in zicht

CGI zet daarom de komende tijd extra in op arbeidscommunicatie en campagnes. Algra: 'We willen als werkgever tot de meest attractieve ict-partijen horen. Dat willen we niet geforceerd gaan roepen, maar door nadrukkelijker uit te dragen wie we zijn. Bijvoorbeeld door op carrièredagen aanwezig te zijn, of via commercials en campagnes. Door meer naar buiten te treden gaan mensen CGI herkennen.'

Algra zei eerder dit jaar in een interview met Computable dat de ict-dienstenmarkt nog steeds een moeilijke markt is, maar dat de krimp afneemt. Hij voorziet een kanteling naar groei in de tweede helft van 2015. Met name op het gebied van it-modernisering, outsourcing, cybersecurity, big data, mobility en internet of things valt er voor CGI genoeg te doen, aldus de algemeen directeur CGI Nederland.

Belang regio

Het aantrekken van nieuwe medewerkers blijft niet beperkt tot de Randstad. Algra zegt dat CGI op de Nederlandse markt altijd heeft vastgehouden aan het belang van de regio. 'CGI heeft naast de Randstad een sterke vertegenwoordiging in het noorden, oosten en zuiden van het land. We hebben naast vestigingen in Rotterdam en Hoofddorp kantoren in Groningen, Arnhem, Eindhoven en Heerlen. Onze medewerkers kunnen primair in hun regio werken.'

In een aantal kantoren heeft CGI technische competence centers gevestigd; die locaties zullen ook servicegerichte taken erbij krijgen. Daarnaast werkt CGI Nederland samen met service delivery centers in onder andere Wales, Erfurt en Montpellier, alsook met de securitycenters die CGI overal in de wereld heeft staan en die tezamen klanten een 24/7uurs-ondersteuning kunnen bieden.

Geen offshoring

Daarnaast beschikt CGI over offshore-locaties in India en de Filippijnen en nearshore-locaties in Portugal, Tsjechië en Polen. Maar volgens Algra verdwijnt er niet veel werk vanuit CGI in Nederland naar deze goedkopere locaties. 'Bij onze mensen zit kennis van onze klanten, de markt en specifieke applicaties. Die kennis is en blijft lokaal nodig. Maar de Nederlandse it-markt is niet heel groot en we werken veel met multinationals. We kijken altijd wat voor een klant het beste resourcemodel is en hoe die buiten de landsgrenzen kan worden opgevangen. Wij werken in Nederland bijvoorbeeld veel samen met CGI in Polen. Voor een klant maakt het ook niet zoveel uit, zolang de kwaliteit, continuïteit en kosten van de dienstverlening in orde zijn. Ik zie off- en nearshoring dan ook niet als een bedreiging, maar als een versterking van ons portfolio.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5433259). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Volgens mij loopt het personeel momenteel sneller weg via de achterdeur, dan het via de voordeur binnenkomt. Het artikel is sowieso erg eenzijdig, want een groot gedeelte van het personeelsverloop komt voor rekening van de ervaren mensen die bewust zelf vertrokken zijn

Mag allemaal best zijn en het zijn mooie woorden. Maar als de ervaren mensen allemaal weglopen of al weggelopen zijn, hoe willen ze dan al die nieuwe medewerkers trainen?

Daar komt nog iets bij. Die ervaren mensen zullen primair billable bij de klant worden/zijn ingezet. Ik kan me niet voorstellen dat CGI deze mensen gaat vrijmaken om trainingen te verzorgen.

Verder nog een tip voor nieuwe medewerkers mochten ze in deze partij geinteresseerd zijn: Zorg dat je bij de contractonderhandelingen ervoor zorgt dat CGI het relatiebeding weg laat vallen. Doen ze dat niet, ga dan niet in zee met deze partij! Je zult daar in een later stadium (als je toe bent aan de volgende stap in je carriere) spijt van krijgen als je dat niet hebt gedaan.

Sinds eind 2013 is CGI juist behoorlijk gekrompen. In het najaar van 2013 en begin 2014 heeft CGI heel geforceerd een nieuwe arbeidsovereenkomst (Canadees model) en diverse verslechterde arbeidsvoorwaarden doorgevoerd. Onder grote druk is het tekenen van het nieuwe contract bij medewerkers afgedwongen. Een kleine groep die niet getekend heeft werd bij de volgende salarisrondes, ongeacht hun prestaties, uitgesloten en wordt behandeld als outcast.

Er heerst bij CGI nog steeds arbeidsonrust en grote ontevredenheid. Men voelt zich nog steed ‘gepeopled’. CGI kent een bijzondere bedrijfscultuur en kent een autoritair en directief Management Team. Er zijn nogal wat ongewone verplichtingen waaraan aan je als CGI ‘member’ moet voldoen en de communicatiestijl past niet bij de Nederlandse cultuur.

Voor ervaringen bij CGI geeft het Twaekers forum een goed beeld:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1624909/last

Ik hoor van meer bedrijven dat er al gedurende langere tijd meer personeel vertrekt dan er binnenkomt. Dit terwijl het aantal klantvragen juist toeneemt.

Ik wens ze heel veel succes. Iemand die zich een beetje verdiept in een bedrijf, weet dat je niet bij CGI moet zijn.
Waarom? Sla het hier eerder genoemde Tweakers forum er maar eens op na (www.optie3.nl).

Laat je dus vooral geen zand in de ogen strooien met prachtige verhalen. En als je toch besluit met ze in zee te gaan, alles heel goed schriftelijk in je arbeidsovereenkomst laten vastleggen

Ik denk dat de aantrekkingskracht voor het werken voor automatiseerders/detacheerders steeds minder wordt. Zeker voor de meer ervaren medewerker.
Die ziet met een schuin oog dat de ZZP-er veel meer van het geld, dat de klant betaalt, overhoudt. Daar moeten die bedrijven tegen concurreren.
Zonder op andere gebieden aantrekkelijker te zijn, wordt dat moeilijk.

En dat is lastig. Want voor die leuke klussen moet je veelal geluk hebben om te krijgen. Vaak is het toch reageren op de klantvraag die op dat moment op de mat ligt.
Verder hebben ze ook concurrentie met de kleine bedrijven, die meer kunnen betalen en een beter binding hebben. Of startups en internetbedrijven die zich als aantrekkelijke werkgevers positioneren.
En dan nemen hun klanten ook eigen IT-ers in dienst (of erger: ze nemen hun ingehuurde kracht van de automatisserder over).

De automatiseerders moeten zich onderscheiden. Maar ze moeten ook rekening houden met hun huidige peroneel; als je onervaren personeel aanneemt en opleidt, moet er wel verschil in beloning (salaris) zijn.

Het probleem van vooral de grote detacheerders is dat ze weinig toegevoegde waarde aan een ervaren man of vrouw bieden tov het zelfstandig zijn, immers zekerheid en leasevoordelen heb je niet meer daarnaast is de overhead bij dit soort bedrijven schrikbarend groot waardoor ook geen ruimte is voor een fatsoenlijk salaris.
Gedetacheerde mensen vragen zich ook steeds meer af waarom zij steeds in de file staan, in eigen tijd opleidingen volgen en na een lange werkdag naar quasi socio events moeten terwijl het overgrote deel van het geld naar het management gaat.
Uiteraard moeten we ook niet vergeten dat detachering moeilijk combineerbaar is met een gezin.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×