Managed hosting door True

FME: Maak technisch hoger onderwijs gratis

 

De werkgeversorganisatie van de technische industrie FME pleit ervoor om geen lesgeld meer te vragen voor het technisch hoger onderwijs. Voorzitter Ineke Dezentjé Hamming denkt dat alleen zo succesvol een dreigend tekort aan bèta's, technici en ict'ers kan worden voorkomen.

Hamming meent dat dit tekort de grootste dreiging voor het voortbestaan van de technologische industrie in Nederland is. Zij roept de politiek op om een statement te maken die het maatschappelijk en economisch belang van technische studies onderstreept.

Door het technisch hoger onderwijs gratis te maken zullen er volgens Hamming meer knappe koppen op de arbeidsmarkt komen. Deze slimmeriken zullen er voor gaan zorgen dat Nederland zich uit de recessie gaat innoveren door betere producten en processen te maken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4509812). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Waarschijnlijk heeft mevrouw Dezentjé Hamming nog nooit van discriminatie gehoord? Anders kan tunnelvisie, iets waar 95% van politiek Den Haag zich momenteel ook zeer ernstig aan bezondigd haar niet worden ontzegt.

Je detecteert een probleem, profileert je in de media en denk alleen maar aan een mogelijke oplossing voor alleen dat probleem. Maar, het mag nu, na de presentatie van een paar onderzoeken wel eens helder worden gesteld.

Mijn beste mevrouw Dezentjé Hamming, maar ook Rutte, Kamp, Verhage, Wilders, Dibi, Sap, Pechthold, Samson en al die andere baantjesjagers..... Wellicht heeft u het nog niet helemaal begrepen.
We bevinden ons in een recessie. Voor de groepen 35+ - 40+ en daarboven ..... hebben deze continue te maken met de volgende problemen......

- Leeftijds discriminatie
- Onnadenkende vacatures
- Spook vacatures
- Windowdressing
- Afbraak van hetgeen men sociaal de afgelopen veertig jaar voor heel Nederland heeft opgebouwd
- AOW bij 67 jaar

Op dit moment bezondigt u zich integraal aan een Haagse ziekte dat heet KokertjeKokertje. Wat zich daarbuiten bevind? Moet worden gebagatelliseerd of verzwegen. Als u dat nog niet ernstig genoeg zou vinden dan moet u even in de spiegel kijken en de term een paar maal herhalen ...... 'Deze recessie raakt ons allemaal.....' U moet dit heel goed herhalen zodat u daar persoonlijk in gelooft. Dan weet u één ding .... dat u zichzelf als eerste een leugen op de mouw aan het spelden bent.

Dat de tekorten verder toenemen? Dat wist ik 30 jaar geleden al bij de lessen handelskennis en sociale economie. Dat men na 30 jaar nu plots tot dit soort ondoordachte ideeën komt? Bedenk daar zelf maar eens een kwalificatie voor.

Het antwoord? Dat is heel eenvoudig. De inertie en impotentie door hier eerder genoemden ten toon gespreid, had men voor minder dan een miljard, hele bedrijfssectoren kunnen versterken en er voor kunnen zorgen dat de Nederlandse economie sterker werd, zoals men dat in Duitsland heeft gedaan, dan zich te focussen op problemen elders in de EU, door anderen elders veroorzaakt.

Had men alleen al de moeite genomen de helft van die bestedingen in de Nederlandse economie te pompen? Had meer gedaan voor Nederland en secundair meer voor Europa.

In kort mevrouw Dezentjé Hamming;

- Maak u eerst maar eens hart voor de leeftijdsdiscriminatie en het potentieel dat gewoon al beschikbaar is. Het zal soms niet voor 100% passend zijn maar met wat subsidiëring had uw probleem alweer een jaar constructief kunnen worden aangevlogen.

- Maak het hele onderwijs gratis dan plukken we daar binnen nu en tien jaar de vruchten van. Breng dan meteen het onderwijs naar een gedegen hoger plan ipv de idiotie die nu ontstaan is.

Dan ga ik zeker achter u staan. Helemaal gratis.

Nog liever zou ik zien dat ze deze baan niet had geaccepteerd. Ze is zelf geen bèta, maar wel een prominente VVD politicus. Wat doe je dan op die plek behalve eenzijdig werkgeversbelangen tot waarheid uitroepen zonder kennis van zaken te hebben??

De reacties op http://tweakers.net/nieuws/82043/maak-technische-studies-gratis.html zijn niet voor niets overwegend negatief...

goed gezegd NumoQuest

Alweer een poging om een kwetsbare groep (mensen die studiekosten moeilijk kunnen betalen) in de ICT wereld te lokken. Net als meer vrouwen in ICT actie. Straks kom een actie meer allochtonen in ICT.
Pas later, als er geen uitweg meer is, ontdekken mensen, dat ze het minst in hun bedrif verdienen.
Betaal eerst beter aan je technische personeel.

Ik ben het met de vorige reageerder volkomen eens.
Privatisering,competitie/concurrentie en vrije markt heeft de publieke diensten enorm verstoord en onnodig duur gemaakt.
Alle onderwijs-van laag tot (erg) hoog gratis,geen belemmeringen in toegang voor minder draagkrachtigen, minder begaafden of heel hoog begaafden.
En inderdaad dan og eens kijken naar ons onderwijssyteem met jaarklassen en vooraf bedachte pakketten.Onderwijs vooral om deindivuele begaafdheden groeperen en niet in standaarden die er weinig tot niets toe doen in de hogere lagen.
Nu wordt de nadruk op techniek gelegd..vreemd want voor technische opleidingen zijn er nagenoeg geen vakstages beschikbaar..
Werkgevers malen er niet om- hebben andere belangen.

Overiegens moet die toegankelijkheid ook gelden voor gezondheidszorg,water, energie,openbaar vervoer e.d..
Dan maar 6 miljard ongecontroleerde subsidies minder en de barrieres voor toegankelijkeheid van deze voorzieningen wegnemen.
Dat zou Nederland al een heel stuk leefbaarder maken.Geen gevechten over macht,geld,status en poeha.
Ook begaad zoontje van de minima kan naar de universiteit of HBO, nu wordt er vreemd omgegaan met menselijk kapitaal

Leuk bij als de werkgever om movitatie te testen de volgende standaardvraag stelt bij sollicitatie : "Waarom hebt u voor uw studie ICT gekozen ?"

eeh, ik wist van niks enne, dah was de goeiekoopste ...

Ik vrees dat ze dan toch voor die gemotiveerde Koreaanse/Chinese/Bangalore/Poolse/Turkse kandidaat gaan.

@mauwerd Bij een situatie waar een tekort is worden dat soort vragen helemaal niet eens meer gesteld, ze zijn al lang blij als ze iemand kunnen vinden. Toen ik aan het solliciteren was kreeg ik voor elke positie stuk voor stuk een contract aangeboden, zelfs voor de gene waarbij ik 45 min te laat was.

@NumoQuest Een alleraardigste onsamenhangende samenvatting van dingen die je op dit moment frustreren. Maar wat heeft dat in hemelsnaam met het betoog van mevr Hamming te maken? Een voorstel aanvallen omdat het niet alle problemen in nederland tegelijk oplost..... rare redenatie.

Helaas numoquest, u slaat de plank in mijn ogen volledig mis.
We hebben het hier over technici, en project- en alle andere vormen van managers vallen hier niet onder.
Zelf ben ik techneut, 40+ en wordt nog meerdere malen per jaar gevraagd om ergens te komen werken. Hoezo leeftijdsdiscriminatie?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegen spookvacatures, windowdressing en leeftijdsdiscriminatie, maar wat te denken van:

- de oudere programmeur die de concepten van object oriented programmeren niet onder de knie krijgt
- de oudere programmeur bij wie de ontwikkelingen van .net programmeren vele malen te snel gaan
- de oudere automonteur "die niks moet hebben van dat moderne gedoe met computers"
- de oudere elektrotechnicus die in de analoge technieken is blijven hangen
- de oudere metaalbewerker die de integratie met cad omgevingen en een CNC freesbank maar niets vindt, maar liever op basis van zijn vakmanschap met de hand het object maakt


Daar staat overigens wel tegenover dat een aantal van de oudere techneuten een gigantische berg aan ervaring en domeinkennis met zich meedragen, die zeer kostbaar is. Echter, de jongere generatie staat er doorgaans niet om te springen deze kennis op te nemen. Dit soort technieken zijn alles behalve sexy, en ook in je carrière kun je er niet de blits mee maken. Want, als je projectmanager wil worden heb je niets aan kennis over een microprocessor van 10 jaar geleden.

De oplossing ligt mijns inziens niet zo zeer ik het gratis maken van techniek opleidingen, maar in het marktconform waarderen van goede technici.
Waarom hebben we in de markt zo'n overschot aan projectmanagers, teamleiders en andere managers? Simpelweg omdat een projectmanager etc. beter betaald krijgt dan een techneut bij de meeste bedrijven.
Een techneut die hogerop wil (qua salaris) moet bijna overal naar een managementfunctie. Helaas eindigt dit vaak in een praktijkgeval van "you get promoted until your first level of incompetence"

Op het moment dat techniekfuncties (en dan bedoel ik dus puur techniek) financieel aantrekkelijk worden, dan trekt de markt hiervoor ook weer aan.




Ondoordacht en dom. Er is geen enkele reden om die studies gratis te maken, integendeel. Studeren is in Nederland nog steeds relatief goedkoop.

De schoon wringt 'm elders.
Zoals al door een reageerder aangehaald is onder andere sprake van leeftijdsdiscriminatie.
Een andere factor is het volslagen gebrek aan groeiperspectief in de techniek.
Dat gecombineerd met slecht management binnen organisaties, met name in de ICT branche. Daar loopt men continue te mauwen over vermeende tekorten aan mensen, maar in goede tijden vloeit het geld naar directie en aandeelhouders, in slechtij tijden wordt de botte bijl gehanteerd.

Niet voor niets ben ik uit de techniek gegaan,
Niet voor niets walg ik van het ICT vak waar ik eens in gespecialiseerd was (en ja, ik ben nog steeds deskundig op dat gebied)

Meer vrouwen in de ICT?
Hoeveel wil je er hebben?
Oh, je wil je niet als ze de 35 gepasseerd zijn oooohhh, jammer dan voor een vriendin die ICT kennis heeft EN NU GEDWONGEN THUIS ZIT, IN DE BIJSTAND.

@PaVaKe

Hou toch eens op met dat schoppen tegen senior werknemers.
Ondergetekende leerde 25 jaar geleden al object oriented programming, virtualisatie, etc. allemaal technieken die anno 2012 voor modern doorgaan. Lariekoek.

Het zou een start zijn om voor IT'ers met ervaring het hoger onderwijs gratis te maken. Veel IT'ers die nu MBO hebben, maar wel werkervaring en mogelijk ook certificaten, kunnen nu instromen in het HBO.
Deze groep heeft minder begeleiding nodig en kan meestal met zelfstudie ook aan de gang.

Door voor deze groep HBO gratis toegankelijk te maken, zal het niveau van de huidige werknemers verhoogd worden, ze kunnen zich beter staande houden in de huidige tijd en het is goedkoper voor HBO instellingen om voor deze groep onderwijs gratis te maken, dan voor studenten die een volledige opleiding volgen en meer begeleiding nodig hebben.

Als laatste is de winst direct zichtbaar, doordat ze zich direct kunnen bewijzen op de werkvloer en niet eerst werk hoeven te zoeken.

Helemaal eens met PaVaKe, werkgevers zouden meer moeten betalen voor technisch personeel, dan komen er vanzelf meer studenten. Ook werkgevers in Nl nemen zelden hun verantwoordelijkheid, en vinden dat de staat alles maar moet oplossen. zij belanden liever in een gespreid bedje. Hoeze ondernemers?

Gratis ...., erg jammer dat juist een voorzitter van de werkgeversvereniging hier voor pleit, want:

In de praktijk zit er een enorm gat tussen wat er afgeleverd wordt door onderwijsinstellingen en waar juist ja de werkgever behoefte aan heeft.

dat "GAT" is niet te overbruggen door: "gratis....", maar wel met:

- aantrekkelijker onderwijs,
- betere aansluiting met de praktijk in het bedrijfsleven,
- praktijkgerichter,
- ballastlozer,

dan zou U de plank raak slaan, zeker, juist als werkgeversvereniging....

Gratis mmmm.... lijkt mij niet handig.

Dit zal de kwaliteit niet ten goede komen en dit zal zeer waarschijnlijk weer tot een overschot aan ICT'ers leiden.

Ik sluit mij aan bij de zaken die Maarten aanhaalt. Maak het aantrekkelijker en laat het beter aansluiten bij het bedrijfsleven. Zeker dat laatste punt is van zeer groot belang.

Op dit moment geeft de staat met een hand studiefinanciering en neemt met de andere hand een deel terug in de vorm van collegegelden, onpraktisch en duur door extra bureaucratie. Schaf collegegelden af, biedt alle verplichte studieboeken aan als e-books en schaf studiefinanciering af. Promoot deeltijdstudie, wie dat niet wil kan lenen. Het spaart de staat geld, studenten kunnen werk zoeken, dat bij hun studierichting past en merken daardoor sneller of ze de juiste keuze gemaakt hebben.

@Ron

Zoals bij zowel jonge als oude werknemers heb je goede en slechte.

OO is op zich niets nieuws, maar ik heb oudere collega's die jaren "traditioneel" geprogrammeerd hebben, en op latere leeftijd moeite hebben om over te schakelen naar een OO manier van denken.

Mijn intentie is absoluut niet om te schoppen tegen deze oudere werknemers, maar mijn ervaring met oudere sollicitanten die al langer naar een baan aan het zoeken zijn, is dat ze vaak moeite hebben gehad de nieuwe technieken bij te benen.

Ouderen die goed zijn in hun vak komen wel aan een baan is mijn ervaring. Maar nogmaals, ik heb het dan wel over techneuten, niet over project- of andere managers.

Toen ik in 1974 van het gymnasium kwam, riep de chemische industrie, dat ze begin jaren tachtig zeker 5000 chemisch ingenieurs nodig zouden hebben. Gelukkig ben ik een taal gaan studeren, want begin jaren tachtig had men er nog geen vierhonderd nodig. Op de vraag waarom men zo'n misschatting had gemaakt kwam toen als antwoord: Als je zorgt dat 5000 mensen chemie gaan studeren, kun je de 10% besten eruit kiezen. De rest heeft dan blijkbaar voor niets gestudeerd.
Mijn voorstel: Als werkgevers vinden dat technische studies gratis moeten zijn, dan staat het hun toch vrij die studies te bekostigen. Dan zullen ze tevoren de besten moeten uitzoeken, die dan die studies kunnen volgen. Steeds weer komt de roep, dat de overheid de problemen moet oplossen. Wie iets wil, kan daar wellicht ook zelf voor zorgen. Dat geldt ook voor werkgevers.

Zolang studenten, behalve de ICT vakken, geen cursussen van leveranciers (SAP, Oracle, Cisco, Microsoft, Novell, etc) volgen, geef ik ze niet veel kans op een baan, tenzij ze bereid zijn te werken voor het minimumloon.

@PaVaKe: Ik vind je reacties mooi en doordacht. Jammer dat ze verkeerd worden opgevat.

Gratis technisch onderwijs? Gratis voor de techniek student, de rest van Nederland moet de studie betalen. Van gratis is dus geen sprake en in deze tijd volstrekt kansloos.

Wat is gratis waard? Ik heb praktisch nog nooit een klant iets zien doen met mijn gratis advies. Niet omdat het geen goed advies was, maar omdat het gratis is.

Kijk wat er met "Gratis" gebeurd in een All-In resort. Mensen pakken het omdat het kan, niet omdat het daarwerkelijk hun behoefte invult. Gratis studeren; wat voor mensen verwacht je daarmee aan te trekken?

Zoals eerder geschreven: Als de banen aantrekkelijk worden komt de zuigende werking vanzelf.

Perverse prikkels leiden zelden tot een gewenst resultaat....

Nederland gebruikt ruim 2x zoveel land (voor bronnen zoals voedsel en bouwmaterialen) dan dat er gemiddeld per aardbewoner aan land beschikbaar is. Zolang dat niet terug is gegaan naar 1x het gemiddelde, heeft Nederland niks te klagen (althans niet als je naar het _gemiddelde_ kijkt) qua inkomen/economie. In de US is het trouwens zelfs een factor 5.

@ Henri,

Je hebt helemaal gelijk. Alles wat gratis is wordt vaak niet serieus genomen.

Het is daarom zaak om daarom wel de waarde aan te tonen van een gratis advies. En het is natuurlijk ook best toegestaan om het tegen een gereduceerd tarief aan te bieden.

Een vaak gebruikt trucje tegenwoordig is om de kosten van het gratis advies uiteindelijk te verekenen met de uiteindelijke deal.

@NumoQuest, Dank je Rene, ik denk dat je goed uiteenzet hoe de vlag erbij hangt.

@PaVaKe, ik zie niet hoe de opmerking van NumoQuest tot jouw conclussie leidt.
Er zijn toch zat ouderen die prima in staat zijn om met 'moderne technieken' om te gaan (Moderne technieken tussen quotes omdat het zoals Ron al aangeeft gewoon oude wijn in nieuwe zakken is)

Zelf (46 jaar) ben ik redelijk van oude stempel, ik moet niets hebben van technieken die enkel het ontberen van knowhow tot doel hebben, en regelmatig zie ik ICT maar ook Elektronica (mijn oorspronkelijke vak) en meet en regel projekten de mist in gaan, simpel omdat de basiskennis ontbreekt.
Deze wordt op scholen niet meer gedoceerd (reden zal ik maar beter niet op in gaan)

Wat FME gewoon wil is goedkoop personeel en dat mag gerust ten koste van de 'ouwe lullen' gaan.
Ik zelf denk dat er voldoende technische knowhow op de bank zit, en dat we er verstandig aan doen die in te zetten voor zowel het techniek vak als voor het onderwijs.

Helaas moet ik PaVaKe toch ook weer bijvallen.
In mijn directe omgeving ken ik diverse mensen die enkel een beperkt stukje techniek van 20 jaar geleden beheersen en die niet in staat blijken zelfstandig hier wat aan te doen.
Net als PaVaKe heb ik hier moeite mee, maar ik heb niet de indruk dat deze de facto standaard is.
Mensen die om een baan zitten te springen zijn iha bereid om zich nieuwe technieken eigen te maken.

Ze bedoelt dus eigenlijk dat er meer jonge goedkope mensen op de arbeidsmarkt komen, waardoor het aanbod stijgt en de verloning dus nog veel verder omlaag kan?

Heel slecht voor de jongeren die dus nog minder zullen gaan verdienen en slecht voor de huidige lichting, want bij hen wordt het mes op de keel gezet.

Waarom hebben artsen, notarissen, architecten opleidingen een beperkte instroom? Om de kwaliteit te bewaken en de verloning op peil te houden.

Laat de bedrijfstak eerst maar eens iets doen aan de belabberde verloning,waardering en doorgroeikansen, zodat ze 'op de internationale markt mee kunnen concurreren'...of geldt dat enkel voor "Managers met bijzondere skills"?

ja pavaka,

wat te denken van de oude programmeur, die bij woorden als Object Orientatie, ASL, BiSL, RHCE dom kijkend en ongeinteresseerd gaatjes in ponskaarten blijft prikken
Senior die nix meer doet maar het de hele dag over vroeger heeft, hoe het toen allemaal ging en zeg nou zelluf, best goed toch ...
Of de ouwe vent die alles an 1980 maar niks vind en ongevraagd over de hongerwinter begint. En de VUT dattei er nou nie meer is ...

:-)

Maak alle onderwijs gratis. Eindelijk op weg naar nivellering van inkomen. Gewoon leren voor en uiteindelijk doen waar je goed in bent en gelijkwaardig betaald worden, of je nu ICT, Financiële Dienstverlening, Zorg of welke andere sector of branche dan ook kiest: krijg de kans je te bekwamen en je talent en aanleg te benutten. Niet langer de zogenaamde elite onderhouden door instroom te maximaliseren of opleidingen zo duur te maken dat (ouders van) potentieel goede studenten het niet op kunnen brengen of met een groet studieschuld blijven zitten. En iedereen die zijn studie heeft voltooid of er mee stopt gaat een half jaar sociale dienstplicht doen om zo wat terug te doen voor de maatschappij.
Laat je niks wijsmaken door brabbelaars die roepen dat het ten koste van het niveau zou gaan. Dat is onzin. Iedereen moet gelijkwaardige kansen hebben om er uit te halen wat er in zit. En dat bedoel ik niet in financiële termen (de verkeerde motivatie), maar in termen van voldoening, zinvol bezig zijn en doen wat bij je past en waar je goed in bent.
We zouden meer kunnen werken aan het besef dat iedereen er toe doet, los van niveau of afkomst. Dan bereik je gezamenlijk een hoger en stabieler niveau dan we met de graaicultuur van de afgelopen decennia hebben bereikt. Zolang we dat als maatschappij niet kunnen komt het niet goed.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×