Managed hosting door True

Tekort aan hbo-geschoolde ICT’ers

 

Er is nog steeds een relatief hoge werkloosheid en een groot aanbod aan personeel. Toch vinden hr-professionals het steeds lastiger om specifieke functies vervullen: 23 procent ondervindt problemen bij het werven van personeel. Er is met name een tekort aan hbo-geschoolde ict’ers. Dit blijkt uit onderzoek van ADP Nederland en adviesbureau Berenschot.

Salarisdienstverlener ADP Nederland, adviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij hebben voor het jaarlijkse onderzoek ‘HR Trends 2015-2016’ ruim achthonderd Nederlandse hr-professionals ondervraagd. Hieruit blijkt dat bijna een kwart van de personeelsfunctionaris problemen ervaart bij het werven van personeel. Personeelszaken heeft moeite met het invullen van ict’ers met een hbo-opleiding (76 procent). Dit staat in contrast met juist een lage vraag naar universitair geschoolde ict’ers (18 procent) en ict’ers met een mbo-opleiding (6 procent).

Naast een schaarste aan ict-specialisten (31 procent), geldt dit ook voor technici (33 procent), verkoopmedewerkers (22 procent) en productiepersoneel (21 procent). Wat betreft technici is er vooral vraag naar mbo’ers (50 procent) en hbo’ers (42 procent). Ook voor verkoopmedewerkers is een hbo-opleiding gewenst (82 procent).

Personeelsbehoud

Verder blijkt uit het onderzoek dat er vooral vraag is naar ervaren personeel; starters zijn er in overvloed. Daarnaast maken hr-medewerkers zich zorgen over personeelsbehoud. Vorig jaar gaf 81 procent aan geen moeite te hebben met het behouden van personeel. Het percentage is dit jaar gedaald naar 79 procent.

Top 10 moeilijkst vervulbare vacatures

  1. ICT’er in openbaar bestuur, overheidsdiensten en verplichte sociale verzekeringen (54 procent)
  2. ICT’er in informatie- en communicatiesector (46 procent)
  3. ICT’er bij financiële instellingen (34 procent)
  4. Technicus industrie (33 procent)
  5. ICT’er in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (25 procent)
  6. Technicus in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (23 procent)
  7. Productie en operations in bouwnijverheid (22procent)
  8. Verkoper in groot- en detailhandel (22 procent)
  9. Technicus bouwnijverheid (22 procent)
  10. ICT’er in vervoer en opslag (19 procent)

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5430230). © Jaarbeurs IT Media.

4,3


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Hier meld een HBO ICTer zich aan;
Ik ben beschikbaar voor uitdagingen op het gebied van Service Management, processen en toepassingen. Zoals mijn profiel laat zien heb ik al meer dan 15 jaar ervaring op dit gebied.

Beknopt overzicht van kennis en ervaring;
Initialiseren en optimaliseren Service Management processen.
Implementeren Service Management software.
Aanpassen Service Management software naar klant wensen.
Inrichten Service Management processen en software.

Specialiteiten;
ITIL service management processen
HP Peregrine ServiceCenter (4, 5, 6) (Manager 7, 9) software.
Tivoli Service Desk software.
IBM Maximo software.
SharePoint Server 2013

Gewenste functie;
Beheer, technisch en functioneel, Service Management toepassingen. Optimaliseren Service Management processen. Service Management Consultant.
HP Service Manager Consultant.
Maximo Consultant
SharePoint 2013 beheerder

Misschien is het tijd om de idiote opleidings-eisen in te ruilen voor HBO-ervaring?

Weer zo’n algemeen en tendentieus stukje dat de daarin besproken constatering niet of nauwelijks onderbouwt.
Welke specifieke kennis en opleiding wordt dan zo node gemist?
Voor welke specifieke rollen en functies is er een tekort?
Welke specifieke MBO/HBO kennis en/of ervaring wordt dan gevraagd die “niemand” heeft?

Ik denk dat ik het antwoord al wel weet. Iets in de trant van dubbeltje en eerste rang, jonger dan 30, HBO/Universitair diploma en 10 jaar ervaring.
Ben zelf 55, lid van Mensa (wat de meeste HR functionarissen en recruiters zelfs niks zegt) en wordt door de jongens en meisjes die over personeelswerving gaan totaal niet serieus genomen. Veel meer mensen vallen niet alleen door incompetente HR buiten de boot, maar ook door zelfbescherming van leidinggevenden. En dat geldt voor zowel jong als oud, hoogopgeleid en ervaren of niet.

Het echte probleem gaat daarom veel verder dan de inmiddels wel uitgekauwde constatering dat er een mismatch zou zijn tussen vraag enerzijds en opleiding en ervaring anderzijds.

Chris: en aan welke eisen moet men voldoen om te mogen beginnen met het opdoen van die ervaring?

Lopen een kabouter, eenhoorn en een hr-professional een kroeg binnen.
De kroegbaas reageert niet.
(Want hij ziet niets)

Wel typisch dat in de publieke sector men eerst zoveel mogelijk ITers eruit wilde werken om te besparen en nu ze daar op terugkomen dat er blijkbaar minder animo meer is om daar voor te gaan werken. Karma misschien?

Het is idd weer een artikel zonder enige inhoud en onderbouwing.

'De ICTer', wat bedoel je daarmee ?

Klinkt als 'De zorgverlener' bedoel je een arts, een verpleger, een maatschappelijk werker of een directeur voor een ziekenhuis ?

Je hoeft maar even de spook vacatures op de vacaturesites over te slaan om te zien dat er geen enkele serieuze vraag is.

Ik ben iig benieuwd welke HR profesional naar aanleiding van dit artikel Nico (zie hierboven) aan een baan helpt !

Vorige week was het Yacht, nu ADP/Berenschot. Is de volgende KPMG of PWC of Gartner?
Wel alle ervaring er enkele jaren geleden uitgewerkt hebbend, nu met achterstallig onderhoud, vertragende nieuwbouw/implementatie zitten en dan toch vragen naar hbo-ers , zoals HK zegt pas van hbo/uni , nog geen 30jaar oud en liefst wel met meer dan 10 jaar ervaring.

Alle thuiszittende ervaring zou met wat bijscholing best meer dan jaren, ook na hun 67ste, willen blijven werken, althans de meesten, want er zullen ook ICI-ers zijn die er op hun 60ste genoeg van hebben.

Maar het schermen met zogenaamd onvervulbare vacatures, lijkt mij getuigen van angst, gebrek aan vertrouwen, en bovenal gebrek aan durf.
Of zou het het schoonvegen van het eigen hr-straatje zijn?

Bespaar mij verdere berichten van al die HR-gasten met moeder-mavo (of gelijkwaardig).

Ok, te weinig It ers dus sluizen open laat china,vietnam ,thailand ook toe tot onze arbeidsmarkt(de indiers zijn er al).

En ik , ik wil wel voor een minimum loon overuren maken hoor geen probleem want geld voor een gezin heb ik niet dus tijd ervoor hoef ik ook niet te hebben.
ps: van die minimumloon schenk ik graag nog 100euro aan het arme management want die mensen zorgen zo goed voor mij

Ik denk dat dat probleem opgelost wordt door de HR-ers te vervangen door mensen met levenservaring. Nu wordt je als ingenieur afgewezen op vacatures omdat je niet een specifiek certificaat hebt (wat je in twee weken haalt), maar 'k heb wel 20 jaar ICT werkervaring en ben all-round (aka "de echte IT-er").. Of je wordt afgewezen omdat je perse 40 uur moet werken.. (wat in de praktijk natuurlijk 50+ uur is, daar ben je geen HBO voor gaan doen, om loonslaaf te worden..)

Bedrijfsleven zoekt top ICT-ers vanwege de toegenomen complexiteit, maar ze moeten niet academisch geschoold zijn ?
HR maakt zich zorgen over personeelsbehoud, vorig jaar gaf 81% aan dat ze daar *geen* moeite mee hadden, nu 79% ?
HR zoekt jong talent, maar wel met jarenlange ervaring ?

Ik overigens ben een academische ingenieur zonder werk. Mijn huidige visie in deze laat zich prima in 1 zin samenvatten: zoek het lekker uit.

Al veel vaker heb ik gesteld dat het niveau van HR en Recruitment doorgaans een droevige kwaliteit heeft. Dat is niet zo zeer dat men elkaar als papegaaien nablaat, maar ook omdat men vaak meent, gespeend van kennis van zaken, voorstellingen van zaken te kunnen geven die volkomen mank gaan.

>75% van de recruiters en HR specialisten hebben geen enkele affiniteit of kennis met het vakgebied waarvoor zij mensen zoeken.

>85% van de door hen gehanteerde 'tools' of 'methodieken' zijn ontoereikend op te kunnen maken wat het kennis en ervaringsniveau is van de betreffende professional.

Daar kun je al jaren boeken over schrijven en het is stuitend via dit soort publicaties te lezen dat er in al die jaren klaarblijkelijk maar weinig is veranderd.

(zucht)

Bij dit soort artikelen verbaas ik me altijd over het hoge gehalte aan zwarte pieten. De HR mensen geven "de markt" de schuld ("ze" leveren niet wat we nodig hebben) en de IT-ers geven HR de schuld (niet kapabel / geen affiniteit met het vak).

En nu? Hoe nu verder?
Wachten op het volgende artikel met dezelfde strekking? Om vervolgens opnieuw te beginnen met dezelfde klaagzang?
Of toch maar eens op zoek gaan naar een instrument om aan twee kanten de gaten op te vullen?

En gaten opvullen als in: hoe kunnen de IT-ers de HR medewerker helpen om de juiste mensen te selecteren (los van een checklist van certificaten). Met parellel daaraan, hoe kunnen die HR medewerkers de IT-ers helpen om er voor te zorgen dat het gat dat (blijkbaar) kennis heet aangevuld wordt.

Waarbij ik er vooralsnog even vanuit ga dat er geen verborgen agenda's zijn die gecamoufleerd worden middels dit soort verhalen en het bijbehorende geklaag.

Ow - en btw - "geen tijd voor" lijkt me geen excuus. Want afgaande op eerdere reacties is er een leger aan werkeloze IT-ers en worden de taken van HR in een rap tempo weggeautomatiseerd...

:-)

Er is misschien een mismatch maar zeker geen tekort. Als er een tekort is lost de marktwerking dat toch op, maw salarissen en tarieven omhoog?

Neem anders gewoon een slim persoon aan en leidt deze zelf op... training on the job. Maar de meeste bedrijven zijn gemakzuchtig geworden en namen in de crisis alleen mensen aan die bijna 100% match waren. Dat kan nu nog steeds maar dan moet je ook de portemonnee trekken.

Ik snap een aantal dingen niet:
1) Als ze zo'n tekort hebben aan ICT-ers, waarom doen ze de salarissen dan niet omhoog en bieden ze geen betere arbeidsvoorwaarden aan?
2) Dit tekort geld al enkele jaren. Waarom worden er inmiddels geen eigen mensen opgeleid?
3) Waarom doen veel consultancybedrijven/detacheerders dan nog aan verjongen van het personeelsbestand? Zouden hun klanten niet juist meer willen betalen aan inhuur van ervaren krachten?
4) Er zitten genoeg oudere ervaren ICT-ers werkeloos thuis. Waarom worden die niet aangenomen?
5) Wie zorgt ervoor dat HR eens wat breder gaat kijken dan alleen op wat steekwooorden op een CV? Iemand die 3 programmeertalen beheerst kan zich snel inwerken in andere programmeertalen.
6) Wie zorgt ervoor dat bedrijven eens wat van die belachelijke eisen laten vallen? Er zijn specialisten genoeg en een ervaren rot die niet x jaar ervaring heeft met bijvoorbeeld defensie kan zich snel genoeg inwerken.
7) Een ICT-er heeft geen zin in jaarcontracten, zeker als de materie complex is en er een lange inwerktijd nodig is. Waarom bied men geen vaste aanstelling aan?


... en zo kan ik nog een tijd doorgaan.

@Will,
HR die de markt schuld geeft .. Das bijzonder, heeft die niet altijd gelijk, dan ?
Het gaat niet zo om het selecteren van de juiste mensen. Wat HR vraagt dat is er gewoon niet tegen die prijs. Een topvoetballer reageert ook niet op een aanbieding van een middelmatige club, contract voor 1 seizoen, met tarief "scherp".

Dat eeuwige gezeur bij hoogconjunctuur dat er te weinig iters zijn heeft ook veel te maken met de huidige geografische spreiding van de grote financieele en overheidinstellingen die zich alsmaar in de randstad concentreren.
Er zijn ontzettend veel iters die heel gelukkig buiten het hectische randstad wonen maar niet aan de bak komen door het bovengenoemde fenomeen.
De overheid kan makkelijk dit process omkeren door zelf te decentraliseren en de grote firmas meer te belasten in de randstad.
Ik denk dat prijs voor deze instllingen geen argument mag vormen met de grote leegstand in de kantoorwereld overal in het land.

@Felix:
De markt is "maakbaar" - tis de perceptie die doorslaggevend is. En het zijn dit soort artikelen die dat beïnvloeden - of in ieder geval proberen te beïnvloeden.

De vraag is: gegeven eenieders perceptie van "de markt", wat doe je er vervolgens mee?

De afgelopen weken/maanden/jaren zijn er de nodige van dit artikelen langsgekomen. In alle gevallen gevolgd door veel geklaag en gejammer.

Terecht of niet - ik weet het niet en het maakt verder ook niet uit. Maar een ding is zeker, het geklaag en gejammer gaat in ieder geval niets brengen!

:-)

Klagen, jammeren en bidden; dat zijn, hoewel ze niks brengen, de enige gereedschappen die de evolutie ons heeft gegeven om zaken waar een individu volkomen machteloos tegenover staat het hoofd te bieden.
Namens de evolutie mijn excuses voor alle terechte negativisme.

Zelfs in de voetbalwereld begrijpt men dat toppers duur zijn en talent zelf gescout en daarna opgeleid moet worden. Voor jouw perceptie is dit misschien geklaag, maar het zijn ook drie oplossingen : betaal meer, zoek gerichter en investeer in opleiding.
ZZP-ers weten dat de markt altijd gelijk heeft en doen hun variant daarop : zak met tarief, zoek gerichter en investeer in opleiding.

In mijn directe omgeving zie ik ZZP-ers maar weinig investeren in opleiding. Argument is dat een opleiding op twee manieren geld kost: (1) - de tijd die erin gaat zitten kan doorgaans niet gefactureerd worden en (2) - de kosten die in rekening gebracht worden door degene die de opleiding verzorgt.

Terugvertaald naar HR-achtige zaken: daardoor heeft gerichter zoeken geen zin omdat gemeten in termen van opleidingen en certificaten is het kennispeil min-of-meer gelijk en op de langere termijn outdated.

Met als gevolg dat prijs de enige differentiator gaat zijn; met de hedendaagse kopersmarkt in gedachten gaat het tarief dan alleen nog verder moeten zakken.

Wil je die negatieve spiraal doorbreken dan lijkt me dat er niet veel anders opzit dan een vorm van samenwerking op te zoeken. Met het idee dat ook werving- en selectie buro's op zoek zijn naar instrumenten om zichzelf te differentieren: breng een groep ZZP-ers bij elkaar, benoem samen een marktsegment waar toekomst in zit, maak een (meerjaren!) plan hoe daarin het verschil te maken en voer dat plan uit. Volgens mij typisch iets wat elk zelfstandig opererend bedrijf ook doet… of in elk geval zou moeten doen.

De kosten en opbrengsten rondom de uitvoering van dat meerjaren plan worden naar rato verdeeld over de deelnemende partijen. Bijvoorbeeld door zoiets als: degene die tijd en moeite nemen om voor eigen rekening en risico een passende opleiding te doen mogen een hoger tarief in rekening brengen dan degene die dat niet doen.

Kweet het – allemaal niet makkelijk – heb er zelf ook al de nodige grijze haren van gekregen. Maar als iemand een beter plan heeft hoor ik dat graag!

:-)

Ondernemen is het nieuwe zingen: iedereen schijnt dat te kunnen (so you think you can etc.). En te moeten willen.

@hjk, je kunt ook "klagen, jammeren en bidden", maar dat brengt niks :-)
@Will, dat investeren in opleiding is breed. Doe dingen en leer in die vakgebieden waar de markt om vraagt. Boekje lezen en certificaat halen kost niet zoveel en kosten zijn aftrekbaar van belasting. Investeren kan overigens vrijwel nooit direct gefactureerd worden, daarom heet het ook investeren.

Over marktwaarde en ondernemerschap. In mijn (vorige) positie moest ik regelmatig denken aan de ingenieur/ontwerper die bij pak 'm beet Volkswagen werkt: "Jij bent toch ingenieur bij Volkswagen, kan jij mijn auto niet repareren dan?" en "Waarom begin je niet voor jezelf? (Huh? Een autofabriek starten, tuurlijk, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb)".

Dit 'Onderzoek en analyse' haalde ook het vakblad Binnenlands Bestuur van 15 juli j.l. (http://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/ict-vacatures-overheid-aan-straatstenen-niet.9483578.lynkx). Daar vergelijkbare reacties als hier.

Op de pagina van Binnenlands Bestuur doet Hans van der Spek - directeur Kenniscentrum HRM van Berenschot - een aantal uitspraken die op zijn zachtst gezegd betwistbaar zijn. Zelfs de Cie. Hermans wordt erbij gehaald.

Het lijkt nog het meest op een advertorial.
Mijn conclusie : onzin-artikel! Zomertijd, komkommertijd?

@PJ Westerhof: salarissen bij de overheid zijn gewoon echt te laag voor hooggeschoolde ICT functies. Ik volg ze af en toe wel omdat er altijd een salaris-range bij staat. Geeft in ieder geval duidelijkheid dat ik er niet op hoef te solliciteren. In ieder geval duidelijker dan "wij bieden uitstekende of marktconforme" arbeidsvoorwaarden!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×